Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting Pilsner Urquell  (gelezen 1133 keer)

Offline Paul d.

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • amateur brouwer
Vergisting Pilsner Urquell
« Gepost op: 01-04-2019 20:28 u »
Beste brouwers

Zoals de titel al verklapt heb ik een Pilsner Urquell gebrouwen.
Deze staat nu 2 dagen te vergisten op 11,5 graden, het plan is om dit in totaal anderhalve tot 2 weken te doen.
Als ik het na 2 weken ga overhevelen in een lagervat, is het dan de bedoeling om te vergisten op 9 graden, of nog steeds op 11,5 of eerder op 15 graden wat ik eerder las (en zorgt dit niet voor een overschot van ongewilde smaken en geuren?)
En is een lagertijd van 1 week voldoende of is het eerder aangeraden om dit toch gedurende 2 weken te doen?

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
Re: vergisting pilsner urquell
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2019 22:01 u »
Beste brouwers

Zoals de titel al verklapt heb ik een Pilsner Urquell gebrouwen.
Deze staat nu 2 dagen te vergisten op 11,5 graden, het plan is om dit in totaal anderhalve tot 2 weken te doen.
Als ik het na 2 weken ga overhevelen in een lagervat, is het dan de bedoeling om te vergisten op 9 graden, of nog steeds op 11,5 of eerder op 15 graden wat ik eerder las (en zorgt dit niet voor een overschot van ongewilde smaken en geuren?)
En is een lagertijd van 1 week voldoende of is het eerder aangeraden om dit toch gedurende 2 weken te doen?

Alvast bedankt!

Als ik pils brouw dan hevel ik over na de hoofdvergisting (dus zodra de bubbels in het slot minder worden).
Als daarna de vergisting geheel is afgelopen verhoog ik de temperatuur naar 20 graden voor 1 tot max 3 dagen.
Hierna lager ik het bij een temperatuur van 4 graden waarna ik het bottel.

Offline Paul d.

• Boven 10 berichten
  • *
  • amateur brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2019 20:05 u »
Als ik pils brouw dan hevel ik over na de hoofdvergisting (dus zodra de bubbels in het slot minder worden).
Als daarna de vergisting geheel is afgelopen verhoog ik de temperatuur naar 20 graden voor 1 tot max 3 dagen.

Waarom op 20 graden? Heeft dit geen nadelen (esters gevormd)? Kan dit bijvoorbeeld ook na de hoofdgisting gelagerd worden op 2 graden warmer bijvoorbeeld?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Vergisting Pilsner Urquell
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2019 20:26 u »
Door de temperatuur te verhogen, ruim je makkelijker vervelende bijsmaken op, dit is een beproefde methode. Zoek maar eens op dit forum, staat een schat aan informatie hierover. Anderzijds, je kunt ook prima op 1 temperatuur, of max 2 graden warmer, dit duurt waarschijnlijk alleen veel langer.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2019 20:38 u »
Waarom op 20 graden? Heeft dit geen nadelen (esters gevormd)? Kan dit bijvoorbeeld ook na de hoofdgisting gelagerd worden op 2 graden warmer bijvoorbeeld?

Zoals TDP al aangeeft wil je ongewenste stofjes uit je bier hebben. De esters die jij bedoeld heb je tijdens de vergisting aangemaakt maar ook andere stofjes die je er graag uit wilt hebben. Daarom 1 tot 3 dagen de temp verhogen en daarna lageren.

Offline Paul d.

• Boven 10 berichten
  • *
  • amateur brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2019 08:38 u »
Zoals TDP al aangeeft wil je ongewenste stofjes uit je bier hebben. De esters die jij bedoeld heb je tijdens de vergisting aangemaakt maar ook andere stofjes die je er graag uit wilt hebben. Daarom 1 tot 3 dagen de temp verhogen en daarna lageren.

En op welke temperatuur lageren? Weer op 11,5 graden?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2019 10:04 u »
En op welke temperatuur lageren? Weer op 11,5 graden?

Als je al koud wil lageren, zou ik rond de 4 graden (of lager) gaan zitten.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2019 16:41 u »
Hier ook het advies om na de vergisting zeker een paar dagen warm te zetten om zo (vooral) diacetyl kwijt te raken. Ga je echter voor een 'chte' oost-europese pils dan hoort daar een zekere mate van diacetyl in. Persoonlijk vind ik dat niet te zuipen maar doe er mee wat je wilt.

PS: als de gisting voorbij is hoef je niet meer bang te zijn dat er bij hogere temperaturen nog ongewilde smaken gevormd worden.

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #8 Gepost op: 16-04-2019 21:22 u »

Hoe lang lager jij bij 4 graden? Ik soms wel 4 tot 6 weken... :brouwen:

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 17-04-2019 12:17 u »
Hoe ik het doe?

Starten op 12 graden, bij een SVG van 50% naar 18 graden.
Tussen de 5 en 7 dagen vergisting klaar.
5 dagen op 5 graden, bottelen en 5 dagen op 20 graden.

Pils klaar zonder esters door te hoge temperatuur binnen 3 weken in het glas.

Het beste bier brouw jezelf

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 17-04-2019 22:08 u »
Hoe lang lager jij bij 4 graden? Ik soms wel 4 tot 6 weken... :brouwen:

Dan wordt het een duur bier in verband met het koelen van het bier.
Commercieel wordt dit nergens meer gedaan. Daar wordt in verband met de kosten korter gelagerd bij verschillende temperaturen. Een hogere temperatuur (15 16 C) wordt aangehouden voor de omzetting van diacetyl en een korte koude lagering voor het uitzakken van de gist en eiwitten.

Zie ook http://howtobrew.com/book/section-1/what-is-different-for-brewing-lager-beer/when-to-lager

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #11 Gepost op: 30-04-2019 22:15 u »
Dan wordt het een duur bier in verband met het koelen van het bier.
Commercieel wordt dit nergens meer gedaan. Daar wordt in verband met de kosten korter gelagerd bij verschillende temperaturen. Een hogere temperatuur (15 16 C) wordt aangehouden voor de omzetting van diacetyl en een korte koude lagering voor het uitzakken van de gist en eiwitten.

Zie ook http://howtobrew.com/book/section-1/what-is-different-for-brewing-lager-beer/when-to-lager

Goeie tip Jacques dank je !  :brouwen:

Tags: