Voorstelrondje: CommissarBas

Gestart door CommissarBas, 04-04-2019 23:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CommissarBas

Hoi, ik ben Bas.

Ik brouw sinds eind vorig jaar op hele kleine schaal (3,8 liter per keer) in een Hema vergistingsfles, met twee pannetjes op het fornuis en met geïmproviseerde ijsbaden als koeling. Dat alles doe ik in een appartementje in de buurt van Leiden. De fascinatie waarvan ik al hoopte dat ik hem zou hebben was inderdaad aanwezig en ik heb besloten deze hobby voort te willen zetten. Inmiddels in het bezit van een walsenmolen, gist, hop en mout om zo op dezelfde schaal te kunnen experimenteren met recepten, BrouwHulp en het effect van per ongeluk 150 EBC mout kopen ipv de 50 ebc mout in het recept.

Mijn blonde bier is een amber kleurig biertje geworden. En dat geeft lekker niet!

Op dit moment oriënteer ik mij op hoe ik mijn brouwsels kan opschalen zodat het niet zo snel op is. :-) Ik wil een all in one brouwketel gaan aanschaffen en van de zomer een gistingskast bouwen. Inmiddels al wat vaten op de kop getikt, nu nog materiaal om die vaten te vullen met bier.

Ik heb het boek van Adri Otten en Brian Kunath gelezen. Dat moet ik nog wel een keer of 8 herhalen denk ik. Er is zoveel moois te vinden op het internet en ik zou eigenlijk ook beter moeten schoonmaken. Ik heb er in ieder geval veel plezier in om veel te leren en te lezen en daarom ben ik nu hier.

Ik ben benieuw naar mijn groeipad in deze schitterende hobby.

middelaersch

Citaat van: CommissarBas op 04-04-2019  23:46 uIk wil een all in one brouwketel gaan aanschaffen en van de zomer een gistingskast bouwen.

Welkom Bas!

Als ik je een tip mag geven: zorg eerst dat je temperatuurgecontroleerd kunt vergisten, en koop die brouwautomaat daarna pas.
Anders ga je batches van 20 liter of zo brouwen en ongecontroleerd vergisten. Dat zou zonde zijn .
(Maar dit heb je in het boek van Adrie vast ook al gelezen  ;)

CommissarBas

Ik wil van de zomer gaan uitbreiden. Die brouw automaat komt na of gelijk met de vergistingskast. Ik lees overal hoe belangrijk dat is.

Lekker knutselen met een STC-1000... Gelukkig is mijn schoonbroer elektricien.

middelaersch

Citaat van: CommissarBas op 06-04-2019  21:42 uLekker knutselen met een STC-1000... Gelukkig is mijn schoonbroer elektricien.

Heb ik ook over gedacht. Uiteindelijk heb ik een inkbird 308 gekocht. Die is twee tientjes duurder, maar dan hoef je niet te knutselen.
Plug and play  Aansluiten en werken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.