Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Overhevelen naar schoon vergistingsvat ivm toevoegen Orval-gist  (gelezen 585 keer)

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Land: nl
  • Niets hoeft, paarden wel
Hoi allemaal,

Recent heb ik een blondje gebrouwen (gebaseerd op het idee van Orangeloo) waaraan ik na de hoofdgisting het depot van 4 flesjes Orval heb toegevoegd. Nu realiseerde ik mij gisterenavond dat ik mogelijk een stap ben overgeslagen die voor smaakafwijkingen kan gaan zorgen als ik niet snel ga handelen. Het volgende speelt er.

Na de hoofdgisting (en eigenlijk ook al de nagisting) kwam het eind SG - volgens planning - uit op 1.010. Vervolgens heb ik in etappes van enkele dagen het depot van 4 flesjes Orval toegevoegd. Ik heb alleen niet voorafgaand overgeheveld naar een schoonvat. Het gaat dus om het vat waar ook de gist van de hoofdgisting in zit met een lekkere dikke gistkoek (en dus dode gistcellen). Ik bedacht mij gisteren dat dat mogelijk verstandig is om alsnog over te hevelen naar een schoonvat (al dan niet onder toevoegen van een beetje suiker om een nieuw dekentje van koolzuur te kunnen creeeren). Een en ander ivm mogelijke smaken van autolyse. Of hoef ik daar door de toevoeging van de wilde gist van Orval niet voor te vrezen? Worden die smaakeffecten weggewerkt door de gist? Ik wil het jongbier namelijk een tijdje laten staan om het zurige smaakje/aroma te creeeren wat zo typerend voor een Orval / deze gist is.

Het recept is overigens als volgt (exclusief de Orval toevoeging)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel & Batjes Collab: Blond
Brouwdatum18-03-2019
BierstijlBlond
Volume24,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Rager)21 IBU
Brouwzaalrendement74,8 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
20,00 lWater uit Water Heerlen
16,71 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l79 mg/l232 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,64 kgPilsmoutWeyermann3 EBC83,0 %
0,39 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC7,0 %
0,56 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C1 min.90 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,0 gCascadepellets5,5%60 min.11,6 IBU
25,0 gCascadepellets5,5%10 min.3,6 IBU
45,0 gCascadepellets5,5%0 min.5,4 IBU

Overige ingrediėnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gBelgian Abbey (M47)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad81,8%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Ik hoor graag van jullie

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
Re: Overhevelen naar schoon vergistingsvat ivm toevoegen Orval-gist
« Reactie #1 Gepost op: 05-04-2019 07:00 u »
Zeker overhevelen gezien je zeker 3-6 mnd moet wachten. Dit gaat de smaak niet ten goede komen. Ik zou geen suiker toevoegen. Gezien dan de Sacc. het hoogstwaarschijnlijk op gaat snoepen en dat ook de Brett niet ten goede komt.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2019 07:47 u »
Heb je geen CO2 waarmee je een deken kan aanbrengen? Tot op heden heb ik elke keer mijn mandfles geflushed alvorens het bier en de Brett toe te voegen

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2019 09:03 u »
Hoi allemaal,

Na de hoofdgisting (en eigenlijk ook al de nagisting) kwam het eind SG - volgens planning - uit op 1.010. Vervolgens heb ik in etappes van enkele dagen het depot van 4 flesjes Orval toegevoegd. Ik heb alleen niet voorafgaand overgeheveld naar een schoonvat.
De mogelijkheid bestaat dat door het overhevelen, het depot van uw 4 flesje Orval niet meer aanwezig is in uw bier. Nu het is overgeheveld naar een schone fles zou ik er nogmaals het depot van 4 flesjes aan toevoegen eventueel met 1 of 2 klontjes suiker.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2019 09:16 u »
Het forumlid wat bekend staat om zijn pleidooi voor het geheel gebruiken van de starter in verband met de nog levende vitale cellen in het afgietsel bekijkt het in dit geval toch anders?  :P

Je kan het toevoegen natuurlijk, zelf denk ik dat het niet nodig is. Ik heb nu 25L staat welke ik ge-ent heb met paar ml Brett slurry. Ik weet niet wat het smaakeffect is van het toevoegen van de suiker, het zal wat CO2 genereren maar Brett doet het niet goed wanneer er ook (nog) Sacc actief is (check Milk the funck).

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2019 10:40 u »
Overhevelen en zorgen dat je gewoon geen kopruimte hebt, eventueel vul je aan met wat reeds gebotteld bier (vb Orval) of goedkope pils uit blik.
Door je fles verder aan te vullen met gecarboniseerd bier zorg je voor een minimale kopruimte en het toegevoegde gecarboniseerde bier zal zorgen voor een CO2 deken daar dit opwarmt en zijn CO2 zal afgeven. Je bier is immers nu ook al een verzadigende CO2 oplossing bij huidige nagistingstemperatuur.

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2019 11:56 u »
Heb je geen CO2 waarmee je een deken kan aanbrengen? Tot op heden heb ik elke keer mijn mandfles geflushed alvorens het bier en de Brett toe te voegen

Dank voor de tip! Ik ga dit doen. Ik heb namelijk helaas geen mandfles oid ter grootte van deze batch. Dan maak ik een 30 liter vat schoon en laat daar vooraf en achteraf koolzuur inlopen. Ik zal ook wat extra Orval toevoegen

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #7 Gepost op: 05-04-2019 14:31 u »
Je kan eventueel naar meerdere kleine mandflessen overhevelen als ze allemaal maar helemaal vol zijn.

Tags: