Gistflater begaan?

Gestart door Belg, 08-04-2019 09:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belg

Beste forumleden,

Gisteren ben ik voor de eerste keer aan de slag gegaan om te brouwen.

Als eerste probeersel heb ik het Brewferm Diabolo blik geprobeerd.
Voorbereiding is het halve werk dus alle materiaal mooi gecontroleerd, gedesinfecteerd - kortom: alles was er klaar voor.

Nu heeft mijn wort zo een 11 uur moeten staan voordat hij de T van 20-21°C bereikte.

9 uur na het toevoegen van de bijgeleverde korrelgist blijft alles stil in het waterslot.
Er zit wel duidelijk druk in het vat omdat het slot niet gelijk staat maar koolzuur zie ik (nog niet?) nergens.


Heb ik een fout gemaakt door mijn gist al op te lossen in wat lauw water en deze uren te laten staan voordat ik deze toevoegde?
Is de gist dood of moet ik gewoon meer geduld hebben?

Alles is bij elke stap goed geroerd geweest.


Alvast bedankt.

p.s. Ik heb al even de zoekfunctie op het forum gebruikt maar heb deze situatie niet gezien

RBakkert

Korrelgist hoef je in principe niet op te starten, kan je gewoon droog toevoegen aan je wort. Denk verder niet dat het een probleem is, het kan soms best even duren voor de gisting goed op gang komt. Hoe groot is je vat? En hoe groot is je batch?
Sowieso komt er weinig koolzuur op, omdat deze ontsnapt via je waterslot(vergelijk het met een fles cola waar je de dop niet goed van dicht hebt gedraaid). Er moet wel een gistrand gaan vormen bovenin.

RBakkert

Hoe heb je het teruggekoeld? Heeft dit 11 uur geduurd? (lijkt me erg lang)
Heb je de gist al voor het einde van het koelen toegevoegd?
Hoe warm heb je je gistvat staan? En wat voor gist heb je gebruikt?

Belg

Hey Bakkert,

Ik heb het bekende/beruchte startersgistvat van Brewferm.
Inhoud +-31l en +-9l water werd toegevoegd aan het extract.

Nog even geduld dus...
Als ik tegen vanavond nog niets zie zal ik er nog eens hard over nadenken wat te doen. :nut:

/EDIT: door nieuwe reactie

Afkoeling gebeurde in kamer hiernaast - T is daar iets lager.
Gist is toegevoegd toen het vat 20-21°C was.
Momenteel blijft het gistvat hier mooi op kamertemperatuur - constant 20,5°C.
En de gebruikt gist was de standaard Brewferm korrelgist die werd meegeleverd in het pakket.

RBakkert

Lijkt me geen probleem, kijk vanavond nog maar een keer, denk dat er dan wel een aardige rand op moet staan.
Geduld is een schone zaak bij bierbrouwen.
Je waterslot staat open, er is dus activiteit. Zeker op een kamer van 20 ºC moet hij na n dag wel goed op gang zijn.

Heb zelf ook wel eens met Brewferm top gebrouwen, avond de gisting gestart, en na het werk de volgende dag bubbelde hij flink. Voordat ik na het werk ging deed hij nog niks (stond zelfs het waterslot nog niet open).

Brouwerij De Stichting

Waarom duurde het zo lang voordat je wort was afgekoeld? Je voegt toch koud water toe nadat je het blik leeg hebt gemaakt?

Belg

Procedure:

2l lauw water in vat
blik toegevoegd
1l warm water naspoeling
2l warm water met suikeroplossing
4l koud water toegevoegd

Geen idee waarom de koeling zo lang op zicht heeft laten wachten.

RBakkert

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 08-04-2019  09:36 uWaarom duurde het zo lang voordat je wort was afgekoeld? Je voegt toch koud water toe nadat je het blik leeg hebt gemaakt?
Ik heb zelf nooit met dit soort blikken gebrouwen, maar vind 11 uur inderdaad lang om te koelen, een wasbak met stromend water en eventueel wat koelelementen/ijs toevoegen en met een kleine 45min had ik een 10L batch wel koud. (Vanaf 100 °C)

Scorpionrose

Citaat van: Belg op 08-04-2019  09:02 uBeste forumleden,

Gisteren ben ik voor de eerste keer aan de slag gegaan om te brouwen.

Als eerste probeersel heb ik het Brewferm Diabolo blik geprobeerd.
Voorbereiding is het halve werk dus alle materiaal mooi gecontroleerd, gedesinfecteerd - kortom: alles was er klaar voor.

Nu heeft mijn wort zo een 11 uur moeten staan voordat hij de T van 20-21°C bereikte.

9 uur na het toevoegen van de bijgeleverde korrelgist blijft alles stil in het waterslot.
Er zit wel duidelijk druk in het vat omdat het slot niet gelijk staat maar koolzuur zie ik (nog niet?) nergens.


Heb ik een fout gemaakt door mijn gist al op te lossen in wat lauw water en deze uren te laten staan voordat ik deze toevoegde?
Is de gist dood of moet ik gewoon meer geduld hebben?

Alles is bij elke stap goed geroerd geweest.


Alvast bedankt.

p.s. Ik heb al even de zoekfunctie op het forum gebruikt maar heb deze situatie niet gezien

Heb je de gist gebruikt die onder de deksel zat bij het blik?
Deze blikken staan soms weet ik hoe lang in de winkel op de plank en dus ook de gist.
De gist wordt dus blootgesteld aan de omgevingstemperaturen ipv dat het koel bewaard wordt.
Aangeraden wordt als je blikbier gaat brouwen om er een vers gekoeld zakje gist bij te kopen. Dan weet je zeker dat de gist optimaal is.
Nu kan het ook wel goed komen maar kan het langer duren voordat de vergisting op gang komt.

Belg

Bedankt voor de vele reacties hier.
Geeft veel stof tot nadenken voor het volgende brouwsel.

Ik oefen verder geduld uit en laat hier wel nog weten hoe dit brouwsel vordert.

springerke

Ik denk dat de vergisting al goed bezig is aangezien de bellen in je waterslot niet gelijk staan , de koolzuur zal ergens anders ontsnappen, vat sluit niet goed af
Druk eens lichtjes op de zijkant van uw vat en je zal zien dat het waterslot onmiddellijk begint te borrelen.

brouwerwaldonk

Het meest waarschijnlijke is, dat uw deksel overdruk laat ontsnappen, en je daarom geen blubjes in je waterslot krijgt.

Volgende keer met een blikbrouwsel, eerst zoveel mogelijk de dikke stroop uit het blik laten lopen ook met een lepel leeg maken zoveel mogelijk. Dan kokend water in het blik doen en verder door roeren zoveel mogelijk de stroop oplossen. Nog een laatste maal na spoelen met heet water. Dan alles opkoken zonder er nog water aan toe te voegen.
Na het koken verder aanvullen tot de aangegeven hoeveelheid te gebruiken water maar met koud water.

Brouwerij De Stichting


Belg

Ik meen door de emmer heen wat schuim te kunnen zien op het wort.

Als ik de emmer wat indruk zie ik mijn waterslot wel stijgen maar koolzuur zie ik niet passeren.

Scorpionrose

Citaat van: Belg op 08-04-2019  12:28 uIk meen door de emmer heen wat schuim te kunnen zien op het wort.

Als ik de emmer wat indruk zie ik mijn waterslot wel stijgen maar koolzuur zie ik niet passeren.

Als je schuim door de emmer heen ziet dan is de vergisting volop aan de gang maar sluit je deksel niet goed af of hij lekt langs het rubbertje van je waterslot (wil nog wel eens een braam zitten waardoor het rubbertje zijn werk niet kan doen)

Belg

Ik heb eens wat aan mijn waterslot in het rubbertje zitten draaien en nu sluit deze waarschijnlijk goed af.
Bubbelt als gek nu, hoera!

RBakkert

Citaat van: Belg op 08-04-2019  13:33 uIk heb eens wat aan mijn waterslot in het rubbertje zitten draaien en nu sluit deze waarschijnlijk goed af.
Bubbelt als gek nu, hoera!
Top, succes nog!

brouwerwaldonk

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 08-04-2019  12:18 uWaarom koken?
De stroop (van een blikbrouwsel eerst verdund met water) moet altijd gekookt worden, dan moet het bekomen wort afkoelen en daarna gist toevoegen.

Scorpionrose

Citaat van: Belg op 08-04-2019  13:33 uIk heb eens wat aan mijn waterslot in het rubbertje zitten draaien en nu sluit deze waarschijnlijk goed af.
Bubbelt als gek nu, hoera!

Dan is je probleem opgelost.
Succes met het brouwen van je biertje :proost: :proost:

Scorpionrose

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-04-2019  13:48 uDe stroop (van een blikbrouwsel eerst verdund met water) moet altijd gekookt worden, dan moet het bekomen wort afkoelen en daarna gist toevoegen.

Je zet het blik in een pan met water op het vuur om de dikke stroop dunner te maken en doet het dan in je emmer.
Daarna spoel je het blik na met warm water en doet ook dat in de emmer.
Dus je kookt de stroop uit het blik niet.

Kwestie van gebruiksaanwijzing GOED lezen

brouwerwaldonk

Als ontsmetting is koken toch aangeraden zeker als je ook nog je blik in het water zet. Je weet nooit wat er aan zo een blik van buiten kleeft. Vroeger (dan spreek van de jaren 1980) stond vooraf koken in de gebruiksaanwijzingen. 
Je weet toch dat bij biermaken hygiëne helemaal bovenaan het lijstje staat. Niet koken is dom en vragen om mislukt bier.

ciesvandekwis

Wat IN het blik zit is steriel hoor. Veel beginners begaan de fout om te denken dat koud water uit de kraan geïnfecteerd zou zijn. Ze gaan dan het gistvat aanvullen met gekookt, of veel te warm water, waardoor het wort uren moet staan af te koelen vooraleer ze gist toevoegen. Dàt is pas vragen om geïnfecteerd bier....
Als je een pan hebt waarin je water enkele minuten gekookt heeft, zal er weinig kunnen mislopen.

brouwerwaldonk

Als je een blik in heet water zet en je giet het dan leeg in je gistemmer, denk je dat er geen druppels van de natte buitenkant mee in je gistemmer vallen. Ook de blikrand waarlangs de warme stroop passeert kan veel onzichtbaar vuil bevatten.

CiteerVeel beginners begaan de fout om te denken dat koud water uit de kraan geïnfecteerd zou zijn.
Denk je dat de kraanmond altijd zuiver water geeft? Droom rustig verder, neem eens een uitstrijkje van die dagdagelijkse kraan mond. Dan weet je pas of het water wat je aftapt uit uw kraan ook hygiënisch is.
   
Daarom koken vooraf. Wees eigenwijs en maak slecht bier, hiep hiep hoeraa. 

Scorpionrose

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-04-2019  15:39 uAls je een blik in heet water zet en je giet het dan leeg in je gistemmer, denk je dat er geen druppels van de natte buitenkant mee in je gistemmer vallen. Ook de blikrand waarlangs de warme stroop passeert kan veel onzichtbaar vuil bevatten.
Denk je dat de kraanmond altijd zuiver water geeft? Droom rustig verder, neem eens een uitstrijkje van die dagdagelijkse kraan mond. Dan weet je pas of het water wat je aftapt uit uw kraan ook hygiënisch is.
   
Daarom koken vooraf. Wees eigenwijs en maak slecht bier, hiep hiep hoeraa.

Hier gaan we weer met de Amerikaanse praktijken. Haal de starsan maar weer van de plank.

brouwerwaldonk


Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-04-2019  13:48 uDe stroop (van een blikbrouwsel eerst verdund met water) moet altijd gekookt worden, dan moet het bekomen wort afkoelen en daarna gist toevoegen.

Nee hoor. Nergens voor nodig. Het water dat in Nederland en België uit de kraan komt bevat geen bierschadelijke micro-organismen.
Koken en af laten koelen is een veel groter risico.


Moutextract oplossen met een beperkte hoeveelheid heet water en daarna al roerend verdunnen met koud water maakt dat je heel snel korrelgist kunt strooien over de oplossing. Hydrateren is niet nodig en dit wordt door de gistfabrikanten ook niet meer voorgeschreven.
Door de snelle start van de vergisting loop je geen risico.

henkg

Een brandschone blikopener is wel van belang. Daar kan een hoop troep aan zitten. Maar misschien zit Brewferm vandaag de dag in blikken met een treklip-sluiting.

Belg

Mijn Brewferm blik heb ik in ieder geval nog met een blikopener moeten kraken.

Verder komt er nu niet zo vaak meer koolzuur door het waterslot.
Nog enige tijd en ik neem een controle-monster.

RBakkert

Citaat van: Belg op 09-04-2019  09:58 uMijn Brewferm blik heb ik in ieder geval nog met een blikopener moeten kraken.

Verder komt er nu niet zo vaak meer koolzuur door het waterslot.
Nog enige tijd en ik neem een controle-monster.
Is de schuimlaag bovenop het bier al helemaal weg? Als deze er nog op zit zou ik nog even wachten. Hoe vaak komt er nog een bel door het waterslot (per minuut)?

Belg

De hoofdvergisting zal inderdaad nog niet beëindigd zijn.
Daarom zal ik nog even wachten.

Misschien dat ik volgende keer eens notities moet bijhouden van het tempo waarop het waterslot werkt.

/EDIT:

Ik ga voor mijn eerste poging niet overhevel naar een ander vat voor nagisting.
Zowel hoofd- als nagisting wil ik in hetzelfde vat doen.

Dus het blijft er sowieso nog een tijdje in.

Later wil ik wel hetzelfde brouwsel nogmaals proberen maar met variaties zoals andere gist/wel overhevelen om zo de invloed daarvan te zien op het eindproduct.
Ik ben er nu al benieuwd naar.

Belg

Zo een 60-tal uur na het enten van de gist lijkt de hoofdvergisting volledig gedaan te zijn.
Door het waterslot komt merkbaar niets meer van koolzuur.

Ik had graag de SG-waarde gemeten nu om binnen enkele dagen nogmaals te controleren maar tijdens de levering van mijn materiaal is mijn dichtheidsmeter stuk gegaan en zit ik nog op zijn vervanger te wachten.

RBakkert

Citaat van: Belg op 10-04-2019  09:06 uZo een 60-tal uur na het enten van de gist lijkt de hoofdvergisting volledig gedaan te zijn.
Door het waterslot komt merkbaar niets meer van koolzuur.

Ik had graag de SG-waarde gemeten nu om binnen enkele dagen nogmaals te controleren maar tijdens de levering van mijn materiaal is mijn dichtheidsmeter stuk gegaan en zit ik nog op zijn vervanger te wachten.
Wanneer verwacht je dat je deze binnenkrijgt? Omdat je hoofdvergisting bijna/net klaar is zal hij nog enkele punten kunnen zakken tijdens de nagisting. Zal hem als ik jou was met een dag of 2 -3 pas een keer meten. En dan met weer 2-3 dagen nogmaals. Zit er geen verschil in de 2 metingen? Bottelen! :)

Belg

Hij zou gisteren verstuurd moeten zijn 'door de leverancier' maar ik heb nog een tracker gekregen of een levering ontvangen.

Ik ga er van uit dat ik hem deze week nog zal ontvangen dus lijkt het inderdaad niet slecht om te SG-waarde te meten met maximum 2 dagen ertussen.


Gisteren eens met een sterke lamp op het gistingsvat geschenen en ik zie er een aantrekkelijk licht amberkleurig brouwsel inzitten. :)

Barmosa

Wat betreft het koelen overnacht, er bestaat zelfs een heuse 'no-chill' methode, je koelt wel maar niet actief.
Ik ben ook van mening dat snel koelen minder risico's en meerdere voordelen met zich mee brengt, maar overnacht koelen is niet per definitie een flater.

Jacques

Citaat van: Barmosa op 10-04-2019  17:57 uWat betreft het koelen overnacht, er bestaat zelfs een heuse 'no-chill' methode, je koelt wel maar niet actief.
Ik ben ook van mening dat snel koelen minder risico's en meerdere voordelen met zich mee brengt, maar overnacht koelen is niet per definitie een flater.

Om de vorming van smaak- en kleurstoffen te voorkomen kun je het beste snel koelen. Dat zorgt er ook voor dat je minder snel last krijgt van DMS.
De zogenaamde 'no-chill' methode wordt vooral gebruikt in gebieden waar een watertekort is (in Australië wordt de methode veel gebruikt). Hier in Nederland en België hebben we niet echt een watertekort maar dat betekent niet dat je water kunt verspillen. Het water dat je gebruikt voor het koelen kun je gebruiken voor het schoonmaken of doorspoelen van de toilet.

Belg

Momenteel is het waterslot bijna volledig genivelleerd.

Nog niets te horen gekregen van mijn eerste leverancier.
Gelukkig heb ik bij een ander bedrijf een nieuwe bestelling geplaatst en een extra dichtheidsmeter besteld.

Deze zal normaal morgen toekomen.
Ik denk er aan dan morgen het eerste post-hoofdgisting monster te nemen en zondag al te controleren of er veel verschil zit op de SG-waarde. :weetniet:

Belg

Deze morgen is eindelijk mijn nieuwe dichtheidsmeter geleverd.
Mooi verpakt en dus zonder breuk toegekomen!

Eerste monster net voor de vergisting uit de diepvries gehaald en au-bain-marie laten ontdooien.
In de meetcilinder gedaan en met de hydrometer de begin SG-waarde bepaald.

Nu kom ik op een SG-waarde van 1.094 uit.
Het originele Brewferm Diabolo recept geeft een beginwaarde van 1.075 aan.

Ik veronderstel hier wel dat de SG-waarde sowieso hoger zal liggen omdat ik het aangepaste recept uit het boek van Jacques heb gevolgd.
Hierin voegen we 750 g suiker toe voor de hoofdvergisting i.p.v. 495 g in het originele Brewferm Diabolo recept.

Of ik heb bij het bewaren van mijn eerste monster niet genoeg genomen.
De dichtheidsmeter leek nipt boven de bodem van mijn cilinder te zweven.

Wijsheid die ik alvast geleerd heb: neem het monster ruim genoeg.

Indien mijn begin-SG niet zou kloppen vergaat de wereld niet.
Het gevolgde recept geeft dan ook een alcoholindicatie van +-9% aan door de extra suiker.

Als ik mijn volgende 2 metingen goed doe weet ik tenminste wanneer er gebotteld kan worden.
Ik houd jullie op de hoogte. :degroeten:

brouwerwaldonk

Nu eerst op 20°C brengen en dan meten anders meet je ook nog verkeerd.
De densiteit van het ingevroren en ontdooide staal kan beïnvloed geweest zijn door verdamping van water als je het kokend uit de ketel hebt genomen, laten afkoelen en daarna in een potje hebt gedaan om in te vriezen.
Het kan ook dat je suiker hebt toegevoegd maar niet voldoende geroerd zodat je geen homogeen mengsel als staal hebt bewaard, bovendien heb je veel meer suiker toegevoegd waardoor je een hogere waarde bekomt.
Zodra de densimeter zweeft kan je meten.

ciesvandekwis

Hoog tijd voor een refractometer, heb je aan 1 druppeltje genoeg en kan je zonder bierverlies meten, ook tijdens de vergisting (door waterslotgat met een breinaald):
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=0~32%25+Brix+Wort+SG+Refractometer&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_sop=15&_odkw=0~32%25+Brix+Wort+SG+Refractometer&_osacat=0

Belg

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-04-2019  14:50 uNu eerst op 20°C brengen en dan meten anders meet je ook nog verkeerd.
De densiteit van het ingevroren en ontdooide staal kan beïnvloed geweest zijn door verdamping van water als je het kokend uit de ketel hebt genomen, laten afkoelen en daarna in een potje hebt gedaan om in te vriezen.
Het kan ook dat je suiker hebt toegevoegd maar niet voldoende geroerd zodat je geen homogeen mengsel als staal hebt bewaard, bovendien heb je veel meer suiker toegevoegd waardoor je een hogere waarde bekomt.
Zodra de densimeter zweeft kan je meten.

Volgende keer zal ik een thermometer gebruiken om zeker te zijn dat het staal zich op 20°C bevindt.
Het staal heb ik echter direct in het potje gedaan en met het deksel erop late afkoelen voor het invriezen.
Normaal zou hier geen vocht verloren mogen gaan?

Citaat van: ciesvandekwis op 12-04-2019  15:16 uHoog tijd voor een refractometer, heb je aan 1 druppeltje genoeg en kan je zonder bierverlies meten, ook tijdens de vergisting (door waterslotgat met een breinaald):
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=0~32%25+Brix+Wort+SG+Refractometer&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_sop=15&_odkw=0~32%25+Brix+Wort+SG+Refractometer&_osacat=0

Ik zat al aan een refractometer te denken - heb er nog vaak ééntje gebruikt in automechanica.
Misschien nadat ik nog wat meer heb gebrouwen. Is wat duur om impulsief te kopen.

Daarnet was het zover: de eerste staalname na de hoofdvergisting.

Leuk kleurtje! Duidelijk nog troebel.



Detail:



Uiteindelijk op 1.016 SG uitgekomen.

En dan volgt het proeven!



Geur: gistig, zoet - oei! - hopelijk komt dit goed

Na de eerste slok: wauw, dit had ik niet verwacht...

Het brouwsel heeft wel degelijk al wat body. Totaal niet zoet. Smaakt als een iets wat 'romig/zoete' tripel - zonder prik.

Dit geeft mij in ieder geval al een goed gevoel voor wat nog komen kan. ^-^

Zondag een nieuwe staalname om te controleren of de dichtheid nog gedaald is.

brouwerwaldonk

Je mag op je 2 oren slapen, dat biertje komt goed wees maar zeker.

Belg

Zo net een monster genomen.
SG-waarde is nog gezakt van 1.016 naar 1.010

Nog niet uitgegist dus.
Ik ben aan het twijfelen om binnen 3 of binnen 5 dagen het volgende staal te nemen. :weetniet:

Zonder refractometer ga ik al om en bij de liter bier kwijt zijn voordat deze klaar is om te bottelen.

En dan maar het monster vernietigen - schol!



Smaak: al minder zacht dan het vorige staal - begint nu al iets meer pils-bitter te worden - iets helderder van kleur

Jacques

Neem de tijd voordat je weer een monster neemt.

Het proeven van een monster is inderdaad geen straf.  :proost:

brouwerwaldonk

Citaat van: Belg op 14-04-2019  17:40 uZo net een monster genomen.
Zonder refractometer ga ik al om en bij de liter bier kwijt zijn voordat deze klaar is om te bottelen.
Als ik een staal neem ontsmet ik mijn maatglas en hydrometer heel grondig en nadien giet ik het gewoon terug, min een slokje om te proeven.
In het maatglas zit ongeveer 80 ml.

Belg

Hmmm, ik veronderstel dat een dunnere maatcilinder ook een puik idee is.
Zolang de hydrometer maar kan dobberen.

Gisteren alvast alle flesjes voor het bottelen ontsmet en gespoeld.

Vrijdag een nieuwe meting doen.

Belg

Nieuwe stalen gaven twee maal 1.006 aan - tijd om te bottelen dus!



Monster bewaren om deze avond een verder smaaktest te doen.



Eerste indruk: dit ruikt naar bier, hint zoetigheid afwezig


Suiker in de flesjes gedaan naar het aangepast recept van Jacques - 8 g/flesje
Volgende keer wel een trechtertje kopen, wat een gekl... anders ;)



Op een paar lekjes verlies na alles mooi in de flesjes gegaan.
Kroonkurk opdrukken en klaar is kees!



Ik had precies wat minder verlies dan verwacht en moest nog snel 3 extra flesjes proper maken en spoelen.
Bij deze heb ik de kristalsuiker vervangen door kandijsuiker en gemerkt op de kroonkurk.

Gewoon - nieuwsgierig wat voor smaakverschil dit geeft.

En nu kunnen ze rustig op kamertemperatuur hergisten op fles voordat ze naar de koele kelder verdwijnen.



Materiaal mooi afgewassen en weggelegd.


Wat de uitkomst zal zijn weet ik niet.
Wel weet ik al dat dit enorm mentaal rustgevend was voor mijzelf en ik kijk al uit naar het volgende brouwsel. :biersmile:

Scorpionrose


BrouwMark

Ik hoop voor je dat je 8 gram per liter bedoelt.

JanEric

8 gram per flesje? Dat is vragen om bierbommen...

Scorpionrose

oeps 8 gram per flesje. Zet ze dan ergens veilig waar ze geen schade kunnen aanbrengen

Jacques

Citaat van: Belg op 19-04-2019  17:47 uWat de uitkomst zal zijn weet ik niet.
Wel weet ik al dat dit enorm mentaal rustgevend was voor mijzelf en ik kijk al uit naar het volgende brouwsel. :biersmile:

Gaat goed komen. Ik neem aan dat je 8 gram per liter bedoelt zoals ook in het recept staat...  ;)

Belg

Citaat van: Jacques op 19-04-2019  20:35 uGaat goed komen. Ik neem aan dat je 8 gram per liter bedoelt zoals ook in het recept staat...  ;)

Spijtig maar helaas Jacques...

Het recept tot op de letter gevolgd maar vandaag duidelijk met mijn gedachten op een andere planeet.

Hulde en dank aan iedereen op het forum om mij te behoeden van enkele ongewenste bierbommen!

Misschien zal ik maar eens enkele verlofdagen opnemen die ik nog van vorig jaar heb staan :o



Nou moe...

Een wandeling later en wat nadenken over de zin van het leven ben ik er bovenop (en wat lieve woordjes van vrouwlief).

Ik heb het monster na staalname luchtdicht weggezet en heb het restje dan maar gebotteld met de correcte hoeveelheid suiker voor het volume.
Wie weet wordt het nog wat als het niet geoxideerd is.




Nieuwe moed verzamelen, voorbereiden en zondag is weer een brouwdag!
Ervaring is onbetaalbaar - toch?  ^-^

Tijd om dan maar op het terras wat na te genieten van het mooie weer met een lekker biertje.
Er zijn ergere dingen in het leven.



Bedankt forumleden :degroeten:

hansHalberstadt

Je had gewoon een klein gaatje in de dopjes kunnen prikken en 2 weken laten staan en dan nieuwe bottelsuiker erbij en nieuw dopje erop. of gewoon snel opdrinken voor er teveel druk opkomt gooi dus nooit  zomaar bier weg.

Jacques

Beste "Belg",

Ik snap jouw reactie niet helemaal. Wat bedoel je met:
Citaat van: Belg op 19-04-2019  21:10 uIk heb het monster na staalname luchtdicht weggezet en heb het restje dan maar gebotteld met de correcte hoeveelheid suiker voor het volume.

Belg

Citaat van: Jacques op 19-04-2019  22:45 uBeste "Belg",

Ik snap jouw reactie niet helemaal. Wat bedoel je met:

Hallo Jacques, ik zei gewoon dat ik even mijn aandacht er bij heb gehouden en goed gelet heb op het restvolume deze keer om de benodigde suiker voor de nagisting te berekenen.
Binnenkort probeer ik wel het recept opnieuw met goed moed. :brouwen:

Citaat van: hansHalberstadt op 19-04-2019  22:28 uJe had gewoon een klein gaatje in de dopjes kunnen prikken en 2 weken laten staan en dan nieuwe bottelsuiker erbij en nieuw dopje erop. of gewoon snel opdrinken voor er teveel druk opkomt gooi dus nooit  zomaar bier weg.

Dat is een les voor later. Hoe prik je snel even door een kroonkurk heen? Een priem?

hansHalberstadt

Citaat van: Belg op 20-04-2019  08:46 uHallo Jacques, ik zei gewoon dat ik even mijn aandacht er bij heb gehouden en goed gelet heb op het restvolume deze keer om de benodigde suiker voor de nagisting te berekenen.
Binnenkort probeer ik wel het recept opnieuw met goed moed. :brouwen:

Dat is een les voor later. Hoe prik je snel even door een kroonkurk heen? Een priem?
Ja. of met flesopener de dop een heel klein beetje openen zodat alleen de druk weg kan.

hans_nwk

Citaat van: Belg op 20-04-2019  08:46 uDat is een les voor later. Hoe prik je snel even door een kroonkurk heen? Een priem?
Met een speld:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16935.msg317594.html#msg317594

Arjen1969

Ik ben ooit begonnen met blikbrouwen maar heb daar eigenlijk altijd water moeten toevoegen aan de siroop van ca. 20 graden, en heb dus nooit gekoeld. Inhoud blik in de emmer, voorgeschreven hoeveelheid water erbij en de gist toevoegen en gaan met die banaan. Staat er ergens omschreven voor je bier dat het warm water moet zijn?

Belg

Trucje met de speldenkop zal in onthouden indien er ooit nog zoiets zou gebeuren.

Ondertussen zit het volgende brouwsel al te wachten op de start van de hoofdvergisting.

brouwerwaldonk

Citaat van: Belg op 21-04-2019  12:59 uOndertussen zit het volgende brouwsel al te wachten op de start van de hoofdvergisting.
Hoezo wachten op de start, waarom wachten.
Als ik heb gebrouwen en mijn starter gaat erbij zo rond 14 uur dan begint het direct en is het rond 15 uur al goed te zien met een begin van schuim op het gistvat.

Belg

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-04-2019  14:34 uHoezo wachten op de start, waarom wachten.
Als ik heb gebrouwen en mijn starter gaat erbij zo rond 14 uur dan begint het direct en is het rond 15 uur al goed te zien met een begin van schuim op het gistvat.

Ik zie nu al een duidelijke schuimlaag op het wort en het waterslot is al aan het bewegen.
Goed op weg dus.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-04-2019  14:34 uHoezo wachten op de start, waarom wachten.
Als ik heb gebrouwen en mijn starter gaat erbij zo rond 14 uur dan begint het direct en is het rond 15 uur al goed te zien met een begin van schuim op het gistvat.

Een hele korte lagfase betekent dat je een overmaat aan actieve gist gegeven hebt. Dat kan leiden tot meer autolyse en bieren met een verminderde body en schuimhoudbaarheid.

Zie ook het artikel van Chris White lag phase

Belg

Om deze thread nogmaals boven te halen:



Omdat het monster dat ik heb kunnen redden wel redelijk goed smaakte heb ik nogmaals het aangepaste Diabolo recept gebrouwen.
Het monster was nog niet volledig uitvergist bij het bottelen? Dus ik heb nu maar enkele dagen langer gewacht om te bottelen tot het SG geen krimp meer gaf.

Begonnen op 1.068 en einde was 1.004



Deze keer ook overgeheveld naar een tweede vat voor het bottelen met de hoop op helderder bier.



Nu heb ik mij niet vergist met de juiste hoeveelheid suiker per flesje.

Ondertussen ook al de eerste keer kunnen proeven van mijn tweede brouwsel: het aangepaste Gold Lager recept van Jacques - lekker fris en bitter.
Niet slecht voor een blik.

Ik kijk er naar uit hier nog veel op te steken en binnenkort over te stappen naar mout.  :degroeten:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.