Laag rendement met gerookte tarwemout?

Gestart door ppuk, 08-04-2019 10:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ppuk

Onderstaand Grodziskie recept ben ik met mijn Grainfather aan het brouwen (voor de tweede keer, behalve de whirpool hop da's deze keer nieuw). Maar het maischrendement met gerookte tarwemout is bij mij iedere keer zo laag: 58%! Normaal ligt mijn maischredement zo rond de 94%. Naast dat ik de volgende keer wel tussendoor in de maisch zal roeren: is er enzymatisch iets met deze tarwemout aan de hand? Of klopt mijn maischschema misschien niet? Beslagdikte was 3,9 l/kg. Voor nu kook ik gewoon wat langer totdat ik op het gewenste SG uit kom maar ik begrijp niet waarom..

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk65
Naam receptGrodziskie II
Brouwdatum13-02-2019
BierstijlBitter
Volume26,0 l
Begin SG1,038 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,58 lWater uit Rijswijk
2,42 lGedemineraliseerd water
1,70 gCaSO4
3,83 mlFosforzuur
14,18 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
60 mg/l7 mg/l53 mg/l153 mg/l50 mg/l100 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,69 kgTarwemout. licht, eiken gerooktWeyermann5 EBC80,0 %
0,92 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC20,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust50,0 °C2 min.30 min.3,9 l/kg
Amylaserust67,0 °C15 min.45 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
45,0 gHallertau Mittelfrühpellets4,3%20 min.12,9 IBU
45,0 gHallertau Hersbrucker pellets3,0%20 min.9,0 IBU
50,0 gTettnangerpellets3,3%whirlpool0,0 IBU
50,0 gSaazbellen4,0%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 1,0 l getrapte starterKolsch Yeast (2565)bovengist


EBC

Filter/spoelproblemen vanwege weinig vliezen (80 % tarwe  :nut:) en veel fijn eiwit door de tarwe?

94 % is overigens fors hoog in een Grainfather lijkt me ...

ppuk

Dat klinkt logisch, dan zou tijdens het maischen 1 a 2 keer omroeren moeten helpen. Zal dat de volgende keer proberen. Maischrendement is hoog inderdaad, maar das wat BrouwHulp uitrekent... ik zit meestal net iets boven de 90%. Ik schroot ook wel wat te fijn misschien.

Jacques

Citaat van: ppuk op 08-04-2019  10:49 uMaar het maischrendement met gerookte tarwemout is bij mij iedere keer zo laag: 58%! Normaal ligt mijn maischredement zo rond de 94%. Naast dat ik de volgende keer wel tussendoor in de maisch zal roeren: is er enzymatisch iets met deze tarwemout aan de hand? Of klopt mijn maischschema misschien niet? Beslagdikte was 3,9 l/kg. Voor nu kook ik gewoon wat langer totdat ik op het gewenste SG uit kom maar ik begrijp niet waarom..

Ik heb niet zo vaak gerookte tarwemout gebruikt in een bouwsel. De keren dat ik het gebruikt heb, heb ik geen wezenlijk lager maischrendement gehaald.

Met 80% tarwemout kun je inderdaad filterproblemen krijgen zoals EBC schrijft. Gelukkig zijn er tegenwoordig rijsthulzen te koop waarmee je dit kunt oplossen.

Knobby

Het maischrendement in BrouwHulp meet je na het maischen maar vóór het spoelen. Het gaat hier dus puur om conversie rendement en heeft niets van doen met vliesjes of iets dergelijks. Vandaar ook dat getallen boven de 90% niet vreemd zijn, want je grootste bron van verlies is nog niet aan de orde geweest.

De voor de hand liggende oplossing hiervoor is langer maischen, of in ieder geval tegen het einde van de maisch regelmatig meten of het SG nog stijgt en zo ja dan de 78 graden stap nog even uitstellen.

Omdat je met een Grainfather werkt kan het gebrek aan vliesjes hier wel invloed hebben in dat er weinig circulatie is (maar dat had je dan wel gemerkt denk ik?)
Roeren kan dan helpen, maar ik zou dat dan zeker vaker dan 1 of 2 keer doen.

EBC

Citaat van: Knobby op 15-04-2019  17:30 uHet maischrendement in BrouwHulp meet je na het maischen maar vóór het spoelen.

Dat maakt al wat duidelijk. Ik gebruik geen BrouwHulp, ik wist dat niet.

@Adrie, waarom nog een tussenstap? Daar wordt het allemaal niet duidelijker van. Gewoon zoals het hoort doen. Meten in de kookketel, net voordat het kookt! Daar is je maischproces klaar en meet je hoe effectief je bent geweest. Liters en densiteit, en je weet hoeveel je hebt omgezet.

Knobby

Citaat van: EBC op 15-04-2019  18:07 uDat maakt al wat duidelijk. Ik gebruik geen BrouwHulp, ik wist dat niet.

@Adrie, waarom nog een tussenstap? Daar wordt het allemaal niet duidelijker van. Gewoon zoals het hoort doen. Meten in de kookketel, net voordat het kookt! Daar is je maischproces klaar en meet je hoe effectief je bent geweest. Liters en densiteit, en je weet hoeveel je hebt omgezet.
Omdat je met een systeem waarbij je op meerdere momenten meet meer informatie heb over wáár een potentieel probleem zijn oorzaak heeft.
In dit geval zien we dus dat het probleem gezocht moet worden bij de conversie en niet bij het spoelen.
Zou je alleen in de kookketel meten dan weet je dus niet of je slechte conversie had of inefficiënt gespoeld hebt.

EBC

Citaat van: Knobby op 15-04-2019  18:19 uOmdat je met een systeem waarbij je op meerdere momenten meet meer informatie heb over wáár een potentieel probleem zijn oorzaak heeft.
In dit geval zien we dus dat het probleem gezocht moet worden bij de conversie en niet bij het spoelen.
Zou je alleen in de kookketel meten dan weet je dus niet of je slechte conversie had of inefficiënt gespoeld hebt.

Er van uit gaande dat het ook zo gemeten is ... Moeilijke meting met veel variabelen ... ik geloof er nog niet zo in.

En ik heb nog nooit een dermate afwijkende conversie gezien. Lijkt me heel stug. Nou ja, kapotte thermometer of zo, maar daar doen we het niet voor. Mout is mout en dat zet om. Daar heeft de mouterij voor gezorgd. Dat is de kwaliteit die ze leveren.

ppuk

Jazeker, ik meet altijd na 15 minuten, net na maischen en net voor de kook. Ik heb al wat rijstvliezen besteld ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.