Hoe zit met dry hopping

Gestart door Heuvinger brouwerij, 03-04-2019 19:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heuvinger brouwerij

Hoe zit dat nu met dry hopping?
Gaat nu de hop vers geplukt of droog vanuit de zak zo het bier in?
Naar mijn idee strooi ik het eerst in kokend water om alle ongewenste dingen van buiten kwijt te raken en dan het mengsel in mijn lager fles te plamuren.

HansvV

Ging er bij mij zo in na de hoofdvergisting. Eerst koken vermindert denk ik de kracht van de aroma. Dag of vijf mee laten trekken in een hopzakje en dan weer er uit. Deed het bij mijn IPA met Citra en Saaz: erg lekker geworden.

Frank Cameron

Ik dryhop door de hop er zo bij te doen. Tot nu toe geen problemen door gehad.
Wel heb ik betere ervaring met hopkorrels dan met hop bloemen voor de dryhop. Geeft naar mijn idee meer smaak.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: HansvV op 03-04-2019  21:11 uEerst koken vermindert denk ik de kracht van de aroma.
Hmmm, dan doe ik er wat meer in!
Ik heb mijn twijfels over rauw erin steken.
Echter korrels lagen in de planning, dat gaat wat gemakkelijker door een wat nauwere hals.

HansvV

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 03-04-2019  21:25 uHmmm, dan doe ik er wat meer in!
Ik heb mijn twijfels over rauw erin steken.
Echter korrels lagen in de planning, dat gaat wat gemakkelijker door een wat nauwere hals.

Er is al het één en ander over dit onderwerp geschreven op dit forum. Uitgangspunt schijnt te zijn dat hop van nature stoffen produceert die het voor bacteriën etc minder fijn maken om juist daar te gaan zitten. Daarmee verkleint de kans op infecties. Ik vond juist die "rauwe/ruwe?" smaak van virgin-hop het lekkere aan mijn IPA. Zou het gewoon eens proberen: velen gingen je al voor als ik het goed heb.

Scorpionrose

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 03-04-2019  21:25 uHmmm, dan doe ik er wat meer in!
Ik heb mijn twijfels over rauw erin steken.
Echter korrels lagen in de planning, dat gaat wat gemakkelijker door een wat nauwere hals.

Hier hebben we weer de Amerikaanse ideeën, eerst alles in de Star San voordat we het gaan gebruiken.
Gewoon een hopzakje (deze kook ik voordien even uit in een pannetje water) daarna de korrels erin en in je gistemmer.
Niet te bang zijn.

lier

Hop is anti-bacterieel, zo erin gooien die handel. Je zit in de navergisting de meest kritische fase is voorbij.
Als je een ding niet moet doen is eerst koken, stuur het geld wat je uitgeeft aan die droog hop dan direct op naar mij en je bier zal praktisch hetzelfde smaken

Edwin brouwt

Het kan er zo in (zoals lier schreef: hop is anti-bacterieel). Koken zou alleen maar bitter maken en je gaat juist drooghoppen voor het aroma (en aroma  wordt  juist minder door koken)

Heuvinger brouwerij

Ik dacht meer aan de hop overgieten met kokend water en dan gelijk het mengsel bij het bier in de 5 L fles.

tdp

Ter test kun je het altijd een keer behandelen, maar gewoon zo toevoegen levert geen problemen op.

Heuvinger brouwerij

Inderdaad, dat is ook mijn bedoeling.
Ik heb meerdere 5L flessen beschikbaar voor experimenten.

knifeman

Gaat het hier niet specifiek over vers geplukte hobbellen ipv de gekochte gedroogde variant ?

brouwerwaldonk

Op het ogenblik dat je gaat dry hoppen is de pH van het bier al zo laag dat bacteriën helemaal geen kans hebben om te vermenigvuldigen. Bovendien is het zo dat hop anti bacterieel werkt. Dus niet overgieten met kokend water, het is nergens voor nodig je verliest er alleen maar aroma door.

Verse niet gedroogde hop gebruiken tijdens het koken kan enkel in September en dan enkel de dag na het plukken, niet later. Je maakt er een fantastisch biertje mee, met een ongeëvenaarde smaak. Wel rekening houden met het vocht wat er nog inzit door niet gedroogd.

jaapz

Ik heb ook nog nooit gehoord van mensen die voor het dryhoppen ook maar iets van bewerking doen aan de hop. Gezien de hele wereld dry-hopped door de hop er gewoon zo in te mikken denk ik dat je er wel aardig zeker van kan zijn dat je daar geen contaminatieprobleem van hoeft te verwachten. Zoals al gezegd zal wat voor voorbewerking dan ook alleen maar ten nadele zijn van de aroma's die je hoopt te verkrijgen

Oxhead

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 04-04-2019  09:04 uIk dacht meer aan de hop overgieten met kokend water en dan gelijk het mengsel bij het bier in de 5L fles.
Dan is de hop niet dry meer maar nat.

EBC

Veel late en vooral vlamuit hop. Dat geeft een veel frisser resultaat dan dryhop. En bovendien geen risico op extra navergisting, noch infecties.

Heuvinger brouwerij

Welke hoeveelheden aan hop doe ik er dan bij per liter?
Ik heb begrepen dat voor dryhopping, ik moet beginnen met 1 gr/L en met verse hop 10x zoveel.
Hoeveel doe er bij tijdens flamuit?
Bij het brouwen gebruik veelal 1 g/L Merkuur (bitter) 75 min, 1,5 gr/L Mittelfru (bitter/aroma) 60 min en 2,5 gr/L (aroma) 5 min.

Jacques

Allereerst merk ik op dat we op dit forum dryhopping koudhoppen noemen. Als je op dit term gaat zoeken kom je wat topics over dit onderwerp tegen.

Het is niet nodig om gedroogde hop in de vorm van hopbloemen of hoppellets te bewerken voordat je gaat koudhoppen. Als je een hopzakje of iets dergelijks gebruikt is het wel goed het zakje te desinfecteren. De hop zelf hoeft niet omdat hop anti-septische werking heeft. En verder is het jongbier minder ontvankelijk voor infecties. Maar dat betekent niet dat in jongbier geen infectie kan ontstaan. Vooral pediococcen, melkzuur- en azijnzuurbacteriën kunnen groeien in jongbier. Gelukkig voor ons bevat hop stoffen die de groei van genoemde micro-organismen beperken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.