Het eerste brouwsel, supertof maar wat een vragen levert dat op :)

Gestart door Davester, 06-04-2019 21:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

molen

OK, ik zou 20 liter RIS gaan brouwen en weet dus niet of ik de fles helemaal vol krijg.

Ik zal eens kijken hoe hoog ik in de fles ga komen....

Misschien ben ik te bang voor het oxidatiespook.  >:D

brouwerwaldonk

Citaat van: molen op 09-04-2019  16:18 uIk ga binnenkort een RIS brouwen en heb een fles van 20 liter aangeschaft.
Als je een mandfles van 20L hebt kan het toch niet zo moeilijk zijn om naar 21L te mikken. Heb je een beetje meer bier dan in je grote mandfles kan, dan lager je dat toch in een of andere petfles, Cola, Limonade of Water, die kan je plat knijpen zodat ze altijd vol is.   

Heuvinger brouwerij

Ach, het laatste restje gaat toch in het vat met stookwijn!

Davester

De meeste hevelen dus over voor nagisting.
Dat wil ik dan ook gaan doen, maar heb ongeveer 12 liter wort nu in het gistvat zitten en het nagistvat is 50 liter groot.

Dan kan ik denk beter de nagisting nu in dit vat laten gebeuren en over 14 dagen bottelen. Dan loop ik toch de minste kans op oxidatie toch?

middelaersch

Citaat van: Davester op 09-04-2019  19:21 uDe meeste hevelen dus over voor nagisting.
Dat wil ik dan ook gaan doen, maar heb ongeveer 12 liter wort nu in het gistvat zitten en het nagistvat is 50 liter groot.

Dan kan ik denk beter de nagisting nu in dit vat laten gebeuren en over 14 dagen bottelen. Dan loop ik toch de minste kans op oxidatie toch?

12 liter laten nagisten in een vat van 50 liter zou ik niet doen, dan lijkt  me het middel erger dan de kwaal.
Of een kleiner vat of fles zien te krijgen, of in het huidige vat laten nagisten. Hoe groot is het vat waar het nu in zit?

Arjen1969

Citaat van: Davester op 09-04-2019  19:21 uDe meeste hevelen dus over voor nagisting.
Dat wil ik dan ook gaan doen, maar heb ongeveer 12 liter wort nu in het gistvat zitten en het nagistvat is 50 liter groot.

Dan kan ik denk beter de nagisting nu in dit vat laten gebeuren en over 14 dagen bottelen. Dan loop ik toch de minste kans op oxidatie toch?

Ik zou niet overhevelen en de nagisting gewoon in hetzelfde vat doen. Zeker als je een 50 liter vat hebt krijg je oxidatie, want voordat je de 40 liter boven je bier hebt gevuld met koolzuur uit de nagisting is je bier denk ik teveel geoxideerd. Ik doe altijd mijn hoofd en nagisting in hetzelfde vat, nog nooit problemen mee gehad.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 09-04-2019  13:12 uIk doe de nagisting in hetzelfde vat.

Ik ook, maar ik heb een cilinderconisch gistvat en tap de gist af...

Overhevelen doe je namelijk vooral om een overmaat aan gist kwijt te raken. Zeker als je veel gist geënt hebt en de temperatuur verhoogt op het einde van de nagisting kun je last krijgen van autolyse (= uiteenvallen van dode gist).
Als je er voor kiest om niet over te hevelen doe je er goed aan het bier niet te lang op de gist te laten staan (niet langer dan 1 à 2 weken nadat de nagisting is beëindigd).

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 09-04-2019  22:04 uAls je er voor kiest om niet over te hevelen doe je er goed aan het bier niet te lang op de gist te laten staan (niet langer dan 1 à 2 weken nadat de nagisting is beëindigd).

Oftewel (sorry Jacques), je kunt makkelijk je bier nadat het is uitgegist nog 1 à 2 (zelfs wel 3 à 4) weken op de gist laten staan zonder dat het nadelige gevolgen heeft. Voor een beginner is dat sowieso de makkelijkste en veilige manier, voor een semi-gevorderde zoals ik ook. Je kunt later altijd nog beslissen dat je liever overhevelt, dit heeft namelijk zoals Jacques al zegt inderdaad wat voordelen mbt autolyse (giststerftebijsmaakjes). Heb je nu alleen een 50-litervat om in over te hevelen, doe dit dan alsjeblieft niet. De hoeveelheid zuurstof die dan je bier kan gaan verpesten is veel groter dan de kans op die autolyse. Vind later een goed passende fles voor de nagisting en denk er dan nog eens over na.

Davester

Merci allen, dat is dan duidelijk. We gaan deze niet overhevelen.

Ik heb nu 2 RVS gistvaten van 50 liter, maar de batch is 12 liter dus teveel kans op teveel zuurstofcontact.

Een mandfles staat nog op het verlanglijstje dus voor de toekomst zit het er wel in maar ga nu geen risico nemen.

Iemand ervaring met infrarood thermometers?

tdp

Citaat van: Davester op 10-04-2019  08:48 uMerci allen, dat is dan duidelijk. We gaan deze niet overhevelen.

Ik heb nu 2 RVS gistvaten van 50 liter, maar de batch is 12 liter dus teveel kans op teveel zuurstofcontact.

Een mandfles staat nog op het verlanglijstje dus voor de toekomst zit het er wel in maar ga nu geen risico nemen.

Iemand ervaring met infrarood thermometers?

12 liter in 50 litervat vergisten is enigszins groot bemeten, maar levert niet direct veel problemen op, tijdens de vergisting wordt er zeer veel koolzuur geproduceerd.

Met een infrarood thermometer heb ik geen ervaring mee, maar je zou ook prima de Ikea Fantast kunnen gebruiken, alleen oppassen dat je deze niet helemaal onderdompelt in de vloeistof.

Davester

Citaat van: tdp op 10-04-2019  09:57 u12 liter in 50 litervat vergisten is enigszins groot bemeten, maar levert niet direct veel problemen op, tijdens de vergisting wordt er zeer veel koolzuur geproduceerd.

Met een infrarood thermometer heb ik geen ervaring mee, maar je zou ook prima de Ikea Fantast kunnen gebruiken, alleen oppassen dat je deze niet helemaal onderdompelt in de vloeistof.
Merci voor je input.
Beide punten kwamen we ook achter ja. We hebben fusten gekocht van 50 liter en als je daarin met een 10 liter batch gaat werken....... dat ziet er gewoon zielig uit.
Onze thermometer is inderdaad overleden omdat we zelf het idee hadden dat die nauwkeuriger zou zijn bij volledige onderdompeling :P

Afijn door te starten kom je hier achter, volgende stap is een kleinere pan erbij, nieuwe thermometer, een pH meter en een kleiner vergistingsvat erbij.

De gecontroleerde vergisting stappen we daarna wel weer in.



middelaersch

Citaat van: tdp op 10-04-2019  09:57 u12 liter in 50 litervat vergisten is enigszins groot bemeten, maar levert niet direct veel problemen op, tijdens de vergisting wordt er zeer veel koolzuur geproduceerd.

Het gaat hier over de navergisting, niet over de hoofdvergisting. Zoveel COS2 wordt er dan niet meer geproduceerd, en op een gegeven moment houdt het helemaal op met de CO2 productie.

tdp

Citaat van: middelaersch op 10-04-2019  11:26 uHet gaat hier over de navergisting, niet over de hoofdvergisting. Zoveel COS2 wordt er dan niet meer geproduceerd, en op een gegeven moment houdt het helemaal op met de CO2 productie.

Maar dat zit er al wel in, wanneer je niet overhevelt toch? Vat niet te vaak open, aftappen via het kraantje, niks aan de hand :)

Davester

ja beide vaten zijn zo groot, we gaan dus niet overhevelen maar laat het er gewoon 14 dagen in staan en dan proberen te bottelen.

Kun je dan nog voor bottelen een keer filteren bijv. met een gedesinfecteerd kaasdoek of gaasje of haal ik me teveel op de nek zo :) ?

Brouwert

Citaat van: Davester op 10-04-2019  14:58 uja beide vaten zijn zo groot, we gaan dus niet overhevelen maar laat het er gewoon 14 dagen in staan en dan proberen te bottelen.

Kun je dan nog voor bottelen een keer filteren bijv. met een gedesinfecteerd kaasdoek of gaasje of haal ik me teveel op de nek zo :) ?

Zou ik niet doen. Gewoon de boel laten bezinken en hevelen met dresemkap/dop.
Als je echt wilt dat het helderder wordt kun je het ook nog koud lageren (dus nog wat langer wachten terwijl je het kouder wegzet).

Davester

Citaat van: Brouwert op 10-04-2019  15:35 uZou ik niet doen. Gewoon de boel laten bezinken en hevelen met dresemkap/dop.
Als je echt wilt dat het helderder wordt kun je het ook nog koud lageren (dus nog wat langer wachten terwijl je het kouder wegzet).

Thanks, dan gaan we het ook niet doen (volgzaam typetje als ik ben).
Dresemkap kent google niet eens :denken:, is dat een soort van hevelfilter?

middelaersch

Citaat van: Davester op 10-04-2019  17:39 uDresemkap kent google niet eens :denken:, is dat een soort van hevelfilter?

Bedoeld wordt droesemkop, en dat kent Google wel.  >:D
Is een ding onder aan de hevel dat er voor zorgt dat er minder droesem meekomt.

Davester

Citaat van: middelaersch op 10-04-2019  17:55 uBedoeld wordt droesemkop, en dat kent Google wel.  >:D
Is een ding onder aan de hevel dat er voor zorgt dat er minder droesem meekomt.

Ja inderdaad, droesemkop. Dan had ik toch wel goed ingeschat wat er bedoeld wordt, maar de benaming....
Ik heb overigens een kraantje op het gistvat dus dan heb ik geen hevel nodig. T loopt er zo ook wel uit   :lol:

Heuvinger brouwerij

Zet dan wel aan die kraan een slang die door steekt tot aan de bodem van je lagerfles.
Nooit zo het jongbier in een fles plompen!

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 10-04-2019  00:57 uOftewel (sorry Jacques), je kunt makkelijk je bier nadat het is uitgegist nog 1 à 2 (zelfs wel 3 à 4) weken op de gist laten staan zonder dat het nadelige gevolgen heeft.

Bij keuringen van zelfgebrouwen bieren valt het mij elke keer weer op dat er veel bieren zijn met met autolysesmaakjes. Dit komt doordat het bier onnodig lang op het bier heeft gestaan nadat de nagisting was beëindigd.

Veel hobbybrouwers weten niet hoe autolyse smaakt. Sinds kort weet ik een goede referentie. Koop een potje vitamine B-complex pillen van het Kruidvat (eigen merk). Stop het in je mond en slik het niet meteen door. Het aroma dat je dan proeft is de aroma dat je krijgt door autolyse...



Wat ik wil zeggen is dat overhevelen niet per se noodzakelijk is maar ook dat je beter aan doet het bier niet langer dan een week tot maximaal twee weken te laten staan als de vergisting afgelopen is. Uitzonderingen daargelaten zoals bieren die je wilt laten verzuren of waarbij je een langere houtlagering wilt uitvoeren.

Davester

Citaat van: Jacques op 10-04-2019  22:37 uBij keuringen van zelfgebrouwen bieren valt het mij elke keer weer op dat er veel bieren zijn met met autolysesmaakjes. Dit komt doordat het bier onnodig lang op het bier heeft gestaan nadat de nagisting was beëindigd.

Veel hobbybrouwers weten niet hoe autolyse smaakt. Sinds kort weet ik een goede referentie. Koop een potje vitamine B-complex pillen van het Kruidvat (eigen merk). Stop het in je mond en slik het niet meteen door. Het aroma dat je dan proeft is de aroma dat je krijgt door autolyse...



Wat ik wil zeggen is dat overhevelen niet per se noodzakelijk is maar ook dat je beter aan doet het bier niet langer dan een week tot maximaal twee weken te laten staan als de vergisting afgelopen is. Uitzonderingen daargelaten zoals bieren die je wilt laten verzuren of waarbij je een langere houtlagering wilt uitvoeren.

Thanks, ik neem de gemene deler en ga gewoon 14 dagen na brouwdag bottelen, recht vanuit het eerste vat. Afvulpijpje op het kraantje en flessen vullen  :proost:

Dan rap opnieuw gaan brouwen want er is door dit forum al veel bijgeleerd nu deze week :P

BrouwMark

Citaat van: Davester op 11-04-2019  09:13 uThanks, ik neem de gemene deler en ga gewoon 14 dagen na brouwdag bottelen, recht vanuit het eerste vat.

Neej! Eerst zekerwetenmeten!

Rob Q

Thanks, ik neem de gemene deler en ga gewoon 14 dagen na brouwdag bottelen, recht vanuit het eerste vat. Afvulpijpje op t kraantje en flessen vullen  en natuurlijk wat hierboven staat: Meten.


Je moet ook {bottel}suiker toevoegen voor het bottelen. Dat moet goed worden verdeeld. Als je dit doet in je gistingsvat gaat alle gist(drab) ook weer mee verdeeld worden en krijg je geen helder bier en dode gist in je flesjes. Dus denk ik ; eerst hevelen naar een ander vat / andere pan, gistvat schoonmaken. Je weet nu hoeveel liters je hebt. Suiker toevoegen, roeren, Terughevelen in gistvat, vulpijpje op kraan en bottelen. Of je moet een aparte bottelemmer met kraantje hebben natuurlijk. 8)

MvGr.,

Rob Q

Davester

Dat gaat het worden dan.
Geduld, meten, even voorzichtig overhevelen ivm bottelsuiker en dan de fles in.

Pff have mercy voor deze wort  :huilen: :nut: :proost:

middelaersch

Citaat van: Rob Q op 11-04-2019  17:32 u..... en natuurlijk wat hierboven staat: Meten.

Misschien ten overvloede, maar waar het om gaat is dat je niet gaat bottelen voordat het bier echt goed is uitgegist.

Wat ik doe: zodra de activiteit in het waterslot stopt, ga ik het sg meten. Een dag of drie later doe ik dat weer, en dan drie dagen later weer.
Zodra het sg niet meer verandert (ook niet een klein beetje) dan pas ga ik bottelen. Niet eerder.

Als je bier bottelt dat nog niet helemaal is uitgegist kan er door te veel CO2 productie een veel te hoge druk in de flesjes ontstaan, wat in het ongunstigste geval kan leiden tot exploderende flesjes. Dat wil je niet hebben!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.