Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: M29  (gelezen 804 keer)

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
M29
« Gepost op: 30-03-2019 20:22 u »
Even een vraag over de M29, heb nog niet eerder deze gist gebruikt. Hij staat nu bij mij een dag te gisten op 26 graden. Ik heb voldoende gist toegevoegd en verwacht dat hij na 3 dagen wel op 1015 zal zitten. Dan hevel ik hem over na mandfles. Ik heb te weinig ruimte in mijn gistkast waardoor ik geen waterstop heb en de gisting niet optimaal kan volgen. Op welke temperatuur en hoe lang kan ik met deze gist het beste de nagisting doen? Ik hoor graag de ervaringsdeskundigen, dank!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jordy74

• Boven 10 berichten
  • *
Re: M29
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2019 08:44 u »
Fijne gist! In mijn eerste batch heeft hij 7 dagen nodig gehad om van 1057 naar 1004 te gaan. (26 gr) na overhevelen heeft ie nog een week op dezelfde temperatuur gestaan. Hij bleef op 1004. Gebotteld en na 2 weken een heerlijke saison. Echter na 3 weken op fles kroop na het openen het schuim uit mijn fles, na 4 weken werd dit iets heftiger. Heb het idee dat hij in de fles qua sg nog verder gezakt is. Verschillende mensen hebben hem geproefd en konden geen infecties waarnemen.
Dus terugkomend op je vraag, zo lang mogelijk laten staan.
Mijn 2de batch heb ik 7 dagen hoofdvestiging gehad en daarna 3 weken nagisting (3 punten gezakt) gebotteld met sg van 1001. Heerlijk biertje worden. Misschien is de reden van schuimen niet door het doorgisten maar heeft het een andere oorzaak. In elk geval was de tweede batch dik in orde, dus hou ik die wijze voortaan aan.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2019 09:49 u »
Heb je de 2e batch dus 4 weken op 26 graden gehad?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2019 09:56 u »
Het punt met dit soort gisten is dat die heel ver doorgisten omdat ze in staat zijn om onvergistbare suikers uit het wort verder af te breken. Dat gaat waarschijnlijk op het einde vrij langzaam waardoor je snel naar een eind SG lijkt te gaan, dan denkt dat het is uitgegist, maar het nog op een heel laag pitje verder doorgist en dan bierbommen veroorzaakt. 

Offline Jordy74

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2019 10:20 u »
Heb je de 2e batch dus 4 weken op 26 graden gehad?
Ongever 2 weken op 26 C, daarna 2 weken op kamertemperatuur. Ik brouw meestal 1 X in de 2 weken en heb maar 1 vergistingskast  :D

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #5 Gepost op: 31-03-2019 10:26 u »
Fijne gist!
Misschien is de reden van schuimen niet door het doorgisten maar heeft het een andere oorzaak. In elk geval was de tweede batch dik in orde, dus hou ik die wijze voortaan aan.
Je moet niet twijfelen de gist doet heel stilletjes verder. Meten is weten daarom bij het volgende flesje de densiteit eens meten met een hydrometer. je zal zien dat er een of meer puntjes zijn afgegaan.
Bij sommige van mijn bieren heb ik het ook dat het schuim heel langzaam uit de fles kruipt 

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 31-03-2019 11:39 u »
Anders gesteld, kan 4 weken op 26 graden kwaad? Heeft dat mogelijk een nadelig effect op de kwaliteit van het bier of maakt dat niets uit? Gr Sjoerd

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #7 Gepost op: 31-03-2019 11:42 u »
Ik ken de eigenschappen van die gist niet, maar algemeen wordt aangenomen dat hoge temperaturen zorgen voor veel esters en hogere alcoholen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 31-03-2019 11:57 u »
En autolyse.

Offline Jordy74

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 31-03-2019 12:20 u »
Na een weekje overhevelen, en dan kan 3 weken nagisting geen kwaad. 4 weken op de gistkoek laten staan doe ik nooit. Dat is naar mijn mening wel schadelijk voor je bier. 4 weken op 26 C? Geen idee, maar waarom niet gewoon proberen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 31-03-2019 12:29 u »
26 C is niet nodig voor deze gist. 21 C gaat net zo goed en levert veel minder problemen met autolyse.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 31-03-2019 12:47 u »
Dus met 2 weken 26 graden en daarna 2 weken 21 graden ga ik voor zeker

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 31-03-2019 13:24 u »
Dus met 2 weken 26 graden en daarna 2 weken 21 graden ga ik voor zeker

Ik zou 4 weken 21 C doen. Als je na 26 naar 21 gaat is er juist kans dat de gist ermee stopt.   :brouwen:

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 31-03-2019 13:53 u »
Maar hij staat nu al te gisten bij 26 graden zoals de beschrijving aangeeft

Offline Jordy74

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 31-03-2019 14:09 u »
Dus met 2 weken 26 graden en daarna 2 weken 21 graden ga ik voor zeker.
Dat komt goed met deze gist.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 15-04-2019 21:30 u »
Wort zit nu 17 dagen in het gistingsvat bij 26 graden en blijft maar gisten. Zat 2 dagen geleden op 1004 en blubt nu nog altijd om de 35 sec. Ik had gehoopt dat hij binnen 2 weken klaar zou zijn zodat hij geen nadelige effecten zou hebben van het niet hevelen, maar niet dus. Deze hele week heb ik geen tijd, kan hem dus niet eerder bottelen dan zaterdag. Dan heeft hij 3 weken op de gist gestaan, hoe kwalijk is dat?

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #16 Gepost op: 15-04-2019 21:43 u »
Wort zit nu 17 dagen in het gistingsvat bij 26 graden en blijft maar gisten. Zat 2 dagen geleden op 1004 en blubt nu nog altijd om de 35 sec. Ik had gehoopt dat hij binnen 2 weken klaar zou zijn zodat hij geen nadelige effecten zou hebben van het niet hevelen, maar niet dus. Deze hele week heb ik geen tijd, kan hem dus niet eerder bottelen dan zaterdag. Dan heeft hij 3 weken op de gist gestaan, hoe kwalijk is dat?

Je zou kunnen hevelen met een scherp suiker erbij? Dan wordt er weer iets vergist dus krijg je er een koolzuur deken(tje) op.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 19-04-2019 22:28 u »
SG nu 1001 met nog een blub om de 70-75 seconden. 3 dagen over gedaan om van 1002 naar 1001 te komen met tussenpozen rond de 35-40 sec. Her liefst had ik dat hij niets meer deed, maar ik durf het wel aan, morgen gaat ie de fles in.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 19-04-2019 22:30 u »
Overigens wel bizar, vergistingsgraad van nagenoeg 99% op een volmout met  begin SG van 1070

Tags: