Wat is het nut van het klonen van een bier

Gestart door haicoterbeek, 25-03-2019 20:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Citaat van: EdwinBrouwt op 08-04-2019  08:37 uHaha, hij is leuk! Bier brouwen is toch moeilijker, helemaal overtuigd  ;D ;) ;D

Klopt, maar toch zit hier ook wel weer een brug in naar brouwen:
De kracht zit hem (vaak) in de eenvoud ;)

Davester

Citaat van: haicoterbeek op 25-03-2019  20:00 uIn een ander topic werd er gesproken over het klonen van een bier. Het namaken of benaderen van een bekende biersoort of merk
Waarom zoveel tijd en energie steken in het klonen/imiteren van een bier?
Het namaken van "de Nachtwacht" blijft een vervalsing waarvan de waarde nagenoeg nul is.

Mijn stelling is:
Het origineel is (en blijft) nu eenmaal veel meer waard als de kopie.

Wat vinden jullie van het klonen van bieren?

Kan me voorstellen dat het klonen een soort van richting is. Je drinkt een bier en wilt met je eigen bier ook ergens daar uitkomen.
Exact namaken zou ik niet nastreven maar bepaalde bieren inspireren me wel dermate dat ik die richting op wil :)

ps.: kan nog wel ff duren, het eerste brouwseltje zit nu in t vat :)

middelaersch

Citaat van: Davester op 08-04-2019  09:27 uKan me voorstellen dat het klonen een soort van richting is. Je drinkt een bier en wilt met je eigen bier ook ergens daar uitkomen.
Exact namaken zou ik niet nastreven maar bepaalde bieren inspireren me wel dermate dat ik die richting op wil :)

Dat is niet echt klonen maar meer brouwen naar een bepaalde bierstijl.
Klonen is in mijn ogen echt één specifiek bier zo exact mogelijk namaken.

Davester

Citaat van: middelaersch op 08-04-2019  10:48 uDat is niet echt klonen maar meer brouwen naar een bepaalde bierstijl.
Klonen is in mijn ogen echt één specifiek bier zo exact mogelijk namaken.

Dat zou mijn idee kunnen zijn, namaken en verbeteren.

To the stars and beyond!

haicoterbeek

Citaat van: middelaersch op 08-04-2019  10:48 uDat is niet echt klonen maar meer brouwen naar een bepaalde bierstijl.
Klonen is in mijn ogen echt één specifiek bier zo exact mogelijk namaken.
Klonen is in mijn ogen ook het namaken van een specifiek bier. Zo was mijn vraagstelling ook bedoeld.
Wat is het nut van het namaken van een La Chouffe, een Westvleteren of een Leffe Blond? 

Edwin brouwt

Voor mij is het leukste deel van het brouwen misschien juist zelf een recept maken. Maar samen met mijn brouwmaat kiezen we er soms voor om een kloon te doen. Omdat hij zich wat minder goed inleest  en ik het zelf  wat minder interessant vind om iets na te na maken wordt het  (bijvoorbeeld) een de Koninck met chouffe gist (prima biertje maar geen kloon).


Daarentegen is onze Texels skuumkoppe erg goed gelukt (blinde proeftest gedaan) en dat is toch wel geinig. Je hebt het idee dat je je proces onder controle hebt en dat je snapt hoe je een recept moet opbouwen.


Een kloon recept hier van het forum pakken en dat exact nabrouwen is wel erg saai voor mij, dan kun je het denk ik  beter in de winkel kopen (behalve als het een duur bier is  :D )

Brouwert

Citaat van: haicoterbeek op 09-04-2019  01:21 uKlonen is in mijn ogen ook het namaken van een specifiek bier. Zo was mijn vraagstelling ook bedoeld.
Wat is het nut van het namaken van een La Chouffe, een Westvleteren of een Leffe Blond?

Voor mij zou het een hele kluit geld schelen als ik die biertjes niet hoef te kopen.. voor een flesje (33cl) Chouffe moet ik zo'n 5,60 euro neerleggen hier bij de Vinmonopolet.
Maar zoals eerder gezegd denk ik dat de uitdaging om je proces zo nauwkeurig te beheersen wel de grootste reden zou zijn.

Davester

Citaat van: Brouwert op 09-04-2019  08:26 uVoor mij zou het een hele kluit geld schelen als ik die biertjes niet hoef te kopen.. voor een flesje (33cl) Chouffe moet ik zo'n 5,60 euro neerleggen hier bij de Vinmonopolet.
Maar zoals eerder gezegd denk ik dat de uitdaging om je proces zo nauwkeurig te beheersen wel de grootste reden zou zijn.

Ieder zijn eigen motivatie toch? De een om wat te besparen, de ander voor inspiratie en weer een ander omdat het een grote uitdaging is een bepaald recept zo te klonen dat het niet van origineel te onderscheiden is.

tdp

Citaat van: Brouwert op 09-04-2019  08:26 uVoor mij zou het een hele kluit geld schelen als ik die biertjes niet hoef te kopen.. voor een flesje (33cl) Chouffe moet ik zo'n 5,60 euro neerleggen hier bij de Vinmonopolet.
Maar zoals eerder gezegd denk ik dat de uitdaging om je proces zo nauwkeurig te beheersen wel de grootste reden zou zijn.

Dat zijn inderdaad deftige prijzen. Vorig jaar was ik in het noorden van Finland, vond daar de prijzen ook fors. In verhouding is daar echter wel goedkoper om naar het café gaan dan hier, dat dan wel :)

Ronnie

Citaat van: tdp op 09-04-2019  09:14 u... Vorig jaar was ik in het noorden van Finland, vond daar de prijzen ook fors. In verhouding is daar echter wel goedkoper om naar het café gaan dan hier, dat dan wel :)

Omstreeks 1993 daar ook nog geweest, dat was gene vette toen om er bier te drinken, was in verhouding met thuis heel duur op restaurant en "pub" in zoverre dat zoiets ginder toen bestond. Was effe ten Oosten van de hoofdstad vlak bij een station waar een trein met bestemming Leningrad (noemt nu St-Petersburg) stond te wachten.
Alles waar ook maar een beetje alcohol in zat was echt heel duur...

Brouwert

Citaat van: tdp op 09-04-2019  09:14 uDat zijn inderdaad deftige prijzen. Vorig jaar was ik in het noorden van Finland, vond daar de prijzen ook fors. In verhouding is daar echter wel goedkoper om naar het café gaan dan hier, dat dan wel :)

In het Café betalen we hier ook gewoon de hoofdprijs, al snel 8 euro voor een voor een fabriekspils (0,4l... dat dan weer wel  ::))

tdp

Citaat van: Brouwert op 09-04-2019  12:12 uIn het Café betalen we hier ook gewoon de hoofdprijs, al snel 8 euro voor een voor een fabriekspils (0,4l... dat dan weer wel  ::))

Wat is die lokale pils trouwens slecht in Finland, maar dat geheel terzijde ;)

Brouwert

Citaat van: tdp op 09-04-2019  12:31 uWat is die lokale pils trouwens slecht in Finland, maar dat geheel terzijde ;)

Geen idee van de pils in Finland, maar hier in Noorwegen is het ook niet bijzonder spannend.. Verder veel IPA geweld en wat saisons. Gelukkig beginnen meer traitionele kveik bieren ook in de horeca langzaam terrein te winnen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.