Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vragen over cold crashen  (gelezen 878 keer)

Offline Roba

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vragen over cold crashen
« Gepost op: 04-04-2019 16:32 u »
Geachte mede forummers,

Ik heb een paar vragen over cold crashen:
1) Is cold crashen nadat het bier volledig is uitvergist een must of slechts een manier om nog verder (beter) te klaren?
2) Uitgaande van bovengist: Hoe snel/langzaam afkoelen?
3) Wat is de ideale temperatuur?
4) Zijn er hier tegenstanders van cold crashen? Zo ja, op basis van welke argumenten?

Alvast erg bedankt voor jullie reacties.
Rob

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline joerivang

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Re: Vragen over cold crashen
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2019 16:35 u »
1) geen must, versneld het klaren alleen.
2) Cold crashen is zo snel mogelijk afkoelen.
3) ik cold crash vaker op 0,5/1 graden celcius.
4) Tegenstander niet per se, maar zonder goede voorzieningen kun je het beter niet doen in mijn ogen. Bij het snel koelen krimpt het volume namelijk en onstaat er onderdruk in je gistingsvat. Dit zorgt ervoor dat er lucht aangezogen wordt door het waterslot.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 04-04-2019 16:40 u »
Koud lageren is zeker geen must.
Gist zakt sneller uit bij lage temperaturen. Dat is buiten kijf.

Voor koudewaas is kortstondig koelen niet echt effectief.
Het wordt door brouwerijen gedaan om effectiever te kunnen filteren.

Crash betekent crash. Dus zeer snel afkoelen. Wat is snel? Het hele brouwsel binnen een uur afkoelen. Als het langzamer gaat dan is het geen crashen, maar gewoon koud lageren. Hoe sneller je koelt, hoe effectiever de filtering kan zijn.

Maar ook bij langzaam afkoelen zal het klaren. En ook zonder afkoelen zal het klaren.
Ga je niet filteren? Dan heeft koud lageren weinig effect. Greta en Anuna vinden het niet fijn, en gelijk hebben ze.

Samengevat heeft het voor de hobbybrouwer geen enkele zin.

Offline Jolanda

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: fi
« Reactie #3 Gepost op: 04-04-2019 17:20 u »
Als je van plan bent om de al aanwezige gist te gebruiken om m.b.v. suiker de flessen op druk te brengen, dan lijkt cold crashen mij ook geen goed idee? Vanwege het snelle temperatuur verschil wordt de aanwezige gist ook inactief lijkt mij?

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 04-04-2019 17:46 u »
Voor mij heeft coldcraschen geen enkele zin. Het kost extra energie om te koelen en weer te verwarmen. Tussen de 2 en 3 weken is mijn bier helder en de aanwezige gist nog niet in slaap gevallen. Koelen doe ik een dag voor ik het ga drinken. ;)

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-04-2019 18:03 u »
 Coldcrash heeft meer zin als je veel (gist) deeltjes hebt en een helder bier wil hebben. Lagering op een lage temp kun je doen om een goede kwaliteit te behouden. hergisting op fles doe je met een nieuwe gistcultuur - cider of champagne vanwege goede flocculatie en alcohol tolerantie

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 04-04-2019 18:12 u »
Coldcrash heeft meer zin als je veel (gist) deeltjes hebt en een helder bier wil hebben.
Als je veel gistdeeltjes in je bier hebt, is het nog niet uitgegist.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #7 Gepost op: 04-04-2019 19:47 u »

Uh... Je bier  is   niet uitvergist als er nog vergistbare suikers in zitten toch?

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-04-2019 19:56 u »
Correctie: cold crash zorgt voor sneller neerslaan van suspensie aan deeltjes. Gisten zijn verschillend in flocculatie (neerslaan) en vergistbaarheid. Als ik elk bier 2 maanden laat staan is alles neergeslagen. Maar dat wil ik niet, wat ik wil is een bier met een acceptabel sg voor botteling en helderheid. Het concept van cold crash is gebaseerd om heel snel en hevig deeltjes te laten neerslaan. Heeft dus niets met vergisting te maken want afhankelijk van restsuikers kun je navergisting met een nieuwe gist opstarten die minder troebelheid geeft

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 04-04-2019 21:36 u »
Correctie: cold crash zorgt voor sneller neerslaan van suspensie aan deeltjes. Gisten zijn verschillend in flocculatie (neerslaan) en vergistbaarheid. Als ik elk bier 2 maanden laat staan is alles neergeslagen. Maar dat wil ik niet, wat ik wil is een bier met een acceptabel sg voor botteling en helderheid. Het concept van cold crash is gebaseerd om heel snel en hevig deeltjes te laten neerslaan. Heeft dus niets met vergisting te maken want afhankelijk van restsuikers kun je navergisting met een nieuwe gist opstarten die minder troebelheid geeft
Dan schijn ik iets niet goed te doen met brouwen en vergisten. Mijn bier gaat doorgaans troebel in mijn CCT. Na de hoofdgisting eiwit/gistslurrie dumpen, daarna nagisten tot 4 dagen onveranderde SG, nogmaals gistslurrie dumpen en binnen 2 tot 3 weken na enting komt er helder bier uit mijn aftapkraan. En vaak nog onder de berekende eind SG. En dat zonder coldcrash.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #10 Gepost op: 04-04-2019 21:50 u »
Inderdaad. De enige keer dat ik het wel eens doe, is als ik koudhop met pellets. Die wil ik niet twee weken in mijn brouwsel hebben zitten, dus dan koel ik de boel na drie dagen. De pellettroep zakt dan sneller uit.

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 05-04-2019 08:44 u »
Het is geen zwart-wit benadering. Coldcrash doe ik soms afhankelijk van soort bier, soort gist en nahoppen waardoor er meer deeltjes kunnen zweven in je jongbier. Meestal doe ik het zonder.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 05-04-2019 16:26 u »

Ook als je bier uitgegist is kunnen er nog veel gistcellen in je bier zweven. Dit ligt aan de flocculerende eigenschappen van de gist. Er zijn gisten die heel slecht flocculeren en lang in je bier zweven. Het bier kouder wegzetten kan helpen. Maar dat is niet altijd het geval.

Zie ook het artikel Yeast flocculation: what brewers should know

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #13 Gepost op: 05-04-2019 16:58 u »
Het is geen zwart-wit benadering. Coldcrash doe ik soms afhankelijk van soort bier, soort gist en nahoppen waardoor er meer deeltjes kunnen zweven in je jongbier. Meestal doe ik het zonder.

Je hebt het over deeltjes, maar het enige dat neerslaat is gist. De overige deeltjes blijven, door de hogere dichtheid van het bier door de lagere temperatuur, juist langer zweven.

Koud lageren heeft gewoon geen enkele zin indien je niet filtert, en hobbybrouwers filteren niet. Koud lageren is enkel het ondoordacht nadoen van grote pilsbrouwers.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 05-04-2019 17:01 u »
De pellettroep zakt dan sneller uit.

Nee dus.

Offline Roba

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 05-04-2019 19:40 u »
Dank jullie voor de reacties. Zoveel mensen ,  zoveel meningen.  Ik denk dat ik een volgende batch in tween ga splitsen, de ene helft wl ga coldcrashen en de andere helft niet en eens ga kijken of ik een duidelijk verschil ga proeven. Een ding staat voor mij vast: uiterlijk boeit me niet. De smaak op korte en langere termijn is voor mij bepalend. Het is zoiets als hoe ik tegen kunst aankijk. Ik vind iets mooi omdat ik het mooi vind en niet omdat iemand zegt dat ik het mooi moet vinden. Ik zal t.z.t. mijn bevindingen hier melden.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #16 Gepost op: 06-04-2019 08:58 u »
Cold crashen doe ik niet en bovendien gebruik ik bellen en nooit pellets. Daarom heb ik ook nooit problemen om het bier helder te krijgen zonder zwevende deeltjes.
Na het gisten gaat eerst de dry-hop in de mandfles en daarna het bier. De mandflessen worden tot in de (lange) hals gevuld wat maakt dat de hopbellen niet meer bovendrijven. De mandflessen staan gewoon op de keldervloer, waar het tussen 8 en 10C is.
Na 4 dagen dry-hop lagering wordt het bier overgeheveld naar een lege mandfles en gaat de lagering gewoon verder. Na totaal 2 weken lageren is het bier mooi helder en klaar om te bottelen. 

Foto beschikbaar op aanvraag.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #17 Gepost op: 06-04-2019 12:58 u »
Nee dus.

Zeker wel, maar inderdaad niet omdat hopdeeltjes zelf beter zinken bij koude.
De pellettroep zinkt sneller omdat minieme co2-belletjes die aan de hopdeeltjes blijven 'kleven' bij het koud zetten oplossen in het bier en dan niet meer de deeltjes omhoog kunnen houden.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 06-04-2019 13:22 u »
Foto beschikbaar op aanvraag.
Ik denk dat we die foto al veelvuldig zijn tegengekomen. ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 06-04-2019 21:50 u »
Ik denk dat we die foto al veelvuldig zijn tegengekomen. ;)

Het zou leuk zijn als Walter eens een nieuwe foto plaatst.  :)
n foto bewijst zo weinig.

Tags: