Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mangrove Jacks M29 (French Saison)  (gelezen 4650 keer)

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Mangrove Jacks M29 (French Saison)
« Reactie #25 Gepost op: 12-05-2019 11:32 u »
Waarschijnlijk omdat de M29 voorheen de M27 was. Ik denk dat de benaming veranderd is in 2017.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wilfred3871

• Vol lid
  • Land: nl
  • Nee,morgen kan ik niet,dan ga ik bierbrouwen.
« Reactie #26 Gepost op: 12-05-2019 17:34 u »
Ik ben benieuwd naar de gist. Donderdag een saison met deze gist gebrouwen,een begin SG van 1051, vanmorgen gemeten en zit nu op 1020 ( 60 uur later ). Het smaakprofiel van de MJ gisten bevalt mij wel. Het valt mij wel op dat de vergisting elke keer erg hard gaat met MJ. Ik had dit topic tot vandaag niet eerder gelezen, anders had ik de gist qua temperatuur wel wat lager gezet dan op de 26 waar hij nu op staat. Anyway..., we zien het wel  :geduld:

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #27 Gepost op: 14-05-2019 12:27 u »
Ook ene in hert vat gedaan  met deze gist... staat nu 1.5 dagen te blubben ... ik vind dat ie redelijk snel van start gaat ivm andere saisongisten die ik al gebruikt heb !

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
Re: M29
« Reactie #28 Gepost op: 14-05-2019 13:07 u »
Ik ken de eigenschappen van die gist niet, maar algemeen wordt aangenomen dat hoge temperaturen zorgen voor veel esters en hogere alcoholen.
De gist mag tot 32 graden, gaan ik gebruik de gist regelmatig op 26 graden en aan het einde (+- 10 dagen) laat ik het geheel een paar dagen op 30 ēC staan, klinkt heel hoog maar nooit problemen gehad met een overdaad aan esters, de meeste esters zijn dan al gevormd. wel vrij snel een hele hoge vergistingsgraad.
Soms tap ik tussendoor wat gist af aan het einde. Daarna gaat het geheel naar 4 graden en de gist zakt dan vlot uit.

Nu staat er een bier met Duvelgist te vergisten, (Start SG 1067 85% red-X en 15% suiker)  ik heb daar ook een zakje French saison aan toe gevoegd toen de Duvel tegen het eind zat (SG1016) om de boel wat droger te krijgen. Ik heb dit eerder gedaan en de esters complimenteren elkaar erg goed, het geheel maakt een zeer fruitige indruk.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #29 Gepost op: 16-05-2019 13:48 u »
Een zeer snelle maar wel stabiele gist. Op amper 3.5 dagen van 1.076 naar 1.010.  Heb schrik gehad voor blowoff maar schuimlaag is niet dikker dan 2 cm ... ik ben nieuwsgierig hoe de nagisting nu gaat verlopen...

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 16-05-2019 16:24 u »
Bij mij heeft ie er nog 2 weken over gedaan om van 1010 naar 1001 te komen bij 26 graden

Offline wilfred3871

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 17-05-2019 12:56 u »
Hoe komt het toch dat de gisten van Mangrove Jack´s een totaal ander verloop hebben dan andere gisten die ook gebruikt worden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 17-05-2019 19:06 u »
Hoe komt het toch dat de gisten van Mangrove Jack´s een totaal ander verloop hebben dan andere gisten die ook gebruikt worden?

Zal waarschijnlijk te maken hebben met de manier en het moment van het drogen van de gist en de hoeveelheid glycogeen en trehalose (reservestoffen) in de gist bij het drogen.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #33 Gepost op: 17-05-2019 19:14 u »
Akkoord maar gezien het gistingsverloop vind ik dit geen typische saison gist. Kan echter nog niet oordelen want nog niet geproefd maar zal dat binnen paar weken posten :)

Offline wilfred3871

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 18-05-2019 14:30 u »
Weer wat geleerd  :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 18-05-2019 19:11 u »
Akkoord maar gezien het gistingsverloop vind ik dit geen typische saison gist. Kan echter nog niet oordelen want nog niet geproefd maar zal dat binnen paar weken posten :)

Qua smaak is het een duidelijke saison gist... Ook de hoge vergistingsgraat wijst daarop.
Een aantal jaren geleden heeft Mangrove Jack's het nummer en de naam van de gist gewijzigd. Hij heette eerst Mangrove Jack"s M27 Belgian Ale. Een naamswijziging die eer doet aan het karakter van deze gist.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #36 Gepost op: 18-05-2019 20:57 u »
Alle ik ben eens nieuwsgierig

Offline wilfred3871

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 18-05-2019 21:56 u »
Ik ben ook heel benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn. Een Saison is sowieso in de zomer wel een favoriet van mij.

Offline VanDenBerge

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 20-05-2019 10:13 u »
Ik heb deze ook gebruikt voor mijn Saison. Ik herken de eigenschappen hierboven ook. Doordat ik me niet zo goed had ingelezen en mijn brouwzaalrendement hoger was dan bij mijn eerste brouwsel heb ik nu een zeer sterke saison van zo'n 10,0% :) Ik eindigde uiteindelijk op een SG van 0,998.

Ik ben begonnen op een temperatuur van 26 graden en heb vervolgens elke dag er een graad bij gedaan tot 30 graden. Op deze temperatuur is ie vervolgens uitvergist in zo'n 10 dagen.
Daarna een paar dagen coldcrash op 2 graden om het bier wat helderder te krijgen. Voor de vergisting op de fles heb ik hem op 27 graden gezet. Het bier stroomt niet uit de fles en het schuim is goed.

Offline wilfred3871

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 27-05-2019 21:17 u »
SG is bij mij nu 1001, ik ga bottelen  :)

Offline biking rebel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij: Devils Hill
« Reactie #40 Gepost op: 03-06-2019 20:17 u »
Hier van 1064 naar 998 gegaan in 2 weken op 30 graden. Maar meteen all-in gegaan. :nut: :biersmile: Smaak is duidelijk een Saison (lekker droog ook). Nu een paar weken wachten en kijken wat de koolzuur doet met de frisheid. Ook ik had de vergistingsgraad iets lager ingeschat... Kom nu bijna op 9% uit.

Offline wilfred3871

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 04-06-2019 14:49 u »
9% is voor een Saison natuurlijk veel te veel. Met zoveel alcohol vraag ik mij af of er van enige frisheid nog wel sprake is. Kan natuurlijk wel een prima bier worden.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #42 Gepost op: 04-06-2019 15:28 u »
9% is voor een Saison natuurlijk veel te veel. Met zoveel alcohol vraag ik mij af of er van enige frisheid nog wel sprake is. Kan natuurlijk wel een prima bier worden.

Voor een Sterke Saison natuurlijk prima!

Tags: