Chemipro caustic

Gestart door Kokkebil, 29-03-2019 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Is de samenstelling van chemipro caustic veranderd?
Vroeger bruistte de schimmel er perfect uit en waren de flesjes brandschoon.
Nu is het kl.te van de bok en moet ik met een penseel de flesjes stuk voor stuk van binnen reinigen.

EBC

Dat vraag je beter aan je leverancier.  :brouwen:

haicoterbeek

Citaat van: EBC op 29-03-2019  19:18 uDat vraag je beter aan je leverancier.  :brouwen:
Dat wilde ik net zeggen!

hansHalberstadt

Ik denk dat hij bedoelt of anderen dit ook gemerkt hebben.

haicoterbeek

Caustic Soda bestaat voor het overgrote deel uit twee basis chemicaliën.
Pakweg 33% is natronloog NaOH, een sterke base. Ca. 25% is natrium meta silicaat Na2SiO3, bekend onder de naam kiezelzuur of waterglas. Het silicaat ion SiO3 heeft ook een sterke negatieve lading. Beide stoffen hebben zodoende een sterk alkalische werking en verhogen de pH waarde naar ca. 13.
Het is hiermee een krachtiger middel als ChemiPro Oxi dat de pH slecht tot 10,8 weet op te krikken. Chemipro Oxi bevat kristallijn peroxide dat tevens een blekende en licht ontsmettende werking heeft.
Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de formule van dit middel anders is. Omdat het een mengsel is van verschillende grondstoffen is het niet uitgesloten dat de werking per batch licht varieert. Zie ook het msds.

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 29-03-2019  20:46 uIk denk dat hij bedoelt of anderen dit ook gemerkt hebben.

inderdaad dat bedoel ik!

haicoterbeek

Citaat van: Kokkebil op 29-03-2019  17:09 uIs de samenstelling van chemipro caustic veranderd?
Vroeger bruistte de schimmel er perfect uit en waren de flesjes brandschoon.
Nu is het kl.te van de bok en moet ik met een penseel de flesjes stuk voor stuk van binnen reinigen.
Dan is de vraagstelling kl.te van de bok!

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 30-03-2019  09:03 uDan is de vraagstelling kl.te van de bok!

Graag met respect naar elkaar reageren...

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 30-03-2019  01:21 uCaustic Soda bestaat voor het overgrote deel uit twee basis chemicaliën.
Pakweg 33% is natronloog NaOH, een sterke base. Ca. 25% is natrium meta silicaat Na2SiO3, bekend onder de naam kiezelzuur of waterglas. Het silicaat ion SiO3 heeft ook een sterke negatieve lading. Beide stoffen hebben zodoende een sterk alkalische werking en verhogen de pH waarde naar ca. 13.
Het is hiermee een krachtiger middel als ChemiPro Oxi dat de pH slecht tot 10,8 weet op te krikken. Chemipro Oxi bevat kristallijn peroxide dat tevens een blekende en licht ontsmettende werking heeft.
Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de formule van dit middel anders is. Omdat het een mengsel is van verschillende grondstoffen is het niet uitgesloten dat de werking per batch licht varieert. Zie ook het msds.

Een niet onbelangrijk bestanddeel van Chemipro Caustic is natriumdichloorisocyanuraat. Dit is de stof die verantwoordelijk is voor sterke chloor geur van het middel. Het middel draagt bij aan de reinigingskracht van het middel. Het haalt geurtjes weg en zorgt ook voor een desinfecterende werking.

Er zijn nog meer bestanddelen zie https://www.brouwland.com/content/docs/004/004%20Materiaalreiniging/004.045.1-004.048.5_MSDS_EN_Chemipro%20caustic_v2.pdf

De schuimvorming kan een gevolg zijn van een kleine toevoeging. Er zijn stoffen die in hele kleine hoeveelheden zorgen voor veel schuimvorming. 


Chemipro Caustic is een hele sterkt reiniger die in staat is veel verontreinigen te verwijderen. Het jammere is dat het niet zo heel erg milieuvriendelijk is.

goom

Citaat van: haicoterbeek op 30-03-2019  01:21 uCaustic Soda bestaat voor het overgrote deel uit twee basis chemicaliën.
Pakweg 33% is natronloog NaOH, een sterke base. Ca. 25% is natrium meta silicaat Na2SiO3, bekend onder de naam kiezelzuur of waterglas. Het silicaat ion SiO3 heeft ook een sterke negatieve lading. Beide stoffen hebben zodoende een sterk alkalische werking en verhogen de pH waarde naar ca. 13.
Het is hiermee een krachtiger middel als ChemiPro Oxi dat de pH slecht tot 10,8 weet op te krikken. Chemipro Oxi bevat kristallijn peroxide dat tevens een blekende en licht ontsmettende werking heeft.
Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de formule van dit middel anders is. Omdat het een mengsel is van verschillende grondstoffen is het niet uitgesloten dat de werking per batch licht varieert. Zie ook het msds.
D.A. Skoog & D.M. West Fundamentals of Analytical Chemistry  succes er mee.

Jacques

Citaat van: goom op 31-03-2019  20:18 uD.A. Skoog & D.M. West Fundamentals of Analytical Chemistry  succes er mee.

Met mijn reactie was ik wat subtieler...  :)

haicoterbeek

Citaat van: goom op 31-03-2019  20:18 uD.A. Skoog & D.M. West Fundamentals of Analytical Chemistry  succes er mee.
The power of empathy door Arthur P Ciaramicoli. Succes ermee!

hansHalberstadt

Het lijkt wel of schoonmaakmiddelen steeds weer tot irritaties en respectloze opmerkingen leiden. Misschien moeten we onze geest er ook eens goed mee schoonmaken. Zo de onderwerpen volgen leest een stuk minder prettig. 

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 01-04-2019  08:19 uHet lijkt wel of schoonmaakmiddelen steeds weer tot irritaties en respectloze opmerkingen leiden. Misschien moeten we onze geest er ook eens goed mee schoonmaken. Zo de onderwerpen volgen leest een stuk minder prettig.

Inderdaad, het gaat om schoonmaakmiddelen... #doeslief

Kokkebil

Dat een simpele vraag, zoveel reacties (waaronder helaas ook vervelende) zou oproepen had ik niet verwacht.
Maar antwoord op mijn vraag mis ik eigenlijk nog, of het zou zo kunnen zijn dat niemand mijn ervaring deelt.

Overigens dat soort negatieve reacties glijden zo van mijn rug af met de gedachte: Sommige mensen zijn nu eenmaal niet wijzer!
 :groots: :groots: :groots:

brouwerwaldonk

Ik heb dat product nog nooit gebruikt, maar altijd dit gebruikt tot grote tevredenheid.
NATRIUMHYDROXIDE oplossing (caustic soda vloeibaar)

Chemische formule Na OH

In 15 L handwarm water 15 ml samen met 50 ml javel en 1 soeplepel TRINATRIUMFOSFAAT. Alle schimmel ook opgedroogde lost direct, ook de etiketten vallen er zo af.
Alle flessen brandschoon binnen en buiten.
Altijd met handschoenen aan, want het tast ook uw huid aan.
 

dirk

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-04-2019  11:37 uIk heb dat product nog nooit gebruikt, maar altijd dit gebruikt tot grote tevredenheid.
NATRIUMHYDROXIDE oplossing (caustic soda vloeibaar)

Chemische formule Na OH

In 15 L handwarm water 15 ml samen met 50 ml javel en 1 soeplepel TRINATRIUMFOSFAAT. Alle schimmel ook opgedroogde lost direct, ook de etiketten vallen er zo af.
Alle flessen brandschoon binnen en buiten.
Altijd met handschoenen aan, want het tast ook uw huid aan.

Het is mooi spul. Zelf gebruik ik per brouwsel maar 16 gram (goed voor 16 liter)  Chemipro Caustic. Een gram (1 liter) voor het ontsmetten van mijn gistfles (36 liter) en 15 gram om mijn flesjes (ca. 50 stuks) te reinigen/ontsmetten. Nooit last gehad van biersteen of infectie.

Helaas geen makkelijker reinigings/desinfectie middel gevonden tot nu toe, dat ook nog eens milieuvriendelijker is.

Citaat van: Kokkebil op 01-04-2019  11:10 uMaar antwoord op mijn vraag mis ik eigenlijk nog, of het zou zo kunnen zijn dat niemand mijn ervaring deelt.

Tot zover niks van gemerkt, maar ja ik ben geen groot verbruiker. En ik koop het altijd bij halve kilo, het schiet niet op hier ;)

brouwerwaldonk

Reinigen en ontsmetten doe ik in 3 aaneengesloten stappen. Eerst basisch reinigen zoals hierboven, dan spoelen met leidingwater, daarna onsmetten met een zure 1% oplossing Oxonia (organische peroxide). 

dirk

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-04-2019  11:59 uReinigen en ontsmetten doe ik in 3 aaneengesloten stappen. Eerst basisch reinigen zoals hierboven, dan spoelen met leidingwater, daarna onsmetten met een zure 1% oplossing Oxonia (organische peroxide). 

Leuk, maar organische peroxide is voor de Nederlandse thuisbrouwer niet beschikbaar.

Trouwens waarom gebruik je ook nog javelwater (chloorbleekmiddel) dat voegt niks toe, als je daarna nog gaat naspoelen met perazijn.

JamMasterJustin

Citaat van: Kokkebil op 01-04-2019  11:10 uMaar antwoord op mijn vraag mis ik eigenlijk nog, of het zou zo kunnen zijn dat niemand mijn ervaring deelt.

Ik moet zeggen dat ik recent wel een soortgelijke ervaring had. Ik voeg toe op gevoel (en niet afgewogen) dus wat de waarde van mijn bevindingen zijn mag je zelf invullen. Ik voeg flesjes in een 60 liter vat toe, strooi er op gevoel Chemi Pro in en voeg vervolgens met huishoudemmers warm water aan toe. mijn flesje waren de eerste keer brandschoon en de schimmel dreef lekker los. De laatste keer moest ik bij flink wat flesjes nog goed naschrobben (maar daar ben ik te lui voor en dan gaan ze terug naar de winkel).

Man, man man: familie en vrienden die flesjes niet schoonspoelen na gebruik....

beermenke

Ik spoel al mijn flesjes na gebruik direct om
Op een mooie dag zoals vandaag spoel ik ze met oxi pro en spoel ze na, hoeft niet maar doe t toch
Omgekeerd in krat en vlak voor gebruik omspoelen en ontsmetten en vullen maar
Werkt prima

Nomar

Citaat van: beermenke op 01-04-2019  16:10 uIk spoel al mijn flesjes na gebruik direct om
Op een mooie dag zoals vandaag ik ze met oxi pro en spoel ze na, hoeft niet maar doe t toch
Omgekeerd in krat en vlak voor gebruik omspoelen en ontsmetten en vullen maar
Werkt prima
Precies zo doe ik het ook. Nog nooit  problemen met infecties gehad!

groet Ramon


Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-04-2019  11:37 uIk heb dat product nog nooit gebruikt, maar altijd dit gebruikt tot grote tevredenheid.
NATRIUMHYDROXIDE oplossing (caustic soda vloeibaar)

Chemische formule Na OH

In 15 L handwarm water 15 ml samen met 50 ml javel en 1 soeplepel TRINATRIUMFOSFAAT. Alle schimmel ook opgedroogde lost direct, ook de etiketten vallen er zo af.
Alle flessen brandschoon binnen en buiten.
Altijd met handschoenen aan, want het tast ook uw huid aan.

In dit topic gaat het niet om wel reinigingsmiddel gebruik je maar is een specifieke vraag gesteld over een bepaald reinigingsmiddel.

Om op die vraag terug te komen vul ik hierbij mij eerder antwoord aan.
De inwerkingskracht van een reinigingsmiddel wordt groter als een oplossing van een reinigingsmiddel een lage oppervlaktespanning heeft. Door de lage oppervlaktespanning krijg je meer schuimvorming.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Oppervlaktespanning

Het onderstaande plaatje gaat over een ander reinigingsmiddel maar laat wel zien wat ik bedoel.




Chemipro caustic gebruik ik al vele jaren. Het is mij daarbij opgevallen dat de schuimvorming van het middel wisselend is. Vermoedelijk komt dit door kleine veranderingen in de samenstelling.

Overigens maken veel professionele brouwers hun apparatuur schoon met behulp van CIP-installaties. Bij het gebruik van een dergelijke installatie is grote schuimvorming niet gewenst omdat daardoor de spuitmondjes niet goed werken en het schuim het rondpompen bemoeilijkt.

dirk

Misschien is dit spuit elf, maar dit is een mooier voorbeeld van wat een oppervlakte actieve stof doet met een oplosmiddel (hier water).

Links water, rechts met een oppervlakteactieve stof (surfactant) wat de oppervlaktespanning doet verlagen.



Rechtse druppel vloeit mooier uit, en bevochtigt beter, en in dit geval dus betere contacteigenschappen met het materiaal.


CeesM

Citaat van: Kokkebil op 01-04-2019  11:10 uMaar antwoord op mijn vraag mis ik eigenlijk nog, of het zou zo kunnen zijn dat niemand mijn ervaring deelt.
Klopt. Ik deel ook jouw ervaring niet. Ik gebruik dat spul niet en ik gebruik geen flesjes met schimmel. ;)

Jacques

Citaat van: CeesM op 01-04-2019  22:52 uKlopt. Ik deel ook jouw ervaring niet. Ik gebruik dat spul niet en ik gebruik geen flesjes met schimmel. ;)

Bedankt voor deze waardevolle bijdrage aan dit topic...  :nut:

Anders gezegd: soms het beter niet te reageren.  :D

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 01-04-2019  23:00 uBedankt voor deze waardevolle bijdrage aan dit topic...  :nut:

Anders gezegd: soms het beter niet te reageren.  :D

Sluiten maar Jacques!

Ongelooflijk wat een wetenschappelijke verhandelingen op een simpele vraag!

De een wil niet onder doen voor de ander!

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 02-04-2019  19:18 uOngelooflijk wat een wetenschappelijke verhandelingen op een simpele vraag!

Soms lijkt een vraag simpel maar blijkt bij het beantwoorden dat er een hele wereld van wetenschap achter zit.

Schuimvorming van een reinigingsmiddel door verlaging van de oppervlaktespanning maakt dat het beter werkt. Echter veel schuim wil niet bij voorbaat zeggen dat het middel beter werkt. Soms wordt aan een reinigingsmiddel een anti-schuimmiddel toegevoegd om te zorgen dat het niet een grote schuimbende wordt.

Schuimvorming is van veel factoren afhankelijk. Een verminderde schuimvorming kan te maken hebben met de aard van verontreiniging waarmee je te maken hebt.

Uit de reacties in het topic valt op te maken dat anderen niet gemerkt hebben dat de laatste tijd de schuimvorming van Chemipro Caustic minder is geworden.

haicoterbeek

Citaat van: Kokkebil op 02-04-2019  19:18 uSluiten maar Jacques!

Ongelooflijk wat een wetenschappelijke verhandelingen op een simpele vraag!

De een wil niet onder doen voor de ander!
1 april kikker in je bil! 3 april kokke in je bil.

De vraagstelling was kl*te van de bok! Het hele draadje is k*t met peren.

Tip: http://hobbyschoonmaakforum.nl

Kokkebil

Citaat van: haicoterbeek op 03-04-2019  02:39 u1 april kikker in je bil! 3 april kokke in je bil.

De vraagstelling was kl*te van de bok! Het hele draadje is k*t met peren.

Tip: http://hobbyschoonmaakforum.nl

Zeker de leukste thuis... ( ik zal het fatsoenlijk houden).

Simpele vraag met ontzettend veel niet te zake doende antwoorden, vandaar sluiten die hap!
Geeft mensen ook geen munitie meer om zo te reageren.

Drents Hopbier

Citaat van: haicoterbeek op 03-04-2019  02:39 uHet hele draadje is k*t met peren.

Zie: http://www.brouwerijboegbeeld.nl/winkel/

HHopbier

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 01-04-2019  08:19 uHet lijkt wel of schoonmaakmiddelen steeds weer tot irritaties en respectloze opmerkingen leiden. Misschien moeten we onze geest er ook eens goed mee schoonmaken. Zo de onderwerpen volgen leest een stuk minder prettig.
Volgens mij staat dat ook op de verpakking! Wel PBM's gebruiken!

haicoterbeek

Citaat van: Drents Hopbier op 03-04-2019  12:19 uZie: http://www.brouwerijboegbeeld.nl/winkel/

HHopbier
Mooie link! Zal een paar flesjes bestellen. Ggg

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 03-04-2019  02:39 u1 april kikker in je bil! 3 april kokke in je bil.

De vraagstelling was kl*te van de bok! Het hele draadje is k*t met peren.

Tip: http://hobbyschoonmaakforum.nl

Haico,

Discussie hebben is goed. We hoeven niet altijd met elkaar eens te zijn. Maar het is nergens voor nodig om op de man dan wel op naam van een forumlid te spelen.

Al een aantal keren heb ik gevraagd om met respect naar andere leden te reageren.
Waarom doe je dat niet? Zo moeilijk is dat niet.

