Quadrupel

Gestart door Goei Spul, 03-04-2019 20:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Goei Spul

Goedenavond!

Ik ben bezig om een recept te maken voor een quadrupel (zie onder) in BrouwHulp.
Ik denk dat ik een heel eind op de goede weg ben. Toch heb ik een vraag.

Hij geeft nu in BrouwHulp aan dat het geschatte alcoholpercentage 8,5 zal zijn. Ik zou dit graag rond de 10 willen hebben.
Ik weet dat je dit met suiker kan verhogen, maar er zit al 10% bruine kandijsuiker. Ik wil de suiker niet nog meer ophogen omdat ik begrepen heb dat dan ook de smaak (niet ten goede) veranderd. Daarnaast heb ik al met de overige ingrediënten "gespeeld" maar het lukt mij niet om het te verhogen.

Hoe kan ik het alcoholpercentage verhogen zonder meer suiker toe te voegen?
Wat vinden jullie verder van het recept?

Gr. Tim

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk032019
Naam receptQuadrupel
Brouwdatum03-04-2019
BierstijlQuadrupel
Volume15,0 l
Begin SG1,085 SG
Berekende kleur (Morey)42 EBC
Berekende bitterheid (Rager)23 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
16,00 lWater uit Zutphen
8,14 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,10 kgPilsmoutDingemans3 EBC57,5 %
1,08 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC20,0 %
0,54 kgCara 120Dingemans120 EBC10,0 %
0,11 kgSpecial BDingemans350 EBC2,0 %
0,03 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC0,5 %
0,54 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.35 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,0 gChallengerbellen10,1%75 min.21,5 IBU
10,0 gSaazbellen3,4%10 min.1,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist


squaadgras

Succes met brouwen :biersmile:.

Misschien snap ik je vraag niet helemaal; maar mocht je een hoger % abv willen behalen zonder het percentage bruine kandijsuiker te verhogen (relatief gezien ten opzichte van de mouten) - dan moet je zorgen dat alle afzonderlijke componenten van je stort procentueel evenveel worden verhoogd (in dit geval met ~15%).

Makkelijker gezegd, alle hoeveelheden van je stort moeten worden verhoogd met ~15% (niet de relatieve percentages).

Uiteraard vanuitgaande dat je hetzelfde maischschema wilt gebruiken & aantal liters wilt overhouden.. ander zou je evt. ook minder maisch/spoelwater kunnen gebruiken (om zodoende een hoger begin SG te krijgen).

Marcel_k

Je moet gewoon dat eind SG in BrouwHulp niet zo serieus nemen. Ik zit er vrijwel altijd nog een heel stuk onder.
Zorg voor een knalgoeie starter en zorg dat je de 1010 haalt, dan zit je zo uit mijn hoofd gerekend ruim boven de 10%.
0,5% komt er na bottelen nog bij ....

Marcel_k

En suiker van 10 naar 15, dat ga jij niet proeven hoor!

Oxhead

Je basismoutstort verhogen. Dus je pilsmout tot je op het gewenste startsg uitkomt. Zo simpel kan bierbrouwen zijn. ;)
Succes.

tdp

Eens met bovenstaande. Op zich is je suikerstort niet eens heel hoog voor een quadrupel, maar dat is aan jezelf. Zou zelf wel langer maischen, minimaal 30 min op 63, en 30 min op 72, maar 45 om 30 zou mijn keuze in deze zijn denk ik.

Op Mr Malty kun je even berekenen hoeveel gist je nodig hebt, maar 1 pak W3787 is wat aan de krappe kant, wellicht kun je een starter maken, anders 2 pakken gebruiken.

Wat is je idee met die 10 gram Saaz? Klinkt wellicht negatief, maar bedoel ik niet zo. Ik zou deze weglaten, of er voor zorgen dat het ook zin heeft om toe te voegen. Zou zelf eerder richting de 30 IBU gaan, en dan 20 IBU van de Challenger op 60 min, en 10 van de Saaz op 10/15 min, maar dat is persoonlijk

Goei Spul

Bedankt voor de reacties!

Een giststarter heb ik nog nooit gemaakt. Heb er ook (nog) niet de goede spullen voor. Heb wel ergens gelezen dat het ook op de "hobby" manier kan. Zal er even naar zoeken.

Verder zal ik de moutstort iets verhogen en de suikerstort naar 15% brengen. De Saaz hop is inderdaad aan de lage kant. Die zal ik iets verhogen.
Ik zal het vanavond even aanpassen in BrouwHulp.

 :biersmile:

Jacques

Citaat van: Goei Spul op 03-04-2019  20:27 uHij geeft nu in BrouwHulp aan dat het geschatte alcoholpercentage 8,5 zal zijn. Ik zou dit graag rond de 10 willen hebben.
Ik weet dat je dit met suiker kan verhogen, maar er zit al 10% bruine kandijsuiker. Ik wil de suiker niet nog meer ophogen omdat ik begrepen heb dat dan ook de smaak (niet ten goede) veranderd.

Het suikergehalte mag rustig omhoog. Een quadrupel is geen volmout bier!
Een stevige suikerstort hoort in veel Belgische bierstijlen.

Door een grote hoeveelheid suiker te gebruiken neemt het alcoholgehalte toe en de hoeveelheid restsuikers neemt in verhouding af (wat de doordrinkbaarheid ten goede komt). Vaak wordt gezegd dat door een suikertoevoeging alleen de het alcoholgehalte toeneemt. Dit is echter niet het geval. Naast ethanol krijg je ook andere (hogere) alcoholen die smaakactief zijn. Ook de hoeveelheid esters neemt toe. Deze smaakeffecten passen prima bij een quadrupel. Er is niets op tegen om het suikergehalte te verhogen tot 15%. Je mag zelfs naar de 20%.

Goei Spul

Citaat van: Jacques op 04-04-2019  23:53 uHet suikergehalte mag rustig omhoog. Een quadrupel is geen volmout bier!
Een stevige suikerstort hoort in veel Belgische bierstijlen.

Door een grote hoeveelheid suiker te gebruiken neemt het alcoholgehalte toe en de hoeveelheid restsuikers neemt in verhouding af (wat de doordrinkbaarheid ten goede komt). Vaak wordt gezegd dat door een suikertoevoeging alleen de het alcoholgehalte toeneemt. Dit is echter niet het geval. Naast ethanol krijg je ook andere (hogere) alcoholen die smaakactief zijn. Ook de hoeveelheid esters neemt toe. Deze smaakeffecten passen prima bij een quadrupel. Er is niets op tegen om het suikergehalte te verhogen tot 15%. Je mag zelfs naar de 20%.

Bedankt voor de info Jacques. Ik zal de suikerstort verhogen.

Goei Spul

Zo, vorige week batch 2 gebotteld van ons Qualiteitje.
Nu nog een tijdje laten liggen en dan proosten!



Goei Spul

DLB

Citaat van: Marcel_k op 03-04-2019  22:42 uEn suiker van 10 naar 15, dat ga jij niet proeven hoor!

Precies dit. Zeker bij zo'n sterk bier is dat verschil minimaal.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.