Praktisch; hoe hoe haal ik het maximale aantal liter na vergisting uit mijn vat?

Gestart door Papa_M, 29-03-2019 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Papa_M

Dag hobbybrouwers,

Ik brouw vooralsnog kleine hoeveelheden. Steeds 5 liter.  Ik ben pas begonnen in januari, maar heb nu 5x een tripel en 1x een blond gebrouwen. Morgen mijn volgende blond. Ik probeer het proces nog beter te begrijpen en mijn kwaliteit te verbeteren. Ik heb veel vragen, maar van alle vragen die ik wil stellen, gaat deze over het moment dat het gisten klaar is (stabiel SG na 2 dagen) en ik wil gaan bottelen.

Dan merk ik steeds dat ik het beetje gist dat ik in het begin er over heen doe, is verworden tot een dikke massa op de bodem. En wanneer ik dan wil bottelen, dan is mijn 'rendement' door die dikke 'koek' +/- 4 liter ipv 5. Ik schenk het bier eerst over in een emmertje met tapkraan en bottel vanaf daar. Maar op enig moment moet ik stoppen met overschenken omdat die dikke koek mee wil naar het emmertje. Ik heb het idee hierdoor nog veel verlies te hebben.

Wat ik mij afvraag is of een hevel dan het beste is. Ik zag bij Brouwland een hevel met een droesemkop. Kan ik die er gewoon insteken en overhevelen? Of loopt hij direct vol? Ik heb al en hopzakje geprobeerd over de tapkraan, maar die liep vol.

Misschien niet een hele spannende vraag, maar ik zou het jammer vinden als ik bier weggooi zonder dat het nodig is. Het wordt met liefde gebrouwen en kan dan uiteraard niet liefdeloos weggegooid...

Groet,
Michiel

chthon

Ik had hetzelfde probleem. Ik heb een paar keer nagemeten hoeveel ik kwijt was aan gist, en wat ik dus evenredig meer moest brouwen. Ik kwam uit op een vuistregel van [volume bier] X 1/17 voor het verlies aan gist. Omgerekend, 1,06 keer meer aan volume brouwen om het verlies aan gist te compenseren. Of 5,3 liter brouwen om 5 liter te halen uit je gistvat.

Overhevelen vanuit je gistvat met een droesemkop (ik gebruik een autohevel met droesemkop) doe je door eerst door vanaf het oppervlak te hevelen en de hevel mee te laten zakken. Wanneer het niveau laag begint te worden kantel dan je gistvat 45 graden (zeker in het begin handiger met twee, gebruik iets met anti-slip om je gistvat op te zetten, ik gebruik kurken onderzetters) en volg het oppervlak verder met je hevel tot hij in de hoek zit. Wat overblijft is echt minimaal. En een beetje gist kan geen kwaad om te bottelen.

haicoterbeek

Citaat van: Papa_M op 29-03-2019  20:41 uDag hobbybrouwers,

Ik brouw vooralsnog kleine hoeveelheden. Steeds 5 liter.  Ik ben pas begonnen in januari, maar heb nu 5x een tripel en 1x een blond gemaakt. Morgen mijn volgende blond. Ik probeer het proces nog beter te begrijpen en mijn kwaliteit te verbeteren. Ik heb veel vragen, maar van alle vragen die ik wil stellen, gaat deze over het moment dat het gisten klaar is (stabiel SG na 2 dagen) en ik wil gaan bottelen.

Dan merk ik steeds dat ik het beetje gist dat ik in het begin er over heen doe, is verworden tot een dikke massa op de bodem. En wanneer ik dan wil bottelen, dan is mijn 'rendement' door die dikke 'koek' +/- 4 liter ipv 5. Ik schenk het bier eerst over in een emmertje met tapkraan en bottel vanaf daar. Maar op enig moment moet ik stoppen met overschenken omdat die dikke koek mee wil naar het emmertje. Ik heb het idee hierdoor nog veel verlies te hebben.

Wat ik mij afvraag is of een hevel dan het beste is. Ik zag bij Brouwland een hevel met een droesemkop. Kan ik die er gewoon insteken en overhevelen? Of loopt hij direct vol? Ik heb al en hopzakje geprobeerd over de tapkraan, maar die liep vol.

Misschien niet een hele spannende vraag, maar ik zou het jammer vinden als ik bier weggooi zonder dat het nodig is. Het wordt met liefde gemaakt en kan dan uiteraard niet liefdeloos weggegooid...

Groet,
Michiel
Herkenbaar! Uiteindelijk verliezen we allemaal een bepaalde hoeveelheid bier tijdens en na het vergisten. Zonde want je bent zo een paar flesjes kwijt. Hoe kleiner het brouwsel hoe groter dit verlies procentueel wordt. Dus eigenlijk zou ik willen zeggen ga grotere batches brouwen. Maar dat is natuurlijk voor de korte termijn geen oplossing.
Misschien helpt het als je je gistvat iets schuin zet waardoor je bier naar het laagste punt loopt.

Arjen1969

Wat ik weleens doe is, als de hoofdvergisting is overgaan in de navergisting een keer het vat wat schudden zodat alles weer in suspensie komt (inclusief de dikke drab van de extra gist). Daarna plaats ik mijn gistingsvat enigzins schuin (ik zet een schoteltje onder mijn vat) en dan krijg je aan 1 kant in je gistingsvat nauwelijks opbouw van de gistlaag. Nadat de gisting in het vat voorbij is en ik ga bottelen hevel ik dan vanaf het punt waar de dunste laag zit. Werkt bij mij in elk geval prima, maar je zult altijd wel wat verliezen in die drab.

brouwerwaldonk

Mijn gistvat staat altijd een klein beetje schuin, er zit aan één kant een plaatje van 5 mm onder. Na de gisting zo ongeveer 7 dagen na het begin steek ik mijn hevel met droesemkapje tot op de bodem waar geen plaatje zit. Ik hevel vanaf het begin helder bier over naar de lagermandfles. Als het stopt met hevelen zit er nog ongeveer 1,5 liter "bier en slurry" in het gistvat. Dan steek ik een andere hevelbuis met dunnere slang zonder droesemkapje op de bodem en hevel de laatste liter troebel bier over naar een petfles. Na 2 weken lageren is ook de petfles helder en hevel ik met een droesemkapje al het helder bier eruit.

Verlies op ruim 40 liter bier die in het gistvat zat ongeveer 0,5 liter heel dikke slurry.

Oscar

Citaat van: Papa_M op 29-03-2019  20:41 uEn wanneer ik dan wil bottelen, dan is mijn 'rendement' door die dikke 'koek' +/- 4 liter ipv 5.

Ten eerste heeft dit niets met je rendement te maken, maar dit zijn verliezen van jou brouwmethode en apparatuur. Als je daar met brouwen rekening mee houdt dan zul je merken dat je gewoon 5 liter kunt brouwen en laten ook 5 liter kunt bottelen... bij mij is dat al jaren zo. ;)  25 liter brouwen is ±25 liter bottelen en als daar een afwijking in is dan weet ik dat tijdens het brouwen al... :). Gewoon goed opletten, redeneren en nadenken... :brouwen:

hansHalberstadt

De gist zul je moeten scheiden van je bier. Dus kun je nooit 25 liter bier bottelen uit 25 liter vergiste wort. Wat wel helpt is de gist goed laten bezinken. Wat ik altijd doe is overhevelen naar een bottelvat door het vat iets scheef te zetten en dan met een hevelslang hevelen steeds net van onder het oppervlak aan de kant van het vat waar dan het meeste bier zit. Als het vat dan bijna leeg is zie je de scheidingslaag tussen bier en gist zich verplaatsen naar de kant waar het diepste punt is. Net voordat de scheidingslaag de hevelslang bereik stop ik dan. Dan heb je nog maar ca 100 ml bier in het vat en verder alleen een laag slurry. Ik haal dan uit 40 liter bier ca 39 liter bier en de rest is dan gist slurry.   

Serge VL

Kwantiteit is nu eenmaal moeilijk verenigbaar met kwaliteit. Velen proberen de laatste druppel uit het vat te halen, wees er van overtuigd je maakt er geen beter bier mee!
Laat dat (half)litertje voor wat het is en probeer niet steeds het laatste uit het vat te halen, wat ben je met een extra flesje als dit nadelig is voor de kwaliteit van je bier.
Je moet eenmaal aanvaarden dat als je kleine hoeveelheden brouwt je procentueel meer verlies hebt dan bij grote hoeveelheden.
 

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 30-03-2019  06:57 u... Als het vat dan bijna leeg is zie je de scheidingslaag tussen bier en gist zich verplaatsen naar de kant waar het diepste punt is.
Doordat de bodem van mijn gistvat met dat plaatje van 5mm aan één kant, bijna horizontaal staat blijft de gistlaag netjes liggen als ik de laatste liter overhevel.
Die laatste liter bier bottel ik apart.

Ook uit de kookketel haal ik praktisch al het wort. Daarvoor heb ik een werkwijze ontwikkeld om na het overhevelen trub te scheiden uit de laatste 1,5 L wort.

Papa_M

Dank aan allen voor de reacties. Ik heb er weer veel van geleerd.  :groots:

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-03-2019  08:08 uDoordat de bodem van mijn gistvat met dat plaatje van 5mm aan één kant,

Citaat van: Serge VL op 30-03-2019  07:14 uKwantiteit is nu eenmaal moeilijk verenigbaar met kwaliteit. Velen proberen de laatste druppel uit het vat te halen, wees er van overtuigd je maakt er geen beter bier mee!
Laat dat (half)litertje voor wat het is en probeer niet steeds het laatste uit het vat te halen, wat ben je met een extra flesje als dit nadelig is voor de kwaliteit van je bier.
Je moet eenmaal aanvaarden dat als je kleine hoeveelheden brouwt je procentueel meer verlies hebt dan bij grote hoeveelheden.
 
Klopt. Je moet dus geen gist mee gaan zuigen. Hangt ook een beetje er vanaf of je een stofgist of plakgist hebt. Blijft dus een kwestie van op het juiste moment stoppen en zolang het kan niet vlak boven de bodem aftappen of met een plaatje of iets anders om vloeistofstroming vlak over de gist met opwervelen als gevolg te voorkomen.

Jacques

Citaat van: Oscar op 29-03-2019  23:31 uTen eerste heeft dit niets met je rendement te maken, maar dit zijn verliezen van jou brouwmethode en apparatuur. Als je daar met brouwen rekening mee houdt dan zul je merken dat je gewoon 5 liter kunt brouwen en laten ook 5 liter kunt bottelen... bij mij is dat al jaren zo. ;)  25 liter brouwen is ±25 liter bottelen en als daar een afwijking in is dan weet ik dat tijdens het brouwen al... :). Gewoon goed opletten, redeneren en nadenken... :brouwen:

Wat bedoel je? Je schrijft dat je rekening moet houden met verliezen maar ook dat je 25 liter brouwt en ook 25 liter bottelt. Heb jij dan geen verliezen? Ik ben benieuwd hoe jou dat lukt...

Oscar

Citaat van: Jacques op 31-03-2019  16:52 uWat bedoel je? Je schrijft dat je rekening moet houden met verliezen maar ook dat je 25 liter brouwt en ook 25 liter bottelt. Heb jij dan geen verliezen? Ik ben benieuwd hoe jou dat lukt...

Tuurlijk heb ik verliezen en ik weet exact waar die zitten. Dus is 25 liter brouwen ook 25 liter bottelen. :)  Uiteindelijk zit er dan natuurlijk wel ietje meer in je gistvat en uiteindelijk ±25 liter in de flesjes. Met bottelen heb ik vrijwel geen verlies... :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 31-03-2019  22:29 uTuurlijk heb ik verliezen en ik weet exact waar die zitten. Dus is 25 liter brouwen ook 25 liter bottelen. :)  Uiteindelijk zit er dan natuurlijk wel ietje meer in je gistvat en uiteindelijk ±25 liter in de flesjes. Met bottelen heb ik vrijwel geen verlies... :brouwen:

Dus je brouwt gewoon meer dan 25 liter wort om 25 liter te kunnen bottelen. 25 liter bier brouwen is bij jou dus 25 liter + een beetje wort maken. Lekker verwarrend.   

Jacques

Citaat van: Oscar op 31-03-2019  22:29 uTuurlijk heb ik verliezen en ik weet exact waar die zitten. Dus is 25 liter brouwen ook 25 liter bottelen. :)  Uiteindelijk zit er dan natuurlijk wel ietje meer in je gistvat en uiteindelijk ±25 liter in de flesjes. Met bottelen heb ik vrijwel geen verlies... :brouwen:

Knap, mij lukt dat niet. Ik laat altijd wel gist achter in mijn CCT.  ;)

hansHalberstadt

De hoeveelheid gist is een gegeven. Dat is voor mij dus een zinloze discussie of dat nu weinig of veel is. Waar het om gaat is hoe je zoveel mogelijk bier bottelt zonder die gist mee te nemen.

HermanH

Citaat van: Oscar op 31-03-2019  22:29 uDus is 25 liter brouwen ook 25 liter bottelen. :)  Uiteindelijk zit er dan natuurlijk wel ietje meer in je gistvat en uiteindelijk ±25 liter in de flesjes... :brouwen:
25 liter brouwen en iets meer in het gistvat...? Is niet 25 liter brouwen hé Oscar...  >:D Je hebt ALTIJD "verliezen" die niet komen door bvb overhevelen, aftappen e.d.. Draai of keer het hoe je het wil, er zijn er zeker al 2 waar je niks aan kan doen, nl. de aanwezige suiker vergist, dus heb je krimp van het suikervolume en ook als je koud gaat lageren, heb je ook volumekrimp, dus kan je nooit de gebrouwen hoeveelheid over houden, laat staan als je met een CCT werkt, bij de aftap v/d gist komt er altijd een minieme hoeveelheid jongbier mee. Enkel als je werkt met suikersiroop kan je eventueel wat extra water gebruiken in je siroop, zo kom je wel aan uw gebrouwen hoeveelheid natuurlijk...  :brouwen:

middelaersch

Hier wordt exact uitgelegd hoe het zit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toren_van_Babel  :nut:

Babylonische spraakverwarring: 'een situatie waarin allen door elkaar praten en niemand er meer wijs uit wordt'

ciesvandekwis

Wat ook wel helpt om de gistslurry goed vast te laten uitzakken: enkele dagen cold crashen voor het bottelen. D. i. je gistkast op 0-2°C zetten, je slurry wordt dan wat vaster van textuur.
Of natuurlijk met een CCT werken en na coldcrash je gist voorzichtig aftappen.
Slurry is trouwens uitstekend geschikt voor het compostvat. Bevat nog heel wat voedingstoffen voor de vele beestjes daar. Steevast comazuipen voor die rakkers na het bottelen  :proost:.

middelaersch

Citaat van: ciesvandekwis op 01-04-2019  15:06 uWat ook wel helpt om de gistslurry goed vast te laten uitzakken: enkele dagen cold crashen voor het bottelen. D. i. je gistkast op 0-2°C zetten

Krijg je dan geen problemen om de gist weer actief te krijgen m.b.t. de hergisting op fles?

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 01-04-2019  18:28 uKrijg je dan geen problemen om de gist weer aktief te krijgen m.b.t. de hergisting op fles?
Vaak zit er toch nog wel voldoende gist in voor de hergisting. Maar voor zware bieren kan het wel een probleem worden. (Heb ik zelf gehad hoewel niet eens cold gecrashed) Ik maak nu altijd een klein startertje van ca 10 ml voor 20 liter bier. Dan heb je je flesjes gegarandeerd in 2 weken op druk.

Rinus

Sinds ik de gist kan aftappen via de Grainfather Conical Fermentor heb ik een goed helder bier.
Echter sindsdien kamp ik met weinig druk en weinig schuim.
Het kan natuurlijk ook aan andere factoren liggen maar het valt wel op.
Ik krijg nu de indruk dat er te weinig gistcellen in de flesjes terecht komen, het vullen van de flesjes uit de CCT gebeurd via de aftapkraan aan de onderkant. Het lijkt ook of niet elk flesje hetzelfde vergist.

Ik overweeg nu eerst het vat af te tappen naar een ander vat om zodoende ten minste hetzelfde mengsel in elk flesje te krijgen (suiker toevoegen hoeft dan ook niet per flesje apart. Zo is het besmettingsrisico wel hoger en weer extra handeling en schoonmaakwerk...

Voorheen werkte ik gewoon met 18 L mandflessen, na vergisting overgieten naar een RVS vat om te kunnen bottelen, ik had toen geen temperatuurgecontroleerde vergisting (afh. van omgeving) maar het werkte wel goed...


Iemand met dezelfde ervaring of vergelijkbaar?

Jacques

Al jaren vergist ik in CCT's. Ik bottel niet rechtstreeks vanuit de CCT. In plaats daarvan laat ik het bier in een bottelemmer stromen via een slang die reikt tot aan de bodem van de emmer. Op die manier beperk ik de zuurstofopname. De bottelsuikeroplossing zit al in de emmer. Er is zo een goede vermenging. Alle flessen hebben hetzelfde koolzuurgehalte.
Ik werk zo omdat ik op de plaats waar de CCT staat geen plek heb om te bottelen.

Rinus

Dank voor de reactie Jacques, jouw reactie bevestigd toch wel enigszins mijn vermoeden.

Ik heb nu 2 batches in de CCT's staan, over een week de eerste bottelen verwacht ik, ik zal deze eerst eens naar een SS Brewtech RVS vat (7 GAL) overbrengen alvorens te gaan bottelen na de suikergift.
Ben benieuwd of dat wat verbetering gaat brengen...


middelaersch

Citaat van: Rinus op 02-08-2019  20:50 uSinds ik de gist kan aftappen via de Grainfather Conical Fermentor heb ik een goed helder bier.
Echter sindsdien kamp ik met weinig druk en weinig schuim.
Het kan natuurlijk ook aan andere factoren liggen maar het valt wel op.
Ik krijg nu de indruk dat er te weinig gistcellen in de flesjes terecht komen, het vullen van de flesjes uit de CCT gebeurd via de aftapkraan aan de onderkant. Het lijkt ook of niet elk flesje hetzelfde vergist.

Hoe lang en op welke temperatuur laat je het bier staan voordat je bottelt? En deed je dat vroeger toen het wel goed ging ook?
Als je het te lang koud laat staan dan kan het zijn dat de gist te  veel 'uitzakt', en als je die uitgezakte gist vervolgens aftapt blijft er wellicht te weinig over voor de hergisting.


Citaat van: Rinus op 02-08-2019  20:50 uIk overweeg nu eerst het vat af te tappen naar een ander vat om zodoende ten minste hetzelfde mengsel in elk flesje te krijgen (suiker toevoegen hoeft dan ook niet per flesje apart. Zo is het besmettingsrisico wel hoger en weer extra handeling en schoonmaakwerk...

Zo zou ik het ook doen. En dan hoef je ook niet meer te prutsen met suiker afwegen/afmeten voor elk flesje apart.
Besmettingsrisico valt wel mee. Kwestie van zorgen dat alles goed schoon en ontsmet is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.