DIPLO met de cascadeoogst van 2018

Gestart door BrouwMark, 08-04-2019 14:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Hallo allemaal! Hier

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38864.msg588199.html#msg588199

zat ik me te bedenken wat ik eens zou gaan doen met de oogst van 2018. Het plan was om alles in één bier te gebruiken. Ik heb eens zitten knutselen, en heb er een DIPLO van gemaakt (Double India Pale Lager with Oats)  :clownsmile:

Dit is het plan:

23 l BIAB, begin SG 1067, eind SG 1011, alc 7,5%, 34 EBU, 12 EBC, EFF 81%

84,1% pilsmout
11,1% havervlokken
04,8% cara120

23 l maischen 1 uur op 66 ºC, 6,5 l spoelen, 60 min koken

35 gr Cascade 7% koken 60 min
50 gr Cascade 7% koken 5 min
100 gr Cascade 7% whirlpool/hopstand 30 min @ 75 ºC
100 gr Cascade 7% koudhop 4 dagen

Vergisten met 3 pakjes fermentis saflager s-23 op 10 ºC

------

Ik ben nog niet helemaal uit het gebruik van brouwzouten hier. Is het verstandig om voor meer calciumsulfaat te gaan om de hoppigheid te benadrukken, of juist meer calciumchloride om het bier wat meer zoetigheid mee te geven?

Wat vinden jullie ervan? Het is mijn eerste ondergister. Opmerkingen zeer welkom!

Mark.

Jacques

In plaats van pilsmout zou ik palemout gebruiken voor meer moutigheid en volmondigheid. De 4,8 cara120 compenseert de pilsmout in onvoldoende mate.

Calciumsulfaat benadrukt de bitterheid en geeft een droge indruk. Dat is wat anders dan het versterken van een hoppig karakter.
Calciumchloride geeft een rondere en vollere smaak. Dat past beter bij de haver die in het recept zit.
Overigens kun je zowel calciumsulfaat als calciumchloride toevoegen.

Koen S

Voor een lager zou ik gaan voor een CL/SO ratio van 1. Dan heb je meer kans op een mooie balans tussen hop en mout

BrouwMark

Ik heb geen palemout meer in huis, wel veel pils. Ook heb ik nog wat munichmout, licht en donker. Is dat wat om mee aan te vullen?

Verhouding brouwzouten gelijk houden, daar zit wat in. Het beste van beide  ^-^

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 08-04-2019  22:28 uIk heb geen palemout meer in huis, wel veel pils. Ook heb ik nog wat munichmout, licht en donker. Is dat wat om mee aan te vullen?

Je kunt er voor kiezen palemout te bestellen en het brouwsel uit te stellen.
Als je munichmout wilt gebruiken kun je het beste de lichte versie gebruiken.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 08-04-2019  22:31 uJe kunt er voor kiezen palemout te bestellen en het brouwsel uit te stellen.
Als je munichmout wilt gebruiken kun je het beste de lichte versie gebruiken.

Hmm, misschien een deel munich en een deel pils dan. Ik mag van mezelf even niks meer bestellen  :brouwen:

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 08-04-2019  22:33 uHmm, misschien een deel munich en een deel pils dan. Ik mag van mezelf even niks meer bestellen  :brouwen:

Is het een idee om nu een tripel te brouwen en dit brouwsel uit te stellen tot je weer eens gaat bestellen? ???

Als je per se dit bier wilt brouwen met een deel munich zou ik voor 20% van de stort gaan.

EBC

Je moet niet zomaar brouwzouten toevoegen. Dat doe je enkel om een situatie te corrigeren. Wat is jouw situatie voor dit bier?

Pils en munich is een prima vervanging voor pale. Maar die cara 120 is mij te donker, te gebrand. En de koudhop zou ik als vlamuit toevoegen. Anders wordt het 'just another IPA' met een overmaat aan rauwe hop. Zonde van de hop en gedoe met nagisten.

haicoterbeek

Citaat van: BrouwMark op 08-04-2019  14:51 uHallo allemaal! Hier

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38864.msg588199.html#msg588199

zat ik me te bedenken wat ik eens zou gaan doen met de oogst van 2018. Het plan was om alles in één bier te gebruiken. Ik heb eens zitten knutselen, en heb er een DIPLO van gemaakt (Double India Pale Lager with Oats)  :clownsmile:

Dit is het plan:

23 l BIAB, begin SG 1067, eind SG 1011, alc 7,5%, 34 EBU, 12 EBC, EFF 81%

84,1% pilsmout
11,1% havervlokken
04,8% cara120

23 l maischen 1 uur op 66 ºC, 6,5 l spoelen, 60 min koken

35 gr Cascade 7% koken 60 min
50 gr Cascade 7% koken 5 min
100 gr Cascade 7% whirlpool/hopstand 30 min @ 75 ºC
100 gr Cascade 7% koudhop 4 dagen

Vergisten met 3 pakjes fermentis saflager s-23 op 10 ºC

------

Ik ben nog niet helemaal uit het gebruik van brouwzouten hier. Is het verstandig om voor meer calciumsulfaat te gaan om de hoppigheid te benadrukken, of juist meer calciumchloride om het bier wat meer zoetigheid mee te geven?

Wat vinden jullie ervan? Het is mijn eerste ondergister. Opmerkingen zeer welkom!

Mark.

Voer als eerste de gegevens uit de kwaliteitsrapportage van je drinkwaterbedrijf eens in een programma als bru'n water.

https://sites.google.com/site/brunwater/home/files

Daarna kun je spelen met de hoeveelheid brouwzouten en de sulfaat/chloride verhouding.

Voor een pilsje (lichte mouten) is het in mijn ogen belangrijker om voldoende aan te zuren.
Brouwzouten helpen je zeker om de restalkaliteit op het juiste niveau te krijgen.
Maar nogmaals, zonder de juiste software en de gegevens van je waterleiding bedrijf zal dit niet gaan.

Vergeet keukenzout niet als bron voor chloride, evenals epsom als bron voor sulfaat.

BrouwMark

Bedankt voor de brouwzoutentoelichting, maar die reken ik inderdaad precies uit (met brewer's friend). Mijn water bevat relatief weinig calcium, dus wat (berekende) grammetjes calciumsulfaat of -chloride gebruik ik vaak. Sinds ik dat doe worden mijn bieren een stuk makkelijker helder. Ik twijfelde alleen aan de CL/SO4-verhouding, maar 1:1 klinkt wel logisch.

Bij een bevriende brouwer kan ik pilsmout ruilen voor pale, dus dat is ook opgelost  :) Hoewel ik misschien toch wel bij pilsmout blijf, om een wat meer pilserig/lagerig karakter in het bier te krijgen (geen standaard IPA maar duidelijk ipL).

Maar, alleen whirlpool hop? Dat heb ik nooit geprobeerd. Lijkt me juist zonde van de hop, want minder aroma over?

Jacques

Citaat van: EBC op 08-04-2019  23:09 uJe moet niet zomaar brouwzouten toevoegen. Dat doe je enkel om een situatie te corrigeren. Wat is jouw situatie voor dit bier?

Er zijn meer redenen om brouwzouten te gebruiken dan alleen de pH te corrigeren.
Je kunt brouwzouten ook gebruiken om de smaak van je bier te beïnvloeden. Daar is niet zo veel mis mee. Ook zorgen calciumionen voor het beter flocculeren van de gist en daardoor voor een  helderder bier.
Zie bijvoorbeeld http://www.wyeastlab.com/clarificationflocculation
"Flocculation refers to the ability of yeast to aggregate and form large flocs and then drop out of suspension. The definition of flocculation is, "reversible, asexual and calcium dependent process by which cells adhere to form flocs."

EBC

Citaat van: Jacques op 09-04-2019  20:16 uEr zijn meer redenen om brouwzouten te gebruiken dan alleen de pH te corrigeren.

Waarom je citaat?

Jacques

Citaat van: EBC op 09-04-2019  23:36 uWaarom je citaat?

Omdat je schrijft
Citaat van: EBC op 08-04-2019  23:09 uJe moet niet zomaar brouwzouten toevoegen. Dat doe je enkel om een situatie te corrigeren. Wat is jouw situatie voor dit bier?

Buiten het corrigeren van de pH-waarde en verlaging van de restalkaliteit zijn er ook andere redenen om brouwzouten te gebruiken zoals ik al schreef.

EBC

Citaat van: Jacques op 10-04-2019  21:31 uOmdat je schrijft
Buiten het corrigeren van de pH-waarde en verlaging van de restalkaliteit zijn er ook andere redenen om brouwzouten te gebruiken zoals ik al schreef.

Ik had het niet over pH, integendeel. Ik bedoelde met name smaak. Zeker de vermeende hoppigheid. Brouwzouten versterken geen hoppigheid. Zonder te weten wat de aanwezige zouten in een brouwsel zijn, moet je niet zomaar met sulfaten of calcium gaan smijten. En al helemaal niet met de idee dat hoppigheid  of moutigheid versterkt kunnen worden. Zo simpel is het niet. Wat niet is, wordt nooit meer. Brouwzouten zijn finesses achter de komma.
Ze kunnen een bier verbeteren, maar net zo gemakkelijk verslechteren. Vandaar mijn post.

Jacques

Citaat van: EBC op 10-04-2019  21:53 uIk had het niet over pH, integendeel. Ik bedoelde met name smaak. Zeker de vermeende hoppigheid. Brouwzouten versterken geen hoppigheid. Zonder te weten wat de aanwezige zouten in een brouwsel zijn, moet je niet zomaar met sulfaten of calcium gaan smijten. En al helemaal niet met de idee dat hoppigheid  of moutigheid versterkt kunnen worden. Zo simpel is het niet. Wat niet is, wordt nooit meer. Brouwzouten zijn finesses achter de komma.
Ze kunnen een bier verbeteren, maar net zo gemakkelijk verslechteren. Vandaar mijn post.

Door mij is niet geschreven dat brouwzouten de hoppigheid verhogen. In tegendeel zelfs.
Ook heb ik het niet gehad over het versterken van de moutigheid...

Citaat van: Jacques op 08-04-2019  21:54 uCalciumsulfaat benadrukt de bitterheid en geeft een droge indruk. Dat is wat anders dan het versterken van een hoppig karakter.
Calciumchloride geeft een rondere en vollere smaak. Dat past beter bij de haver die in het recept zit.
Overigens kun je zowel calciumsulfaat als calciumchloride toevoegen.

Ik weet dat jij geen liefhebber bent van brouwzouten. Toch kunnen ze vaak een positieve bijdrage aan een bier geven. Vooral de helderheid is gebaat bij meer calciumionen. Dat kan ook door calciumcarbonaat. Het pH-verhogende effect kun je compenseren met behulp van zuurtoevoeging. Er zijn meer paden die bewandeld kunnen worden.

BrouwMark

Dat is ook mijn voornaamste reden, mannen. Mijn bier wordt makkelijker helder met brouwzouten heb ik gemerkt, vanwege het hogere calciumgehalte.

Als ik dan toch calciumionen 'moet' toevoegen, dan is het leuk dat je wat met de smaak kunt spelen door hetzij calciumsulfaat, hetzij calciumchloride toe te voegen. Bijkomend voordeel is, dat het de pH een stukje omlaag helpt, zodat ik minder zuur hoef toe te voegen. Dat voelt voor mij wat natuurlijker.

Nog een opmerking van iemand over het whirlpool- vs. koudhoppen?

BrouwMark


Broeky

Afgelopen zondag heb ik bij een recept de hop bij vlamuit gedaan ipv drooghoppen (ik denk hetzelfde als whirlpool?). Maar het is nu nog te vroeg om daar iets zinnigs over te vertellen behalve dan dat het wort vlak voor gisting al wel een meer aangenaam, wat zachtere, bitterheid had als de brouwsels ervoor waarbij ik geen vlamuit gedaan heb, maar drooghop.

BrouwMark

Citaat van: Broeky op 02-05-2019  16:22 uAfgelopen zondag heb ik bij een recept de hop bij vlamuit gedaan ipv drooghoppen (ik denk hetzelfde als whirlpool?)

Niet helemaal, ik koel eerst tot 75°, dan gaat de hop erin, en na een half uur koel ik verder. Hopstand is een beter woord (al is het geen Neerlandsch).

Vandaag zo gebrouwen als boven, ik ben benieuwd...

Broeky

Ah duidelijk. Deze manier was mij nog onbekend. Maakt me wel erg nieuwsgierig. Laat je weten hoe het bevallen is en wat je bevindingen zijn t.o.v. drooghoppen?

BrouwMark

Citaat van: Broeky op 02-05-2019  16:38 uAh duidelijk. Deze manier was mij nog onbekend. Maakt me wel erg nieuwsgierig. Laat je weten hoe het bevallen is en wat je bevindingen zijn t.o.v. drooghoppen?

Ik laat wel weten hoe het geworden is, maar ik ga dus ook nog drooghoppen  :)

Hay

Ik doe helemaal niet aan koud/drooghoppen alleen nog maar vlamuit en of terugkoelen tot onder de 80 en dan de aromahop erin.

Koen S

Citaat van: Hay op 02-05-2019  17:42 uIk doe helemaal niet aan koud/drooghoppen alleen nog maar vlamuit en of terugkoelen tot onder de 80 en dan de aromahop erin.
Is daar een praktische of andere reden voor?

Hay

Ja, je loopt minder kans op infectie wat technisch gezien mogelijk is bij droog/koudhoppen alhoewel dat in de praktijk mee zal vallen.
Maar vooral omdat naar mijn bescheiden mening de aromasmaak veel langer blijft als bij droog/koudhoppen.
En dan baseer ik mijn mening ook op experimenten van John Palmer waar ik veel over gelezen heb en films op youtube van heb gezien. (Oei dit gaat reacties van iemand opleveren hier).
Maar ook op het Duitse forum heb ik er veel over gelezen dat deze manier van hoparomasmaak  aanbrengen minder heftig is maar veel langer blijft.

Jacques

Citaat van: Hay op 02-05-2019  21:36 uEn dan baseer ik mijn mening ook op experimenten van John Palmer waar ik veel over gelezen heb en films op youtube van heb gezien.

Heb je links?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.