CeesM

Citaat van: Jacques op 01-04-2019  23:00 uBedankt voor deze waardevolle bijdrage aan dit topic...  :nut:

Anders gezegd: soms het beter niet te reageren.  :D
Ja sorry. Maar de zoveelste topic over schoonmaakmiddelen waar de topic na één pagina nog geen bevredigend antwoord op heeft gehad, nodigde me toch uit om te reageren. En naar mijn mening heb ik het met alle respect gedaan. :-[

haicoterbeek

Citaat van: CeesM op 03-04-2019  23:23 uJa sorry. Maar de zoveelste topic over schoonmaakmiddelen waar de TS na één pagina nog geen bevredigend antwoord op heeft gehad, nodigde me toch uit om te reageren. En naar mijn mening heb ik het met alle respect gedaan. :-[
Mooi he! Hobbybrouwen is tegenwoordig Schrobben en Brouwen!

Jacques

Citaat van: CeesM op 03-04-2019  23:23 uJa sorry. Maar de zoveelste topic over schoonmaakmiddelen waar de topic na één pagina nog geen bevredigend antwoord op heeft gehad, nodigde me toch uit om te reageren. En naar mijn mening heb ik het met alle respect gedaan. :-[


Als het gaat om reinigingsmiddelen dan komt het vaker voor dat gereageerd wordt zonder dat er enige ervaring met het middel. Je bent daarop geen uitzondering.

Kokkebil vraagt om ervaringen. Ik trapte in de valkuil door te reageren op een bericht over de samenstelling van het middel. Die samenstelling is relevant voor de werking en schuimvorming van het middel. Maar dat wilde Kokkebil niet weten. Hij wilde alleen weten of hij alleen staat in zijn constatering dat het middel minder goed schuimt. Inmiddels is het antwoord op deze simpele vraag beantwoord. De schuimvorming van het middel varieert in de tijd en is ook afhankelijk van de verontreiniging.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 04-04-2019  00:10 uMooi he! Hobbybrouwen is tegenwoordig Schrobben en Brouwen!

Het is nooit anders geweest. Zonder een goede hygiëne heb je eerder last van ongewenste infecties.

EBC

Chemipro Caustic en schuimen ???

Dat middel schuimt helemaal niet, toch nauwelijks. En dat was ook niet de vraag.

hansHalberstadt

Citaat van: Drents Hopbier op 03-04-2019  12:19 uZie: http://www.brouwerijboegbeeld.nl/winkel/

HHopbier
Zie je alles is al een keer gedaan. Hoewel dan niet origineel meer kan die met peren kan best wel een leuk bier opleveren.

haicoterbeek

Citaat van: EBC op 04-04-2019  17:19 uChemipro Caustic en schuimen ???

Dat middel schuimt helemaal niet.
Nee, ook nog niet meegemaakt?

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 04-04-2019  19:22 uZie je alles is al een keer gedaan. Hoewel dan niet origineel meer kan die met peren kan best wel een leuk bier opleveren.
Snap er ook niks van. Vergelijk ik een draadje met een lekker biertje, is het ook niet goed.

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 04-04-2019  19:27 uSnap er ook niks van. Vergelijk ik een draadje met een lekker biertje, is het ook niet goed.
Ja laten we het onderwerp maar aan andere naam geven. dat klinkt beter dan schoonmaakmiddelen misschien.

Jacques

Citaat van: EBC op 04-04-2019  17:19 uChemipro Caustic en schuimen ???

Dat middel schuimt helemaal niet, toch nauwelijks. En dat was ook niet de vraag.

Er ontstaat wel degelijk schuim bij gebruik van dit middel. Vooral als een waterstraal in een oplossing laat lopen. Soms is het weinig, maar vaak is het behoorlijk veel. Na een tijdje zakt het schuim in.

Kokkebil heeft het inderdaad niet over schuimen maar bruisen. Bij bruisen hoort schuimvorming. Zonder schuimbellen gevuld met een gas heb je geen bruisen. Bruisen is kortdurig schuimen.


Voor zover de vraag van Kokkebil betrekking heeft op de werking van het middel zijn er geen reacties, lees ervaringen, die er op wijzen dat het middel van samenstelling is gewijzigd.

dirk

Citaat van: Jacques op 04-04-2019  21:39 uEr ontstaat wel degelijk schuim bij gebruik van dit middel. Vooral als een waterstraal in een oplossing laat lopen. Soms is het weinig, maar vaak is het behoorlijk veel. Na een tijdje zakt het schuim in.

Kokkebil heeft het inderdaad niet over schuimen maar bruisen. Bij bruisen hoort schuimvorming. Zonder schuimbellen gevuld met een gas heb je geen bruisen. Bruisen is kortdurig schuimen.


Voor zover de vraag van Kokkebil betrekking heeft op de werking van het middel zijn er geen reacties, lees ervaringen, die er op wijzen dat het middel van samenstelling is gewijzigd.

Geen last van schuimen hier. Maar dat is gewoon een kwestie van juist doseren, 1 gram per liter, meer doseren geeft inderdaad veel schuim. Dus pak gewoon een weegschaaltje erbij, scheelt geld en belast het milieu minder.

Jacques

Citaat van: dirk op 04-04-2019  21:50 uGeen last van schuimen hier. Maar dat is gewoon een kwestie van juist doseren, 1 gram per liter, meer doseren geeft inderdaad veel schuim. Dus pak gewoon een weegschaaltje erbij, scheelt geld en belast het milieu minder.

Ook bij de juiste dosering ontstaat er schuim als je eerst het middel toevoegt in de emmer en daarna de emmer vult met water. Wanneer je het middel toevoegt aan water ontstaat er inderdaad geen schuim.
De eerste methode is de manier waarop ik werk vandaar dat ik altijd schuimvorming zie.

haicoterbeek

Citaat van: dirk op 04-04-2019  21:50 uGeen last van schuimen hier. Maar dat is gewoon een kwestie van juist doseren, 1 gram per liter, meer doseren geeft inderdaad veel schuim. Dus pak gewoon een weegschaaltje erbij, scheelt geld en belast het milieu minder.
1 gram per liter? Nou nou! Us bin zuuhnig. Das een concentratie van 0,1%

EBC

Citaat van: Jacques op 04-04-2019  22:41 uOok bij de juiste dosering ontstaat er schuim als je eerst het middel toevoegt in de emmer en daarna de emmer vult met water.

Dat mag je NOOIT doen!

Altijd eerst water, dan product.

dirk

Citaat van: Jacques op 04-04-2019  22:41 uOok bij de juiste dosering ontstaat er schuim als je eerst het middel toevoegt in de emmer en daarna de emmer vult met water.

Er ontbreekt een beetje nuancering aan mijn voorgaande post. Ik had last van veel schuim, toen ik op zijn 'boerenfluitjes' wat Chemipro caustic in mijn mandfles strooide. Nu ik alles afweeg is er snel schuimvorming, maar verdwijnt ook weer sneller, dat merk ik vooral met naspoelen.

Jacques

Citaat van: EBC op 04-04-2019  23:03 uDat mag je NOOIT doen!

Altijd eerst water, dan product.

Bij bijvoorbeeld zwavelzuur moet je dit inderdaad niet doen. Bij Chemipro Caustic heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Het zorgt voor het sneller oplossen van het middel.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 04-04-2019  23:20 uBij bijvoorbeeld zwavelzuur moet je dit inderdaad niet doen. Bij Chemipro Caustic heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Het zorgt voor het sneller oplossen van het middel.
Dit gaat nergens meer om! Wat een geneuzel. Off-topic, niet terzake doende, ondeskundig en  onveilig.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 04-04-2019  23:46 uDit gaat nergens meer om! Wat een geneuzel. Off-topic, niet terzake doende, ondeskundig en  onveilig.

Zeker niet onveilig! Vergelijkt het met zout of suiker waarover water gegoten wordt.
Zoals ik schreef moet je dit niet met elk product doen. Je moet weten waar je mee bezig bent!

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 05-04-2019  00:03 uZeker niet onveilig! Vergelijkt het met zout of suiker waarover water gegoten wordt.
Zoals ik schreef moet je dit niet met elk product doen. Je moet weten waar je mee bezig bent!
Oké veilig! Maar off-topic ondeskundig en niet terzake doende.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 05-04-2019  00:05 uOké veilig! Maar off-topic ondeskundig en niet terzake doende.

Nee. Ik ben ervaringdeskundige in het gebruik van Chemipo Caustic. Het middel wordt door mij al heel veel jaren gebruikt (al meer dan 20 jaar). Het middel wordt door mij ingezet voor het reinigen van flessen. Ook Kokkebil doet dat.
De flessen worden door mij eerst in een grote emmer gezet dan wel gestapeld waarbij de monden van de flessen naar boven zijn gericht. Daarna strooi ik de benodigde Chemipro Caustic verspreid uit over de inhoud van de emmer.  Daarna gaat er water van ongeveer 50 ºC in de emmer. Ik spuit het water met een slang in de monden van de flessen zodat deze niet gaan opdrijven.
Ik weet ook dat je het voegen van water niet met elk reinigingsproduct ongestraft kan doen. En dat wordt door mij ook niet gezegd.
Ik gaf het voorbeeld van zwavelzuur maar ook met zuiver natriumloog moet je dit absoluut niet doen. Natriumloog als reinigingsmiddel heb het uitgeprobeerd maar ben vanwege de veiligheidsaspecten er snel van afgestapt. Dat is geen middel voor een hobbybrouwer.


Mijn reactie is ook niet off-topic. Door mijn manier van werken heb ik steeds schuimvorming. Het bruisen, lees schuimen, is nota bene de directe aanleiding voor dit topic.

Als je aan het water Chemipro Caustic toevoegt krijg je geen schuimvorming. Vergelijk het met zeepsop. Wanneer je dat in een afwasbak doet met heet water heb je ook geen schuim. Het schuim ontstaat pas na vermenging met water en het inbrengen van zuurstof. In mijn geval gebeurt dat door middel van de waterstraal.
Spontaan schuimen heb je wel bij het gebruik van Chemipro Oxi. Daarbij bruist de verontreiniging bij wijze van spreken weg.
Bij het gebruik van Chemipro Caustic krijg je overigens wel gasbelletjes die tegen de wand van de fles zitten als het middel een tijdje heeft ingewerkt.

middelaersch

Citaat van: haicoterbeek op 03-04-2019  02:39 u1 april kikker in je bil! 3 april kokke in je bil.

De vraagstelling was kl*te van de bok! Het hele draadje is k*t met peren.

Citaat van: haicoterbeek op 04-04-2019  23:46 uDit gaat nergens meer om! Wat een geneuzel. Off-topic, niet terzake doende, ondeskundig en  onveilig.

Man  man man wat is er met jou aan de hand? Doe eens normaal joh!
(moet jij zeggen: 'doe zelf normaal'  :proost: )

Chilobrachys

Pinksteren moet nog komen maar volgens mij is de heilige geest van MarkGA alvast nedergedaald in Haico  :-X :weetniet:

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 05-04-2019  00:17 uNee. Ik ben ervaringdeskundige in het gebruik van Chemipo Caustic. Het middel wordt door mij al heel veel jaren gebruikt (al meer dan 20 jaar). Het middel wordt door mij ingezet voor het reinigen van flessen. Ook Kokkebil doet dat.
De flessen worden door mij eerst in een grote emmer gezet dan wel gestapeld waarbij de monden van de flessen naar boven zijn gericht. Daarna strooi ik de benodigde Chemipro Caustic verspreid uit over de inhoud van de emmer.  Daarna gaat er water van ongeveer 50 ºC in de emmer. Ik spuit het water met een slang in de monden van de flessen zodat deze niet gaan opdrijven.
Ik weet ook dat je het voegen van water niet met elk reinigingsproduct ongestraft kan doen. En dat wordt door mij ook niet gezegd.
Ik gaf het voorbeeld van zwavelzuur maar ook met zuiver natriumloog moet je dit absoluut niet doen. Natriumloog als reinigingsmiddel heb het uitgeprobeerd maar ben vanwege de veiligheidsaspecten er snel van afgestapt. Dat is geen middel voor een hobbybrouwer.


Mijn reactie is ook niet off-topic. Door mijn manier van werken heb ik steeds schuimvorming. Het bruisen, lees schuimen, is nota bene de directe aanleiding voor dit topic.

Als je aan het water Chemipro Caustic toevoegt krijg je geen schuimvorming. Vergelijk het met zeepsop. Wanneer je dat in een afwasbak doet met heet water heb je ook geen schuim. Het schuim ontstaat pas na vermenging met water en het inbrengen van zuurstof. In mijn geval gebeurt dat door middel van de waterstraal.
Spontaan schuimen heb je wel bij het gebruik van Chemipro Oxi. Daarbij bruist de verontreiniging bij wijze van spreken weg.
Bij het gebruik van Chemipro Caustic krijg je overigens wel gasbelletjes die tegen de wand van de fles zitten als het middel een tijdje heeft ingewerkt.

Wat Jacques hier schrijft klopt. Ik gebruik Chemipro Caustic ook voor het reinigen van mijn flessen.
Ik doe water van 55 graden in een oude koelbox en voeg hier Chemipro Caustic aan toe en dan schuimt het niet waarna ik hier mijn flesjes een tijdje in laat staan.
Ook gebruik ik het in voor mijn vergistingsemmer. Dan doe ik eerst Chemipro Caustic in de emmer en vul de emmer in de douche met de sproeier. Doordat je dan veel zuurstof samen met het water toevoegt krijg je een dikke schuimlaag.

Kokkebil

Pleeeeeaaaase Jacques, sluit dit topic!!

Baron de Mithdac

Citaat van: Chilobrachys op 06-04-2019  00:36 uPinksteren moet nog komen maar volgens mij is de heilige geest van MarkGA alvast nedergedaald in Haico  :-X :weetniet:
?????????

Wat is dit voor forum? Is dit een trap na of wat is de bedoeling van deze opmerking??

CeesM

Citaat van: Baron de Mithdac op 06-04-2019  12:06 u?????????

Wat is dit voor forum? Is dit een trap na of wat is de bedoeling van deze opmerking??
Een forum over hobbybierbrouwen. De meeste leden zijn wel respectvol tegen mekaar, maar het kan zijn dat er enkele trollen tussen zitten.
Het beste kan je zulke berichten negeren. Proost! :biersmile:

Baron de Mithdac

Citaat van: CeesM op 06-04-2019  12:26 uEen forum over hobbybierbrouwen. De meeste leden zijn wel respectvol tegen mekaar, maar het kan zijn dat er enkele trollen tussen zitten.
Het beste kan je zulke berichten negeren. Proost! :biersmile:
Ohhhw! Bedankt voor de tip. Zal er rekening mee houden.

dirk

Citaat van: CeesM op 06-04-2019  12:26 u... maar het kan zijn dat er enkele trollen tussen zitten.
Het beste kan je zulke berichten negeren. Proost! :biersmile:

Negeren dat is de beste oplossing voor mensen die willen trollen. Wist je trouwens dat je dit kunt instellen in je 'dashboard'? Werkt goed hoor!

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 06-04-2019  11:42 uPleeeeeaaaase Jacques, sluit dit topic!!

Beste Kokkebil,

Op dit forum is het sluiten van een topics zeldzaam. Alleen in het board Prikbord is het gebruikelijk om aan te geven dat hetgeen aangeboden is niet meer beschikbaar is.

Jacques

Citaat van: Baron de Mithdac op 06-04-2019  12:06 u?????????

Wat is dit voor forum? Is dit een trap na of wat is de bedoeling van deze opmerking??

Haico,

Waarom bedien je je van een ander account om te reageren?

Het begint er steeds meer op te lijken dat je er alles aan doet om een ban uit te lokken om vervolgens ergens anders je te beklagen over dit forum.

https://www.gewoon-nieuws.nl/2015/01/hoe-herken-je-een-internet-troll/

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 06-04-2019  21:41 uBeste Kokkebil,

Op dit forum is het sluiten van een topics zeldzaam. Alleen in het board Prikbord is het gebruikelijk om aan te geven dat hetgeen aangeboden is niet meer beschikbaar is.

Ok, ik vind het prima.
Maar gezien alle reacties ( waarvan een aantal nogal " aanmatigend" zijn), dacht ik dat het beter is dit topic te sluiten.

Hoe een simpele vraag zulke reacties kan losmaken.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 07-04-2019  12:05 uOk, ik vind het prima.
Maar gezien alle reacties (waarvan een aantal nogal " aanmatigend" zijn), dacht ik dat het beter is dit topic te sluiten.

Hoe een simpele vraag zulke reacties kan losmaken.

Het sluiten van een topic is een uiterst redmiddel net als het opleggen van een ban.
Zeker dat laatste wordt op dit forum niet snel gedaan. Leden worden eerder aangesproken op hun gedrag. Wanneer echter na herhaling dit niet het gewenste effect heeft dan rest er niet veel anders het opleggen van een ban.

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 07-04-2019  12:05 uHoe een simpele vraag zulke reacties kan losmaken.

En het maakt het topic er ook een stuk minder leesbaar door en daardoor lastig de essentie te volgen. Laten we dus stoppen met dit gedoe. Blijkbaar is bierbrouwen voor sommigen te simpel en niet uitdagend genoeg en moet de uitdaging gezocht worden in het lastig vallen van anderen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.