Juiste manier van hevelen na klaring

Gestart door g.bakker, 04-04-2019 12:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

g.bakker

Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste het geklaarde bier over hevel zonder het bezinksel/ uitvlokking mee te hevelen? Of is dat geen probleem? (Zie foto)

Onderstaande dacht ik wel aan te kunnen als Rookie ( 6e batch [emoji3])
Het is een quadrupel afgeleide en het moet nog even staan. 20 litr.
Bsg 1102 _ Esg 1012. Giststarter 2.35 litr. Belucht(Veel/ teveel voeding) Belgian abbey na 3 dagen  SG 1030 en stil gevallen. US-04 toegevoegde het ging weer als een malle. 6 punten per dag. Na 2 dagen stabiel sg het jong bier koud gezet 0-3 graden. Nu een week verder. (Gecontroleerde vergisting, 2 dagen op 19 graden en daarna per dag 1 graad + met max.van 24. (Nagisting op 20-21 graden. Van 1024 naar 1012).

dirk

De hevel heeft toch een 'droesemkapje'? Dan neem je het meeste al snel niet mee, tenzij je lekker met de hevel in de fles gaat 'roeren'.

brouwerwaldonk

Ik weet niet hoe uw hevel is gemaakt.



Mijn hevel is een inox buis met een silicone slang. Op de buis zet ik het droesemkapje en plaats mijn hevel in mijn mandfles. Daarin is de gistlaag maximaal enkele mm dik en mag ik alles tot op de bodem laten zakken.
Uw laag gist lijkt echt wel heel dik te zijn, daarom stel ik voor, zet op de hevelbuis of de slang iets waarmee je de diepte kan regelen tot waar de hevel in de mandfles kan. Een of ander klemmetje, zodat het droesemkapje niet onder de gist komt te zitten.

Met mijn hevel is dat kinderspel ik kan gewoon een wasknijper op de buis klemmen en de plaats van de wasknijper bepaald hoe diep de hevel in de mandfles kan.

g.bakker

Dank voor jullie bericht. Adviseren jullie bottelgist te gebruiken of zal de normale hoeveelheid bottelsuiker voldoende zijn als het 2 weken koud heeft gestaan?

hansHalberstadt

Met zo'n zwaar bier zou ik wel bottelgist gebruiken. Links is na 1 week koud neem ik aan, rechts zie ik nog een bruine waas van zwevende gist.
Ik hevel met een siliconenslang met RVS pijpje steeds net onder het oppervlak. Doe daar soms een half omgebogen theelepeltje aan de RVS pijp met siliconen ringetjes als elastiekjes dat werkt dan als droesemkapje. steeds vlak onder het oppervlak betekent dat je pas met gist te maken krijgt als het vat al bijna leeg is.   

g.bakker

Dankjewel Hans voor deze tips. Welke soort en hoeveel bottelgist zou ik daar voor moeten gebruiken? En 7 g/litr suiker?

hansHalberstadt

7 of 8 gram per liter suiker en een startertje maken met wat gist bv 10ml per 10liter.
gebruik je korrelgist? dan half theelepeltje gist.startertje liefst met wort of moutstroop (natuurwinkel) of beetje appelsap. dat proef je op 10 of 20 l niet terug. korrelgist zo bij bier met alcohol doen werkt niet want daan gaan de celwanden stuk.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 05-04-2019  07:32 u7 of 8 gram per liter suiker en een startertje maken met wat gist bv 10ml per 10liter.
Een mini starter maken zoals Hans voorsteld, liefst een of 2 dagen voor je gaat bottelen.
Om de hergisting op fles vlot te laten verlopen is 2 ml per 10 L zeker voldoende, dat komt helder bier uitschenken ten goede. Hoe meer gist aanwezig is in een fles hoe meer er mee uitkomt bij het uitgieten, want je moet de fles altijd ondersteboven houden bij het leeggieten.

hansHalberstadt

Tijdens de hergisting op de fles bouwt de koolzuur (druk) in principe op volgens een kromme met een tijdsconstante  Tau.



2 x zoveel actieve gist kan 2 x zo snel suiker omzetten, dus dan wordt Tau gehalveerd. De truc is om net zoveel actieve gist te hebben dat Tau een waarde heeft van bv 1 of 2 weken. Meest al zit er nog genoeg gist in het bier zelf, maar net 2 ml starter per 10 liter zorg je ervoor dat Tau in ieder geval niet langer kan worden dan ca 2 weken.
Bij licht alcoholische bieren gaat de verse gist ook nog zich verder vermenigvuldigen dus gaat de hergisting dan sneller. Bij bieren boven de 7 a 8% kan de gist niet meer vermenigvuldigen en wordt je des te afhankelijker van zo'n klein beetje extra verse gistcellen.   

g.bakker

Het zit op de fles met 10 ml  giststarter op 10 litr. Geeft dat problemen of heeft dit alleen effect van gist op de fles?

brouwerwaldonk

Als je hebt gebotteld met 10 ml verse starter op een brouwsel van 10 l dan zit je goed.

g.bakker

Mooi thx voor de support [emoji1303] KWW

hansHalberstadt


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.