Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het eerste brouwsel, supertof maar wat een vragen levert dat op :)  (gelezen 4490 keer)

Offline Davester

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bier van hier smaakt altijd beter
Het eerste brouwsel is een feit: Blondbier, bitter en niet te zoet, 7%. Althans daar gaan we voor want zo heet het standaard recept van 3horne

2 kg pilsmout, 0.5 kg cara pilsmout, 30 gram styrian golding, 5 gram US-05 gist.
Maischschema: 55/63/73/78 graden resp. 10/45/20 en 1 minuut.
Dat moet dan ongeveer 10 liter worden.
Verdere informatie ontbrak en we konden 3horne ook niet bereiken voor meer info dus zelf wat aanpassingen gedaan. (handig met je eerste brouwsel ;D)

Na het maischen meten we met Refractometer SG 1055, brix14 en met hydrometer lezen we 1050.
Het schema uit BrouwHulp gaf als doel aan een SG van 1070 dus dan slaat de paniek toe.

Met 5.5 liter gespoeld waardoor de kook start met ongeveer 12 liter
75 minuten koken, 60 minuten met de hop en omdat we het SG te laat vonden, hebben we 10 minuten voor einde kook 200 gram kristalsuiker erbij gedaan. Volgens recept hoeft dat niet maar we lazen in andere blond recepten wel 275 gram. Dus gulle middenweg gekozen.

Na de kook geeft SG 1065 aan met brix 16.

Afkoelen met dompelkoeler en daar is ergens de thermometer overleden want die blijft bij 55 graden hangen, terwijl het echt gewoon al koud was. Hoe koud weten we dus niet.

Gefiltert met een vergiet en kaasdoek, gist erbij, wild schudden tot we eerste schuimkraag hebben en dan de deksel erop, waterslot gevuld... 10 minuten later spuwt hij het waterslot leeg. Weer gevuld, later sprake van wat onderdruk waardoor het wat water naar binnen zuigt.

Nou ik zou zeggen schieten maar:

Wat zeggen die SG'tjes jullie, wat betekent het leegzuigen van het waterslot en ook leuk om te weten: gistvat staat ongecontroleerd gewoon in de huiskamer. Dus hoe lang vergisten en kun je tussentijds makkelijk een monstertje nemen of beter niet? Er zit een kraantje op maar hoe krijg je dat na een kleine aftap van monster makkelijk schoon en gedesinfecteerd voor latere botteling?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Het eerste brouwsel, supertof maar wat een vragen levert dat op :)
« Reactie #1 Gepost op: 07-04-2019 12:54 u »
Mbt gemeten sg: ik denk dat het opgegeven sg na koken is, maar je hebt voor koken gemeten. Tijdens het koken verdampt water waardoor het sg toeneemt.

Ik wil niet bot doen, maar als ik je hele verhaal lees, dan krijg ik ik de indruk dat je je niet echt 'ingelezen' hebt. Ik zou zeggen, koop een goed boek en lees dat! 'Bierbrouwen voor dummies' of 'verander water in bier' zijn goede boeken.

Het eerste brouwsel is een feit: Blondbier, bitter en niet te zoet, 7%.

2 kg pilsmout, 0.5 kg cara pilsmout, 30 gram styrian golding, 5 gram US-05 gist.
Maischschema: 55/63/73/78 graden resp. 10/45/20 en 1 minuut.
Dat moet dan ongeveer 10 liter worden.
Verdere informatie ontbrak en we konden 3horne ook niet bereiken voor meer info dus zelf wat aanpassingen gedaan. (handig met je eerste brouwsel ;D)

Daar staan ook recepten in met alle informatie die je nodig hebt, het recept dat jij hebt is voor een beginner nogal summier.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 07-04-2019 15:06 u »
Als je 10L wort na het koken hebt bekomen met een SG van 1065, dan heb je het redelijk goed gedaan, het zou 1071 moeten zijn.
Dat het wat minder is komt waarschijnlijk door een te hoge pH tijdens het maischen die moet 5,5 zijn, "heb je dat nagemeten".
Ook door het minder goed spoelen verlies je wat suikers, spoelwater moet allemaal doorheen het bostel en niet erlangs lopen.

Hopelijk was het geen kwik thermometer want als die stuk gaat in het wort en er is kwik uit de thermometer in het wort gekomen, dan moet je dat zeker niet meer opdrinken als het bier is geworden. Kwik is zeer giftig.

Wat voor soort waterslot gebruik je, dat het zomaar leegspuit. Eventjes onderdruk is niet zo erg, als het water maar niet in je gistend wort is gekomen.

Ik denk dat je zoiets gebruikt.
https://nl.aliexpress.com/item/2018-High-quality-Exhaust-One-way-Home-Brew-Wine-Fermentation-Airlock-Air-Lock-Check-Valve-Water/32872109603.html?spm=a2g0z.search0104.3.22.1c0c6449XddvXl&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_319_317_10696_10084_453_10083_454_10618_10304_10307_10820_10821_537_10302_536_10843_10059_10884_10887_321_322_10103,searchweb201603_61,ppcSwitch_0&algo_expid=5d0f8227-538b-45b5-a976-989b943826b9-3&algo_pvid=5d0f8227-538b-45b5-a976-989b943826b9&transAbTest=ae803_4

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #3 Gepost op: 07-04-2019 15:39 u »
Ik wil niet bot doen, maar als ik je hele verhaal lees, dan krijg ik ik de indruk dat je je niet echt 'ingelezen' hebt. Ik zou zeggen, koop een goed boek en lees dat! 'Bierbrouwen voor dummies' of 'verander water in bier' zijn goede boeken.

Mee eens.

Offline Davester

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 07-04-2019 20:49 u »
Mbt gemeten sg: ik denk dat het opgegeven sg na koken is, maar je hebt voor koken gemeten. Tijdens het koken verdampt water waardoor het sg toeneemt.

Daar staan ook recepten in met alle informatie die je nodig hebt, het recept dat jij hebt is voor een beginner nogal summier.

Merci, SG 1065 was na de kook gemeten, volgens de brouwsoftware was er ook een doelsg na maischen, vandaar dat we die ook gewoon gemeten hebben.
Boek Brouwen voor Dummies heb ik uiteraard in huis evenals zelf bierbrouwen. Literatuur genoeg dus, maar dit recept was te beperkt opgeschreven voor ons als newbies.
Afin aldoende leert men en het eerste stapje is gezet :)

Offline Davester

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 07-04-2019 20:59 u »
Als je 10L wort na het koken hebt bekomen met een SG van 1065, dan heb je het redelijk goed gedaan, het zou 1071 moeten zijn.
Dat het wat minder is komt waarschijnlijk door een te hoge pH tijdens het maischen die moet 5,5 zijn, "heb je dat nagemeten".
Ook door het minder goed spoelen verlies je wat suikers, spoelwater moet allemaal doorheen het bostel en niet erlangs lopen.

Hopelijk was het geen kwik thermometer want als die stuk gaat in het wort en er is kwik uit de thermometer in het wort gekomen, dan moet je dat zeker niet meer opdrinken als het bier is geworden. Kwik is zeer giftig.

Wat voor soort waterslot gebruik je, dat het zomaar leegspuit. Eventjes onderdruk is niet zo erg, als het water maar niet in je gistend wort is gekomen.

Ik denk dat je zoiets gebruikt.
https://nl.aliexpress.com/item/2018-High-quality-Exhaust-One-way-Home-Brew-Wine-Fermentation-Airlock-Air-Lock-Check-Valve-Water/32872109603.html?spm=a2g0z.search0104.3.22.1c0c6449XddvXl&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_319_317_10696_10084_453_10083_454_10618_10304_10307_10820_10821_537_10302_536_10843_10059_10884_10887_321_322_10103,searchweb201603_61,ppcSwitch_0&algo_expid=5d0f8227-538b-45b5-a976-989b943826b9-3&algo_pvid=5d0f8227-538b-45b5-a976-989b943826b9&transAbTest=ae803_4

Merci, dat waterslotje gebruik ik inderdaad, het gistvat is RVS, of er water in het bier is gekomen weet ik eigenlijk niet, we noteren het en zien het later wel of het invloed heeft gehad.
pH hebben we niet gemeten, dat was volgens de leverancier niet noodzakelijk maar zou een verklaring kunnen zijn. Nu na 24 uur zie je dat het waterslot wat onder druk komt te staan dus het gistproces lijkt op gang te komen. Het is wel een grote ketel voor slechts 10 liter. Er kan makkelijk 40 liter in.

De thermometer was een vleesthermometer, een pin aan een draad en inmiddels weet ik dat je alleen de pin in de vloeistof moet laten zakken, en niet pin en draad. Daar is de thermometer dus mee overleden.

Het spoelen is op zich goed gegaan, we hebben het zachtjes met een pollepel in het vat laten zakken zodat het filterbed niet gestoord werd.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2019 21:59 u »
Citaat
Het spoelen is op zich goed gegaan, we hebben het zachtjes met een pollepel in het vat laten zakken zodat het filterbed niet gestoord werd.
Geef daar eens wat meer uitleg bij. Hoe tap je het wort af en heb je er voor gezorgd dat het spoelwater niet langs kan maar erdoorheen moet. Eigenlijk is dat een deel van het filteren van het beslag.

Offline Davester

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 07-04-2019 22:41 u »
Geef daar eens wat meer uitleg bij. Hoe tap je het wort af en heb je er voor gezorgd dat het spoelwater niet langs kan maar erdoorheen moet. Eigenlijk is dat een deel van het filteren van het beslag.

Met een hevelfilter aan een kraantje hebben we het wort aan de onderzijde van de pan afgetapt.
Zo'n koperen ring met gleufjes aan de onderzijde zeg maar.
De eerste liter ongeveer was nog wat troebel en die hebben we terug in de pan gedaan. Dat doen we dan aan de bovenzijde uiteraard, en dan met een pollepel om zo de most die het filterbed vormt, niet te verstoren.

Daarna dus langzaam het wort afgetapt en toen het niveau rond 8 liter lag, langzaam bijvullen zonder filterbed te verstoren.

Hopelijk een beetje goed gedaan zo :P

Offline wiliam

• Vol lid
  • Bio waar mogelijk.
« Reactie #8 Gepost op: 08-04-2019 06:37 u »
Gedeelte aftappen en daarna nog spoelen, is niet de manier, die de meeste gebruiken, maar misschien werkt het voor jullie.
Andere be(ver)oordelen over hoe ze iets doen is niet mijn stijl.

Ik denk dat je tijdens het hele proces gewoon, ZOALS VELE DE EERSTE KEER, gepanikeerd bent,
en je werkschema vergeten bent.
Ik schrijf alles van tevoren op, om gewoon mijn lijstje af te lopen,
zodat ik niets vergeet.
Als je bier op drinksterkte is hoor ik graag hoe goed het gelukt is.
Overigens maakt het gist, de meeste smaak, dus als de vergisting naar verwachting verloopt, zal het wel goed komen.
Heb wel eens een bier aangeboden gekregen, dat teveel water bezat, was een geweldige doordrinker.
Komt goed en door dit soort oefeningen, wordt je steeds beter.

Groeten Wiliam

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 08-04-2019 07:38 u »
Met een hevelfilter aan een kraantje hebben we het wort aan de onderzijde van de pan afgetapt.
Zo'n koperen ring met gleufjes aan de onderzijde zeg maar.
De eerste liter ongeveer was nog wat troebel en die hebben we terug in de pan gedaan. Dat doen we dan aan de bovenzijde uiteraard, en dan met een pollepel om zo de most die het filterbed vormt, niet te verstoren.

Daarna dus langzaam het wort afgetapt en toen het niveau rond 8 liter lag, langzaam bijvullen zonder filterbed te verstoren.

Hopelijk een beetje goed gedaan zo :P
Dat heb je heel goed gedaan en zo hoort het ook gedaan te worden met een hevelfilter in de brouwketel. Eerst het bovenste wort aftappen en als de filterkoek bijna bloot komt spoelwater toevoegen en verder aftappen tot al de vloeistof eruit is. Door bijna evenveel spoelwater als brouwwater te nemen haal je het maximum suikers uit je filterlaag.

Offline Davester

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 08-04-2019 08:36 u »
Gedeelte aftappen en daarna nog spoelen, is niet de manier, die de meeste gebruiken, maar misschien werkt het voor jullie.
Andere be(ver)oordelen over hoe ze iets doen is niet mijn stijl.

Ik denk dat je tijdens het hele proces gewoon, ZOALS VELE DE EERSTE KEER, gepanikeerd bent,
en je werkschema vergeten bent.
Ik schrijf alles van tevoren op, om gewoon mijn lijstje af te lopen,
zodat ik niets vergeet.
Als je bier op drinksterkte is hoor ik graag hoe goed het gelukt is.
Overigens maakt het gist, de meeste smaak, dus als de vergisting naar verwachting verloopt, zal het wel goed komen.
Heb wel eens een bier aangeboden gekregen, dat teveel water bezat, was een geweldige doordrinker.
Komt goed en door dit soort oefeningen, wordt je steeds beter.

Groeten Wiliam

Ja dat werkschema had ik wel aan gedacht, is een beetje lastig maken als je de eerste keer aan de slag gaat. Had de ingrediŽnten in het softwareprogrammaatje BrouwHulp gestoken en hebben dat als leidraad aangehouden. Dat werkte inderdaad wel aardig.

Het gedeelte aftappen was maar een klein beetje, tot het wort helder is. Dat beetje hebben we vervolgens terug gegoten om te laten filteren.

Thanks en laat het zeker weten wat het eindresultaat is, de vergisting nu loopt goed, waterslot borrelt zeker 2/ 3 keer per minuut.

Offline Davester

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 08-04-2019 08:42 u »
Dat heb je heel goed gedaan en zo hoort het ook gedaan te worden met een hevelfilter in de brouwketel. Eerst het bovenste wort aftappen en als de filterkoek bijna bloot komt spoelwater toevoegen en verder aftappen tot al de vloeistof eruit is. Door bijna evenveel spoelwater als brouwwater te nemen haal je het maximum suikers uit je filterlaag.

Thanks, dat geeft vertrouwen, gisting loopt nu dus ff afwachten nu.

Het spoelen heb ik dan niet voldoende gedaan vrees ik. Het recept was 10 liter maischen, 4 liter spoelen. We hebben andere recepten gelezen en zijn uiteindelijk gaan spoelen met 5.5 liter.
Afijn alles is gedocumenteerd, jullie helpen ons fantastisch met de feedback en we zullen zien wat eruit komt.
ER ZIT LEVEN IN DE BROUWERIJ YIHOE!

Vraagje nog: kunnen we via het aftapkraantje af en toe een monstertje nemen (gistvat hoeft niet open), en als we dat doen, hoe ontsmet je daarna het kraantje voor als je gaat bottelen?

Offline Maran van Brakel

• Junior lid
  • **
  • krÍk
« Reactie #12 Gepost op: 08-04-2019 09:27 u »
Vraagje nog: kunnen we via het aftapkraantje af en toe een monstertje nemen (gistvat hoeft niet open), en als we dat doen, hoe ontsmet je daarna het kraantje voor als je gaat bottelen?

Ja hoor, je kan gewoon af en toe wat aftappen.
Wel is het slim om voor het bottelen het kraantje even schoon te maken en te ontsmetten met bijv. pure alcohol.

Je moet er wel op letten dat je geen vacuŁm zuigt in je vat en dat dan het water van je waterslot naar binnen gaat.

Edit: Ik spoel mijn kraantje na het aftappen altijd effe na met alcohol, dan blijven er geen restjes inzitten die aan gaan koeken.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 08-04-2019 09:50 u »
Citaat
Het vat eventjes openen kan zeker geen kwaad, hier op het forum wordt de schijn gewekt dat daardoor je bier volledig zou worden geoxideerd, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken want koolzuur weegt zwaarder dan lucht, dus het koolzuurdeken blijft in het vat.

Doe gerust het vat eventjes open om een staal te nemen met een hevel op het einde van de gisting.

Offline middelaersch

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 08-04-2019 10:44 u »
Doe gerust het vat eventjes open om een staal te nemen met een hevel op het einde van de gisting.

Dat kan ook, maar via het kraantje aftappen is toch veel simpeler?
En dan weet je zeker dat er geen troep in komt.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 08-04-2019 11:30 u »
Hangt ervan af hoe laag het kraantje staat anders krijg je "veel" gist mee, en kan je niet correct meten.

Offline Davester

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 08-04-2019 19:11 u »
Merci allemaal weer voor de tips en info.

Kraantje kan dus, maar daarna wel ontsmetten en kijken of er geen gistdrab meekomt en niet teveel zodat er onderdruk ontstaat.
Deksel eraf en een monstertje nemen met een gedesinfecteerde hevel kan ook, koolzuur is lager.

We zullen van de week eens een monstertje nemen, just to try :)

Offline Davester

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 09-04-2019 08:49 u »
En nu de volgende stap: nagisten in hetzelfde vat of hevelen?

Wat doen jullie?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 09-04-2019 08:54 u »
Ik laat gisten in een inox vat van 70 L en lager altijd gedurende 2 weken in mandflessen van 20 L, die ik vul tot in de smalle hals, dus geen kopruimte. De mandflessen staan op de keldervloer waar het ongeveer 8įC is.

Offline middelaersch

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 09-04-2019 13:12 u »

Wat doen jullie?

Ik doe de nagisting in hetzelfde vat.

Offline molen

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #20 Gepost op: 09-04-2019 14:20 u »
Ik laat gisten in een inox vat van 70 L en lager altijd gedurende 2 weken in mandflessen van 20 L, die ik vul tot in de smalle hals, dus geen kopruimte. De mandflessen staan op de keldervloer waar het ongeveer 8įC is.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Wat doe je als je de mandfles niet vol krijgt, waar vul je (eventueel) mee bij?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 09-04-2019 14:48 u »
Ofwel zorgen dat je verschillende afmetingen mandflessen hebt, ofwel een beetje meer bier maken dan de mandfles die je wel hebt.
Mijn mandflessen zijn altijd vol want ik heb er 2 in gebruik van 20L en ik maak telkens 43L bier. Wat niet in de mandfles kan doe ik in petflessen en de de 2de knijp ik plat tot ze wel vol zit.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #22 Gepost op: 09-04-2019 15:44 u »

Wat doen jullie?
Ik vergist mijn bieren in zo'n plastiek 60 L vat, na een week laat ik het bier uit het vat in de grote flessen lopen.
Aan de kraan zit wel een slang tot op de bodem van de fles, dus niet het bier zo in de fles plompen.
Na een of twee nagisten in de fles, ga ik bottelen, ea is natuurlijk afhankelijk of het beoogde lage sg bereikt wordt.

Offline molen

• Junior lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 09-04-2019 16:18 u »
Ofwel zorgen dat je verschillende afmetingen mandflessen hebt, ofwel een beetje meer bier maken dan de mandfles die je wel hebt.
Mijn mandflessen zijn altijd vol want ik heb er 2 in gebruik van 20L en ik maak telkens 43L bier. Wat niet in de mandfles kan doe ik in petflessen en de de 2de knijp ik plat tot ze wel vol zit.

Duidelijk...

Is het ook een optie om met een vloeistof bij te vullen?

Ik ga binnenkort een RIS brouwen en heb een fles van 20 liter aangeschaft.

(Misschien had ik er beter 2 van 10 liter aan kunnen schaffen)

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
« Reactie #24 Gepost op: 09-04-2019 16:22 u »
Duidelijk...

Is het ook een optie om met een vloeistof bij te vullen?

Ik ga binnenkort een RIS brouwen en heb een fles van 20 liter aangeschaft.

(Misschien had ik er beter 2 van 10 liter aan kunnen schaffen)

Dat zou ik niet doen, je wilt toch niet je bier verdunnen met iets anders  :weetniet:
Ik zou gewoon de mandfles vullen met de hoeveelheid die je hebt. De hoeveelheid kopruimte is misschien niet ideaal maar in mijn bescheiden mening ook niet iets dat je bier zal verpesten.

Tags: