Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schuimkraag  (gelezen 1352 keer)

Offline Boogaard

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij. D'n Ingel.
Schuimkraag
« Gepost op: 29-03-2019 01:51 u »
Wie heeft er ervaring mee om schuimkraagverbetera te gebruiken van arsegan verkrijgbaar bij Brouwmarkt, staat garant voor een stevige schuimkraag op je bier. ideaal toch. Maar wat is het voor poeder en is het inderdaad zo goed als het omschreven wordt.
Voordat ik het ga kopen en uit proberen wil graag weten wat de ervaringen zijn van medebrouwers.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
Re: schuimkraag
« Reactie #1 Gepost op: 29-03-2019 08:44 u »
Ik zou er niet aan beginnen. Typisch van die producten die je als beginner n keer gebruikt en daarna nooit meer.
Bovendien zou je jezelf de vraag moeten stellen of je dit soort hulpstoffen in je bier wil. Je drinkt het ten slotte gewoon op natuurlijk... De kunst van het brouwen is om met alleen water, mout, hop en gist een mooi bier te creren. Dat vraagt enige oefening.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 29-03-2019 09:32 u »
De beste "schuimkraag verbeteraar" is temperatuur gecontroleerd vergisten

Het beste bier brouw jezelf

Offline Jordy74

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 29-03-2019 10:13 u »
Ik zou er persoonlijk ook niet mijn geld aan uitgeven.

Offline Pieter1954

• Vol lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 29-03-2019 11:53 u »
Ik heb ook altijd problemen met mijn schuimkraag. Brouwen gebeurd onder gecontroleerde omstandigheden. Ook het nagisten in de fles onder een elektrische deken gebeurd gecontroleerd. Toch heb ik altijd tegenvallend schuim dat heel snel weg is. Aan bottelsuiker voeg ik altijd minimaal 7gr/l toe.
Ook ik heb weleens zitten denken aan zo'n verbeteraar maar weet ook niet wat erin zit en wat er dan gebeurd.
Er zal ongetwijfeld al veel over gepost zijn, maar als je gaat zoeken krijg je een vracht aan meldingen dat je dan ook niet meer de speld in de hooiberg vindt.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 29-03-2019 12:25 u »
De beste "schuimkraag verbeteraar" is temperatuur gecontroleerd vergisten.
Hop is ook heel goed voor de schuimkraag, genoeg hop en een rollende kook.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
Re: Schuimkraag
« Reactie #6 Gepost op: 29-03-2019 12:37 u »
Hop is ook heel goed voor de schuimkraag, genoeg hop en een rollende kook.

Dreft werkt ook goed. Glazen warm afwassen met minuscuul drupje, daarna koud naspoelen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #7 Gepost op: 29-03-2019 12:44 u »
Ik heb ook altijd problemen met mijn schuimkraag. Brouwen gebeurd onder gecontroleerde omstandigheden. Ook het nagisten in de fles onder een elektrische deken gebeurd gecontroleerd. Toch heb ik altijd tegenvallend schuim dat heel snel weg is. Aan bottelsuiker voeg ik altijd minimaal 7gr/l toe.
Ook ik heb weleens zitten denken aan zo'n verbeteraar maar weet ook niet wat erin zit en wat er dan gebeurd.
Er zal ongetwijfeld al veel over gepost zijn, maar als je gaat zoeken krijg je een vracht aan meldingen dat je dan ook niet meer de speld in de hooiberg vindt.
Meestal begint het schuimprobleem bij de temperatuur van het inmaschen, is die lager dan 60C dan is de kwaliteit van het schuim in je glas niet goed tot slecht.
Begin daar eens mee.   

Offline Boogaard

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 29-03-2019 13:08 u »
ik vergis bij kamertemparatuur  dus redelijk stabiel hoofvergisting op gemiddeld 22 graden en nagisten op 18 tot 19 graden is een bovengist.
Ik heb geleerd inmaisen eerste stap 10 minuten op 53 graden voor een betere schuimkraag, ik zal de volgende keer eens bij 60 graden proberen.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #9 Gepost op: 29-03-2019 13:10 u »
Meestal begint het schuimprobleem bij de temperatuur van het inmaschen, is die lager dan 60C dan is de kwaliteit van het schuim in je glas niet goed tot slecht.
Begin daar eens mee.   

Uhhhh.... Nou versimpel je het probleem onterecht. Ik maisch vaker in met 52 graden, en heb niks klagen over de schuimkraag.

ik vergis bij kamertemparatuur  dus redelijk stabiel hoofdvergisting op gemiddeld 22 graden en nagisten op 18 tot 19 graden is een bovengist.

Ga er maar van uit dat je te warm vergist, want je brouwsel wordt zeker 2 graden warmer dan je kamertemperatuur. Te warme vergisting resulteert tot meer hogere alcoholen, wat een negatieve invloed heeft op je schuimkraag.

Offline Boogaard

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 29-03-2019 13:17 u »
Ok dan moet ik het probleem toch in een andere richting zoeken. op mijn weizen bier krijg ik wel een redelijke goede schuimkraag maar op mijn tripel een stuk slechter zakt snel in en op mijn bokbieren is om te huilen. Slaat heel gouw dood, ik brouw het meestal wel met caramunchi en zo voor betere schuimkwaliteit.
Ik zou zo niet weten wat ik nog meer kan doen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 29-03-2019 13:21 u »
Ik zei begin, maar bij schuim komt natuurlijk meer kijken dan alleen inmaischen. Ook hop heeft een invloed (is al gezegd) en niet te vergeten de temperatuur in het gistvat en tijdens het nagisten op fles.
Hier is het schuim flink verbeterd sinds ik inmaisch bij 63C voordien champagne schuim.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #12 Gepost op: 29-03-2019 13:45 u »

ik zou zo niet weten wat ik nog meer kan doen.

Temperatuurgestuurd vergisten, daar valt voor jou de grootste slag mee te behalen. De rest is voor jouw nog geneuzel in de marge.

Offline Pieter1954

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-03-2019 13:55 u »
Bij mijn weizens heb ik al een 40o stap, daarna 50-63-72-78o. Tripel en quadrupel komt niet onder de 63o.
Ook is niet alle bier geschikt om overmatig te hoppen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 29-03-2019 13:59 u »
ik zou zo niet weten wat ik nog meer kan doen.
Vertel er ook eens bij hoe je de temperatuur van het gistende wort meet. In het vat is het enige juiste, al het andere is natte vinger werk.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Offline Pieter1954

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 29-03-2019 14:07 u »
Ik meet te temperatuur bij het maischen in het wort en ook bij het vergisten met een voeler in een thermowell daarnaast ook mbv een iSpindel.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #16 Gepost op: 29-03-2019 16:51 u »
Bij mijn weizens heb ik al een 40o stap, daarna 50-63-72-78o. Tripel en quadrupel komt niet onder de 63o.
Ook is niet alle bier geschikt om overmatig te hoppen.
Je kan hop met een lager IBU gebruiken als bitterhop, dan is je bier niet overmatig gehopt en heb je toch het voordeel van een natuurlijke schuimverbeteraar.

Offline Irukandji

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 29-03-2019 18:05 u »
Ach persoonlijk gebruik ik het al biet omdat je weer meuk in je bier zit te gooien. Dan maar een iets mindere schuomlaag.ik wil me bieren zo puur mogelijk houden zonder kleurstof of andere meuk om het beter te maken.

Tags: