Gistsmaak

Gestart door maarten, 16-02-2006 15:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maarten

Ik ben net gestart met brouwen en ben begonnen met een bierpakket.
In de "handleiding" stond dat het gisten't best onder een waterslot kon. Nu smaakt mijn bier wel erg gistig en ik heb gehoord dat dit hieraan ligt. Dit weet ik nu voor mijn volgende brouwsel maar hebben jullie een idee of ik er die gistsmaak nog wat uit kan filteren voor ik mijn bier bottel...

Ik heb't forum afgeschuimd maar hierover niets gevonden, indien dit ergens anders is behandeld plaats dan aub de link alvast bedankt

Maarten

Adrie

Een gistige smaak komt
1. omdat er nog teveel gist in je bier zit;
2. je bier te lang op dode gist heeft gestaan.

Als je de regelen der kunst volgt (lees bijvoorbeeld de bierbrouwcursus van Jacques), dan zul je er niet snel last van hebben. Open vergisting heeft er niets mee te maken.

Wat je moet doen is:
1 hoofdvergisting van een paar dagen tot een week;
2 overhevelen naar een mandfles en een tot drie weken lageren onder een waterslot. Het bier gist uit en wordt (een stuk) helder(der).
3. bottelen.

Ik kan uit jouw verhaal niet opmaken of je gelagerd hebt. Zo niet, dan is de remedie dus simpel. Hevel je bier over in een mandfles, waterslot erop en nog een paar weken laten staan.

MO

Maar is het bier nu al gebotteld of niet? En zo ja: hoe lang staat het al op de fles?

maarten

Ok dan laat ik hem eerst uitgisten :D
Nee ik heb gewacht op jullie reactie, bier is nog niet gebotteld.
Ik vind toch vaak es tegenstrijdige info wat wel jammer is.
Bedankt in elk geval.
(Het is mijn eerste brouwsel, ik moet nog veel leren :p)

Johannes

Citaat van: maarten op 16-02-2006  19:26 uok dan laat ik hem eerst uitgisten :D
Nee ik heb gewacht op jullie reactie, bier is nog niet gebotteld.
Ik vind toch vaak es tegenstrijdige info wat wel jammer is
bedankt in elk geval
(het is mijn eerste brouwsel ik moet nog veel leren :p)

Tegenstrijdige info? Of verschillende wegen die naar Rome leiden?

Welkom in de wondere wereld van het bierbrouwen  :merlin:

Hopmans

Hoi Maarten,

Jongbier heeft altijd een gistsmaakje (vooral de Brewfermgist).
Pas na een maand of 2 -3 rijpingstijd gaat dit weg (daarom is het rijpen bedoeld).

Niets aan de hand Maarten  :) :duimop:

CiteerIk vind toch vaak es tegenstrijdige info wat wel jammer is
bedankt in elk geval

Soms lijkt het ook tegenstrijdig omdat soms de omstandigheden net even anders zijn.
Maak je maar niet druk.

Groetjes,

 :degroeten:
 

Jacques

Citaat van: Hoppie op 16-02-2006  20:10 uJongbier heeft altijd een gistsmaakje (vooral de Brewfermgist).
Pas na een maand of 2 -3 rijpingstijd gaat dit weg (daarom is het rijpen bedoeld).

De gistsmaak gaat heel wat sneller weg hoor. Zodra de gist helemaal uitgezakt is (normaal tussen 2 en 4 weken - afhankelijk van de zwaarte van het bier ) en het bier helder is vind je in het bier geen gistsmaak meer.

Rijptijd is sterk afhankelijk van je smaak. Sommigen houden van groene appels en andere van overrijpe appels waar al bruine plekken aan zijn komen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.