Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SG monster meten tijdens hoofdvergisting  (gelezen 479 keer)

Offline Belg

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Safir hier - Safir hier - *slok* - Dank u wel!
SG monster meten tijdens hoofdvergisting
« Gepost op: 05-04-2019 13:53 u »
Beste forumleden,

Korte situatieschets:

Ik ben een bierliefhebber die zich de eerste keer aan brouwen gaat wagen. Nu ik al wat literatuur verslonden heb wil ik aan het echte werk beginnen.
Al mijn startmateriaal heb ik verzameld en ik kijk er naar uit deze zondag het brouwen voor de eerste keer te proberen!

Probleem:

Bij levering van mijn brouwmateriaal bleek mijn dichtheidsmeter stuk te zijn. Een nieuwe dichtheidsmeter zal ik pas ten vroegste ergens volgende week krijgen
Nu kijk ik toch wel hard uit naar mijn eerste keer te brouwen deze zondag.

Vraag:

Als ik een wortmonster neem en deze apart zet - kan ik hier na enkele dagen nog de begin SG waarde van bepalen of zal deze niet meer correct zijn?

Alvast bedankt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
Re: SG monster meten tijdens hoofdvergisting
« Reactie #1 Gepost op: 05-04-2019 14:04 u »
Welkom!

Vraag:

Als ik een wortmonster neem en deze apart zet - kan ik hier na enkele dagen nog de begin SG waarde van bepalen of zal deze niet meer correct zijn?

Alvast bedankt

Als het niet bederft,vergist of verdampt zou dat best kunnen.

Offline Belg

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2019 14:22 u »
Bedankt voor het antwoord.

Dus als ik dit staal hermetisch afsluit en in een koele plaats bewaar zou ik na een 3-tal dagen nog een correcte meting moeten kunnen uitvoeren?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2019 14:25 u »
Bewaar ongeveer 100ml in de diepvries. Je kan daarna als het ontdooit is en terug 20C heeft correct meten wat de begindensiteit is.
Bij gewoon hermetisch afsluiten en op een koele plaats bewaren kan het nog altijd een spontane gisting hebben, en dan daalt het SG ook.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2019 14:26 u »
Bedankt voor het antwoord.

Dus als ik dit staal hermetisch afsluit en in een koele plaats bewaar zou ik na een 3-tal dagen nog een correcte meting moeten kunnen uitvoeren?

Ik overzie geen problemen. Wel heb ik lichte voorkeur om te diepvriezen, om eventueel bederf uit te sluiten.

Offline Belg

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2019 14:34 u »
Dan vries ik het in zoals aangeraden.

Daar vind ik wel nog ergens een plaatsje voor in de diepvriezer - uit het zicht van mijn vrouw  ^-^

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2019 15:08 u »
Hou er rekening mee dat een vloeistof uitzet in de vriezer. Een half gevuld bokaaltje haalt het wel.
Ik vries wort ook op die manier in, waarmee ik later mini startertjes maak.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #7 Gepost op: 05-04-2019 15:17 u »
Hou er rekening mee dat een vloeistof uitzet in de vriezer. Een half gevuld bokaaltje haalt het wel.
Ik vries wort ook op die manier in, waarmee ik later mini startertjes maak.

Geheel offtopic, maar wort kun je ook goed wecken h? Heet afvullen in conservenglas en klaar is Klara, blijft heel lang buiten de koelkast houdbaar.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #8 Gepost op: 05-04-2019 15:21 u »
Bewaar ongeveer 100ml in de diepvries. Je kan daarna als het ontdooit is en terug 20C heeft correct meten wat de begindensiteit is.
Bij gewoon hermetisch afsluiten en op een koele plaats bewaren kan het nog altijd een spontane gisting hebben, en dan daalt het SG ook.
Het beste is die 100ml direct na de kook in een jampotje te doen. Bij het afkoelen trekt het vacuum. Zo is je wort ook gelijk gepasteuriseerd.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-04-2019 15:36 u »
Het beste is die 100ml direct na de kook in een jampotje te doen. Bij het afkoelen trekt het vacuum. Zo is je wort ook gelijk gepasteuriseerd.
Dat is zeer juist, maar dan moet het jampotje wel boordevol gevuld worden en mag het deksel absoluut niet lekken. 

Tags: