Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoi ik ben Jan  (gelezen 1200 keer)

Offline magicjantje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoi ik ben Jan
« Gepost op: 27-03-2019 16:27 u »
Hallo iedereen,

Mijn naam is dus Jan.
Ik ben 37 jaar, getrouwd, vader van 2 dochters.
Woonachtig in een heel klein Brabants dorpje, Wilbertoord.

Dat je van water, graan en gist lekkere dingen kunt maken wist ik al, ik ben namelijk al ruim 20 jaar broodbakker.
Zo'n beetje mijn hele leven heb ik interesse in hoe voedsel gemaakt wordt. (Anders wordt je ook geen bakker natuurlijk ;))
Vooral het fermentatieproces spreekt me erg aan.
7 jaar geleden ben ik begonnen met wijn maken, vooral omdat er nog wel eens wat overbleef in de moestuin was dat wel handig.
(mijn lekkerste zelf gemaakte wijn is peterselie wijn)(kortom, ben wel in voor experimenten)

Mijn interesse voor het brouwen van bier, heb ik eigenlijk altijd wel gehad, al is het door tijd tekort er nooit echt van gekomen.
Maar mede door de populariteit van "speciaal bier", is dit weer extra aangewakkerd.

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, heb me vandaag geregistreerd want, mijn eerste bier staat de bubbelen in de DJ (af zoals ik hier schijn te moeten zeggen: mandfles.)
Dit is een dunkel weizen, 5 liter.
De mout, gist en hop heb ik besteld via brouwmout (en meteen laten schroten want een molen heb ik nog niet)

Verdere hobby's, Cabaret maken, Geocachen en mag (graag) gaan hardlopen.

Houdoe,

Jan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Hoi ik ben Jan
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2019 16:31 u »
Jan, welkom op het forum!

Al op andere vlakken veel ervaring, wat hier zeker van pas kan komen. Vragen staat vrij, het gebruik van de zoekfunctionaliteit en de tags ook. Heel veel is al beschreven (was je vast al achter), en in de basis is er niet veel nieuws onder de zon, waardoor oude topics ook nog steeds zeer waardevol zijn!

Offline brother_beer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2019 17:03 u »
Welkom, leuke omschrijving. Voordeel als bakker is dat je de "restproducten" van bier vaak prima kunt recyclen voor bijvoorbeeld koeken  ;D.

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2019 21:35 u »
Welkom op het forum.

Dat er maar veel bieren mogen volgen! :brouwen:

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #4 Gepost op: 27-03-2019 22:13 u »
Dag Jan
Welkom
Mijn medebrouwer is ook bakker en van elk brouwsel gaat alles mee. Zelfs van de gistslurry gaat in het brood. Vrij vast brood doch best lekker.

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #5 Gepost op: 28-03-2019 09:29 u »
Dag Jan
Welkom
Mijn medebrouwer is ook bakker en van elk brouwsel gaat alles mee. Zelfs van de gistslurry gaat in t brood. Vrij vast brood doch best lekker.

Ik heb wel eens brood gebakken met overgebleven gistslurry. Dat was een redelijk hopbitter brood geworden.
Hoe voorkom je dat?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 28-03-2019 10:11 u »
Ik heb wel eens brood gebakken met overgebleven gistslurry. Dat was een redelijk hopbitter brood geworden.
Hoe voorkom je dat?

Minder hoppig bier brouwen? ;) Die smaak komt ook in de gist terecht lijkt me, je zou misschien eens slurry van een Weizen kunnen gebruiken?

Offline magicjantje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 28-03-2019 16:49 u »
Voorlopig gaat mijn bostel naar de moestuin.
Schuint goed te zijn voor de grond.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #8 Gepost op: 28-03-2019 17:15 u »
Voorlopig gaat mijn bostel naar de moestuin.
Schuint goed te zijn voor de grond.

Ook voor de ratten, goed oppassen met dat spul. Beter kun je het achterlaten bij een hobbyboer die kippen, varkens of koeien houdt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 28-03-2019 23:25 u »
Hoe voorkom je dat?

Gist neemt veel hopbitterstoffen. De bitterheid van het wort wordt ongeveer de helft minder tijdens de vergisting...

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #10 Gepost op: 29-03-2019 11:08 u »
Welkom Magicjantje, veel plezier met het fermenteren van wat brood had kunnen worden. Als je nog een mooi recept hebt voor bostel brood.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #11 Gepost op: 29-03-2019 11:47 u »
Welkom Magicjantje, veel plezier met het fermenteren van wat brood had kunnen worden. Als je nog een mooi recept hebt voor bostel brood.
60% volkorenmeel ( gewoon de volletarwekorrel compleet gemalen op korenmolen zonder enige toevoeging) en 40% uitgelekte bostel. Gistslurry 20 cl toevoegen en lang genoeg laten rijzen ,  1 nacht of hetgeen nodig is. Water en zout naar behoefte
Lekker vast brood en de kafjes proef je later los
Succes!

Offline Davester

• Vol lid
  • Bier van hier smaakt altijd beter
« Reactie #12 Gepost op: 06-05-2019 18:05 u »
Dag Jan
Welkom
Mijn medebrouwer is ook bakker en van elk brouwsel gaat alles mee. Zelfs van de gistslurry gaat in het brood. Vrij vast brood doch best lekker.

Gaaf, heb je een recept om most in een brood te verwerken?

Tags: