Schroten voor dummies! Wat is het nut van klam schroten

Gestart door haicoterbeek, 26-03-2019 20:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haicoterbeek

Ik bereik best goede resultaten met de huidige methode van schroten.
1 mm tussen de rollen (dikte van een bankpasje)
Mijn maischefficiency is best goed. (>80%)
Zou ik met klam schroten iets toevoegen?

Wat is het nut van klam schroten?

Tjardo

Voor mij vooral veel minder stofvorming tijdens het schroten, voordat ik klam ging schroten zat mijn hele zolderkamer onder een dun laagje 'meel' na het schroten, nu geheel niet meer (plm. 15 ml water per kilo mout in gesloten emmer goed mengen door emmer te rollen en daarna 15 minuten laten rusten voor het schroten).

JoepH


beermenke

Nuttig is iets als je er zelf een beter resultaat of gevoel bij hebt, zoals rendement, geen filterproblemen en noem maar op.
Bij mijn walsenmolen vind ik 1 mm te fijn, droog of klam
Bij mij staan ze net geen 2 bankpasjes uit elkaar. Klam schroten met 20 ml per kg mout. Water toevoegen en binnen 5 min start ik met handmatig schroten. Grove korrel maar wel allemaal gebroken. Donkere mouten gaan er droog doorheen maar die heb ik voor de smaak en kleur.
Ieder dus zijn of haar eigen werkwijze die je t meest bevalt.
Ik zou zeggen, probeer bij volgend brouwsel eens de helft klam en vergelijk het schrootsel.
Succes! Droog of klam, als je maar brouwt😉

Jacques

Klam schroten zorgt er voor dat de kafjes minder versplinteren bij het schroten. Je filterbed is wat losser. Het filteren gaat wat makkelijker waardoor je een iets hoger rendement krijgt. Echt spectaculair is het niet.

The-Giant-Master

Persoonlijk merk ik weinig verschil. Wellicht komt dit doordat ik brouw met een automaat. Maar groot voordeel is inderdaad minder stof. Ik doe tijdens het vullen van mijn schrootmolen de mout ligt bevochtigen met een planten spuit. Niet echt klam schroten maar een gulde middenweg.

Baron de Mithdac

Citaat van: beermenke op 26-03-2019  21:14 uNuttig is iets als je er zelf een beter resultaat of gevoel bij hebt, zoals rendement, geen filterproblemen en noem maar op.
Bij mijn walsenmolen vind ik 1 mm te fijn, droog of klam
Bij mij staan ze net geen 2 bankpasjes uit elkaar. Klam schroten met 20 ml per kg mout. Water toevoegen en binnen 5 min start ik met handmatig schroten. Grove korrel maar wel allemaal gebroken. Donkere mouten gaan er droog doorheen maar die heb ik voor de smaak en kleur.
Ieder dus zijn of haar eigen werkwijze die je t meest bevalt.
Ik zou zeggen, probeer bij volgend brouwsel eens de helft klam en vergelijk het schrootsel.
Succes! Droog of klam, als je maar brouwt[emoji6]
Wat is voor jou de reden om de rollen 2 mm uit elkaar te zetten? De korrel breekt daardoor minder en je hebt meer ongeschonden kafjes.
Maar waarom?

beermenke

Citaat van: Baron de Mithdac op 27-03-2019  07:48 uWat is voor jou de reden om de rollen 2 mm uit elkaar te zetten? De korrel breekt daardoor minder en je hebt meer ongeschonden kafjes.
Maar waarom?
Nee, net gemeten met schuifmaat. Plaatje van 1,2 mm gaat er net doorheen
Ik heb er nooit hele korrels tussen. Sommige zijn nog heel denk je maar als je ze pakt valt t meellichaam uiteen. Nooit filterproblemen. Laatst 10 kg mout in maischketel en geen probleem

EBC

Ik zou de rollen 'scheef' uit elkaar zetten. Dus aan de ene kant met minder opening dan aan de andere kant.

Daarmee krijg je een gevarieerder schrootsel, dat meer lijkt op de professionele molens.

haicoterbeek

Citaat van: EBC op 27-03-2019  14:07 uIk zou de rollen 'scheef' uit elkaar zetten. Dus aan de ene kant met minder opening dan aan de andere kant.

Daarmee krijg je een gevarieerder schrootsel, dat meer lijkt op de professionele molens.
Interessant idee!

beermenke

Citaat van: EBC op 27-03-2019  14:07 uIk zou de rollen 'scheef' uit elkaar zetten. Dus aan de ene kant met minder opening dan aan de andere kant.

Daarmee krijg je een gevarieerder schrootsel, dat meer lijkt op de professionele molens.
Waarom niet zoeken naar je eigen best mogelijke afstelling? Indien scheef heb je altijd schrootsel dat te fijn is geschroot en te weinig geschroot. Ik probeer mijn instelling waarbij elke korrel op zn minst gekneusd is. Dus er zit ook fijn schrootsel tussen. Maar ja, ieders eigen idee en werkwijze natuurlijk.
Neemt niet weg dat ik toch jouw idee eens ga proberen. Ervaren zegt meer dan aannemen.

EBC

Citaat van: beermenke op 27-03-2019  21:36 uWaarom niet zoeken naar je eigen best mogelijke afstelling? Indien scheef heb je altijd schrootsel dat te fijn is geschroot en te weinig geschroot. Ik probeer mijn instelling waarbij elke korrel op zn minst gekneusd is. Dus er zit ook fijn schrootsel tussen. Maar ja, ieders eigen idee en werkwijze natuurlijk.
Neemt niet weg dat ik toch jouw idee eens ga proberen. Ervaren zegt meer dan aannemen.

Grote professionele molens hebben verschillende rollenparen, die elk een andere fijnheid van schrootsel malen.

haicoterbeek

Citaat van: EBC op 27-03-2019  23:04 uGrote professionele molens hebben verschillende rollenparen, die elk een andere fijnheid van schrootsel malen.
Daar valt zeker wat voor te zeggen. Zo had ik het nog niet bekeken. Iets om eens mee te spelen. Bedankt voor de tip.

hobbybob

Citaat van: Baron de Mithdac op 27-03-2019  07:48 uWat is voor jou de reden om de rollen 2 mm uit elkaar te zetten? De korrel breekt daardoor minder en je hebt meer ongeschonden kafjes.
Maar waarom?
Nu er geen 2 mm van maken, er staat net geen 2 pasjes.

Precies zoals hier werkt perfect in de Easybrew zal eens meten hoeveel dat is.
Schatting 1,5 a 1,6 mm

Met deze afstelling haal ik hetzelfde rendement als in mijn oude installatie van 78% zonder te roeren.
Voor tarwe en gemoute haver moet de molen dan wel fijner afgesteld worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.