Vloeibare gist

Gestart door Paul d., 02-04-2019 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul d.

Beste brouwers

Voor mijn Pilsner Urquell heb ik vloeibare gist gebruikt (Wyeast 2001) echter heb ik niet de achterkant goed gelezen en i.p.v. de geadviseerde 3 uur te wachten na het breken van de "smackpack" heb ik deze na ongeveer een kwartier erbij gevoegd.
Kan dit gevolgen hebben of hoef ik me nergens druk om te maken?
 

tdp

Het is natuurlijk afhankelijk o.a. van de hoeveelheid liters, hoe vers deze smackpack was, het begin SG, etc. Zonder recept is lastig je een goed antwoord te geven, al staat het smacken daar eigenlijk wel los van. Het voegt niet heel veel toe t.o.v. niet smacken, een starter zorgt voor een groter verschil

Jacques

Citaat van: Paul d. op 02-04-2019  20:15 uVoor mijn Pilsner Urquell heb ik vloeibare gist gebruikt (Wyeast 2001) echter heb ik niet de achterkant goed gelezen en i.p.v. de geadviseerde 3 uur te wachten na het breken van de "smackpack" heb ik deze na ongeveer een kwartier erbij gevoegd.
Kan dit gevolgen hebben of hoef ik me nergens druk om te maken?

Maakt niet uit. Het advies om 3 uur te wachten heeft te maken met het feit dat het even duurt voordat het pak begint op te zwellen. Het kapot slaan van de binnenverpakking waarin voedingstoffen zit is overigens niet absoluut noodzakelijk. Als de verpakking vers is gaat de gist toch aan de gang. Het kapotslaan van de binnenverpakking is handig om een een indicatie te krijgen van de levenskracht van de gist. Wanneer dat langzaam verloopt is het raadzaam sowieso een giststarter te maken. Je doet daarom goed aan om op tijd het binnenzakje kapot te slaan. Als de verpakking snel bol staat zet je hem in je koelkast. Op die manier voorkom je dat de gist inteert op zijn reservestoffen. Wanneer het opbollen langzaam verloopt doe je er goed aan zo snel mogelijk een starter te maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.