Het eerste brouwsel, supertof maar wat een vragen levert dat op :)

Gestart door Davester, 06-04-2019 21:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Davester

Het eerste brouwsel is een feit: Blondbier, bitter en niet te zoet, 7%. Althans daar gaan we voor want zo heet het standaard recept van 3horne

2 kg pilsmout, 0.5 kg cara pilsmout, 30 gram styrian golding, 5 gram US-05 gist.
Maischschema: 55/63/73/78 graden resp. 10/45/20 en 1 minuut.
Dat moet dan ongeveer 10 liter worden.
Verdere informatie ontbrak en we konden 3horne ook niet bereiken voor meer info dus zelf wat aanpassingen gedaan. (handig met je eerste brouwsel ;D)

Na het maischen meten we met Refractometer SG 1055, brix14 en met hydrometer lezen we 1050.
Het schema uit BrouwHulp gaf als doel aan een SG van 1070 dus dan slaat de paniek toe.

Met 5.5 liter gespoeld waardoor de kook start met ongeveer 12 liter
75 minuten koken, 60 minuten met de hop en omdat we het SG te laat vonden, hebben we 10 minuten voor einde kook 200 gram kristalsuiker erbij gedaan. Volgens recept hoeft dat niet maar we lazen in andere blond recepten wel 275 gram. Dus gulle middenweg gekozen.

Na de kook geeft SG 1065 aan met brix 16.

Afkoelen met dompelkoeler en daar is ergens de thermometer overleden want die blijft bij 55 graden hangen, terwijl het echt gewoon al koud was. Hoe koud weten we dus niet.

Gefiltert met een vergiet en kaasdoek, gist erbij, wild schudden tot we eerste schuimkraag hebben en dan de deksel erop, waterslot gevuld... 10 minuten later spuwt hij het waterslot leeg. Weer gevuld, later sprake van wat onderdruk waardoor het wat water naar binnen zuigt.

Nou ik zou zeggen schieten maar:

Wat zeggen die SG'tjes jullie, wat betekent het leegzuigen van het waterslot en ook leuk om te weten: gistvat staat ongecontroleerd gewoon in de huiskamer. Dus hoe lang vergisten en kun je tussentijds makkelijk een monstertje nemen of beter niet? Er zit een kraantje op maar hoe krijg je dat na een kleine aftap van monster makkelijk schoon en gedesinfecteerd voor latere botteling?

middelaersch

Mbt gemeten sg: ik denk dat het opgegeven sg na koken is, maar je hebt voor koken gemeten. Tijdens het koken verdampt water waardoor het sg toeneemt.

Ik wil niet bot doen, maar als ik je hele verhaal lees, dan krijg ik ik de indruk dat je je niet echt 'ingelezen' hebt. Ik zou zeggen, koop een goed boek en lees dat! 'Bierbrouwen voor dummies' of 'verander water in bier' zijn goede boeken.

Citaat van: Davester op 06-04-2019  21:17 uHet eerste brouwsel is een feit: Blondbier, bitter en niet te zoet, 7%.

2 kg pilsmout, 0.5 kg cara pilsmout, 30 gram styrian golding, 5 gram US-05 gist.
Maischschema: 55/63/73/78 graden resp. 10/45/20 en 1 minuut.
Dat moet dan ongeveer 10 liter worden.
Verdere informatie ontbrak en we konden 3horne ook niet bereiken voor meer info dus zelf wat aanpassingen gedaan. (handig met je eerste brouwsel ;D)

Daar staan ook recepten in met alle informatie die je nodig hebt, het recept dat jij hebt is voor een beginner nogal summier.

brouwerwaldonk

Als je 10L wort na het koken hebt bekomen met een SG van 1065, dan heb je het redelijk goed gedaan, het zou 1071 moeten zijn.
Dat het wat minder is komt waarschijnlijk door een te hoge pH tijdens het maischen die moet 5,5 zijn, "heb je dat nagemeten".
Ook door het minder goed spoelen verlies je wat suikers, spoelwater moet allemaal doorheen het bostel en niet erlangs lopen.

Hopelijk was het geen kwik thermometer want als die stuk gaat in het wort en er is kwik uit de thermometer in het wort gekomen, dan moet je dat zeker niet meer opdrinken als het bier is geworden. Kwik is zeer giftig.

Wat voor soort waterslot gebruik je, dat het zomaar leegspuit. Eventjes onderdruk is niet zo erg, als het water maar niet in je gistend wort is gekomen.

Ik denk dat je zoiets gebruikt.
https://nl.aliexpress.com/item/2018-High-quality-Exhaust-One-way-Home-Brew-Wine-Fermentation-Airlock-Air-Lock-Check-Valve-Water/32872109603.html?spm=a2g0z.search0104.3.22.1c0c6449XddvXl&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_319_317_10696_10084_453_10083_454_10618_10304_10307_10820_10821_537_10302_536_10843_10059_10884_10887_321_322_10103,searchweb201603_61,ppcSwitch_0&algo_expid=5d0f8227-538b-45b5-a976-989b943826b9-3&algo_pvid=5d0f8227-538b-45b5-a976-989b943826b9&transAbTest=ae803_4

dirk

Citaat van: middelaersch op 07-04-2019  12:54 uIk wil niet bot doen, maar als ik je hele verhaal lees, dan krijg ik ik de indruk dat je je niet echt 'ingelezen' hebt. Ik zou zeggen, koop een goed boek en lees dat! 'Bierbrouwen voor dummies' of 'verander water in bier' zijn goede boeken.

Mee eens.

Davester

Citaat van: middelaersch op 07-04-2019  12:54 uMbt gemeten sg: ik denk dat het opgegeven sg na koken is, maar je hebt voor koken gemeten. Tijdens het koken verdampt water waardoor het sg toeneemt.

Ik wil niet bot doen, maar als ik je hele verhaal lees, dan krijg ik ik de indruk dat je je niet echt 'ingelezen' hebt. Ik zou zeggen, koop een goed boek en lees dat! 'Bierbrouwen voor dummies' of 'verander water in bier' zijn goede boeken.

Daar staan ook recepten in met alle informatie die je nodig hebt, het recept dat jij hebt is voor een beginner nogal summier.

Merci, SG 1065 was na de kook gemeten, volgens de brouwsoftware was er ook een doelsg na maischen, vandaar dat we die ook gewoon gemeten hebben.
Boek Brouwen voor Dummies heb ik uiteraard in huis evenals zelf bierbrouwen. Literatuur genoeg dus, maar dit recept was te beperkt opgeschreven voor ons als newbies.
Afin aldoende leert men en het eerste stapje is gezet :)

Davester

Citaat van: brouwerwaldonk op 07-04-2019  15:06 uAls je 10L wort na het koken hebt bekomen met een SG van 1065, dan heb je het redelijk goed gedaan, het zou 1071 moeten zijn.
Dat het wat minder is komt waarschijnlijk door een te hoge pH tijdens het maischen die moet 5,5 zijn, "heb je dat nagemeten".
Ook door het minder goed spoelen verlies je wat suikers, spoelwater moet allemaal doorheen het bostel en niet erlangs lopen.

Hopelijk was het geen kwik thermometer want als die stuk gaat in het wort en er is kwik uit de thermometer in het wort gekomen, dan moet je dat zeker niet meer opdrinken als het bier is geworden. Kwik is zeer giftig.

Wat voor soort waterslot gebruik je, dat het zomaar leegspuit. Eventjes onderdruk is niet zo erg, als het water maar niet in je gistend wort is gekomen.

Ik denk dat je zoiets gebruikt.
https://nl.aliexpress.com/item/2018-High-quality-Exhaust-One-way-Home-Brew-Wine-Fermentation-Airlock-Air-Lock-Check-Valve-Water/32872109603.html?spm=a2g0z.search0104.3.22.1c0c6449XddvXl&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_319_317_10696_10084_453_10083_454_10618_10304_10307_10820_10821_537_10302_536_10843_10059_10884_10887_321_322_10103,searchweb201603_61,ppcSwitch_0&algo_expid=5d0f8227-538b-45b5-a976-989b943826b9-3&algo_pvid=5d0f8227-538b-45b5-a976-989b943826b9&transAbTest=ae803_4

Merci, dat waterslotje gebruik ik inderdaad, het gistvat is RVS, of er water in het bier is gekomen weet ik eigenlijk niet, we noteren het en zien het later wel of het invloed heeft gehad.
pH hebben we niet gemeten, dat was volgens de leverancier niet noodzakelijk maar zou een verklaring kunnen zijn. Nu na 24 uur zie je dat het waterslot wat onder druk komt te staan dus het gistproces lijkt op gang te komen. Het is wel een grote ketel voor slechts 10 liter. Er kan makkelijk 40 liter in.

De thermometer was een vleesthermometer, een pin aan een draad en inmiddels weet ik dat je alleen de pin in de vloeistof moet laten zakken, en niet pin en draad. Daar is de thermometer dus mee overleden.

Het spoelen is op zich goed gegaan, we hebben het zachtjes met een pollepel in het vat laten zakken zodat het filterbed niet gestoord werd.

brouwerwaldonk

CiteerHet spoelen is op zich goed gegaan, we hebben het zachtjes met een pollepel in het vat laten zakken zodat het filterbed niet gestoord werd.
Geef daar eens wat meer uitleg bij. Hoe tap je het wort af en heb je er voor gezorgd dat het spoelwater niet langs kan maar erdoorheen moet. Eigenlijk is dat een deel van het filteren van het beslag.

Davester

Citaat van: brouwerwaldonk op 07-04-2019  21:59 uGeef daar eens wat meer uitleg bij. Hoe tap je het wort af en heb je er voor gezorgd dat het spoelwater niet langs kan maar erdoorheen moet. Eigenlijk is dat een deel van het filteren van het beslag.

Met een hevelfilter aan een kraantje hebben we het wort aan de onderzijde van de pan afgetapt.
Zo'n koperen ring met gleufjes aan de onderzijde zeg maar.
De eerste liter ongeveer was nog wat troebel en die hebben we terug in de pan gedaan. Dat doen we dan aan de bovenzijde uiteraard, en dan met een pollepel om zo de most die het filterbed vormt, niet te verstoren.

Daarna dus langzaam het wort afgetapt en toen het niveau rond 8 liter lag, langzaam bijvullen zonder filterbed te verstoren.

Hopelijk een beetje goed gedaan zo :P

wiliam

Gedeelte aftappen en daarna nog spoelen, is niet de manier, die de meeste gebruiken, maar misschien werkt het voor jullie.
Andere be(ver)oordelen over hoe ze iets doen is niet mijn stijl.

Ik denk dat je tijdens het hele proces gewoon, ZOALS VELE DE EERSTE KEER, gepanikeerd bent,
en je werkschema vergeten bent.
Ik schrijf alles van tevoren op, om gewoon mijn lijstje af te lopen,
zodat ik niets vergeet.
Als je bier op drinksterkte is hoor ik graag hoe goed het gelukt is.
Overigens maakt het gist, de meeste smaak, dus als de vergisting naar verwachting verloopt, zal het wel goed komen.
Heb wel eens een bier aangeboden gekregen, dat teveel water bezat, was een geweldige doordrinker.
Komt goed en door dit soort oefeningen, wordt je steeds beter.

Groeten Wiliam

brouwerwaldonk

Citaat van: Davester op 07-04-2019  22:41 uMet een hevelfilter aan een kraantje hebben we het wort aan de onderzijde van de pan afgetapt.
Zo'n koperen ring met gleufjes aan de onderzijde zeg maar.
De eerste liter ongeveer was nog wat troebel en die hebben we terug in de pan gedaan. Dat doen we dan aan de bovenzijde uiteraard, en dan met een pollepel om zo de most die het filterbed vormt, niet te verstoren.

Daarna dus langzaam het wort afgetapt en toen het niveau rond 8 liter lag, langzaam bijvullen zonder filterbed te verstoren.

Hopelijk een beetje goed gedaan zo :P
Dat heb je heel goed gedaan en zo hoort het ook gedaan te worden met een hevelfilter in de brouwketel. Eerst het bovenste wort aftappen en als de filterkoek bijna bloot komt spoelwater toevoegen en verder aftappen tot al de vloeistof eruit is. Door bijna evenveel spoelwater als brouwwater te nemen haal je het maximum suikers uit je filterlaag.

Davester

Citaat van: wiliam op 08-04-2019  06:37 uGedeelte aftappen en daarna nog spoelen, is niet de manier, die de meeste gebruiken, maar misschien werkt het voor jullie.
Andere be(ver)oordelen over hoe ze iets doen is niet mijn stijl.

Ik denk dat je tijdens het hele proces gewoon, ZOALS VELE DE EERSTE KEER, gepanikeerd bent,
en je werkschema vergeten bent.
Ik schrijf alles van tevoren op, om gewoon mijn lijstje af te lopen,
zodat ik niets vergeet.
Als je bier op drinksterkte is hoor ik graag hoe goed het gelukt is.
Overigens maakt het gist, de meeste smaak, dus als de vergisting naar verwachting verloopt, zal het wel goed komen.
Heb wel eens een bier aangeboden gekregen, dat teveel water bezat, was een geweldige doordrinker.
Komt goed en door dit soort oefeningen, wordt je steeds beter.

Groeten Wiliam

Ja dat werkschema had ik wel aan gedacht, is een beetje lastig maken als je de eerste keer aan de slag gaat. Had de ingrediënten in het softwareprogrammaatje BrouwHulp gestoken en hebben dat als leidraad aangehouden. Dat werkte inderdaad wel aardig.

Het gedeelte aftappen was maar een klein beetje, tot het wort helder is. Dat beetje hebben we vervolgens terug gegoten om te laten filteren.

Thanks en laat het zeker weten wat het eindresultaat is, de vergisting nu loopt goed, waterslot borrelt zeker 2/ 3 keer per minuut.

Davester

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-04-2019  07:38 uDat heb je heel goed gedaan en zo hoort het ook gedaan te worden met een hevelfilter in de brouwketel. Eerst het bovenste wort aftappen en als de filterkoek bijna bloot komt spoelwater toevoegen en verder aftappen tot al de vloeistof eruit is. Door bijna evenveel spoelwater als brouwwater te nemen haal je het maximum suikers uit je filterlaag.

Thanks, dat geeft vertrouwen, gisting loopt nu dus ff afwachten nu.

Het spoelen heb ik dan niet voldoende gedaan vrees ik. Het recept was 10 liter maischen, 4 liter spoelen. We hebben andere recepten gelezen en zijn uiteindelijk gaan spoelen met 5.5 liter.
Afijn alles is gedocumenteerd, jullie helpen ons fantastisch met de feedback en we zullen zien wat eruit komt.
ER ZIT LEVEN IN DE BROUWERIJ YIHOE!

Vraagje nog: kunnen we via het aftapkraantje af en toe een monstertje nemen (gistvat hoeft niet open), en als we dat doen, hoe ontsmet je daarna het kraantje voor als je gaat bottelen?

Maran van Brakel

Citaat van: Davester op 08-04-2019  08:42 uVraagje nog: kunnen we via het aftapkraantje af en toe een monstertje nemen (gistvat hoeft niet open), en als we dat doen, hoe ontsmet je daarna het kraantje voor als je gaat bottelen?

Ja hoor, je kan gewoon af en toe wat aftappen.
Wel is het slim om voor het bottelen het kraantje even schoon te maken en te ontsmetten met bijv. pure alcohol.

Je moet er wel op letten dat je geen vacuüm zuigt in je vat en dat dan het water van je waterslot naar binnen gaat.

Edit: Ik spoel mijn kraantje na het aftappen altijd effe na met alcohol, dan blijven er geen restjes inzitten die aan gaan koeken.

brouwerwaldonk

CiteerVraagje nog: kunnen we via het aftapkraantje af en toe een monstertje nemen (gistvat hoeft niet open), en als we dat doen, hoe ontsmet je daarna het kraantje voor als je gaat bottelen?
Het vat eventjes openen kan zeker geen kwaad, hier op het forum wordt de schijn gewekt dat daardoor je bier volledig zou worden geoxideerd, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken want koolzuur weegt zwaarder dan lucht, dus het koolzuurdeken blijft in het vat.

Doe gerust het vat eventjes open om een staal te nemen met een hevel op het einde van de gisting.

middelaersch

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-04-2019  09:50 uDoe gerust het vat eventjes open om een staal te nemen met een hevel op het einde van de gisting.

Dat kan ook, maar via het kraantje aftappen is toch veel simpeler?
En dan weet je zeker dat er geen troep in komt.

brouwerwaldonk

Hangt ervan af hoe laag het kraantje staat anders krijg je "veel" gist mee, en kan je niet correct meten.

Davester

Merci allemaal weer voor de tips en info.

Kraantje kan dus, maar daarna wel ontsmetten en kijken of er geen gistdrab meekomt en niet teveel zodat er onderdruk ontstaat.
Deksel eraf en een monstertje nemen met een gedesinfecteerde hevel kan ook, koolzuur is lager.

We zullen van de week eens een monstertje nemen, just to try :)

Davester

En nu de volgende stap: nagisten in hetzelfde vat of hevelen?

Wat doen jullie?

brouwerwaldonk

Ik laat gisten in een inox vat van 70 L en lager altijd gedurende 2 weken in mandflessen van 20 L, die ik vul tot in de smalle hals, dus geen kopruimte. De mandflessen staan op de keldervloer waar het ongeveer 8°C is.


middelaersch

Citaat van: Davester op 09-04-2019  08:49 uEn nu de volgende stap: nagisten in hetzelfde vat of hevelen?

Wat doen jullie?

Ik doe de nagisting in hetzelfde vat.

molen

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-04-2019  08:54 uIk laat gisten in een inox vat van 70 L en lager altijd gedurende 2 weken in mandflessen van 20 L, die ik vul tot in de smalle hals, dus geen kopruimte. De mandflessen staan op de keldervloer waar het ongeveer 8°C is.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Wat doe je als je de mandfles niet vol krijgt, waar vul je (eventueel) mee bij?


brouwerwaldonk

Ofwel zorgen dat je verschillende afmetingen mandflessen hebt, ofwel een beetje meer bier maken dan de mandfles die je wel hebt.
Mijn mandflessen zijn altijd vol want ik heb er 2 in gebruik van 20L en ik maak telkens 43L bier. Wat niet in de mandfles kan doe ik in petflessen en de de 2de knijp ik plat tot ze wel vol zit.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Davester op 09-04-2019  08:49 uEn nu de volgende stap: nagisten in hetzelfde vat of hevelen?

Wat doen jullie?
Ik vergist mijn bieren in zo'n plastiek 60 L vat, na een week laat ik het bier uit het vat in de grote flessen lopen.
Aan de kraan zit wel een slang tot op de bodem van de fles, dus niet het bier zo in de fles plompen.
Na een of twee nagisten in de fles, ga ik bottelen, ea is natuurlijk afhankelijk of het beoogde lage sg bereikt wordt.

molen

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-04-2019  14:48 uOfwel zorgen dat je verschillende afmetingen mandflessen hebt, ofwel een beetje meer bier maken dan de mandfles die je wel hebt.
Mijn mandflessen zijn altijd vol want ik heb er 2 in gebruik van 20L en ik maak telkens 43L bier. Wat niet in de mandfles kan doe ik in petflessen en de de 2de knijp ik plat tot ze wel vol zit.

Duidelijk...


Is het ook een optie om met een vloeistof bij te vullen?

Ik ga binnenkort een RIS brouwen en heb een fles van 20 liter aangeschaft.

(Misschien had ik er beter 2 van 10 liter aan kunnen schaffen)

Brouwert

Citaat van: molen op 09-04-2019  16:18 uDuidelijk...


Is het ook een optie om met een vloeistof bij te vullen?

Ik ga binnenkort een RIS brouwen en heb een fles van 20 liter aangeschaft.

(Misschien had ik er beter 2 van 10 liter aan kunnen schaffen)

Dat zou ik niet doen, je wilt toch niet je bier verdunnen met iets anders  :weetniet:
Ik zou gewoon de mandfles vullen met de hoeveelheid die je hebt. De hoeveelheid kopruimte is misschien niet ideaal maar in mijn bescheiden mening ook niet iets dat je bier zal verpesten.

molen

OK, ik zou 20 liter RIS gaan brouwen en weet dus niet of ik de fles helemaal vol krijg.

Ik zal eens kijken hoe hoog ik in de fles ga komen....

Misschien ben ik te bang voor het oxidatiespook.  >:D

brouwerwaldonk

Citaat van: molen op 09-04-2019  16:18 uIk ga binnenkort een RIS brouwen en heb een fles van 20 liter aangeschaft.
Als je een mandfles van 20L hebt kan het toch niet zo moeilijk zijn om naar 21L te mikken. Heb je een beetje meer bier dan in je grote mandfles kan, dan lager je dat toch in een of andere petfles, Cola, Limonade of Water, die kan je plat knijpen zodat ze altijd vol is.   

Heuvinger brouwerij

Ach, het laatste restje gaat toch in het vat met stookwijn!

Davester

De meeste hevelen dus over voor nagisting.
Dat wil ik dan ook gaan doen, maar heb ongeveer 12 liter wort nu in het gistvat zitten en het nagistvat is 50 liter groot.

Dan kan ik denk beter de nagisting nu in dit vat laten gebeuren en over 14 dagen bottelen. Dan loop ik toch de minste kans op oxidatie toch?

middelaersch

Citaat van: Davester op 09-04-2019  19:21 uDe meeste hevelen dus over voor nagisting.
Dat wil ik dan ook gaan doen, maar heb ongeveer 12 liter wort nu in het gistvat zitten en het nagistvat is 50 liter groot.

Dan kan ik denk beter de nagisting nu in dit vat laten gebeuren en over 14 dagen bottelen. Dan loop ik toch de minste kans op oxidatie toch?

12 liter laten nagisten in een vat van 50 liter zou ik niet doen, dan lijkt  me het middel erger dan de kwaal.
Of een kleiner vat of fles zien te krijgen, of in het huidige vat laten nagisten. Hoe groot is het vat waar het nu in zit?

Arjen1969

Citaat van: Davester op 09-04-2019  19:21 uDe meeste hevelen dus over voor nagisting.
Dat wil ik dan ook gaan doen, maar heb ongeveer 12 liter wort nu in het gistvat zitten en het nagistvat is 50 liter groot.

Dan kan ik denk beter de nagisting nu in dit vat laten gebeuren en over 14 dagen bottelen. Dan loop ik toch de minste kans op oxidatie toch?

Ik zou niet overhevelen en de nagisting gewoon in hetzelfde vat doen. Zeker als je een 50 liter vat hebt krijg je oxidatie, want voordat je de 40 liter boven je bier hebt gevuld met koolzuur uit de nagisting is je bier denk ik teveel geoxideerd. Ik doe altijd mijn hoofd en nagisting in hetzelfde vat, nog nooit problemen mee gehad.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 09-04-2019  13:12 uIk doe de nagisting in hetzelfde vat.

Ik ook, maar ik heb een cilinderconisch gistvat en tap de gist af...

Overhevelen doe je namelijk vooral om een overmaat aan gist kwijt te raken. Zeker als je veel gist geënt hebt en de temperatuur verhoogt op het einde van de nagisting kun je last krijgen van autolyse (= uiteenvallen van dode gist).
Als je er voor kiest om niet over te hevelen doe je er goed aan het bier niet te lang op de gist te laten staan (niet langer dan 1 à 2 weken nadat de nagisting is beëindigd).

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 09-04-2019  22:04 uAls je er voor kiest om niet over te hevelen doe je er goed aan het bier niet te lang op de gist te laten staan (niet langer dan 1 à 2 weken nadat de nagisting is beëindigd).

Oftewel (sorry Jacques), je kunt makkelijk je bier nadat het is uitgegist nog 1 à 2 (zelfs wel 3 à 4) weken op de gist laten staan zonder dat het nadelige gevolgen heeft. Voor een beginner is dat sowieso de makkelijkste en veilige manier, voor een semi-gevorderde zoals ik ook. Je kunt later altijd nog beslissen dat je liever overhevelt, dit heeft namelijk zoals Jacques al zegt inderdaad wat voordelen mbt autolyse (giststerftebijsmaakjes). Heb je nu alleen een 50-litervat om in over te hevelen, doe dit dan alsjeblieft niet. De hoeveelheid zuurstof die dan je bier kan gaan verpesten is veel groter dan de kans op die autolyse. Vind later een goed passende fles voor de nagisting en denk er dan nog eens over na.

Davester

Merci allen, dat is dan duidelijk. We gaan deze niet overhevelen.

Ik heb nu 2 RVS gistvaten van 50 liter, maar de batch is 12 liter dus teveel kans op teveel zuurstofcontact.

Een mandfles staat nog op het verlanglijstje dus voor de toekomst zit het er wel in maar ga nu geen risico nemen.

Iemand ervaring met infrarood thermometers?

tdp

Citaat van: Davester op 10-04-2019  08:48 uMerci allen, dat is dan duidelijk. We gaan deze niet overhevelen.

Ik heb nu 2 RVS gistvaten van 50 liter, maar de batch is 12 liter dus teveel kans op teveel zuurstofcontact.

Een mandfles staat nog op het verlanglijstje dus voor de toekomst zit het er wel in maar ga nu geen risico nemen.

Iemand ervaring met infrarood thermometers?

12 liter in 50 litervat vergisten is enigszins groot bemeten, maar levert niet direct veel problemen op, tijdens de vergisting wordt er zeer veel koolzuur geproduceerd.

Met een infrarood thermometer heb ik geen ervaring mee, maar je zou ook prima de Ikea Fantast kunnen gebruiken, alleen oppassen dat je deze niet helemaal onderdompelt in de vloeistof.

Davester

Citaat van: tdp op 10-04-2019  09:57 u12 liter in 50 litervat vergisten is enigszins groot bemeten, maar levert niet direct veel problemen op, tijdens de vergisting wordt er zeer veel koolzuur geproduceerd.

Met een infrarood thermometer heb ik geen ervaring mee, maar je zou ook prima de Ikea Fantast kunnen gebruiken, alleen oppassen dat je deze niet helemaal onderdompelt in de vloeistof.
Merci voor je input.
Beide punten kwamen we ook achter ja. We hebben fusten gekocht van 50 liter en als je daarin met een 10 liter batch gaat werken....... dat ziet er gewoon zielig uit.
Onze thermometer is inderdaad overleden omdat we zelf het idee hadden dat die nauwkeuriger zou zijn bij volledige onderdompeling :P

Afijn door te starten kom je hier achter, volgende stap is een kleinere pan erbij, nieuwe thermometer, een pH meter en een kleiner vergistingsvat erbij.

De gecontroleerde vergisting stappen we daarna wel weer in.



middelaersch

Citaat van: tdp op 10-04-2019  09:57 u12 liter in 50 litervat vergisten is enigszins groot bemeten, maar levert niet direct veel problemen op, tijdens de vergisting wordt er zeer veel koolzuur geproduceerd.

Het gaat hier over de navergisting, niet over de hoofdvergisting. Zoveel COS2 wordt er dan niet meer geproduceerd, en op een gegeven moment houdt het helemaal op met de CO2 productie.

tdp

Citaat van: middelaersch op 10-04-2019  11:26 uHet gaat hier over de navergisting, niet over de hoofdvergisting. Zoveel COS2 wordt er dan niet meer geproduceerd, en op een gegeven moment houdt het helemaal op met de CO2 productie.

Maar dat zit er al wel in, wanneer je niet overhevelt toch? Vat niet te vaak open, aftappen via het kraantje, niks aan de hand :)

Davester

ja beide vaten zijn zo groot, we gaan dus niet overhevelen maar laat het er gewoon 14 dagen in staan en dan proberen te bottelen.

Kun je dan nog voor bottelen een keer filteren bijv. met een gedesinfecteerd kaasdoek of gaasje of haal ik me teveel op de nek zo :) ?

Brouwert

Citaat van: Davester op 10-04-2019  14:58 uja beide vaten zijn zo groot, we gaan dus niet overhevelen maar laat het er gewoon 14 dagen in staan en dan proberen te bottelen.

Kun je dan nog voor bottelen een keer filteren bijv. met een gedesinfecteerd kaasdoek of gaasje of haal ik me teveel op de nek zo :) ?

Zou ik niet doen. Gewoon de boel laten bezinken en hevelen met dresemkap/dop.
Als je echt wilt dat het helderder wordt kun je het ook nog koud lageren (dus nog wat langer wachten terwijl je het kouder wegzet).

Davester

Citaat van: Brouwert op 10-04-2019  15:35 uZou ik niet doen. Gewoon de boel laten bezinken en hevelen met dresemkap/dop.
Als je echt wilt dat het helderder wordt kun je het ook nog koud lageren (dus nog wat langer wachten terwijl je het kouder wegzet).

Thanks, dan gaan we het ook niet doen (volgzaam typetje als ik ben).
Dresemkap kent google niet eens :denken:, is dat een soort van hevelfilter?

middelaersch

Citaat van: Davester op 10-04-2019  17:39 uDresemkap kent google niet eens :denken:, is dat een soort van hevelfilter?

Bedoeld wordt droesemkop, en dat kent Google wel.  >:D
Is een ding onder aan de hevel dat er voor zorgt dat er minder droesem meekomt.

Davester

Citaat van: middelaersch op 10-04-2019  17:55 uBedoeld wordt droesemkop, en dat kent Google wel.  >:D
Is een ding onder aan de hevel dat er voor zorgt dat er minder droesem meekomt.

Ja inderdaad, droesemkop. Dan had ik toch wel goed ingeschat wat er bedoeld wordt, maar de benaming....
Ik heb overigens een kraantje op het gistvat dus dan heb ik geen hevel nodig. T loopt er zo ook wel uit   :lol:

Heuvinger brouwerij

Zet dan wel aan die kraan een slang die door steekt tot aan de bodem van je lagerfles.
Nooit zo het jongbier in een fles plompen!

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 10-04-2019  00:57 uOftewel (sorry Jacques), je kunt makkelijk je bier nadat het is uitgegist nog 1 à 2 (zelfs wel 3 à 4) weken op de gist laten staan zonder dat het nadelige gevolgen heeft.

Bij keuringen van zelfgebrouwen bieren valt het mij elke keer weer op dat er veel bieren zijn met met autolysesmaakjes. Dit komt doordat het bier onnodig lang op het bier heeft gestaan nadat de nagisting was beëindigd.

Veel hobbybrouwers weten niet hoe autolyse smaakt. Sinds kort weet ik een goede referentie. Koop een potje vitamine B-complex pillen van het Kruidvat (eigen merk). Stop het in je mond en slik het niet meteen door. Het aroma dat je dan proeft is de aroma dat je krijgt door autolyse...



Wat ik wil zeggen is dat overhevelen niet per se noodzakelijk is maar ook dat je beter aan doet het bier niet langer dan een week tot maximaal twee weken te laten staan als de vergisting afgelopen is. Uitzonderingen daargelaten zoals bieren die je wilt laten verzuren of waarbij je een langere houtlagering wilt uitvoeren.

Davester

Citaat van: Jacques op 10-04-2019  22:37 uBij keuringen van zelfgebrouwen bieren valt het mij elke keer weer op dat er veel bieren zijn met met autolysesmaakjes. Dit komt doordat het bier onnodig lang op het bier heeft gestaan nadat de nagisting was beëindigd.

Veel hobbybrouwers weten niet hoe autolyse smaakt. Sinds kort weet ik een goede referentie. Koop een potje vitamine B-complex pillen van het Kruidvat (eigen merk). Stop het in je mond en slik het niet meteen door. Het aroma dat je dan proeft is de aroma dat je krijgt door autolyse...



Wat ik wil zeggen is dat overhevelen niet per se noodzakelijk is maar ook dat je beter aan doet het bier niet langer dan een week tot maximaal twee weken te laten staan als de vergisting afgelopen is. Uitzonderingen daargelaten zoals bieren die je wilt laten verzuren of waarbij je een langere houtlagering wilt uitvoeren.

Thanks, ik neem de gemene deler en ga gewoon 14 dagen na brouwdag bottelen, recht vanuit het eerste vat. Afvulpijpje op het kraantje en flessen vullen  :proost:

Dan rap opnieuw gaan brouwen want er is door dit forum al veel bijgeleerd nu deze week :P

BrouwMark

Citaat van: Davester op 11-04-2019  09:13 uThanks, ik neem de gemene deler en ga gewoon 14 dagen na brouwdag bottelen, recht vanuit het eerste vat.

Neej! Eerst zekerwetenmeten!

Rob Q

Thanks, ik neem de gemene deler en ga gewoon 14 dagen na brouwdag bottelen, recht vanuit het eerste vat. Afvulpijpje op t kraantje en flessen vullen  en natuurlijk wat hierboven staat: Meten.


Je moet ook {bottel}suiker toevoegen voor het bottelen. Dat moet goed worden verdeeld. Als je dit doet in je gistingsvat gaat alle gist(drab) ook weer mee verdeeld worden en krijg je geen helder bier en dode gist in je flesjes. Dus denk ik ; eerst hevelen naar een ander vat / andere pan, gistvat schoonmaken. Je weet nu hoeveel liters je hebt. Suiker toevoegen, roeren, Terughevelen in gistvat, vulpijpje op kraan en bottelen. Of je moet een aparte bottelemmer met kraantje hebben natuurlijk. 8)

MvGr.,

Rob Q

Davester

Dat gaat het worden dan.
Geduld, meten, even voorzichtig overhevelen ivm bottelsuiker en dan de fles in.

Pff have mercy voor deze wort  :huilen: :nut: :proost:

middelaersch

Citaat van: Rob Q op 11-04-2019  17:32 u..... en natuurlijk wat hierboven staat: Meten.

Misschien ten overvloede, maar waar het om gaat is dat je niet gaat bottelen voordat het bier echt goed is uitgegist.

Wat ik doe: zodra de activiteit in het waterslot stopt, ga ik het sg meten. Een dag of drie later doe ik dat weer, en dan drie dagen later weer.
Zodra het sg niet meer verandert (ook niet een klein beetje) dan pas ga ik bottelen. Niet eerder.

Als je bier bottelt dat nog niet helemaal is uitgegist kan er door te veel CO2 productie een veel te hoge druk in de flesjes ontstaan, wat in het ongunstigste geval kan leiden tot exploderende flesjes. Dat wil je niet hebben!

Davester

Citaat van: middelaersch op 11-04-2019  18:06 uMisschien ten overvloede, maar waar het om gaat is dat je niet gaat bottelen voordat het bier echt goed is uitgegist.

Wat ik doe: zodra de activiteit in het waterslot stopt, ga ik het sg meten. Een dag of drie later doe ik dat weer, en dan drie dagen later weer.
Zodra het sg niet meer veranderd (ook niet een klein beetje) dan pas ga ik bottelen. Niet eerder.

Als je bier bottelt dat nog niet helemaal is uitgegist kan er door te veel CO2 productie een veel te hoge druk in de flesjes ontstaan, wat in het ongunstigste geval kan leiden tot exploderende flesjes. Dat wil je niet hebben!

Niks ten overvloede, zuig alle info en tips tot me.
Zal zaterdag eens een monstertje nemen, waterslot lijkt stilgevallen nu na 5 dagen. Er zit een aftapkraantje op dus dat is niet lastig.
En dan via een refractmeter kijken of een hydrometer, of maakt dat niet uit?

Jacques

Citaat van: Davester op 11-04-2019  09:13 uThanks, ik neem de gemene deler en ga gewoon 14 dagen na brouwdag bottelen, e week :P

Ik schreef niet dat je binnen twee weken na de brouwdag kunt bottelen!

Citaat van: Jacques op 09-04-2019  22:04 uAls je er voor kiest om niet over te hevelen doe je er goed aan het bier niet te lang op de gist te laten staan (niet langer dan 1 à 2 weken nadat de nagisting is beëindigd).
De termijn van 1 à 2 weken begint niet na de brouwdag maar nadat je hebt vastgesteld dat er geen vergisting meer is. Dit kunt je het beste vaststellen door SG metingen of door te kijken naar de afname van het gewicht van je vergistingsemmer met inhoud. In dat laatste geval hoeft het gistvat niet open. Zie
De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open

BrouwMark

Citaat van: Davester op 11-04-2019  21:55 uNiks ten overvloede, zuig alle info en tips tot me.
Zal zaterdag eens een monstertje nemen, waterslot lijkt stilgevallen nu na 5 dagen. Er zit een aftapkraantje op dus dat is niet lastig.
En dan via een refractmeter kijken of een hydrometer, of maakt dat niet uit?

Hydrometer is het simpelst, dompelen in je maatglaasje en kijken. Verandert de waarde niet binnen een aantal dagen (en neem daar gerust 5 dagen voor), dan kun je bottelen.

Gebruik je een refractometer, reken dan de waarde om met een rekentool. De gelezen waarde klopt namelijk niet doordat er alcohol is gevormd in je bier. Zoek even op het forum als je het niet zeker weet.

Geen haast, Deefster, dat is het motto. Je wilt echt geen biergranaten kweken. Wachten, kijken, proeven (is je bier al een beetje helder en stukjesloos?), meten, meten en dan pas bottelen!

Davester

Citaat van: BrouwMark op 12-04-2019  02:04 uHydrometer is het simpelst, dompelen in je maatglaasje en kijken. Verandert de waarde niet binnen een aantal dagen (en neem daar gerust 5 dagen voor), dan kun je bottelen.

Gebruik je een refractometer, reken dan de waarde om met een rekentool. De gelezen waarde klopt namelijk niet doordat er alcohol is gevormd in je bier. Zoek even op het forum als je het niet zeker weet.

Geen haast, Deefster, dat is het motto. Je wilt echt geen biergranaten kweken. Wachten, kijken, proeven (is je bier al een beetje helder en stukjesloos?), meten, meten en dan pas bottelen!
Gisteren een monster genomen. 1065 SG is dus terug naar 1020 SG (uiteraard ff de bubbeltjes laten wegtrekken zodat die de meter niet omhoog stuwen), dat gaat de goede kant op. Het ruikt naar bier, ziet er zo uit, kleine bubbeltjes word ik blij van. Echt lekker was het nog niet, waterig wat zurig en bitter.
Refractometer gaf inderdaad een andere waarde 1035 / 1036 SG.

@Jacques:  de weegschaalmethode ziet er interessant uit, en merci voor de info dat de 1/2 weken pas gaan lopen na afloop gisting. Logisch maar was me er niet van bewust :)


brouwerwaldonk

Ik vind dat er nogal veel schuim in je maatglas zit. Dat duidt op gisting die nog bezig is.
Na de gisting, dus als het is uitgegist ziet het er zo uit (niet naar de waarde kijken want dat is afhankelijk van de gist en het recept).


Davester

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-04-2019  14:07 uIk vind dat er nogal veel schuim in je maatglas zit. Dat duidt op gisting die nog bezig is.
Na de gisting, dus als het is uitgegist ziet het er zo uit (niet naar de waarde kijken want dat is afhankelijk van de gist en het recept).



Ah, dat is tof, dan loopt dat proces nog gewoon lekker door. Thanks voor de duidelijke foto ook.

Davester

Zo, na 11 dagen weer eens een monster uit het gistvat getapt.
Hoe maken jullie het aftapkraantje schoon? Iemand een goede tip?
ik heb het nu gespoeld met water en voordat we gaan bottelen wil ik het dan ontsmetten met OXI.

Start SG 1065
Na 6 dagen SG 1020
Nu na 11 dagen SG 1011.

De geur is verder ontwikkeld, kleur is wat donkerder geworden, dit lijkt al echt op bier, smaak ik een heel stuk verbeterd. Wat me opvalt is dat er nog steeds veel leven in het wort zit. Veel koolzuur nog. Moet dat echt helemaal stilvallen voordat de laatste week ingaat zeg maar?

Voor deze foto en de meting het schuim even weg laten trekken.




Jacques

Citaat van: Davester op 17-04-2019  18:22 uHoe maken jullie het aftapkraantje schoon? Iemand een goede tip?

Koop een spuitfles bij één van onze leveranciers.



Vul deze met 70% alcohol-oplossing (verdun bio-ethanol van de Action)

Spoel het tuitje van het kraantje met de alcohol na het nemen van het monster.

Davester

Thanks @Jacques, dat wordt morgen op het fietske naar Riel.
Heb het nu goed gespoeld gewoon met water en een vloeistofspuit. Morgen ff naspoelen dan met verdunde bio ethanol.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 17-04-2019  20:46 uVul deze met 70% alcohol-oplossing (verdun bio-ethanol van de Action)


@Jacques: bedoel je dit spul wat voor in de sfeer kachels bedoeld is:

https://www.action.com/nl-nl/p/bio-ethanol/

En is dat met wat water erbij dan eigenlijk hetzelfde als dit (Vloeibaar ontsmettingsmiddel op basis van alcohol):

https://www.braumarkt.com/reinigen-en-ontsmetten/ecolab-p3-alcodes-1000ml-met-verstuiver

Of ga ik nu te kort door de bocht? Als dat qua werking hetzelfde is scheelt dat eine ganze Menge ehhh een heleboel.

(Ik ken wel spiritus, maar dat lijkt me niet handig bij je brouwspullen.)

Jacques

Citaat van: middelaersch op 17-04-2019  21:32 u@Jacques: bedoel je dit spul wat voor in de sfeer kachels bedoeld is:

https://www.action.com/nl-nl/p/bio-ethanol/

En is dat met wat water erbij dan eigenlijk hetzelfde als dit (Vloeibaar ontsmettingsmiddel op basis van alcohol):

https://www.braumarkt.com/reinigen-en-ontsmetten/ecolab-p3-alcodes-1000ml-met-verstuiver

Of ga ik nu te kort door de bocht? Als dat qua werking hetzelfde is scheelt dat eine ganze Menge ehhh een heleboel.

(Ik ken wel spiritus, maar dat lijkt me niet handig bij je brouwspullen.)

Dat bedoel ik inderdaad.
Bio-ethanol bevat een verontreiniging bedoeld om de alcohol ongeschikt te maken voor consumptie. Doordat ik het gebruik direct na gebruik droogt de oplossing op en verdampt het. Direct voor het nemen van een monster gebruik ik het niet. Het middel is namelijk niet bedoeld voor menselijke consumptie. Er is een stof in die een sterk bittere smaak geeft. Voor zover ik het terug heb kunnen vinden is de toevoeging niet dan wel niet sterk toxisch.

Belg

Citaat van: Jacques op 17-04-2019  21:49 uDat bedoel ik inderdaad.
Bio-ethanol bevat een verontreiniging bedoeld om de alcohol ongeschikt te maken voor consumptie. Doordat ik het gebruik direct na gebruik droogt de oplossing op en verdampt het. Direct voor het nemen van een monster gebruik ik het niet. Het middel is namelijk niet bedoeld voor menselijke consumptie. Er is een stof in die een sterk bittere smaak geeft. Voor zover ik het terug heb kunnen vinden is de toevoeging niet dan wel niet sterk toxisch.

Het niet-drinkbaar maken van deze alcohol zal inderdaad de hoofdreden zijn.
Bedoeld om accijnzen te vermijden.

Overzicht van de prijs in België:

Tarieven in België
Voor België gelden sinds 1 november 2015 de volgende tarieven:[2]

Soort product   Accijns per 100 liter
Bier (per graad Plato)[3]   € 2,0043
Niet-mousserende wijn tot 8,5% alcohol   € 23,9119
Niet-mousserende wijn meer dan 8,5% alcohol   € 74,9086
Mousserende wijn tot 8,5% alcohol   € 23,9119
Mousserende wijn meer dan 8,5% alcohol   € 256,3223
Niet-mousserende tussenproducten tot 15% alcohol   € 118,5944
Niet-mousserende tussenproducten meer dan 15% alcohol   € 157,7792
Mousserende tussenproducten   € 256,0948
Ethylalcohol (bij 20 °C)   € 2992,7928

Je ethanol van de Action zou anders zeer prijzig uitpakken.

Davester

Citaat van: Belg op 18-04-2019  11:27 uHet niet-drinkbaar maken van deze alcohol zal inderdaad de hoofdreden zijn.
Bedoeld om accijnzen te vermijden.

Overzicht van de prijs in België:

Tarieven in België
Voor België gelden sinds 1 november 2015 de volgende tarieven:[2]

Soort product   Accijns per 100 liter
Bier (per graad Plato)[3]   € 2,0043
Niet-mousserende wijn tot 8,5% alcohol   € 23,9119
Niet-mousserende wijn meer dan 8,5% alcohol   € 74,9086
Mousserende wijn tot 8,5% alcohol   € 23,9119
Mousserende wijn meer dan 8,5% alcohol   € 256,3223
Niet-mousserende tussenproducten tot 15% alcohol   € 118,5944
Niet-mousserende tussenproducten meer dan 15% alcohol   € 157,7792
Mousserende tussenproducten   € 256,0948
Ethylalcohol (bij 20 °C)   € 2992,7928

Je ethanol van de Action zou anders zeer prijzig uitpakken.

Staat me bij dat ze bij de Colruyt nagenoeg pure alcohol verkopen, gewoon naast de Bacardi en de Rosé. Of vergis ik me?

Belg

Davester, ik weet welke alcohol je bedoelt.

Volgende keer dat ik langs die rayon wandel zal ik de prijs eens in de gaten houden.


Ik ken de prijzen op de volgende site niet maar hier staat wat tekst en uitleg bij vermeld: http://www.drank.nl/winkel/pure-alcohol/


CiteerWaarom is zuivere alcohol zo duur?

Op alcoholhoudende producten wordt accijns geheven indien deze geschikt zijn voor consumptie. Deze accijns gaat per procent alcohol per hectoliter. Voor pure alcohol is de accijns dus behoorlijk hoog en hier wordt ook weer BTW over geheven.

Daadwerkelijke kostprijs:   € 8,56
Bedrag accijns:   € 16,19
BTW:   € 5,20
Totaal:   € 29,95

Davester

Citaat van: Davester op 17-04-2019  18:22 uStart SG 1065
Na 6 dagen SG 1020
Nu na 11 dagen SG 1011.

De geur is verder ontwikkeld, kleur is wat donkerder geworden, dit lijkt al echt op bier, smaak ik een heel stuk verbeterd. Wat me opvalt is dat er nog steeds veel leven in het wort zit. Veel koolzuur nog. Moet dat echt helemaal stilvallen voordat de laatste week ingaat zeg maar?



Start SG 1065
Na 6 dagen SG 1020
Na 11 dagen SG 1011
Na 14 dagen SG 1010.
Activiteit neemt dus af, bier smaakt lekker bitter, stuk meer doods. Koolzuur trekt weg.
Is dat een teken dat vergisting op zijn einde loopt?

brouwerwaldonk

CiteerIs dat een teken dat vergisting op zijn einde loopt?
Ja het loopt stilaan naar zijn einde. Nu nog een weekje lageren, nogmaals overhevelen zonder zuurstofinslag, en dan bottelen met 7 g/L suiker. 

Davester

Start SG 1065
Na 6 dagen SG 1020
Na 11 dagen SG 1011
Na 14 dagen SG 1010.
Na 19 dagen SG 1009 (lastig af te lezen, 1010 is het niet meer maar het volgende streepje wordt niet gehaald.

Nu willen we morgen, op dag 21 zitten we dan, gaan bottelen.
2 gram suiker per flesje (we moeten vanuit de hoofdgistketel bottelen omdat we geen kleinere, pasbare vaten hebben voor de nagisting of lagering)

Nog tips?
Hoe werkt hevelpijpje met droesemfilter?
Heb je dat nodig als er een kraantje op zit?
Is filtering met kaasdoek een optie of not done?

Ow ja, zo ziet het er nu uit, smaakt bitter, weinig body nog.


brouwerwaldonk

Je mag morgen met een gerust gemoed bottelen. Niet filteren met een kaasdoek want het is al helder.

Davester

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-04-2019  14:44 uJe mag morgen met een gerust gemoed bottelen. Niet filteren met een kaasdoek want het is al helder.
Ja dat dacht ik ook al, gaan we het gewoon zo doen.
Zet het gistvat zo buiten, kan het vannacht nog wat afkoelen zodat het nog helderder worden kan. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.