Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Chemipro caustic  (gelezen 3400 keer)

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
Chemipro caustic
« Gepost op: 29-03-2019 17:09 u »
Is de samenstelling van chemipro caustic veranderd?
Vroeger bruistte de schimmel er perfect uit en waren de flesjes brandschoon.
Nu is het kl.te van de bok en moet ik met een penseel de flesjes stuk voor stuk van binnen reinigen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Chemipro caustic
« Reactie #1 Gepost op: 29-03-2019 19:18 u »
Dat vraag je beter aan je leverancier.  :brouwen:

Online haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #2 Gepost op: 29-03-2019 20:06 u »
Dat vraag je beter aan je leverancier.  :brouwen:
Dat wilde ik net zeggen!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 29-03-2019 20:46 u »
Ik denk dat hij bedoelt of anderen dit ook gemerkt hebben.

Online haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
Chemipro caustic
« Reactie #4 Gepost op: 30-03-2019 01:21 u »
Caustic Soda bestaat voor het overgrote deel uit twee basis chemicaliën.
Pakweg 33% is natronloog NaOH, een sterke base. Ca. 25% is natrium meta silicaat Na2SiO3, bekend onder de naam kiezelzuur of waterglas. Het silicaat ion SiO3 heeft ook een sterke negatieve lading. Beide stoffen hebben zodoende een sterk alkalische werking en verhogen de pH waarde naar ca. 13.
Het is hiermee een krachtiger middel als ChemiPro Oxi dat de pH slecht tot 10,8 weet op te krikken. Chemipro Oxi bevat kristallijn peroxide dat tevens een blekende en licht ontsmettende werking heeft.
Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de formule van dit middel anders is. Omdat het een mengsel is van verschillende grondstoffen is het niet uitgesloten dat de werking per batch licht varieert. Zie ook het msds.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-03-2019 08:54 u »
Ik denk dat hij bedoelt of anderen dit ook gemerkt hebben.

inderdaad dat bedoel ik!

Online haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #6 Gepost op: 30-03-2019 09:03 u »
Is de samenstelling van chemipro caustic veranderd?
Vroeger bruistte de schimmel er perfect uit en waren de flesjes brandschoon.
Nu is het kl.te van de bok en moet ik met een penseel de flesjes stuk voor stuk van binnen reinigen.
Dan is de vraagstelling kl.te van de bok!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 31-03-2019 16:06 u »
Dan is de vraagstelling kl.te van de bok!

Graag met respect naar elkaar reageren...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 31-03-2019 16:25 u »
Pakweg 33% is natronloog NaOH, een sterke base. Ca. 25% is natrium meta silicaat Na2SiO3, bekend onder de naam kiezelzuur of waterglas. Het silicaat ion SiO3 heeft ook een sterke negatieve lading. Beide stoffen hebben zodoende een sterk alkalische werking en verhogen de pH waarde naar ca. 13.
Het is hiermee een krachtiger middel als ChemiPro Oxi dat de pH slecht tot 10,8 weet op te krikken. Chemipro Oxi bevat kristallijn peroxide dat tevens een blekende en licht ontsmettende werking heeft.
Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de formule van dit middel anders is. Omdat het een mengsel is van verschillende grondstoffen is het niet uitgesloten dat de werking per batch licht varieert. Zie ook het msds.

Een niet onbelangrijk bestanddeel van Chemipro Caustic is natriumdichloorisocyanuraat. Dit is de stof die verantwoordelijk is voor sterke chloor geur van het middel. Het middel draagt bij aan de reinigingskracht van het middel. Het haalt geurtjes weg en zorgt ook voor een desinfecterende werking.

Er zijn nog meer bestanddelen zie https://www.Brouwland.com/content/docs/004/004%20Materiaalreiniging/004.045.1-004.048.5_MSDS_EN_Chemipro%20caustic_v2.pdf

De schuimvorming kan een gevolg zijn van een kleine toevoeging. Er zijn stoffen die in hele kleine hoeveelheden zorgen voor veel schuimvorming. 

Chemipro Caustic is een hele sterkt reiniger die in staat is veel verontreinigen te verwijderen. Het jammere is dat het niet zo heel erg milieuvriendelijk is.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #9 Gepost op: 31-03-2019 20:18 u »
D.A. Skoog & D.M. West Fundamentals of Analytical Chemistry  succes er mee.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 31-03-2019 21:15 u »

Met mijn reactie was ik wat subtieler...  :)

Online haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #11 Gepost op: 31-03-2019 21:25 u »
The power of empathy door Arthur P Ciaramicoli. Succes ermee!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 01-04-2019 08:19 u »
Het lijkt wel of schoonmaakmiddelen steeds weer tot irritaties en respectloze opmerkingen leiden. Misschien moeten we onze geest er ook eens goed mee schoonmaken. Zo de onderwerpen volgen leest een stuk minder prettig. 

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 01-04-2019 08:55 u »
Het lijkt wel of schoonmaakmiddelen steeds weer tot irritaties en respectloze opmerkingen leiden. Misschien moeten we onze geest er ook eens goed mee schoonmaken. Zo de onderwerpen volgen leest een stuk minder prettig.

Inderdaad, het gaat om schoonmaakmiddelen... #doeslief

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 01-04-2019 11:10 u »
Dat een simpele vraag, zoveel reacties (waaronder helaas ook vervelende) zou oproepen had ik niet verwacht.
Maar antwoord op mijn vraag mis ik eigenlijk nog, of het zou zo kunnen zijn dat niemand mijn ervaring deelt.

Overigens dat soort negatieve reacties glijden zo van mijn rug af met de gedachte: Sommige mensen zijn nu eenmaal niet wijzer!
 :groots: :groots: :groots:

Online brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #15 Gepost op: 01-04-2019 11:37 u »
Ik heb dat product nog nooit gebruikt, maar altijd dit gebruikt tot grote tevredenheid.
NATRIUMHYDROXIDE oplossing (caustic soda vloeibaar)

Chemische formule Na OH

In 15 L handwarm water 15 ml samen met 50 ml javel en 1 soeplepel TRINATRIUMFOSFAAT. Alle schimmel ook opgedroogde lost direct, ook de etiketten vallen er zo af.
Alle flessen brandschoon binnen en buiten.
Altijd met handschoenen aan, want het tast ook uw huid aan.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #16 Gepost op: 01-04-2019 11:53 u »
Ik heb dat product nog nooit gebruikt, maar altijd dit gebruikt tot grote tevredenheid.

Chemische formule Na OH

In 15 L handwarm water 15 ml samen met 50 ml javel en 1 soeplepel TRINATRIUMFOSFAAT. Alle schimmel ook opgedroogde lost direct, ook de etiketten vallen er zo af.

Het is mooi spul. Zelf gebruik ik per brouwsel maar 16 gram (goed voor 16 liter)  Chemipro Caustic. Een gram (1 liter) voor het ontsmetten van mijn gistfles (36 liter) en 15 gram om mijn flesjes (ca. 50 stuks) te reinigen/ontsmetten. Nooit last gehad van biersteen of infectie.

Helaas geen makkelijker reinigings/desinfectie middel gevonden tot nu toe, dat ook nog eens milieuvriendelijker is.

Maar antwoord op mijn vraag mis ik eigenlijk nog, of het zou zo kunnen zijn dat niemand mijn ervaring deelt.

Tot zover niks van gemerkt, maar ja ik ben geen groot verbruiker. En ik koop het altijd bij halve kilo, het schiet niet op hier ;)

Online brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #17 Gepost op: 01-04-2019 11:59 u »
Reinigen en ontsmetten doe ik in 3 aaneengesloten stappen. Eerst basisch reinigen zoals hierboven, dan spoelen met leidingwater, daarna onsmetten met een zure 1% oplossing Oxonia (organische peroxide). 

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #18 Gepost op: 01-04-2019 12:03 u »
Reinigen en ontsmetten doe ik in 3 aaneengesloten stappen. Eerst basisch reinigen zoals hierboven, dan spoelen met leidingwater, daarna onsmetten met een zure 1% oplossing Oxonia (organische peroxide). 

Leuk, maar organische peroxide is voor de Nederlandse thuisbrouwer niet beschikbaar.

Trouwens waarom gebruik je ook nog javelwater (chloorbleekmiddel) dat voegt niks toe, als je daarna nog gaat naspoelen met perazijn.

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #19 Gepost op: 01-04-2019 15:57 u »

Ik moet zeggen dat ik recent wel een soortgelijke ervaring had. Ik voeg toe op gevoel (en niet afgewogen) dus wat de waarde van mijn bevindingen zijn mag je zelf invullen. Ik voeg flesjes in een 60 liter vat toe, strooi er op gevoel Chemi Pro in en voeg vervolgens met huishoudemmers warm water aan toe. mijn flesje waren de eerste keer brandschoon en de schimmel dreef lekker los. De laatste keer moest ik bij flink wat flesjes nog goed naschrobben (maar daar ben ik te lui voor en dan gaan ze terug naar de winkel).

Man, man man: familie en vrienden die flesjes niet schoonspoelen na gebruik....

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #20 Gepost op: 01-04-2019 16:10 u »
Ik spoel al mijn flesjes na gebruik direct om
Op een mooie dag zoals vandaag spoel ik ze met oxi pro en spoel ze na, hoeft niet maar doe t toch
Omgekeerd in krat en vlak voor gebruik omspoelen en ontsmetten en vullen maar
Werkt prima

Offline Nomar

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen bij Groovy Bieren
    • Groovy Bieren
« Reactie #21 Gepost op: 01-04-2019 17:05 u »
Ik spoel al mijn flesjes na gebruik direct om
Op een mooie dag zoals vandaag ik ze met oxi pro en spoel ze na, hoeft niet maar doe t toch
Omgekeerd in krat en vlak voor gebruik omspoelen en ontsmetten en vullen maar
Werkt prima
Precies zo doe ik het ook. Nog nooit  problemen met infecties gehad!

groet Ramon

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 01-04-2019 21:36 u »

Chemische formule Na OH

In dit topic gaat het niet om wel reinigingsmiddel gebruik je maar is een specifieke vraag gesteld over een bepaald reinigingsmiddel.

Om op die vraag terug te komen vul ik hierbij mij eerder antwoord aan.
De inwerkingskracht van een reinigingsmiddel wordt groter als een oplossing van een reinigingsmiddel een lage oppervlaktespanning heeft. Door de lage oppervlaktespanning krijg je meer schuimvorming.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Oppervlaktespanning

Het onderstaande plaatje gaat over een ander reinigingsmiddel maar laat wel zien wat ik bedoel.

Chemipro caustic gebruik ik al vele jaren. Het is mij daarbij opgevallen dat de schuimvorming van het middel wisselend is. Vermoedelijk komt dit door kleine veranderingen in de samenstelling.

Overigens maken veel professionele brouwers hun apparatuur schoon met behulp van CIP-installaties. Bij het gebruik van een dergelijke installatie is grote schuimvorming niet gewenst omdat daardoor de spuitmondjes niet goed werken en het schuim het rondpompen bemoeilijkt.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #23 Gepost op: 01-04-2019 22:23 u »
Misschien is dit spuit elf, maar dit is een mooier voorbeeld van wat een oppervlakte actieve stof doet met een oplosmiddel (hier water).

Links water, rechts met een oppervlakteactieve stof (surfactant) wat de oppervlaktespanning doet verlagen.

Rechtse druppel vloeit mooier uit, en bevochtigt beter, en in dit geval dus betere contacteigenschappen met het materiaal.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #24 Gepost op: 01-04-2019 22:52 u »
Klopt. Ik deel ook jouw ervaring niet. Ik gebruik dat spul niet en ik gebruik geen flesjes met schimmel. ;)