Wat betekent afgieten?

Gestart door Jukkie, 02-04-2019 15:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2019  11:03 uDe hoeveelheid cellen wordt eerder bepaald door een tekort aan voedingsstoffen dan aan de hoeveelheid wort [1]
Met 2.5 liter starter vanaf de roerder met de noodzakelijke voeding (dus niet teveel !!!) kan ik 50 liter bier vergisten van SG=1080-1090. Daarbij doe ik nog een herbeluchting na 6 uur na aanenten.

Op de gilde bij ons als het wort in het gistvat zit is er niemand nog aanwezig 6h na het enten van de gist, dan is het al na minder nacht! Enkel de temperatuur regeling van de gisttanks houd een oogje in het zeil de eerste week.  :weetniet:
Om die beperkende reden werkt men dus met een grote giststarter, zodat je dadelijk voldoende gistcellen in je wort brengt.
Ref vorige post.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 08-04-2019  06:56 uIk denk dat iedereen zelf zijn gebruikte methode eens goed moet aan een kritikaliteitsanalyse moet onderwerpen, en zijn besluiten zelf moet trekken in deze.
Gisteren het restant van de geroerde starter gebotteld 1 deel starter + 18 delen gekookt water+ 6g suiker per liter. Volgende week eens proeven als het helder is. Dan kan ik concluderen of je een geroerde starter kunt proeven in je bier. Prikwater is dan denk ik nog kritischer dan bier want er zitten verder geen andere smaken in.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 08-04-2019  07:07 uOp de gilde bij ons als het wort in het gistvat zit is er niemand nog aanwezig 6h na het enten van de gist, dan is het al na minder nacht! Enkel de temperatuur regeling van de gisttanks houd een oogje in het zeil de eerste week.  :weetniet:
Om die beperkende reden werkt men dus met een grote giststarter, zodat je dadelijk voldoende gistcellen in je wort brengt.
Ref vorige post.
Ja er zijn verschillende wegen naar Rome. bij mij is het dan pas 10 uur 's avonds, dus nog tijd genoeg. Maar je zou de beluchting ook automatisch kunnen doen met een tijdklokje. Gaat er vooral om of jet het wilt of niet. uitvoering is altijd wel iets op te bedenken.

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 08-04-2019  09:50 uGisteren het restant van de geroerde starter gebotteld 1 deel starter + 18 delen gekookt water+ 6g suiker per liter. volgende week eens proeven als het helder is. dan kan ik concluderen os je een geroerde starter kunt proeven in je bier. prikwater is dan denk ik nog kritischer dan bier want er zitten verder geen andere smaken in.

Hoe is dit geworden, Hans?

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 27-04-2019  22:05 uHoe is dit geworden, Hans?
Na helder worden heb ik het geproefd. De smaak was inderdaad prikwater met in de verte een heel lichte gistsmaak. Koolzuurhoudend bronwater smaakt een heel klein beetje zuur omdat koolzuur nu eenmaal een beetje zuur smaakt. Wat ik proefde kon ik niet uit concluderen dat het zuurder smaakte dan gewoon prikwater. 

brouwerwaldonk

Hans, kon je ook oxidatie proeven, door de beluchting van de starter.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-04-2019  10:01 uHans, kon je ook oxidatie proeven, door de beluchting van de starter.
Was me niet opgevallen. Ik proefde gewoon fris prikwater eigenlijk zonder enige smaak Je zou het kunnen vergelijken met 90% koolzuurhoudend bronwater en 5-10% cider. 

hansHalberstadt

Misschien goed om zelf het proefje ook eens te doen. met een afsluitbaar steriel flesje van 50 ml vullen met de geroerde starter. 1 dag in de koelkast en dan 30 ml heldere vloeistof uit dat flesje bottelen met 300 ml gekookt water en 8 gram suiker per liter in een flesje en dat week hergisten, 2 weken koel zetten en dan proeven. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-04-2019  10:07 uWas me niet opgevallen. Ik proefde gewoon fris prikwater eigenlijk zonder enige smaak Je zou het kunnen vergelijken met 90% koolzuurhoudend bronwater en 5-10% cider.

Misschien is het een idee om het bier te laten proeven door een bierkeurmeester....  :weetniet:

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 28-04-2019  10:07 uJe zou het kunnen vergelijken met 90% koolzuurhoudend bronwater en 5-10% cider.

Precies dat.
Dank je Hans,

ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.