Het eerste brouwsel, supertof maar wat een vragen levert dat op :)

Gestart door Davester, 06-04-2019 21:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Davester

Citaat van: middelaersch op 11-04-2019  18:06 uMisschien ten overvloede, maar waar het om gaat is dat je niet gaat bottelen voordat het bier echt goed is uitgegist.

Wat ik doe: zodra de activiteit in het waterslot stopt, ga ik het sg meten. Een dag of drie later doe ik dat weer, en dan drie dagen later weer.
Zodra het sg niet meer veranderd (ook niet een klein beetje) dan pas ga ik bottelen. Niet eerder.

Als je bier bottelt dat nog niet helemaal is uitgegist kan er door te veel CO2 productie een veel te hoge druk in de flesjes ontstaan, wat in het ongunstigste geval kan leiden tot exploderende flesjes. Dat wil je niet hebben!

Niks ten overvloede, zuig alle info en tips tot me.
Zal zaterdag eens een monstertje nemen, waterslot lijkt stilgevallen nu na 5 dagen. Er zit een aftapkraantje op dus dat is niet lastig.
En dan via een refractmeter kijken of een hydrometer, of maakt dat niet uit?

Jacques

Citaat van: Davester op 11-04-2019  09:13 uThanks, ik neem de gemene deler en ga gewoon 14 dagen na brouwdag bottelen, e week :P

Ik schreef niet dat je binnen twee weken na de brouwdag kunt bottelen!

Citaat van: Jacques op 09-04-2019  22:04 uAls je er voor kiest om niet over te hevelen doe je er goed aan het bier niet te lang op de gist te laten staan (niet langer dan 1 à 2 weken nadat de nagisting is beëindigd).
De termijn van 1 à 2 weken begint niet na de brouwdag maar nadat je hebt vastgesteld dat er geen vergisting meer is. Dit kunt je het beste vaststellen door SG metingen of door te kijken naar de afname van het gewicht van je vergistingsemmer met inhoud. In dat laatste geval hoeft het gistvat niet open. Zie
De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open

BrouwMark

Citaat van: Davester op 11-04-2019  21:55 uNiks ten overvloede, zuig alle info en tips tot me.
Zal zaterdag eens een monstertje nemen, waterslot lijkt stilgevallen nu na 5 dagen. Er zit een aftapkraantje op dus dat is niet lastig.
En dan via een refractmeter kijken of een hydrometer, of maakt dat niet uit?

Hydrometer is het simpelst, dompelen in je maatglaasje en kijken. Verandert de waarde niet binnen een aantal dagen (en neem daar gerust 5 dagen voor), dan kun je bottelen.

Gebruik je een refractometer, reken dan de waarde om met een rekentool. De gelezen waarde klopt namelijk niet doordat er alcohol is gevormd in je bier. Zoek even op het forum als je het niet zeker weet.

Geen haast, Deefster, dat is het motto. Je wilt echt geen biergranaten kweken. Wachten, kijken, proeven (is je bier al een beetje helder en stukjesloos?), meten, meten en dan pas bottelen!

Davester

Citaat van: BrouwMark op 12-04-2019  02:04 uHydrometer is het simpelst, dompelen in je maatglaasje en kijken. Verandert de waarde niet binnen een aantal dagen (en neem daar gerust 5 dagen voor), dan kun je bottelen.

Gebruik je een refractometer, reken dan de waarde om met een rekentool. De gelezen waarde klopt namelijk niet doordat er alcohol is gevormd in je bier. Zoek even op het forum als je het niet zeker weet.

Geen haast, Deefster, dat is het motto. Je wilt echt geen biergranaten kweken. Wachten, kijken, proeven (is je bier al een beetje helder en stukjesloos?), meten, meten en dan pas bottelen!
Gisteren een monster genomen. 1065 SG is dus terug naar 1020 SG (uiteraard ff de bubbeltjes laten wegtrekken zodat die de meter niet omhoog stuwen), dat gaat de goede kant op. Het ruikt naar bier, ziet er zo uit, kleine bubbeltjes word ik blij van. Echt lekker was het nog niet, waterig wat zurig en bitter.
Refractometer gaf inderdaad een andere waarde 1035 / 1036 SG.

@Jacques:  de weegschaalmethode ziet er interessant uit, en merci voor de info dat de 1/2 weken pas gaan lopen na afloop gisting. Logisch maar was me er niet van bewust :)


brouwerwaldonk

Ik vind dat er nogal veel schuim in je maatglas zit. Dat duidt op gisting die nog bezig is.
Na de gisting, dus als het is uitgegist ziet het er zo uit (niet naar de waarde kijken want dat is afhankelijk van de gist en het recept).


Davester

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-04-2019  14:07 uIk vind dat er nogal veel schuim in je maatglas zit. Dat duidt op gisting die nog bezig is.
Na de gisting, dus als het is uitgegist ziet het er zo uit (niet naar de waarde kijken want dat is afhankelijk van de gist en het recept).



Ah, dat is tof, dan loopt dat proces nog gewoon lekker door. Thanks voor de duidelijke foto ook.

Davester

Zo, na 11 dagen weer eens een monster uit het gistvat getapt.
Hoe maken jullie het aftapkraantje schoon? Iemand een goede tip?
ik heb het nu gespoeld met water en voordat we gaan bottelen wil ik het dan ontsmetten met OXI.

Start SG 1065
Na 6 dagen SG 1020
Nu na 11 dagen SG 1011.

De geur is verder ontwikkeld, kleur is wat donkerder geworden, dit lijkt al echt op bier, smaak ik een heel stuk verbeterd. Wat me opvalt is dat er nog steeds veel leven in het wort zit. Veel koolzuur nog. Moet dat echt helemaal stilvallen voordat de laatste week ingaat zeg maar?

Voor deze foto en de meting het schuim even weg laten trekken.




Jacques

Citaat van: Davester op 17-04-2019  18:22 uHoe maken jullie het aftapkraantje schoon? Iemand een goede tip?

Koop een spuitfles bij één van onze leveranciers.



Vul deze met 70% alcohol-oplossing (verdun bio-ethanol van de Action)

Spoel het tuitje van het kraantje met de alcohol na het nemen van het monster.

Davester

Thanks @Jacques, dat wordt morgen op het fietske naar Riel.
Heb het nu goed gespoeld gewoon met water en een vloeistofspuit. Morgen ff naspoelen dan met verdunde bio ethanol.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 17-04-2019  20:46 uVul deze met 70% alcohol-oplossing (verdun bio-ethanol van de Action)


@Jacques: bedoel je dit spul wat voor in de sfeer kachels bedoeld is:

https://www.action.com/nl-nl/p/bio-ethanol/

En is dat met wat water erbij dan eigenlijk hetzelfde als dit (Vloeibaar ontsmettingsmiddel op basis van alcohol):

https://www.braumarkt.com/reinigen-en-ontsmetten/ecolab-p3-alcodes-1000ml-met-verstuiver

Of ga ik nu te kort door de bocht? Als dat qua werking hetzelfde is scheelt dat eine ganze Menge ehhh een heleboel.

(Ik ken wel spiritus, maar dat lijkt me niet handig bij je brouwspullen.)

Jacques

Citaat van: middelaersch op 17-04-2019  21:32 u@Jacques: bedoel je dit spul wat voor in de sfeer kachels bedoeld is:

https://www.action.com/nl-nl/p/bio-ethanol/

En is dat met wat water erbij dan eigenlijk hetzelfde als dit (Vloeibaar ontsmettingsmiddel op basis van alcohol):

https://www.braumarkt.com/reinigen-en-ontsmetten/ecolab-p3-alcodes-1000ml-met-verstuiver

Of ga ik nu te kort door de bocht? Als dat qua werking hetzelfde is scheelt dat eine ganze Menge ehhh een heleboel.

(Ik ken wel spiritus, maar dat lijkt me niet handig bij je brouwspullen.)

Dat bedoel ik inderdaad.
Bio-ethanol bevat een verontreiniging bedoeld om de alcohol ongeschikt te maken voor consumptie. Doordat ik het gebruik direct na gebruik droogt de oplossing op en verdampt het. Direct voor het nemen van een monster gebruik ik het niet. Het middel is namelijk niet bedoeld voor menselijke consumptie. Er is een stof in die een sterk bittere smaak geeft. Voor zover ik het terug heb kunnen vinden is de toevoeging niet dan wel niet sterk toxisch.

Belg

Citaat van: Jacques op 17-04-2019  21:49 uDat bedoel ik inderdaad.
Bio-ethanol bevat een verontreiniging bedoeld om de alcohol ongeschikt te maken voor consumptie. Doordat ik het gebruik direct na gebruik droogt de oplossing op en verdampt het. Direct voor het nemen van een monster gebruik ik het niet. Het middel is namelijk niet bedoeld voor menselijke consumptie. Er is een stof in die een sterk bittere smaak geeft. Voor zover ik het terug heb kunnen vinden is de toevoeging niet dan wel niet sterk toxisch.

Het niet-drinkbaar maken van deze alcohol zal inderdaad de hoofdreden zijn.
Bedoeld om accijnzen te vermijden.

Overzicht van de prijs in België:

Tarieven in België
Voor België gelden sinds 1 november 2015 de volgende tarieven:[2]

Soort product   Accijns per 100 liter
Bier (per graad Plato)[3]   € 2,0043
Niet-mousserende wijn tot 8,5% alcohol   € 23,9119
Niet-mousserende wijn meer dan 8,5% alcohol   € 74,9086
Mousserende wijn tot 8,5% alcohol   € 23,9119
Mousserende wijn meer dan 8,5% alcohol   € 256,3223
Niet-mousserende tussenproducten tot 15% alcohol   € 118,5944
Niet-mousserende tussenproducten meer dan 15% alcohol   € 157,7792
Mousserende tussenproducten   € 256,0948
Ethylalcohol (bij 20 °C)   € 2992,7928

Je ethanol van de Action zou anders zeer prijzig uitpakken.

Davester

Citaat van: Belg op 18-04-2019  11:27 uHet niet-drinkbaar maken van deze alcohol zal inderdaad de hoofdreden zijn.
Bedoeld om accijnzen te vermijden.

Overzicht van de prijs in België:

Tarieven in België
Voor België gelden sinds 1 november 2015 de volgende tarieven:[2]

Soort product   Accijns per 100 liter
Bier (per graad Plato)[3]   € 2,0043
Niet-mousserende wijn tot 8,5% alcohol   € 23,9119
Niet-mousserende wijn meer dan 8,5% alcohol   € 74,9086
Mousserende wijn tot 8,5% alcohol   € 23,9119
Mousserende wijn meer dan 8,5% alcohol   € 256,3223
Niet-mousserende tussenproducten tot 15% alcohol   € 118,5944
Niet-mousserende tussenproducten meer dan 15% alcohol   € 157,7792
Mousserende tussenproducten   € 256,0948
Ethylalcohol (bij 20 °C)   € 2992,7928

Je ethanol van de Action zou anders zeer prijzig uitpakken.

Staat me bij dat ze bij de Colruyt nagenoeg pure alcohol verkopen, gewoon naast de Bacardi en de Rosé. Of vergis ik me?

Belg

Davester, ik weet welke alcohol je bedoelt.

Volgende keer dat ik langs die rayon wandel zal ik de prijs eens in de gaten houden.


Ik ken de prijzen op de volgende site niet maar hier staat wat tekst en uitleg bij vermeld: http://www.drank.nl/winkel/pure-alcohol/


CiteerWaarom is zuivere alcohol zo duur?

Op alcoholhoudende producten wordt accijns geheven indien deze geschikt zijn voor consumptie. Deze accijns gaat per procent alcohol per hectoliter. Voor pure alcohol is de accijns dus behoorlijk hoog en hier wordt ook weer BTW over geheven.

Daadwerkelijke kostprijs:   € 8,56
Bedrag accijns:   € 16,19
BTW:   € 5,20
Totaal:   € 29,95

Davester

Citaat van: Davester op 17-04-2019  18:22 uStart SG 1065
Na 6 dagen SG 1020
Nu na 11 dagen SG 1011.

De geur is verder ontwikkeld, kleur is wat donkerder geworden, dit lijkt al echt op bier, smaak ik een heel stuk verbeterd. Wat me opvalt is dat er nog steeds veel leven in het wort zit. Veel koolzuur nog. Moet dat echt helemaal stilvallen voordat de laatste week ingaat zeg maar?



Start SG 1065
Na 6 dagen SG 1020
Na 11 dagen SG 1011
Na 14 dagen SG 1010.
Activiteit neemt dus af, bier smaakt lekker bitter, stuk meer doods. Koolzuur trekt weg.
Is dat een teken dat vergisting op zijn einde loopt?

brouwerwaldonk

CiteerIs dat een teken dat vergisting op zijn einde loopt?
Ja het loopt stilaan naar zijn einde. Nu nog een weekje lageren, nogmaals overhevelen zonder zuurstofinslag, en dan bottelen met 7 g/L suiker. 

Davester

Start SG 1065
Na 6 dagen SG 1020
Na 11 dagen SG 1011
Na 14 dagen SG 1010.
Na 19 dagen SG 1009 (lastig af te lezen, 1010 is het niet meer maar het volgende streepje wordt niet gehaald.

Nu willen we morgen, op dag 21 zitten we dan, gaan bottelen.
2 gram suiker per flesje (we moeten vanuit de hoofdgistketel bottelen omdat we geen kleinere, pasbare vaten hebben voor de nagisting of lagering)

Nog tips?
Hoe werkt hevelpijpje met droesemfilter?
Heb je dat nodig als er een kraantje op zit?
Is filtering met kaasdoek een optie of not done?

Ow ja, zo ziet het er nu uit, smaakt bitter, weinig body nog.


brouwerwaldonk

Je mag morgen met een gerust gemoed bottelen. Niet filteren met een kaasdoek want het is al helder.

Davester

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-04-2019  14:44 uJe mag morgen met een gerust gemoed bottelen. Niet filteren met een kaasdoek want het is al helder.
Ja dat dacht ik ook al, gaan we het gewoon zo doen.
Zet het gistvat zo buiten, kan het vannacht nog wat afkoelen zodat het nog helderder worden kan. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.