Mangrove Jacks M29 (French Saison)

Gestart door Sjoerd, 30-03-2019 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Even een vraag over de M29, heb nog niet eerder deze gist gebruikt. Hij staat nu bij mij een dag te gisten op 26 graden. Ik heb voldoende gist toegevoegd en verwacht dat hij na 3 dagen wel op 1015 zal zitten. Dan hevel ik hem over na mandfles. Ik heb te weinig ruimte in mijn gistkast waardoor ik geen waterstop heb en de gisting niet optimaal kan volgen. Op welke temperatuur en hoe lang kan ik met deze gist het beste de nagisting doen? Ik hoor graag de ervaringsdeskundigen, dank!

Jordy74

Fijne gist! In mijn eerste batch heeft hij 7 dagen nodig gehad om van 1057 naar 1004 te gaan. (26 gr) na overhevelen heeft ie nog een week op dezelfde temperatuur gestaan. Hij bleef op 1004. Gebotteld en na 2 weken een heerlijke saison. Echter na 3 weken op fles kroop na het openen het schuim uit mijn fles, na 4 weken werd dit iets heftiger. Heb het idee dat hij in de fles qua sg nog verder gezakt is. Verschillende mensen hebben hem geproefd en konden geen infecties waarnemen.
Dus terugkomend op je vraag, zo lang mogelijk laten staan.
Mijn 2de batch heb ik 7 dagen hoofdvestiging gehad en daarna 3 weken nagisting (3 punten gezakt) gebotteld met sg van 1001. Heerlijk biertje worden. Misschien is de reden van schuimen niet door het doorgisten maar heeft het een andere oorzaak. In elk geval was de tweede batch dik in orde, dus hou ik die wijze voortaan aan.

Sjoerd

Heb je de 2e batch dus 4 weken op 26 graden gehad?

hansHalberstadt

Het punt met dit soort gisten is dat die heel ver doorgisten omdat ze in staat zijn om onvergistbare suikers uit het wort verder af te breken. Dat gaat waarschijnlijk op het einde vrij langzaam waardoor je snel naar een eind SG lijkt te gaan, dan denkt dat het is uitgegist, maar het nog op een heel laag pitje verder doorgist en dan bierbommen veroorzaakt. 

Jordy74

Citaat van: Sjoerd op 31-03-2019  09:49 uHeb je de 2e batch dus 4 weken op 26 graden gehad?
Ongever 2 weken op 26 ºC, daarna 2 weken op kamertemperatuur. Ik brouw meestal 1 X in de 2 weken en heb maar 1 vergistingskast  :D

brouwerwaldonk

Citaat van: Jordy74 op 31-03-2019  08:44 uFijne gist!
Misschien is de reden van schuimen niet door het doorgisten maar heeft het een andere oorzaak. In elk geval was de tweede batch dik in orde, dus hou ik die wijze voortaan aan.
Je moet niet twijfelen de gist doet heel stilletjes verder. Meten is weten daarom bij het volgende flesje de densiteit eens meten met een hydrometer. je zal zien dat er een of meer puntjes zijn afgegaan.
Bij sommige van mijn bieren heb ik het ook dat het schuim heel langzaam uit de fles kruipt 

Sjoerd

Anders gesteld, kan 4 weken op 26 graden kwaad? Heeft dat mogelijk een nadelig effect op de kwaliteit van het bier of maakt dat niets uit? Gr Sjoerd

brouwerwaldonk

Ik ken de eigenschappen van die gist niet, maar algemeen wordt aangenomen dat hoge temperaturen zorgen voor veel esters en hogere alcoholen.

hansHalberstadt

En autolyse.

Jordy74

Na een weekje overhevelen, en dan kan 3 weken nagisting geen kwaad. 4 weken op de gistkoek laten staan doe ik nooit. Dat is naar mijn mening wel schadelijk voor je bier. 4 weken op 26 ºC? Geen idee, maar waarom niet gewoon proberen.

EBC

26 °C is niet nodig voor deze gist. 21 °C gaat net zo goed en levert veel minder problemen met autolyse.

Sjoerd

Dus met 2 weken 26 graden en daarna 2 weken 21 graden ga ik voor zeker

EBC

Citaat van: Sjoerd op 31-03-2019  12:47 uDus met 2 weken 26 graden en daarna 2 weken 21 graden ga ik voor zeker

Ik zou 4 weken 21 °C doen. Als je na 26 naar 21 gaat is er juist kans dat de gist ermee stopt.   :brouwen:

Sjoerd

Maar hij staat nu al te gisten bij 26 graden zoals de beschrijving aangeeft

Jordy74

Citaat van: Sjoerd op 31-03-2019  12:47 uDus met 2 weken 26 graden en daarna 2 weken 21 graden ga ik voor zeker.
Dat komt goed met deze gist.

Sjoerd

Wort zit nu 17 dagen in het gistingsvat bij 26 graden en blijft maar gisten. Zat 2 dagen geleden op 1004 en blubt nu nog altijd om de 35 sec. Ik had gehoopt dat hij binnen 2 weken klaar zou zijn zodat hij geen nadelige effecten zou hebben van het niet hevelen, maar niet dus. Deze hele week heb ik geen tijd, kan hem dus niet eerder bottelen dan zaterdag. Dan heeft hij 3 weken op de gist gestaan, hoe kwalijk is dat?

Edwin brouwt

Citaat van: Sjoerd op 15-04-2019  21:30 uWort zit nu 17 dagen in het gistingsvat bij 26 graden en blijft maar gisten. Zat 2 dagen geleden op 1004 en blubt nu nog altijd om de 35 sec. Ik had gehoopt dat hij binnen 2 weken klaar zou zijn zodat hij geen nadelige effecten zou hebben van het niet hevelen, maar niet dus. Deze hele week heb ik geen tijd, kan hem dus niet eerder bottelen dan zaterdag. Dan heeft hij 3 weken op de gist gestaan, hoe kwalijk is dat?


Je zou kunnen hevelen met een scherp suiker erbij? Dan wordt er weer iets vergist dus krijg je er een koolzuur deken(tje) op.

Sjoerd

SG nu 1001 met nog een blub om de 70-75 seconden. 3 dagen over gedaan om van 1002 naar 1001 te komen met tussenpozen rond de 35-40 sec. Her liefst had ik dat hij niets meer deed, maar ik durf het wel aan, morgen gaat ie de fles in.

Sjoerd

Overigens wel bizar, vergistingsgraad van nagenoeg 99% op een volmout met  begin SG van 1070

billiebob

Een beetje late reactie, maar M29 is een beest. Een langlopend beest, dat wel. Bij mij was hij precies tot 1000 teruggelopen, maar hij kan er zelfs onder duiken.

Deze gist 'hoort' juist te draaien bij hogere temperaturen, dus 26+ is helemaal geen probleem. Ik heb er vorig jaar tijdens de hittegolf (natuurlijk) een saison mee gemaakt bij constant 30 graden. Iedereen vond hem heerlijk.

2 / 3 weken op het vat en dan direct de fles in is geen probleem, maar pas in dat geval wel je bottelsuiker aan op het gemeten sg. Als hij op 1004 zit en je knalt er lekker 8+ gram suiker bij, dan kan het mis gaan :)
 

hans_nwk

Citaat van: billiebob op 01-05-2019  21:05 uEen beetje late reactie, maar M29 is een beest. Een langlopend beest, dat wel. Bij mij was hij precies tot 1000 teruggelopen, maar hij kan er zelfs onder duiken.

...
2 / 3 weken op het vat en dan direct de fles in is geen probleem, maar pas in dat geval wel je bottelsuiker aan op het gemeten sg. Als hij op 1004 zit en je knalt er lekker 8+ gram suiker bij, dan kan het mis gaan :)
Ik heb ook bij temperaturen net boven de 20 °C met deze gist gewerkt en met twee weken was hij gewoon klaar. Als het zo lang duurt lijkt er wat anders mis.

Ik zou nooit iemand adviseren om bier dat nog niet is uitgegist op de fles te doen. Je weet gewoon niet wat het eind SG gaat worden. Misschien als je een labgisting hebt gedaan maar er van uitgaan dat je weet wat het eind-SG is is gevaarlijk!

Groet,
Hans

Etn82

EDIT: Heb de naam van deze draad veranderd in Mangrove Jacks M29 (French Saison). Dat leek me overzichtelijker dan alleen M29 aangezien ik vermoed dat er meer brouwers zijn die (net zoals ik) niet van alle nummers ook weten wat voor soort gist het is.

Jacques

Citaat van: Etn82 op 02-05-2019  10:34 uEDIT: Heb de naam van deze draad veranderd in Mangrove Jacks M29 (French Saison). Dat leek me overzichtelijker dan alleen M29 aangezien ik vermoed dat er meer brouwers zijn die (net zoals ik) niet van alle nummers ook weten wat voor soort gist het is.

Goede actie. Namen zeggen mij ook veel meer dan nummers.  :)

Sjoerd

Gisteren mijn eerste flesje gedronken, met een eind SG van 1001 en een bitterheid van 31 IBU heb ik naar blijkt een vrij aardige Westmalle tripel gebrouwen te hebben met deze gist. Door de lage eind SG smaakt hij bij een ibu van 31 veel bitterder dan ik gewend ben.

Sjoerd

Toch wel wat bijzonder dat je eigenlijk zo weinig ervaringen over deze gist leest, maar ik heb er als je het mij vraagt nu een van mijn mooiste bieren mee gebrouwen, zeker voor een korrelgist. En dan ook al na 2-3 weken goed op smaak. Ik kan hem in elk geval aanbevelen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.