Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat betekent afgieten?  (gelezen 2344 keer)

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
Re: Wat betekent afgieten?
« Reactie #50 Gepost op: 08-04-2019 07:07 u »
De hoeveelheid cellen wordt eerder bepaald door een tekort aan voedingsstoffen dan aan de hoeveelheid wort [1]
Met 2.5 liter starter vanaf de roerder met de noodzakelijke voeding (dus niet teveel !!!) kan ik 50 liter bier vergisten van SG=1080-1090. Daarbij doe ik nog een herbeluchting na 6 uur na aanenten.

Op de gilde bij ons als het wort in het gistvat zit is er niemand nog aanwezig 6h na het enten van de gist, dan is het al na minder nacht! Enkel de temperatuur regeling van de gisttanks houd een oogje in het zeil de eerste week.  :weetniet:
Om die beperkende reden werkt men dus met een grote giststarter, zodat je dadelijk voldoende gistcellen in je wort brengt.
Ref vorige post.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #51 Gepost op: 08-04-2019 09:50 u »

Ik denk dat iedereen zelf zijn gebruikte methode eens goed moet aan een kritikaliteitsanalyse moet onderwerpen, en zijn besluiten zelf moet trekken in deze.
Gisteren het restant van de geroerde starter gebotteld 1 deel starter + 18 delen gekookt water+ 6g suiker per liter. volgende week eens proeven als het helder is. dan kan ik concluderen os je een geroerde starter kunt proeven in je bier. prikwater is dan denk ik nog kritischer dan bier want er zitten verder geen andere smaken in.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 08-04-2019 09:54 u »
Op de gilde bij ons als het wort in het gistvat zit is er niemand nog aanwezig 6h na het enten van de gist, dan is het al na minder nacht! Enkel de temperatuur regeling van de gisttanks houd een oogje in het zeil de eerste week.  :weetniet:
Om die beperkende reden werkt men dus met een grote giststarter, zodat je dadelijk voldoende gistcellen in je wort brengt.
Ref vorige post.
Ja er zijn verschillende wegen naar Rome. bij mij is het dan pas 10 uur 's avonds, dus nog tijd genoeg. Maar je zou de beluchting ook automatisch kunnen doen met een tijdklokje. Gaat er vooral om of jet het wilt of niet. uitvoering is altijd wel iets op te bedenken.

Tags: