Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: NEIPA (FruitPunch)  (gelezen 1680 keer)

Offline squaadgras

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
NEIPA (FruitPunch)
« Gepost op: 26-03-2019 20:24 u »
Morgen na 5 maanden winterslaap weer eens de HERMS uit de schuur trekken (verleden week onderhoud gepleegd en het nodige boenwerk verricht). Dit maal een NEIPA gebasseerd op de JuicePunch v3 van Frontaal, aangepast naar eigen inzicht...  >:D De smackpacks staan al lekker bol, morgenochtend schroten en gaan-met-die-banaan. Zie onderstaande datasheet uit BrouwHulp (eerste keer BH, ben overgestapt van mijn excelsheetjes - ben benieuwd!). Waterprofiel is niet helemaal compleet, kon zo snel de CaCO3 niet vinden van mijn leverancier (Dunea), maar doe, met uitzondering van, evt. wat melkzuur toch nog weinig aan waterbehandeling. Vergistingsschema 19 graden (dag 1-3), 20 graden (dag 4), 21 graden (dag 5-13), 'cold crash' naar 11 graden om evt. achtergebleven hopdeeltjes te laten bezinken (wil hopburn zoveel mogelijk voorkomen), maar ook niet te koud gaan ivm behoud van haze. Whirlpool hop op 85 graden voor 20 minuten, drooghoppen op dag 5 en 9. De IBU is wat aan de lage kant, maar aangezien dit het eerste BrouwHulp receptje is, en ik het brouwzaalrendement + verlies nog niet heb aangepast vermoed ik dat ik meer richting de 50 ga.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1901
Naam receptNEIPA (FruitPunch)
Brouwdatum27-03-2019
BierstijlNew England India Pale Ale (NEIPA)
Volume37,5 l
Begin SG1,051 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)32 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
38,50 lWater uit Den Haag
11,93 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l58 mg/l74 mg/l55 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC27,8 %
2,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC27,8 %
1,00 kgTarwevlokkenBrouwmarkt2 EBC11,1 %
1,00 kgHavervlokkenBrouwmarkt2 EBC11,1 %
0,75 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC8,3 %
0,75 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC8,3 %
0,50 kgCara-pilsWeyermann4 EBC5,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstapsmaisch65,0 °C0 min.60 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
70,0 gMosaicpellets12,1%whirlpool (20 minuten)12,4 IBU
50,0 gCitrapellets13,8%whirlpool (20 minuten)10,1 IBU
50,0 gEl Doradopellets12,4%whirlpool (20 minuten)9,1 IBU
65,0 gMosaicpellets12,1%koudhop 1 (dag 5)0,0 IBU
50,0 gCitrapellets13,8%koudhop 1 (dag 5)0,0 IBU
50,0 gEl Doradopellets12,4%koudhop 1 (dag 5)0,0 IBU
65,0 gMosaicpellets12,1%koudhop 2 (dag 9)0,0 IBU
50,0 gCitrapellets13,8%koudhop 2 (dag 9)0,0 IBU
50,0 gEl Doradopellets12,4%koudhop 2 (dag 9)0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 pak(ken)London Ale III (1318)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,013 SG
Alcohol %4,9%

Iemand nog tips, tricks of suggesties?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Session NEIPA (FruitPunch)
« Reactie #1 Gepost op: 26-03-2019 22:34 u »
Voor een session IPA is een begin SG van 1051 hoog. Dat zou ik verlagen naar 1040.

Verder zou ik de pilsmout vervangen door palemout en de hoeveelheid carapilsmout verhogen naar zo'n 8 tot 10%. Hierdoor krijg je ondanks het lagere alcoholgehalte toch nog een redelijke body.

Offline squaadgras

• Boven 10 berichten
  • *
Re: NEIPA (FruitPunch)
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2019 17:27 u »
Dank Jacques, ik ben uiteindelijk afgestapt van het session idee - wilde nog wat 'oudere' mouten opmaken dus ben overgestapt naar een gewone NEIPA van ~5.9%. Vanmiddag lekker met mijn vader in de tuin staan brouwen (prachtig weer!), en ondanks een afwezigheid van 6 maanden ging het eigenlijk zonder horten en stoten. Grootste 'probleem' was nog om het gistvat in de klimaatkast te krijgen; door een klein zelfgemaakt ophoginkje (om het vat horizontaal te houden) paste 'ie er niet helemaal in. Uiteindelijk 32,5l á 1058 weg mogen zetten - heerlijk troebel, het leek wel licht geel fluorescerend moeraswater... als dat je niet uitnodigt om een slok te doen :P!

Zal later het uiteindelijke recept + foto van eindresultaat plaatsen.

Edit:

Troebel c.q. cloudy is what we like.. de haver- & tarwevlokken hebben hun werk gedaan. Net even geproefd. Erg fruitig in de neus, mooie moutsmaak en maar beperkt bitter.. benieuwd wat dit gaat worden.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2019 21:10 u »
Ik zou de whirlpool temperatuur onder de 78 ºC brengen.

Offline squaadgras

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 07-04-2019 14:28 u »
Na 5 dagen hoofdvergisting SG gedaald tot 1018, eerste drooghop toegevoegd (65 g Mosaic, 50 g Citra, 50 g El Dorado). Nu na 10 dagen 1013, en tweede drooghop toegevoegd (zelfde als eerste gift). Over een dag of 5 nogmaals meten, daarna bottelen.

Offline deutski

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 28-09-2019 11:07 u »
ff een schopje, ik wil ook een Neipa maken en dit recept leek me wel aardig.
Hoe is ie uiteindelijk geworden?
Is het verstandig om echt helemaal geen hop mee te koken?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 28-09-2019 15:57 u »

Is het verstandig om echt helemaal geen hop mee te koken?

De bitterheid toevoegen is voor smaak en als houdbaarheid/bescherming. (lang koken= weinig hop + hoge bitterheid)
Toevoegen op 85 graden lijkt mij prima.
Volgens mij is het bij afgeschermd koelen op 20 graden nog prima. Alleen je benodigde IBU's kosten je dan wat meer hop.

Offline deutski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 29-09-2019 10:19 u »

Zal later het uiteindelijke recept + foto van eindresultaat plaatsen.

Edit:

Troebel c.q. cloudy is what we like.. de haver- & tarwevlokken hebben hun werk gedaan. Net even geproefd. Erg fruitig in de neus, mooie moutsmaak en maar beperkt bitter.. benieuwd wat dit gaat worden.

Komt de review/foto van het eindresultaat nog?

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #8 Gepost op: 29-09-2019 10:55 u »
Geen ervaring met dit recept of uberhaubt Neipa. Maar wel wat ervaring met brouwen met El dorado. Dit is een hopsoort die snel ondersneeuwd, als je deze hop goed tot z'n recht wil laten komen moeten de overige hopsoorten op ongeveer 2/3 van de El dorado zijn

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 29-09-2019 14:58 u »
Komt de review/foto van het eindresultaat nog?

Zo te merken is er wel een plaatje geplaatst maar is deze niet meer beschikbaar.

Offline deutski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 30-09-2019 21:51 u »
Zo te merken is er wel een plaatje geplaatst maar is deze niet meer beschikbaar.

Klopt maar dat was niet van het eindresultaat / is geen proefnotitie.

Als je 2 keer koudhopt, haal je dan de eerste koudhop eruit na 3 dagen bij het hevelen?
Of doe je die na het hevelen terug en voeg je gewoon de tweede koudhop extra toe?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 30-09-2019 22:26 u »
Als je 2 keer koudhopt, haal je dan de eerste koudhop eruit na 3 dagen bij het hevelen?
Of doe je die na het hevelen terug en voeg je gewoon de tweede koudhop extra toe?

Aan jou de keuze. Anders gezegd: hier zijn geen richtlijnen voor.

Online Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 01-10-2019 09:09 u »
Ik zou bij een neipa helemaal niet hevelen. Omdat je bijna geen hop in de kook hebt. Officieel eigenlijk geen hop in de kook komt het oxidatiemonster snel om de hoek kijken. Ik zou na twee dagen de eerste hop erbij doen. Na een dag of vijf snel die andere hop erin en de oude eruit. Gauw de deksel erop en de week erop bottelen direct uit je vat. Ik brouw redelijk vaak een neipa maar het is echt een super lastig bier om goed in de fles te krijgen.

Offline deutski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 01-10-2019 17:35 u »
Ik zou bij een neipa helemaal niet hevelen. Omdat je bijna geen hop in de kook hebt. Officieel eigenlijk geen hop in de kook komt het oxidatiemonster snel om de hoek kijken. Ik zou na twee dagen de eerste hop erbij doen. Na een dag of vijf snel die andere hop erin en de oude eruit. Gauw de deksel erop en de week erop bottelen direct uit je vat. Ik brouw redelijk vaak een neipa maar het is echt een super lastig bier om goed in de fles te krijgen.

Ja, maar dat stelt me voor twee problemen:

1. ik heb die dode gistcellen allemaal onderin liggen die ik bij het afvullen deels in de fles krijg.
2. ik kan de bottelsuiker lastig in een goede verhouding bijmengen, dat kan ik in ieder geval niet in het originele gistvat met dode gist omdat ik dan alles door elkaar heen moet mengen.

Persoonlijk hevel ik altijd, voeg dan de opgeloste bottelsuiker toe en bottel dan direct.
Is die korte blootstelling zodanig dat ik direct een oxidatieprobleem krijg?
Betekent toch gewoon dat ik binnen 6 maanden moet drinken ;-)

Online Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 01-10-2019 18:58 u »
Ik zou die dooie gistcellen voor lief nemen gewoon die bottelstang erin en dan per flesje een klein theelepeltje suiker. Ik heb in het begin neipa's gehad die binnen 3 weken al bruin begonnen te worden. Zes maanden ga je waarschijnlijk niet halen als thuisbrouwer heb je gewoon te veel zuurstofinslag na een maand of 2-3 is het beste er echt wel af.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 01-10-2019 22:12 u »
Ik zou die dooie gistcellen voor lief nemen gewoon die bottelstang erin en dan per flesje een klein theelepeltje suiker. Ik heb in het begin neipa's gehad die binnen 3 weken al bruin begonnen te worden. Zes maanden ga je waarschijnlijk niet halen als thuisbrouwer heb je gewoon te veel zuurstofinslag na een maand of 2-3 is het beste er echt wel af.

Een NEIPA hoor inderdaad jong te drinken om optimaal te kunnen genieten van de hoparoma's.
Ik heb een aantal keren een NEIPA gebrouwen omdat mijn vrouw daar een liefhebster van is. Ze drinkt echter niet zo heel veel vandaar dat de bieren ook ouder worden.

Een bruinkleuring heb ik nog niet meegemaakt maar ik let ook wel heel erg op zuurstofinslag. Bij deze bieren gebruik ik de Speidel low oxygen kit. Verder voer ik de vergisting uit in een CCT voorzien van terugslagklepjes. Het bier wordt niet overgeheveld, de gist tap ik af.

Offline deutski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 01-10-2019 23:59 u »
Een NEIPA hoor inderdaad jong te drinken om optimaal te kunnen genieten van de hoparoma's.
Ik heb een aantal keren een NEIPA gebrouwen omdat mijn vrouw daar een liefhebster van is. Ze drinkt echter niet zo heel veel vandaar dat de bieren ook ouder worden.

Een bruinkleuring heb ik nog niet meegemaakt maar ik let ook wel heel erg op zuurstofinslag. Bij deze bieren gebruik ik de Speidel low oxygen kit. Verder voer ik de vergisting uit in een CCT voorzien van terugslagklepjes. Het bier wordt niet overgeheveld, de gist tap ik af.

Ja die fancy opties heb ik allemaal niet, bij mij staat het gewoon te gisten in een 20 l emmertje.
Misschien dat ik inderdaad maar voor de optie ga van brouwsuiker in de fles en dan inderdaad snel opdrinken maar...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 02-10-2019 21:19 u »
Ja die fancy opties heb ik allemaal niet, bij mij staat het gewoon te gisten in een 20 l emmertje.
Misschien dat ik inderdaad maar voor de optie ga van brouwsuiker in de fles en dan inderdaad snel opdrinken maar...

Toen ik begon met de hobby had ik dat allemaal ook niet. In de loop der jaren heb het een en ander aangeschaft. Dat is het beruchte zwarte gat waar we hier op het forum ook wel eens hebben...

Tags: