Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gasbrander, hoeveel Watt?  (gelezen 2237 keer)

Offline molen

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gasbrander, hoeveel Watt?
« Gepost op: 01-04-2019 19:55 u »
Beste Brouwers,

Welk vermogen adviseren jullie voor een gasbrander?

Ik wil batches van 20 liter / 30 liter gaan brouwen...

Groet,
Jan :brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
Gasbrander, hoeveel Watt?
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2019 20:31 u »
Ik heb een brander met piezo ontsteking en beveiliging, die haalt 9,5 kW met een 50 mbar gasdrukregelaar. Brouw batches met een 10 gallon (35l) ss brewtech ketel en dat gaat perfect. Voldoende vermogen. Minder zou ik niet doen.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
Re: Gasbrander, hoeveel Watt?
« Reactie #2 Gepost op: 01-04-2019 20:34 u »
Beste Brouwers,

Groet,

Heb hier nog 2 branders van ca. 3.5 kW, bewezen goed, aangezien ik er vaak mee gemaischt/gekookt heb. Als je wilt mag je ze wel overnemen (regio Doetinchem) voor een mooi prijsje.

Offline molen

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2019 08:18 u »
Heb hier nog 2 branders van ca. 3.5 kW, bewezen goed, aangezien ik er vaak mee gemaischt/gekookt heb. Als je wilt mag je ze wel overnemen (regio Doetinchem) voor een mooi prijsje.

Regio Brabant hier :) Bedankt voor je bericht, ik zal kijken....

Offline Jukkie

• Senior lid
  • Land: nl
  • dol op leven in de brouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2019 08:55 u »
Ter indicatie: Ik gebruike een mamoet brander (propaan) van 8.5 kW voor brouwsels van ong 25 L
Prima rollende kook, verwarmen ongeveer 2 graden per minuut en 4 L/uur verdamping bij koken.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 04-04-2019 11:40 u »
Heb gisteren eens een proefje gedaan:
Hoeveelheid water: 30 liter (m)
Starttemperatuur: 11 graden
Eindtemperatuur: 86 graden
Opwarming in 1u: 75 graden (∆t)
Tijd: 60 minuten

P = m x 4,187 x ∆t x 1/3600
P = 30*4.187*75*(1/3600)
P= 2,62 kw

Heb een 9,5kw propaan wokbrander , die ik aangesloten heb op aardgas, met een grotere sproeier (3mm volgens mij). Heel efficiënt lijkt dit dus niet, maar moet eens verder rekenen en afstellen...

Ik was hier aan begonnen, omdat ik wellicht wil opschalen naar een grotere opstelling, maar vraag me nu af ik wel genoeg vermogen heb. Volgens de helpdesk van SS Brewtech had ik 50.000 BTU nodig, volgens mij is dit omgerekend 14,5 KW, voor een BME Kettle 20 gallon (75l)

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #6 Gepost op: 04-04-2019 11:53 u »

Ik gebruik de 8,5 KW drago van de Braumarkt! Deze heeft voldoende vermogen bij een voordruk van 0,3 bar om een brouwsel van 20-30 liter met een rollende kook te verwarmen. Zie foto.

TIP: leg een gepolijst RVS plaatje onder de brander. Deze weerkaatst de hitte waardoor je tafel heel blijft. Zie foto.

Offline molen

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 04-04-2019 12:07 u »

Ik gebruik de 8,5 KW drago van de Braumarkt! Deze heeft voldoende vermogen bij een voordruk van 0,3 bar om een brouwsel van 20-30 liter met een rollende kook te verwarmen. Zie foto.

TIP: leg een gepolijst RVS plaatje onder de brander. Deze weerkaatst de hitte waardoor je tafel heel blijft. Zie foto.

8.5 kw dus.

Ik heb moeite om de juiste maishtemperatuur te houden, ik kan tijdens een maischstap wel eens doorschieten. Nog iemand tips hiervoor?

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #8 Gepost op: 04-04-2019 12:20 u »
Om uit te rekenen hoeveel vermogen er nodig is heb je de verdampingswarmte van water nodig: deze is 2256 KJ/kg. Om 1 liter water te verdampen heb je dus 2256 kJ aan warmte nodig. (Warmte is niet hetzelfde als vermogen)
1 Watt = 1 J/s

Het toevoegen van 3,6 kJ warmte in een uur kost je 1 Wh vermogen.

4 liter water verdampen in een uur kost zodoende

2256 kJ/kg *4 = 9025 kJ = 2507 Wh = 2,5 KW

Door dat niet alle warmte van de brander gebruikt wordt voor het verdampen van water (warmte verlies) is het rendement geen 100%

Laat dit rendement 80% zijn dan heb je dus 2,5/0,8 = 3,1 kW nodig om in 1 uur 4 liter water te verdampen.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #9 Gepost op: 04-04-2019 13:57 u »
....

Ik voeg mij hierbij, echter mijn ervaring is dat aluminium folie met de glimmende zijde boven ook al voldoende bescherming bied voor een grote ikea snijplank. :)

Tevens als bonus tip, als je tijdens het koken geroosterd brood wilt (lekker met kroket tussen de middag van de brouwdag)  dan kun je die onder de brander leggen. Keertje omdraaien en voila, perfect geroosterd brood ;)

db

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 04-04-2019 15:24 u »
Ik voeg mij hierbij, echter mijn ervaring is dat aluminium folie met de glimmende zijde boven ook al voldoende bescherming bied voor een grote ikea snijplank. :)

Tevens als bonus tip, als je tijdens het koken geroosterd brood wilt (lekker met kroket tussen de middag van de brouwdag)  dan kun je die onder de brander leggen. Keertje omdraaien en voila, perfect geroosterd brood ;)

db

Haha, ik zie het je ook gewoon doen :D

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #11 Gepost op: 04-04-2019 16:04 u »

db
Lekker tosti’s! Goed idee!

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 04-04-2019 16:19 u »
Rendement van een gasbrander komt niet boven de 50 %.

Tenzij je een hittescherm rondom je ketel plaatst, zodat de verbrandingsgassen langs de ketel worden geleid.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 04-04-2019 19:35 u »
Beste Brouwers,

Groet,
Normaal reken je ongeveer met 10% verdamping per uur. voor 20 liter is dat 2 liter per uur. 2256 kJ/kg verdampingswarmte is dus 4512kJ/3600s=1.25 kW per 20 liter. met een rendement van 50% grofweg voor een gasbrander kom je dan op 2500 watt/20 liter. dus 1250 W/10liter of 12.5kw/100 liter etc. Meer vermogen kan soms handig zijn om het snel aan de kook te brengen na het spoelen, hoewel dat niet echt nodig is als je tijdens het spoelen al de kookketel aanzet en het spul net op 100 graden houdt.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #14 Gepost op: 04-04-2019 19:40 u »
Rendement van een gasbrander komt niet boven de 50 %.

Tenzij je een hittescherm rondom je ketel plaatst, zodat de verbrandingsgassen langs de ketel worden geleid.
Ik zat inderdaad te hoog met mijn 80% rendement. Een gemiddelde van 50% is beter om van uit te gaan.
In mijn voorbeeld kom je dan uit op een benodigd vermogen van ca. 5 kW om 4 liter water in een uur te kunnen verdampen.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #15 Gepost op: 04-04-2019 19:43 u »
Normaal reken je ongeveer met 10% verdamping per uur. voor 20 liter is dat 2 liter per uur. 2256 kJ/kg verdampingswarmte is dus 4512kJ/3600s=1.25 kW per 20 liter. met een rendement van 50% grofweg voor een gasbrander kom je dan op 2500 watt/20 liter. dus 1250 W/10liter of 12.5kw/100 liter etc. Meer vermogen kan soms handig zijn om het snel aan de kook te brengen na het spoelen, hoewel dat niet echt nodig is als je tijdens het spoelen al de kookketel aanzet en het spul net op 100 graden houdt.
Klopt als een zwerende vinger!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 04-04-2019 19:57 u »
Heb gisteren eens een proefje gedaan:
Hoeveelheid water: 30 liter (m)
Starttemperatuur: 11 graden
Eindtemperatuur: 86 graden
Opwarming in 1u: 75 graden (∆t)
Tijd: 60 minuten

P = m x 4,187 x ∆t x 1/3600
P = 30*4.187*75*(1/3600)
P= 2,62 kw

Heb een 9,5kw propaan wokbrander , die ik aangesloten heb op aardgas, met een grotere sproeier (3mm volgens mij). Heel efficiënt lijkt dit dus niet, maar moet eens verder rekenen en afstellen...

Ik was hier aan begonnen, omdat ik wellicht wil opschalen naar een grotere opstelling, maar vraag me nu af ik wel genoeg vermogen heb. Volgens de helpdesk van SS Brewtech had ik 50.000 BTU nodig, volgens mij is dit omgerekend 14,5 KW, voor een BME Kettle 20 gallon (75l)
Je zou eens kunnen kijken hoeveel liter gas per minuut die brander verbruikt kijken via de meterkast. dan kun je uitrekenen wat het echte vermogen is wat hij afgeeft met die sproeier. Wat jij noemt is wel een slechte warmteoverdracht dus lijkt me eigenlijk dat hij minder vermogen afgeeft dan je denkt. Hoewel 3 mm best een flinke sproeier is.
Zie ook hier:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16865.msg242051.html#msg242051
aardgas tov propaan:
De aardgassproeier heeft een diameter die 1,55 x zo groot is (oppervlakte dan 2,4 x zo groot)

Tags: