Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: IONOX  (gelezen 405 keer)

Offline IONOX

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Mastering witbier production
Even voorstellen: IONOX
« Gepost op: 07-04-2019 14:11 u »
Hey hallo,

Mijn naam is IONOX (maar jullie mogen ook Lorenzo zeggen). Brouw sinds 2018. Begonnen met een startpakket toen we met de vriendengroep onze jaarlijkse wedstrijd gingen houden. 2 jaar geleden was dat elkaar helemaal kapot roasten en in 2018 was het idee om een bierbrouwwedstrijd te starten. Daar werd ik eerste met mijn vanille witbier La Bianca (zie foto)

Vond het eindresultaat erg leuk, maar het brouwproces met een inductiekookplaat toch vrij vervelend werken. Vrij snel besloten om te gaan kijken naar een betaalbare upgrade en werk sinds januari met de Arsegan Easybrew 30. Werk in het dagelijkse leven als Asset Management consultant, waarbij ik eigenlijk grote bedrijven adviseer hoe ze zo efficiŽnt mogelijk hun technische installaties beheren. Vandaar dat ik ook vrij theoretisch aangelegd ben en erg veel op het internet opgezocht heb hoe ik nou dat perfecte biertje kan brouwen. Inmiddels probeer ik het La Bianca recept te perfectioneren door enkel witbier te brouwen. Het zelf maken van een recept heeft me veel geleerd over hoe ik een biertje vorm wil geven. Hoptoevoegingen, gistsoorten, moutverhoudingen, temperatuurinvloeden tijdens maischen en ga zo maar door.

Ik maak nog fouten, maar ik leer steeds weer bij. Laatste brouwsessie was ik bezorgd om een gestokte vergisting, want die blijf op 1020 hangen, terwijl ik 1010 begroot had. Toen kwam ik er achter dat ik niet mijn SG moest meten tijdens het koken, omdat de dompel gekalibreerd is op 20 graden celsius. Uiteindelijk had ik dus een witbiertje met 8,5% alcohol en een werkelijk begin SG van 1080, joe. De andere keer smaakte mijn bier te zuur, waarschijnlijk veel te veel sinaasappelschil toegevoegd (10 gram op 6 liter). Dus aldoende komen we elke keer weer een stapje verder.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Even voorstellen: IONOX
« Reactie #1 Gepost op: 07-04-2019 14:53 u »
Welkom Lorenzo.

Zoals je al ontdekt hebt leer je brouwen met vallen en opslaan. Goede informatie helpt. Heel wat antwoorden zijn op dit forum te vinden. Heel veel is te vinden met de zoekfunctie.

Tags: