Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gistflater begaan?  (gelezen 2089 keer)

Offline Belg

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Safir hier - Safir hier - *slok* - Dank u wel!
Gistflater begaan?
« Gepost op: 08-04-2019 09:02 u »
Beste forumleden,

Gisteren ben ik voor de eerste keer aan de slag gegaan om te brouwen.

Als eerste probeersel heb ik het Brewferm Diabolo blik geprobeerd.
Voorbereiding is het halve werk dus alle materiaal mooi gecontroleerd, gedesinfecteerd - kortom: alles was er klaar voor.

Nu heeft mijn wort zo een 11 uur moeten staan voordat hij de T van 20-21░C bereikte.

9 uur na het toevoegen van de bijgeleverde korrelgist blijft alles stil in het waterslot.
Er zit wel duidelijk druk in het vat omdat het slot niet gelijk staat maar koolzuur zie ik (nog niet?) nergens.

Heb ik een fout gemaakt door mijn gist al op te lossen in wat lauw water en deze uren te laten staan voordat ik deze toevoegde?
Is de gist dood of moet ik gewoon meer geduld hebben?

Alles is bij elke stap goed geroerd geweest.

Alvast bedankt.

p.s. Ik heb al even de zoekfunctie op het forum gebruikt maar heb deze situatie niet gezien

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RBakkert

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Gistflater begaan?
« Reactie #1 Gepost op: 08-04-2019 09:08 u »
Korrelgist hoef je in principe niet op te starten, kan je gewoon droog toevoegen aan je wort. Denk verder niet dat het een probleem is, het kan soms best even duren voor de gisting goed op gang komt. Hoe groot is je vat? En hoe groot is je batch?
Sowieso komt er weinig koolzuur op, omdat deze ontsnapt via je waterslot(vergelijk het met een fles cola waar je de dop niet goed van dicht hebt gedraaid). Er moet wel een gistrand gaan vormen bovenin.

Offline RBakkert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 08-04-2019 09:10 u »
Hoe heb je het teruggekoeld? Heeft dit 11 uur geduurd? (lijkt me erg lang)
Heb je de gist al voor het einde van het koelen toegevoegd?
Hoe warm heb je je gistvat staan? En wat voor gist heb je gebruikt?

Offline Belg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 08-04-2019 09:13 u »
Hey Bakkert,

Ik heb het bekende/beruchte startersgistvat van Brewferm.
Inhoud +-31l en +-9l water werd toegevoegd aan het extract.

Nog even geduld dus...
Als ik tegen vanavond nog niets zie zal ik er nog eens hard over nadenken wat te doen. :nut:

/EDIT: door nieuwe reactie

Afkoeling gebeurde in kamer hiernaast - T is daar iets lager.
Gist is toegevoegd toen het vat 20-21░C was.
Momenteel blijft het gistvat hier mooi op kamertemperatuur - constant 20,5░C.
En de gebruikt gist was de standaard Brewferm korrelgist die werd meegeleverd in het pakket.

Offline RBakkert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 08-04-2019 09:19 u »
Lijkt me geen probleem, kijk vanavond nog maar een keer, denk dat er dan wel een aardige rand op moet staan.
Geduld is een schone zaak bij bierbrouwen.
Je waterslot staat open, er is dus activiteit. Zeker op een kamer van 20 ║C moet hij na n dag wel goed op gang zijn.

Heb zelf ook wel eens met Brewferm top gebrouwen, avond de gisting gestart, en na het werk de volgende dag bubbelde hij flink. Voordat ik na het werk ging deed hij nog niks (stond zelfs het waterslot nog niet open).

Offline Brouwerij De Stichting

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #5 Gepost op: 08-04-2019 09:36 u »
Waarom duurde het zo lang voordat je wort was afgekoeld? Je voegt toch koud water toe nadat je het blik leeg hebt gemaakt?

Offline Belg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 08-04-2019 09:50 u »
Procedure:

2l lauw water in vat
blik toegevoegd
1l warm water naspoeling
2l warm water met suikeroplossing
4l koud water toegevoegd

Geen idee waarom de koeling zo lang op zicht heeft laten wachten.

Offline RBakkert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 08-04-2019 09:52 u »
Waarom duurde het zo lang voordat je wort was afgekoeld? Je voegt toch koud water toe nadat je het blik leeg hebt gemaakt?
Ik heb zelf nooit met dit soort blikken gebrouwen, maar vind 11 uur inderdaad lang om te koelen, een wasbak met stromend water en eventueel wat koelelementen/ijs toevoegen en met een kleine 45min had ik een 10L batch wel koud. (Vanaf 100 ░C)

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-04-2019 10:04 u »
Beste forumleden,

Gisteren ben ik voor de eerste keer aan de slag gegaan om te brouwen.

Als eerste probeersel heb ik het Brewferm Diabolo blik geprobeerd.
Voorbereiding is het halve werk dus alle materiaal mooi gecontroleerd, gedesinfecteerd - kortom: alles was er klaar voor.

Nu heeft mijn wort zo een 11 uur moeten staan voordat hij de T van 20-21░C bereikte.

9 uur na het toevoegen van de bijgeleverde korrelgist blijft alles stil in het waterslot.
Er zit wel duidelijk druk in het vat omdat het slot niet gelijk staat maar koolzuur zie ik (nog niet?) nergens.

Heb ik een fout gemaakt door mijn gist al op te lossen in wat lauw water en deze uren te laten staan voordat ik deze toevoegde?
Is de gist dood of moet ik gewoon meer geduld hebben?

Alles is bij elke stap goed geroerd geweest.

Alvast bedankt.

p.s. Ik heb al even de zoekfunctie op het forum gebruikt maar heb deze situatie niet gezien

Heb je de gist gebruikt die onder de deksel zat bij het blik?
Deze blikken staan soms weet ik hoe lang in de winkel op de plank en dus ook de gist.
De gist wordt dus blootgesteld aan de omgevingstemperaturen ipv dat het koel bewaard wordt.
Aangeraden wordt als je blikbier gaat brouwen om er een vers gekoeld zakje gist bij te kopen. Dan weet je zeker dat de gist optimaal is.
Nu kan het ook wel goed komen maar kan het langer duren voordat de vergisting op gang komt.

Offline Belg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 08-04-2019 10:06 u »
Bedankt voor de vele reacties hier.
Geeft veel stof tot nadenken voor het volgende brouwsel.

Ik oefen verder geduld uit en laat hier wel nog weten hoe dit brouwsel vordert.

Offline springerke

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 08-04-2019 11:40 u »
Ik denk dat de vergisting al goed bezig is aangezien de bellen in je waterslot niet gelijk staan , de koolzuur zal ergens anders ontsnappen, vat sluit niet goed af
Druk eens lichtjes op de zijkant van uw vat en je zal zien dat het waterslot onmiddellijk begint te borrelen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #11 Gepost op: 08-04-2019 11:41 u »
Het meest waarschijnlijke is, dat uw deksel overdruk laat ontsnappen, en je daarom geen blubjes in je waterslot krijgt.

Volgende keer met een blikbrouwsel, eerst zoveel mogelijk de dikke stroop uit het blik laten lopen ook met een lepel leeg maken zoveel mogelijk. Dan kokend water in het blik doen en verder door roeren zoveel mogelijk de stroop oplossen. Nog een laatste maal na spoelen met heet water. Dan alles opkoken zonder er nog water aan toe te voegen.
Na het koken verder aanvullen tot de aangegeven hoeveelheid te gebruiken water maar met koud water.

Offline Brouwerij De Stichting

• Boven 10 berichten
  • *
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #12 Gepost op: 08-04-2019 12:18 u »
Waarom koken?

Offline Belg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 08-04-2019 12:28 u »
Ik meen door de emmer heen wat schuim te kunnen zien op het wort.

Als ik de emmer wat indruk zie ik mijn waterslot wel stijgen maar koolzuur zie ik niet passeren.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 08-04-2019 12:38 u »
Ik meen door de emmer heen wat schuim te kunnen zien op het wort.

Als ik de emmer wat indruk zie ik mijn waterslot wel stijgen maar koolzuur zie ik niet passeren.

Als je schuim door de emmer heen ziet dan is de vergisting volop aan de gang maar sluit je deksel niet goed af of hij lekt langs het rubbertje van je waterslot (wil nog wel eens een braam zitten waardoor het rubbertje zijn werk niet kan doen)

Offline Belg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 08-04-2019 13:33 u »
Ik heb eens wat aan mijn waterslot in het rubbertje zitten draaien en nu sluit deze waarschijnlijk goed af.
Bubbelt als gek nu, hoera!

Offline RBakkert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 08-04-2019 13:40 u »
Ik heb eens wat aan mijn waterslot in het rubbertje zitten draaien en nu sluit deze waarschijnlijk goed af.
Top, succes nog!

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 08-04-2019 13:48 u »
Waarom koken?
De stroop (van een blikbrouwsel eerst verdund met water) moet altijd gekookt worden, dan moet het bekomen wort afkoelen en daarna gist toevoegen.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 08-04-2019 14:36 u »

Dan is je probleem opgelost.
Succes met het brouwen van je biertje :proost: :proost:

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 08-04-2019 14:39 u »
De stroop (van een blikbrouwsel eerst verdund met water) moet altijd gekookt worden, dan moet het bekomen wort afkoelen en daarna gist toevoegen.

Je zet het blik in een pan met water op het vuur om de dikke stroop dunner te maken en doet het dan in je emmer.
Daarna spoel je het blik na met warm water en doet ook dat in de emmer.
Dus je kookt de stroop uit het blik niet.

Kwestie van gebruiksaanwijzing GOED lezen

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 08-04-2019 15:17 u »
Als ontsmetting is koken toch aangeraden zeker als je ook nog je blik in het water zet. Je weet nooit wat er aan zo een blik van buiten kleeft. Vroeger (dan spreek van de jaren 1980) stond vooraf koken in de gebruiksaanwijzingen. 
Je weet toch dat bij biermaken hygiŰne helemaal bovenaan het lijstje staat. Niet koken is dom en vragen om mislukt bier.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #21 Gepost op: 08-04-2019 15:31 u »
Wat IN het blik zit is steriel hoor. Veel beginners begaan de fout om te denken dat koud water uit de kraan ge´nfecteerd zou zijn. Ze gaan dan het gistvat aanvullen met gekookt, of veel te warm water, waardoor het wort uren moet staan af te koelen vooraleer ze gist toevoegen. DÓt is pas vragen om ge´nfecteerd bier....
Als je een pan hebt waarin je water enkele minuten gekookt heeft, zal er weinig kunnen mislopen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 08-04-2019 15:39 u »
Als je een blik in heet water zet en je giet het dan leeg in je gistemmer, denk je dat er geen druppels van de natte buitenkant mee in je gistemmer vallen. Ook de blikrand waarlangs de warme stroop passeert kan veel onzichtbaar vuil bevatten.

Citaat
Veel beginners begaan de fout om te denken dat koud water uit de kraan ge´nfecteerd zou zijn.
Denk je dat de kraanmond altijd zuiver water geeft? Droom rustig verder, neem eens een uitstrijkje van die dagdagelijkse kraan mond. Dan weet je pas of het water wat je aftapt uit uw kraan ook hygiŰnisch is.

Daarom koken vooraf. Wees eigenwijs en maak slecht bier, hiep hiep hoeraa. 

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 08-04-2019 17:31 u »
Als je een blik in heet water zet en je giet het dan leeg in je gistemmer, denk je dat er geen druppels van de natte buitenkant mee in je gistemmer vallen. Ook de blikrand waarlangs de warme stroop passeert kan veel onzichtbaar vuil bevatten.
Denk je dat de kraanmond altijd zuiver water geeft? Droom rustig verder, neem eens een uitstrijkje van die dagdagelijkse kraan mond. Dan weet je pas of het water wat je aftapt uit uw kraan ook hygiŰnisch is.

Daarom koken vooraf. Wees eigenwijs en maak slecht bier, hiep hiep hoeraa.

Hier gaan we weer met de Amerikaanse praktijken. Haal de starsan maar weer van de plank.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 08-04-2019 18:30 u »
I rest my case

Tags: