Beginnen met brouwen

Gestart door Andreas07, 05-04-2019 18:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Andreas07

Beste brouwers,
Het leek mij een erg leuke en leerzame hobby om bier te brouwen.
Alleen, is er zoveel keus op het internet dat ik door de bomen het bos niet meer zie..
Ik zou dus het hele brouwproces willen doorlopen, vanaf de (ongeschrote) mout.
Ik doe het liever allemaal zelf, liefst met een duidelijk boekje (met stappenplan?).
Moet alles nog aanschaffen, en vroeg me af of jullie een lijstje met benodigdheden hebben. (Gistemmer, pannen, roerstaafjes, thermometers, alles)
Per batch wil ik tussen de 10 en 20 liter brouwen, als dat mogelijk is met mijn budget?
Mijn budget is maximaal 400 euro, ook heb ik de voorkeur aan een elektrische brouwketel en vroeg me af wat het wattage van zo'n apparaat is.
Ik heb nog nooit wat gebrouwen, dus alles is nog nieuw voor me.

Alvast bedankt en mvg,
Andreas

Jepke

Koop het boek Verander water in bier van Adrie Otte of het boek van Jacques Bertens, dan zit je goed.

Andreas07

Bedankt voor de reactie!
In het boek "verander water in bier" van Adrie Otte staat dus ook welke materialen benodigd zijn?
Alvast bedankt,
Andreas

Andreas07

Citaat van: Jepke op 05-04-2019  19:12 uKoop het boek Verander water in bier van Adrie Otte of het boek van Jacques Bertens, dan zit je goed.

Bedankt voor de reactie!
In het boek "Verander water in bier" van Adrie Otten staat dus ook welke materialen benodigd zijn?
Alvast bedankt,
Andreas

nickessers

Beginnen met brouwen, de leukste hobby die er bestaat  ;)

Eerst lezen en begrijpen, daarna pas spullen gaan aanschaffen.

Kijk eens rond op MP voor een weck ketel bijvoorbeeld, en kijk eens bij de DIY projecten voor filters etc.

succes !

Leon058

Naast het boek "Verander water in bier" kan ik je ook "How to brew" aanbevelen van John Palmer als het Engels geen probleem is. Daar staat ruimschoots in wat je nodig hebt als beginner.

Ik ben ook op jouw manier begonnen met een lijst van materialen, maar kwam er al snel achter (tijdens het brouwen natuurlijk) dat ik toch bepaalde zaken mistte of wilde hebben. Dan moet je improviseren maar je leert er wel van! Als het brouwen je bevalt zul je later waarschijnlijk allerlei spullen in huis halen.

Qua materialen: wil je elektrisch verwarmen dan is de Kochstar Warmmaster een goede, dat is een vrij goedkope pan met een simpele heater en thermostaat. 1,8 kW is die, ruim voldoende.

Uiteindelijk is ieder zijn installatie en inventaris anders. Qua budget kun je besparen op een filter door Brew in a Bag (BIAB) te gaan doen. Ik had destijds een hevelfilter gesoldeerd van koper (handleiding staat  o.a. in het boek van Palmer). Ik maakte ook een dompelkoeler van koper. Ik had slechts 1 pan van 20 liter maar 2 pannen is sowieso beter. Met jou budget moet het naar mijn mening geen probleem zijn te kunnen starten!

Succes met het avontuur!


middelaersch

Citaat van: Andreas07 op 05-04-2019  19:28 uIn het boek "verander water in bier" van Adrie Otte staat dus ook welke materialen benodigd zijn?

Met dit boek ben ik ook begonnen,  hierin staat alles wat je moet weten, ook welke materialen je nodig hebt etc.

Traploper

Een keer een ander zien brouwen vond ik ook heel leerzaam. Na het lezen van een boek wist ik nog steeds goed hoe ik bijvoorbeeld spoelen voor me moest zien.

AukeRadelaar

Waar ik ook een hoop van geleerd heb is BrouwTv. Allemaal verschillende stijlen om te brouwen waarbij er vaak wel overeenkomstigheden in de stappen en de daarbij uit te voeren handelingen zitten.

Groeten,
Auke

CeesM

Nou, een boek heb je al. Als je nog nooit hebt gebrouwen kan je het beste beginnen met een startpakketje van HEMA/Xenos/Blokker of zo.
Als je dan enthousiast verder wilt gaan, kom je er niet met een budget van € 400,--. Voor dat geld heb je een hoop spulletjes wat je weer weg kan doen omdat het lekt, kapot gaat of de capaciteit te klein wordt. Voor je het weet wil je overgaan naar een Easybrew en CCT, en kan je beter nog even door sparen. ;)

Traploper



Citaat van: CeesM op 06-04-2019  13:13 uAls je dan enthousiast verder wilt gaan, kom je er niet met een budget van € 400,--. Voor dat geld heb je een hoop spulletjes wat je weer weg kan doen omdat het lekt, kapot gaat of de capaciteit te klein wordt.

Met een beetje geduld komen er vaak best mooie complete tweedehands brouwsets langs op Marktplaats. Dan kom je met 400 een eind.

Heuvinger brouwerij

Zo'n zak voor biab brouwen heet bij een leverancier, een maischkookzak.
Aan elektrisch ketels is aardig wat keus, ik gebruik een vidaxl water gluweinkoker 25 L, die kosten rond de € 70.
Echter bij tijd en wijle is het ding ruim over de € 100, men pompt de prijs op en neer, net als die Chinezen van Klarstein.
Mocht je later met een robotketel gaan brouwen, dan is die elektrische ketel handig voor spoelwater.

middelaersch

Ik weet niet waarom je voorkeur hebt voor een elektrische ketel?
Een grote rvs pan op het gas fornuis werkt ook. Ik gebruik een zgn 'menno pan' in combinatie met hierboven genoemde maisch zak.
Nadeel van maischen op gas is wel dat je heel goed de temperatuur in de gaten moet houden. Echt elke paar minuten even meten en indien nodig bijstellen.
Maar zo'n pan is wel duidelijk goedkoper, ik dacht net geen 40 euro voor een 21 liter pan.

tdp

Ik brouw met 2 pannen, bevalt goed. Wil je goedkoop, kun je inderdaad de BIAB methode toepassen, niets mis mee, prijstechnisch erg interessant. Eventueel kun je ook gaan maischen in een koelbox, kost de hele wereld niet. Bekijk ter lering ende vermeack maar eens alle filmpjes van BrouwTV, op basis van die filmpjes kun je goed bepalen welke opstelling het beste bij je past!

haicoterbeek

Alles wat je wilt weten over apparatuur, proces en methode vind je in het werk van John Palmer.

http://howtobrew.com/



Zambezi Special

Ik ben ook net begonnen en heb veel geleeerd door hier rond te kijken en vragen te stellen, maar vooral door het te proberen.
Ik had een pakket met geschrote graan, hop, Iers mos. Verder een 10 liter emmer, biab zak en een afvulpijpje aangeschaft
Rest had ik (pan, vergiet, thermometer, kookwekker etc).
Gewoon doen en daarna weet je een hoop meer van wat je echt nodig hebt!

Het zit nu op de fles en deze week kan ik proeven!

haicoterbeek

Voor mij is het vergistingsproces het meest interessante en belangrijkste deel van het brouwproces. Begin voor de verandering eens aan deze kant. Zorg eerst voor een kast waarin je op een gecontroleerde manier kunt vergisten. Waarin de temperatuur stabiel en te regelen is. Daarna voor een juist gistvat. Dat wil zeggen een vat dat goed afdichtbaar en makkelijk te ontsmetten is. Maak eerst een sport van dit deel van het proces. De eerste stappen zijn dan een stuk overzichtelijker. Beginnersfouten zijn makkelijker te herleiden.
Wat je dan nodig hebt ( een goedwerkende tweedehands koelkast, een inkbird temperatuur controller, een gistvat met waterslot en monstername kraan, een refractometer) valt zeker binnen je budget.
Zoek een bierkit van je favoriete bier. Met de bijbehorende handleiding kan het dan eigenlijk niet mislukken. Succes!
Mocht je toch voor het hele pakketje willen gaan! Brouw dan eens mee met een ervaren brouwer. Er zijn hier veel leden die je zullen willen helpen.

Jacques

Citaat van: Andreas07 op 05-04-2019  18:53 uBeste brouwers,
Het leek mij een erg leuke en leerzame hobby om bier te brouwen.
Alleen, is er zoveel keus op het internet dat ik door de bomen het bos niet meer zie..
Ik zou dus het hele brouwproces willen doorlopen, vanaf de (ongeschrote) mout.
Ik doe het liever allemaal zelf, liefst met een duidelijk boekje (met stappenplan?).
Moet alles nog aanschaffen, en vroeg me af of jullie een lijstje met benodigdheden hebben. (Gistemmer, pannen, roerstaafjes, thermometers, alles)
Per batch wil ik tussen de 10 en 20 liter brouwen, als dat mogelijk is met mijn budget?
Mijn budget is maximaal 400 euro, ook heb ik de voorkeur aan een elektrische brouwketel en vroeg me af wat het wattage van zo'n apparaat is.
Ik heb nog nooit wat gebrouwen, dus alles is nog nieuw voor me.

Om beginnende brouwers te helpen hun weg te vinden heb ik een boek geschreven. Het boek gaat verder dan de eerste beginselen van het brouwproces en daardoor ook geschikt voor degenen die al vaker gebrouwen hebben.

Het brouwproces wordt stap voor stap uitgelegd in heldere taal. Er veel aandacht voor de spullen die je nodig hebt en natuurlijk voor de grondstoffen zoals we die in Nederland en België bij onze leveranciers kunnen kopen. Met recepten van heel eenvoudig tot meer complex. Ook veel aandacht voor gist en het sturen van de vergisting. Daarnaast worden smaakafwijkingen besproken en wat je kunt doen om deze te voorkomen.

Veel kennis die je kunt vinden op het forum is verwerkt in het boek. Veel nieuwe inzichten zijn er in verwerkt.

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37501.msg567418.html#msg567418

Het boek kost € 15, is te koop via Bol of een andere boekhandel. Ook de leveranciers van hobbybrouwartikelen hebben het.
Je kunt het ook lenen van de openbare bibliotheek. (Als je het boek koopt vind ik dat leuk, maar dat hoeft niet.  :) )
De eerste druk is nu een half jaar na verschijnen bijna uitverkocht maar een tweede druk komt er aan.

BrouwMark

Hey Andreas,

Het is zeker mogelijk om voor dat bedrag te gaan brouwen. Ik begrijp dat je volmout, dus zonder siroop/poeder aan de slag wilt?

Investeer dan wat mij betreft in een aantal simpele zaken: een brouwketel van genoeg liters (bijvoorbeeld zo'n elektrische weckketel, arsegan), een brouwzak (the brew bag is erg goed en fijnmazig) en wat logische zaken (spiraalkoeler, schrootmolen, kroonkurkenzetter, degelijke gistvaten, thermometer van IKEA, goede weegschalen, hopzakjes, schoonmaak- en ontsmettingsmiddelen etcetera). Daar kom je een heel eind mee, en afhankelijk van je uitgavedrift kun je er ook heel lang mee vooruit. Zoek ook vooral tweedehands, mijn schrootmolen en koeler had ik bijvoorbeeld bij elkaar voor €20. Ik heb zelf eigenlijk nooit meer behoefte gehad dan aan dat degelijke basispakket, ik brouw er nog steeds naar volle tevredenheid mee. Zelfs nu ik iets meer wil gaan brouwen (30 l+) gaat dat nog goed. Vergt wel enige rekenkunde met brouwsoftware...

Ik ben erg blij met mijn vergistingskoelkast, zéker een must als je serieus wilt gaan brouwen. Dat is een investering van misschien €100 extra, maar 100% de moeite waard. Je bieren worden er echt véél beter van. Goed brouwen is 1, maar goed vergisten is 2 t/m 10!

Verder, kun je daarna zo los gaan als je zelf wilt. Maak een hevelfilter of koop een emmer met filterbodem. Bouw een RIMS of een HERMS, koop een brouwautomaat en/of een CCT, ga voor all rvs. Er zijn mensen op dit forum die duizenden euro's aan hun hobby hebben uitgegeven. Voor mij hoeft het niet, ik hou het lekker simpel verder, met prima resultaat.

Veel lol!  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.