Mangrove Jacks M29 (French Saison)

Gestart door Sjoerd, 30-03-2019 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chthon

Waarschijnlijk omdat de M29 voorheen de M27 was. Ik denk dat de benaming veranderd is in 2017.

wilfred3871

Ik ben benieuwd naar de gist. Donderdag een saison met deze gist gebrouwen,een begin SG van 1051, vanmorgen gemeten en zit nu op 1020 ( 60 uur later ). Het smaakprofiel van de MJ gisten bevalt mij wel. Het valt mij wel op dat de vergisting elke keer erg hard gaat met MJ. Ik had dit topic tot vandaag niet eerder gelezen, anders had ik de gist qua temperatuur wel wat lager gezet dan op de 26 waar hij nu op staat. Anyway..., we zien het wel  :geduld:

knifeman

Ook ene in hert vat gedaan  met deze gist... staat nu 1.5 dagen te blubben ... ik vind dat ie redelijk snel van start gaat ivm andere saisongisten die ik al gebruikt heb!

Biertje1985

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-03-2019  11:42 uIk ken de eigenschappen van die gist niet, maar algemeen wordt aangenomen dat hoge temperaturen zorgen voor veel esters en hogere alcoholen.
De gist mag tot 32 graden, gaan ik gebruik de gist regelmatig op 26 graden en aan het einde (+- 10 dagen) laat ik het geheel een paar dagen op 30 ºC staan, klinkt heel hoog maar nooit problemen gehad met een overdaad aan esters, de meeste esters zijn dan al gevormd. wel vrij snel een hele hoge vergistingsgraad.
Soms tap ik tussendoor wat gist af aan het einde. Daarna gaat het geheel naar 4 graden en de gist zakt dan vlot uit.

Nu staat er een bier met Duvelgist te vergisten, (Start SG 1067 85% red-X en 15% suiker)  ik heb daar ook een zakje French saison aan toe gevoegd toen de Duvel tegen het eind zat (SG1016) om de boel wat droger te krijgen. Ik heb dit eerder gedaan en de esters complimenteren elkaar erg goed, het geheel maakt een zeer fruitige indruk.

knifeman

Een zeer snelle maar wel stabiele gist. Op amper 3.5 dagen van 1.076 naar 1.010.  Heb schrik gehad voor blowoff maar schuimlaag is niet dikker dan 2 cm ... ik ben nieuwsgierig hoe de nagisting nu gaat verlopen...

Sjoerd

Bij mij heeft ie er nog 2 weken over gedaan om van 1010 naar 1001 te komen bij 26 graden

wilfred3871

Hoe komt het toch dat de gisten van Mangrove Jack´s een totaal ander verloop hebben dan andere gisten die ook gebruikt worden?

Jacques

Citaat van: wilfred3871 op 17-05-2019  12:56 uHoe komt het toch dat de gisten van Mangrove Jack´s een totaal ander verloop hebben dan andere gisten die ook gebruikt worden?

Zal waarschijnlijk te maken hebben met de manier en het moment van het drogen van de gist en de hoeveelheid glycogeen en trehalose (reservestoffen) in de gist bij het drogen.

knifeman

Akkoord maar gezien het gistingsverloop vind ik dit geen typische saison gist. Kan echter nog niet oordelen want nog niet geproefd maar zal dat binnen paar weken posten :)

wilfred3871


Jacques

Citaat van: knifeman op 17-05-2019  19:14 uAkkoord maar gezien het gistingsverloop vind ik dit geen typische saison gist. Kan echter nog niet oordelen want nog niet geproefd maar zal dat binnen paar weken posten :)

Qua smaak is het een duidelijke saison gist... Ook de hoge vergistingsgraad wijst daarop.
Een aantal jaren geleden heeft Mangrove Jack's het nummer en de naam van de gist gewijzigd. Hij heette eerst Mangrove Jack"s M27 Belgian Ale. Een naamswijziging die eer doet aan het karakter van deze gist.

knifeman


wilfred3871

Ik ben ook heel benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn. Een Saison is sowieso in de zomer wel een favoriet van mij.

VanDenBerge

Ik heb deze ook gebruikt voor mijn Saison. Ik herken de eigenschappen hierboven ook. Doordat ik me niet zo goed had ingelezen en mijn brouwzaalrendement hoger was dan bij mijn eerste brouwsel heb ik nu een zeer sterke saison van zo'n 10,0% :) Ik eindigde uiteindelijk op een SG van 0,998.

Ik ben begonnen op een temperatuur van 26 graden en heb vervolgens elke dag er een graad bij gedaan tot 30 graden. Op deze temperatuur is ie vervolgens uitvergist in zo'n 10 dagen.
Daarna een paar dagen coldcrash op 2 graden om het bier wat helderder te krijgen. Voor de vergisting op de fles heb ik hem op 27 graden gezet. Het bier stroomt niet uit de fles en het schuim is goed.


wilfred3871

SG is bij mij nu 1001, ik ga bottelen  :)

biking rebel

Hier van 1064 naar 998 gegaan in 2 weken op 30 graden. Maar meteen all-in gegaan. :nut: :biersmile: Smaak is duidelijk een Saison (lekker droog ook). Nu een paar weken wachten en kijken wat de koolzuur doet met de frisheid. Ook ik had de vergistingsgraad iets lager ingeschat... Kom nu bijna op 9% uit.


wilfred3871

9% is voor een Saison natuurlijk veel te veel. Met zoveel alcohol vraag ik mij af of er van enige frisheid nog wel sprake is. Kan natuurlijk wel een prima bier worden.

tdp

Citaat van: wilfred3871 op 04-06-2019  14:49 u9% is voor een Saison natuurlijk veel te veel. Met zoveel alcohol vraag ik mij af of er van enige frisheid nog wel sprake is. Kan natuurlijk wel een prima bier worden.

Voor een Sterke Saison natuurlijk prima!

biking rebel

Zelfs met 9% was ie fris! Echt een killer :nut: Vorige week weer een Saison gebrouwen met de M29 maar totaal ander recept en ik hoop op 6% uit te komen.

knifeman

Citaat van: wilfred3871 op 04-06-2019  14:49 u9% is voor een Saison natuurlijk veel te veel. Met zoveel alcohol vraag ik mij af of er van enige frisheid nog wel sprake is. Kan natuurlijk wel een prima bier worden.
Bwa nen duvel tripel hop is toch ook fris? Droog fris natuurlijk... Zoet fris kan ook... Zie het verband nie

Takkie83

Gisteren weer een saison opengetrokken die ik 8 januari had gebotteld met een eind SG van 1,006. Ook vergist met de M29. Had er 7 g suiker/liter bij gedaan. Hij geeft inmiddels best wat koolzuur als ik hem openmaak  ;D De eerste weken was dat gewoon normaal. Geen gushing en niet teveel koolzuur in het bier gelukkig. De smaak vindt iedereen die hem geproefd heeft heerlijk  :biersmile:

Neetje

Citaat van: knifeman op 13-03-2020  17:11 uBwa nen duvel tripel hop is toch ook fris? Droog fris natuurlijk... Zoet fris kan ook... Zie het verband nie

Maakt de hop toevoeging de tripel duvel niet frissen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.