Vergisting Pilsner Urquell

Gestart door Paul d., 01-04-2019 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul d.

Beste brouwers

Zoals de titel al verklapt heb ik een Pilsner Urquell gebrouwen.
Deze staat nu 2 dagen te vergisten op 11,5 graden, het plan is om dit in totaal anderhalve tot 2 weken te doen.
Als ik het na 2 weken ga overhevelen in een lagervat, is het dan de bedoeling om te vergisten op 9 graden, of nog steeds op 11,5 of eerder op 15 graden wat ik eerder las (en zorgt dit niet voor een overschot van ongewilde smaken en geuren?)
En is een lagertijd van 1 week voldoende of is het eerder aangeraden om dit toch gedurende 2 weken te doen?

Alvast bedankt!

Scorpionrose

Citaat van: Paul d. op 01-04-2019  20:28 uBeste brouwers

Zoals de titel al verklapt heb ik een Pilsner Urquell gebrouwen.
Deze staat nu 2 dagen te vergisten op 11,5 graden, het plan is om dit in totaal anderhalve tot 2 weken te doen.
Als ik het na 2 weken ga overhevelen in een lagervat, is het dan de bedoeling om te vergisten op 9 graden, of nog steeds op 11,5 of eerder op 15 graden wat ik eerder las (en zorgt dit niet voor een overschot van ongewilde smaken en geuren?)
En is een lagertijd van 1 week voldoende of is het eerder aangeraden om dit toch gedurende 2 weken te doen?

Alvast bedankt!

Als ik pils brouw dan hevel ik over na de hoofdvergisting (dus zodra de bubbels in het slot minder worden).
Als daarna de vergisting geheel is afgelopen verhoog ik de temperatuur naar 20 graden voor 1 tot max 3 dagen.
Hierna lager ik het bij een temperatuur van 4 graden waarna ik het bottel.

Paul d.

Citaat van: Scorpionrose op 01-04-2019  22:01 uAls ik pils brouw dan hevel ik over na de hoofdvergisting (dus zodra de bubbels in het slot minder worden).
Als daarna de vergisting geheel is afgelopen verhoog ik de temperatuur naar 20 graden voor 1 tot max 3 dagen.
Hierna lager ik het bij een temperatuur van 4 graden waarna ik het bottel.


Waarom op 20 graden? Heeft dit geen nadelen (esters gevormd)? Kan dit bijvoorbeeld ook na de hoofdgisting gelagerd worden op 2 graden warmer bijvoorbeeld?

tdp

Door de temperatuur te verhogen, ruim je makkelijker vervelende bijsmaken op, dit is een beproefde methode. Zoek maar eens op dit forum, staat een schat aan informatie hierover. Anderzijds, je kunt ook prima op 1 temperatuur, of max 2 graden warmer, dit duurt waarschijnlijk alleen veel langer.

Scorpionrose

Citaat van: Paul d. op 02-04-2019  20:05 uWaarom op 20 graden? Heeft dit geen nadelen (esters gevormd)? Kan dit bijvoorbeeld ook na de hoofdgisting gelagerd worden op 2 graden warmer bijvoorbeeld?

Zoals TDP al aangeeft wil je ongewenste stofjes uit je bier hebben. De esters die jij bedoeld heb je tijdens de vergisting aangemaakt maar ook andere stofjes die je er graag uit wilt hebben. Daarom 1 tot 3 dagen de temp verhogen en daarna lageren.

Paul d.

Citaat van: Scorpionrose op 02-04-2019  20:38 uZoals TDP al aangeeft wil je ongewenste stofjes uit je bier hebben. De esters die jij bedoeld heb je tijdens de vergisting aangemaakt maar ook andere stofjes die je er graag uit wilt hebben. Daarom 1 tot 3 dagen de temp verhogen en daarna lageren.

En op welke temperatuur lageren? Weer op 11,5 graden?

tdp

Citaat van: Paul d. op 03-04-2019  08:38 uEn op welke temperatuur lageren? Weer op 11,5 graden?

Als je al koud wil lageren, zou ik rond de 4 graden (of lager) gaan zitten.

Knobby

Hier ook het advies om na de vergisting zeker een paar dagen warm te zetten om zo (vooral) diacetyl kwijt te raken. Ga je echter voor een 'échte' oost-europese pils dan hoort daar een zekere mate van diacetyl in. Persoonlijk vind ik dat niet te zuipen maar doe er mee wat je wilt.

PS: als de gisting voorbij is hoef je niet meer bang te zijn dat er bij hogere temperaturen nog ongewilde smaken gevormd worden.

Johan_vL

Citaat van: Scorpionrose op 01-04-2019  22:01 uHierna lager ik het bij een temperatuur van 4 graden waarna ik het bottel.
Hoe lang lager jij bij 4 graden? Ik soms wel 4 tot 6 weken... :brouwen:

hobbybob

Hoe ik het doe?


Starten op 12 graden, bij een SVG van 50% naar 18 graden.
Tussen de 5 en 7 dagen vergisting klaar.
5 dagen op 5 graden, bottelen en 5 dagen op 20 graden.

Pils klaar zonder esters door te hoge temperatuur binnen 3 weken in het glas.

Het beste bier brouw jezelf


Jacques

Citaat van: Johan_vL op 16-04-2019  21:22 uHoe lang lager jij bij 4 graden? Ik soms wel 4 tot 6 weken... :brouwen:

Dan wordt het een duur bier in verband met het koelen van het bier.
Commercieel wordt dit nergens meer gedaan. Daar wordt in verband met de kosten korter gelagerd bij verschillende temperaturen. Een hogere temperatuur (15 à 16 ºC) wordt aangehouden voor de omzetting van diacetyl en een korte koude lagering voor het uitzakken van de gist en eiwitten.

Zie ook http://howtobrew.com/book/section-1/what-is-different-for-brewing-lager-beer/when-to-lager

Johan_vL

Citaat van: Jacques op 17-04-2019  22:08 uDan wordt het een duur bier in verband met het koelen van het bier.
Commercieel wordt dit nergens meer gedaan. Daar wordt in verband met de kosten korter gelagerd bij verschillende temperaturen. Een hogere temperatuur (15 à 16 ºC) wordt aangehouden voor de omzetting van diacetyl en een korte koude lagering voor het uitzakken van de gist en eiwitten.

Zie ook http://howtobrew.com/book/section-1/what-is-different-for-brewing-lager-beer/when-to-lager

Goeie tip Jacques dank je !  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.