Mislukte Karmeliet?

Gestart door Enos, 20-03-2019 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Ik heb 5 weken terug een Karmeliet kloon gebrouwen, met een recept uit het forum die na mijn inzien er wel uitsprong qua verwachting.
Ik heb het gedronken en het was een vlak en saai biertje , ik miste de echte smaak van de Karmeliet.

Nu heb ik zelf gist opgekweekt uit een flesje Karmeliet, om er zeker van te zijn dat ik de juiste  gist had.

Maar nu vraag ik mij af was het geen bottelgist en ben voor niet aan het opkweken geweest.
Weet iemand antwoord of moet hij nog rijpen en ben ik te ongeduldig
p.s hier het recept

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Karmeliet
Kenmerk                   :
Brouwdatum                : 10-2-2019
Biertype                  : Tripel
Aantal liters             : 18
Gewenst begin SG          : 1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 0.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 29,45 liter
Maischdikte               : 4,00 l/kg
Maischwater               : 0,00 liter
Spoelwater                : 6,70 liter
Kooktijd                  : 75 minuten
Berekende kleur           : 8 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid      : 40 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Premium Pilsner extra pale   49,5 %         2,812 kg       2 EBC                                                                                 
Haver vlokken                10,3 %         0,586 kg       2 EBC                                                                     
Pale Oat Malt                10,3 %         0,586 kg       5 EBC                                                                     
Gerst Vlokken                10,3 %         0,586 kg       2 EBC                                                                     
Tarwemout (DM)               6,8 %          0,388 kg       4 EBC                                                                     
Tarwe Vlokken                6,8 %          0,388 kg       2 EBC                                                                   
Kristalsuuiker               3,2 %          0,180 kg       0 EBC                                                                     
Rijsthulzen                  2,8 %          0,158 kg       0 EBC                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Styrian Goldings   4,8 %     14 gr          60 Min.        25 EBU                                                                           
Saaz               3,0 %     11 gr          20 Min.        7 EBU                                                               
Styrian Goldings   4,8 %     18 gr          10 Min.        12 EBU                                                                           

Kruiden----------------------------------------------------------------
Paradijszaad                                2 gr           10 Min.                                                         
Koriander (gemalen korrels)                 2 gr           10 Min.                                                                         
Sinaasappelschillen                         3 gr           10 Min.                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Karmeliet opkweek
Gist toegevoegd als       : Giststarter


Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 37°C      10 Min.      4,0 l/kg
Stap 2: 60°C      40 Min.      4,0 l/kg
Stap 3: 70°C      20 Min.      4,0 l/kg
Stap 4: 78°C      5 Min.      4,0 l/kg







Irukandji

Heb je een goede berekening gedaan. 30 liter brouwwater met nog geen 3 kg mout is wat weinig. Verder snel gekeken maar zie alleen kleine hoeveelheden. Wat waren je waardes tijdens en na het brouwen? Denk dat je je SG van 1080 niet gehaald heb namelijk.

PP

Goed lezen!

De storting is prima. Kun je iets zeggen over de vergistingstemperatuur?

Groet, Paul

Enos

Citaat van: PP op 21-03-2019  18:13 uGoed lezen!

De storting is prima. Kun je iets zeggen over de vergistingstemperatuur?

Groet, Paul
De vergisting heb ik in de eerste 3 dagen op 18 graden en toen per dag een halve graad opgeschroefd tot en met 20.5 graden

lier

Karmeliet moet doorgaans wel even rijpen, bij mij in elk geval.

PP

Citaat van: Enos op 21-03-2019  18:17 uDe vergisting heb ik in de eerste 3 dagen op 18 graden en toen per dag een halve graad opgeschroefd tot en met 20.5 graden

Persoonlijk zou ik hogere gisttemperaturen aanhouden zodat meer aroma en smaakstoffen gevormd worden (minder "cleane" vergisting).

Serge VL

Het originele recept is van mijn hand samen met HermanH en DavyP

Wat mij opvalt is dat je bitterheid veel te hoog is voor een Karmeliet dat mag maar 16 IBU zijn ipv 40 IBU

Enos

Citaat van: Serge VL op 22-03-2019  11:03 uHet originele recept is van mijn hand samen met HermanH en DavyP

Wat mij opvalt is dat je bitterheid veel te hoog is voor een karmeliet dat mag maar 16 IBU zijn ipv 40 IBU

Ja dat zag ik ook, maar als ik het originele recept van u invul kom ik ook volgens BrouwVisie ruim in de 40 IBU

Serge VL

Het klopt ergens niet, Het is trouwens 20 IBU voor een Karmeliet  :-[  (ik was met snel te gaan kijken naar het recept de extra bittenring door de toegevoegde terahop bij het bottelen vergeten mee te tellen.)

Heb je mogelijk het aantal gram aan hop van een 20l recept overgenomen en in een 10l recept gestoken?
Zie onderstaande screenshot dit zijn de waarden die ik gebruik voor 10l als er geen tetrahop is gebruikt en dus als alle bittering uit natuurlijke hop komt.

 

Enos

Citaat van: Serge VL op 22-03-2019  14:31 uHet klopt ergens niet, Het is trouwens 20 IBU voor een Karmeliet  :-[  (ik was met snel te gaan kijken naar het recept de extra bittenring door de toegevoegde terahop bij het bottelen vergeten mee te tellen.)

Heb je mogelijk het aantal gram aan hop van een 20l recept overgenomen en in een 10l recept gestoken?
Zie onderstaande screenshot dit zijn de waarden die ik gebruik voor 10l als er geen tetrahop is gebruikt en dus als alle bittering uit natuurlijke hop komt.

Maar in uw recept staan andere hoeveelheden hop.
Daar staat dit.
 Hop
Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
17,9 g   Styrian Goldings   pellets   4,2%   60 min.   9,6 IBU
15,4 g   Saaz                 pellets   3,8%   20 min.   4,5 IBU
30,6 g     Styrian Goldings   pellets   4,2%   10 min.   5,9 IBU

En dit is toch voor een recept van 20 liter.

Marcel_k

Ik gebruik voor 18 L ook meer kruiden hoor.

Serge VL

Citaat van: Enos op 22-03-2019  18:02 uMaar in uw recept staan andere hoeveelheden hop.
Daar staat dit.
 Hop
Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
17,9 g   Styrian Goldings   pellets   4,2%   60 min.   9,6 IBU
15,4 g   Saaz                 pellets   3,8%   20 min.   4,5 IBU
30,6 g     Styrian Goldings   pellets   4,2%   10 min.   5,9 IBU

En dit is toch voor een recept van 20 liter

Als je 9.6 + 4.5+ 5.9 samentelt kom je toch aan 20 IBU dus de bitterheid klopt.

Wat eigenlijk niet klopt zijn de hoeveelheden onderling.
Het is 2g/l Styrian als aromahop op 10 min einde kook en het is 1 r/l Saaz als aromahop op 20 min einde kook.
Voor de aroma hoppen neem je normaal de g/ l hop over in een recept, de bitterhop gift die pas je normaal aan zodat je op de gewenste bitterheid komt met jou hoppen (die hebben immers een ander alfazuur gehalte)

Maar ik snap totaal niet hoe BrouwVisie aan die 40 IBU komt met de hoeveelheden die onderaan in je gepost recept staan ik kom met die hoeveelheden zelfs maar aan 16 IBU voor jou 18l ??


Voor jou 18l zou het volgens BrouwHulp voor 20 IBU en bij het gebruik van pellets met 2 g/l en 1 g/l aan aroma hoppen op 10 en 20 einde kook onderstaande kloppen:


Van waar of wie heb je dit recept gekregen?

ramon86

In diverse wat oudere lijstjes is te vinden dat Karmeliet op te kweken is, maar volgens posts die ik op diverse fora recentelijk heb gezien is dit niet langer het geval. Ik ga binnenkort mijn kloon weer eens maken; tot nu toe altijd met alternatieve gisten gedaan, maar wellicht moet ik deze batch eens splitsen en een kweekje uitproberen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.