Krijg juiste hoeveelheid na filteren en spoelen niet onder controle

Gestart door McKolders, 01-04-2019 21:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

McKolders

Dag mede brouwers!

Net nieuw aangemeld hier (na een jaar alleen te lezen); ik heb me hier meteen even voorgesteld.

Ik heb nu twaalf keer gebrouwen waarvan 7 maal met mijn huidige filter setup. Die bestaat uit een smalle hoge bak (voor hondenvoer) met een opgekrulde filterheks onderin. De werking ervan is prima en krijg er heldere wort uit en 't is nog nooit dichtgeslibt. Alleen is het me nog nooit gelukt om de juiste hoeveelheid wort met de juiste SG te verkrijgen!




Ik reken alles door met Brouwfiche, en bij mijn laatste brouwsel ook met BrouwVisie gespeeld. Alle getallen lijken te kloppen: Ik haal de juiste SG en volume na het maischen, maar na het filteren kom ik nooit op de juiste getallen uit. Meestal een aantal liter te weinig wort met een te hoog SG.

mijn afgelopen brouwsel was een session pale ale (11 liter) met een beoogd begin SG van 1040. Ik heb de 2 kilo mout gestort in 7 liter maisch water. Brouwfiche gaf aan om 7,7 liter te spoelen, BrouwVisie 10,6. Uiteindelijk had ik krap 13 liter in mijn ketel voor koken maar dat was eigenlijk al door te lang te spoelen (tot onder SG 1010). Daar was na 75 minuten koken ruim 10 liter van over met een (te hoog) SG van 1047. Door twee liter water toe te voegen kwam ik op de beoogde 1040.

Alle gemeten SG's zijn op temperatuur gecorrigeerd.

Ik vermoed dat ik iets niet goed doe maar heb geen idee wat. Ik zou graag met filteren en spoelen in de buurt van de getallen uitkomen die Brouwfiche danwel BrouwVisie voor me berekend.

Alvast bedankt voor alle tips! :D

Scorpionrose

Citaat van: McKolders op 01-04-2019  21:49 uDag mede brouwers!

Net nieuw aangemeld hier (na een jaar alleen te lezen); ik heb me hier meteen even voorgesteld.

Ik heb nu twaalf keer gebrouwen waarvan 7 maal met mijn huidige filter setup. Die bestaat uit een smalle hoge bak (voor hondenvoer) met een opgekrulde filterheks onderin. De werking ervan is prima en krijg er heldere wort uit en 't is nog nooit dichtgeslibt. Alleen is het me nog nooit gelukt om de juiste hoeveelheid wort met de juiste SG te verkrijgen!

Ik reken alles door met Brouwfiche, en bij mijn laatste brouwsel ook met BrouwVisie gespeeld. Alle getallen lijken te kloppen: Ik haal de juiste SG en volume na het maischen, maar na het filteren kom ik nooit op de juiste getallen uit. Meestal een aantal liter te weinig wort met een te hoog SG.

mijn afgelopen brouwsel was een session pale ale (11 liter) met een beoogd begin SG van 1040. Ik heb de 2 kilo mout gestort in 7 liter maisch water. Brouwfiche gaf aan om 7,7 liter te spoelen, BrouwVisie 10,6. Uiteindelijk had ik krap 13 liter in mijn ketel voor koken maar dat was eigenlijk al door te lang te spoelen (tot onder SG 1010). Daar was na 75 minuten koken ruim 10 liter van over met een (te hoog) SG van 1047. Door twee liter water toe te voegen kwam ik op de beoogde 1040.

Alle gemeten SG's zijn op temperatuur gecorrigeerd.

Ik vermoed dat ik iets niet goed doe maar heb geen idee wat. Ik zou graag met filteren en spoelen in de buurt van de getallen uitkomen die Brouwfiche danwel BrouwVisie voor me berekend.

Alvast bedankt voor alle tips! :D

Ten eerste moet je weten hoeveel er verdampt per uur dus even water in je kookketel doen en een half uurtje laten koken en kijken hoeveel je nog over hebt. Wat verdampt is keer 2 en je weet hoeveel er per uur verdampt.
Dit invoeren in bijvoorbeeld BrouwVisie of BrouwHulp.
Als je dan je recept invoert in de software dan geeft deze aan met hoeveel water je moet beginnen en met hoeveel je moet spoelen.
Want nu begin je met 7 en spel je met 7,7 = 14,7
er blijft ongeveer 1 liter per kg mout achter in je bostel dan heb je nog 12,7
daarna kook je 75 minuten hierbij verdampt ongeveer 3 liter dus houd je nu amper 10 liter over.
En als je minder over houdt en je hebt verder alles goed gedaan hebt een hoger SG.

CeesM

Waarom zo lang koken? Voor een bovengister is 60 minuten ruim voldoende.

hansHalberstadt


Volgens mij doe je alles wel goed, alleen heb je iets teveel mout voor je volume en SG.
Hier een simpele rekensheet die ik onlangs heb geschreven die met jouw getallen goed overeenkomt.
 

Oscar


McKolders

Scorpionrose, dank voor de tip. Ik verdamp ongeveer 2,5 liter per uur; dit heb ik vooraf ook ingevoerd in BrouwVisie.

Hans, bedankt voor je rekenhulp. Ik zal 't nog eens goed narekenen! :)

In hoeverre is de snelheid van het spoelen (doorgaans 'n uur) van invloed op de concentratie? Ik wil graag stoppen met spoelen rond 1015-1020 om smaakafwijking te voorkomen, maar dan kom ik doorgaans dus op minder volume dan het berekende spoelwater. Als ik dan de eind SG voor spoelen bereik maar mijn spoelwater nog niet op is dat ik dat dan direct in de ketel bij het koken doe?

hansHalberstadt

Citaat van: McKolders op 01-04-2019  23:59 uIn hoeverre is de snelheid van het spoelen (doorgaans 'n uur) van invloed op de concentratie? Ik wil graag stoppen met spoelen rond 1015-1020 om smaakafwijking te voorkomen, maar dan kom ik doorgaans dus op minder volume dan het berekende spoelwater. Als ik dan de eind SG voor spoelen bereik maar mijn spoelwater nog niet op is dat ik dat dan direct in de ketel bij het koken doe?

Door sneller te spoelen heb je meer spoelwater nodig om dezelfde hoeveelheid suiker uit te spoelen. Een uur spoelen is normaal en daarvoor geldt de hoeveelheid spoelwater die bv mijn rekensheet aangeeft. Daarbij spoel je dan uit tot SG= ca1015 en dan geeft maisch en spoelwater samen ook precies de juiste hoeveelheid opgevangen wort. als je de 1015 bereikt terwijl je volume in de ketel nog niet gehaald is dan heb je de dik gemaischt. pan aanvullen met water kan, maar onnodig dik beslag is minder optimaal voor de omzettingen.   

McKolders

Ik heb 'n maischdikte van 3,5 liter/kg aangehouden wat redelijk normaal lijkt maar ik zal de volgende keer 's wat dunner maischen. Je excelsheet komt aardig overeen met BrouwVisie; die geeft 'n litertje meer totaalvolume begin koken aan, maar dat is denk ik 't verlies van hopabsorbtie en gistverlies.

Fijn om te weten dat ik niet echt iets heel verkeerd doe, maar de opbrengst voor koken (voornamelijk) wordt beinvloedt door de maischdikte en snelheid van het spoelen. Blijven meten en eventueel corrigeren dus! :D

Oscar

Citaat van: McKolders op 01-04-2019  23:59 uIk wil graag stoppen met spoelen rond 1015-1020 om smaakafwijking te voorkomen,

Fout! Dan moet je je spoelwater aanzuren... Je stopt met spoelen tot je voldoende volume hebt wat je voor koken nodig hebt... :) :brouwen:

brouwerwaldonk

Ik begin met, hoeveelheid water = liter gewenst bier x 1,5 In mijn geval 64,5L.
Dat verdeel ik over brouw en spoelwater. Rolllend koken 70 minuten totaal.
Na het koelen, wort in het gistvat is ongeveer (gewenste hoeveelheid bier + 1,5L)
Na het gisten heb ik dan nog gewenste hoeveelheid bier om te bottelen, ongeveer 43L met een tolerantie van minder dan één liter.
Gewenste alcohol vol% klopt meestal tot maximaal 0,3% onder of boven.

Brouwert

Citaat van: Oscar op 03-04-2019  00:00 uFout !!!  dan moet je je spoelwater aanzuren...je stopt met spoelen tot je voldoende volume hebt wat je voor koken nodig hebt.... :) :brouwen:

Dit doe ik ook en ik kom aan goede rendementen.
Misschien moet je je brouwzaalrendement in je software bijstellen? Dat kan nogal wat punten verschil in Sg opleveren (in ieder geval in BrouwHulp, ik weet niet hoe het in andere software werkt).

McKolders

Citaat van: Oscar op 03-04-2019  00:00 uFout !!!  dan moet je je spoelwater aanzuren...je stopt met spoelen tot je voldoende volume hebt wat je voor koken nodig hebt.... :) :brouwen:

Citaat van: "Verander water in bier" (pagina 135)Spoel vooral niet te lang door, want naarmate de suikers uitspoelen en het wort dunner wordt, zullen ook allerlei stoffen uit de kafjes oplossen en uitspoelen. Deze geven een smaakafwijking aan het bier. In het optimale geval is het SG van het laatste spoelwater niet lager dan 1015 tot 1020. Om smaakafwijkingen door spoelen te voorkomen is het verder aan te raden om te spoelen met water van maximaal 78 graden en het spoelwater aan te zuren met melkzuur totdat de pH ongeveer 5,5 is. Bij deze zuurgraad worden veel minder stoffen uit de kafjes uitgeloogd. Als je het spoelwater aanzuurt, kun je ook met heter water dan de hierboven aangegeven temperatuur water spoelen.

Is het aanzuren nou een toevoeging op de regel "tot 1015 spoelen" of een vervanging? :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 03-04-2019  00:00 uFout !!!  dan moet je je spoelwater aanzuren...je stopt met spoelen tot je voldoende volume hebt wat je voor koken nodig hebt.... :) :brouwen:
Om te beginnen: er zijn in mijn beleving geen fouten in dit geval, maar 'mogelijk minder optimale situaties'. aan zuren is prima, maar dan nog steeds zul je de juiste hoeveelheid maisch en spoelwater moeten gebruiken om op je volume te komen met een acceptabele range voor het Sg van je laatste afloop (1005-1015) ?

hansHalberstadt

Citaat van: McKolders op 03-04-2019  11:29 uIs het aanzuren nou een toevoeging op de regel "tot 1015 spoelen" of een vervanging? :weetniet:
Aanzuren is een toevoeging om te voorkomen dat je een kafjes smaak krijgt vanwege uitspoelen tot een SG lager dan ca 1010-1015. Met aanzuren voorkom je die kafjes smaak (althans dat zegt men) maar dat zegt nog niets over wat het laatste SG is van je opgevangen wort als je je gewenste totaalvolume hebt bereikt. Je kunt een dik beslag maken en dan veel spoelwater gebruiken of je kunt een dunner beslag maken en minder spoelwater gebruiken of zelfs een nog dunner beslag maken en helemaal geen spoelwater gebruiken.
In alle 3 de gevallen zul je een ander SG hebben van je laatst opgevangen wort en in alle 3 gevallen zal de som van je maischwater en spoelwater hetzelfde zijn.
De truc is nu om je beslagdikte zodanig te kiezen dat je geen onnodige rendementsverlaging krijgt omdat er nog veel suikers achter blijven en ook niet een onnodig dik en onhandelbaar beslag. In de praktijk kies je dan een beslagdikte die een SG heeft als je stopt met spoelen van ca 1005-1015. Boven de 1015 begin je last te krijgen van lager rendement, maar daarvoor kun je wat meer mout nemen, bv als je niet wilt spoelen.

Met de juiste software kun je zo berekenen wat je optimale beslagdikte is om bv op aflopende wort met SG=1010 te komen, of 1005 of 1020 etc.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.