Hoi ik ben Jan

Gestart door magicjantje, 27-03-2019 16:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

magicjantje

Hallo iedereen,

Mijn naam is dus Jan.
Ik ben 37 jaar, getrouwd, vader van 2 dochters.
Woonachtig in een heel klein Brabants dorpje, Wilbertoord.

Dat je van water, graan en gist lekkere dingen kunt maken wist ik al, ik ben namelijk al ruim 20 jaar broodbakker.
Zo'n beetje mijn hele leven heb ik interesse in hoe voedsel gemaakt wordt. (Anders wordt je ook geen bakker natuurlijk ;))
Vooral het fermentatieproces spreekt me erg aan.
7 jaar geleden ben ik begonnen met wijn maken, vooral omdat er nog wel eens wat overbleef in de moestuin was dat wel handig.
(mijn lekkerste zelf gemaakte wijn is peterselie wijn)(kortom, ben wel in voor experimenten)

Mijn interesse voor het brouwen van bier, heb ik eigenlijk altijd wel gehad, al is het door tijd tekort er nooit echt van gekomen.
Maar mede door de populariteit van "speciaal bier", is dit weer extra aangewakkerd.

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, heb me vandaag geregistreerd want, mijn eerste bier staat de bubbelen in de DJ (af zoals ik hier schijn te moeten zeggen: mandfles.)
Dit is een dunkel weizen, 5 liter.
De mout, gist en hop heb ik besteld via brouwmout (en meteen laten schroten want een molen heb ik nog niet)

Verdere hobby's, Cabaret maken, Geocachen en mag (graag) gaan hardlopen.

Houdoe,

Jan

tdp

Jan, welkom op het forum!

Al op andere vlakken veel ervaring, wat hier zeker van pas kan komen. Vragen staat vrij, het gebruik van de zoekfunctionaliteit en de tags ook. Heel veel is al beschreven (was je vast al achter), en in de basis is er niet veel nieuws onder de zon, waardoor oude topics ook nog steeds zeer waardevol zijn!


brother_beer

Welkom, leuke omschrijving. Voordeel als bakker is dat je de "restproducten" van bier vaak prima kunt recyclen voor bijvoorbeeld koeken  ;D.

BrouwMout.nl

Welkom op het forum.

Dat er maar veel bieren mogen volgen! :brouwen:

beermenke

Dag Jan
Welkom
Mijn medebrouwer is ook bakker en van elk brouwsel gaat alles mee. Zelfs van de gistslurry gaat in het brood. Vrij vast brood doch best lekker.

BrouwMout.nl

Citaat van: beermenke op 27-03-2019  22:13 uDag Jan
Welkom
Mijn medebrouwer is ook bakker en van elk brouwsel gaat alles mee. Zelfs van de gistslurry gaat in t brood. Vrij vast brood doch best lekker.

Ik heb wel eens brood gebakken met overgebleven gistslurry. Dat was een redelijk hopbitter brood geworden.
Hoe voorkom je dat?

tdp

Citaat van: BrouwMout.nl op 28-03-2019  09:29 uIk heb wel eens brood gebakken met overgebleven gistslurry. Dat was een redelijk hopbitter brood geworden.
Hoe voorkom je dat?

Minder hoppig bier brouwen? ;) Die smaak komt ook in de gist terecht lijkt me, je zou misschien eens slurry van een Weizen kunnen gebruiken?

magicjantje

Voorlopig gaat mijn bostel naar de moestuin.
Schuint goed te zijn voor de grond.

dirk

Citaat van: magicjantje op 28-03-2019  16:49 uVoorlopig gaat mijn bostel naar de moestuin.
Schuint goed te zijn voor de grond.

Ook voor de ratten, goed oppassen met dat spul. Beter kun je het achterlaten bij een hobbyboer die kippen, varkens of koeien houdt.

Jacques

Citaat van: BrouwMout.nl op 28-03-2019  09:29 uIk heb wel eens brood gebakken met overgebleven gistslurry. Dat was een redelijk hopbitter brood geworden.
Hoe voorkom je dat?

Gist neemt veel hopbitterstoffen. De bitterheid van het wort wordt ongeveer de helft minder tijdens de vergisting...

Adbrouwt

Welkom Magicjantje, veel plezier met het fermenteren van wat brood had kunnen worden. Als je nog een mooi recept hebt voor bostel brood.

beermenke

Citaat van: Adbrouwt op 29-03-2019  11:08 uWelkom Magicjantje, veel plezier met het fermenteren van wat brood had kunnen worden. Als je nog een mooi recept hebt voor bostel brood.
60% volkorenmeel ( gewoon de volletarwekorrel compleet gemalen op korenmolen zonder enige toevoeging) en 40% uitgelekte bostel. Gistslurry 20 cl toevoegen en lang genoeg laten rijzen ,  1 nacht of hetgeen nodig is. Water en zout naar behoefte
Lekker vast brood en de kafjes proef je later los
Succes!

Davester

Citaat van: beermenke op 27-03-2019  22:13 uDag Jan
Welkom
Mijn medebrouwer is ook bakker en van elk brouwsel gaat alles mee. Zelfs van de gistslurry gaat in het brood. Vrij vast brood doch best lekker.

Gaaf, heb je een recept om most in een brood te verwerken?

brouwerwaldonk

Beste Jan,

Ik heb een antwoord gegeven op uw vraag voor een hevelfilter. Kijk maar in uw persoonlijke berichten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.