Het namaken van de Nachtwacht is fokking moeilijk en je bent een hele goeie schilder als het je lukt!
Ik denk dat je inderdaad goed moet kunnen schilderen, wil je de nachtwacht redelijk gelijkend na kunnen schilderen. Maar geldt dan niet nog steeds dat degene die het origineel bedacht en geschilderd heeft, een heel veel betere schilder is? Dat denk ik wel. (Ik denk eerlijk gezegd dat heel veel schilders die van de kunstacademie zijn afgestudeerd, als ze zich kwaad willen maken, een redelijke kopie van de nachtwacht kunnen maken. Maar dat doen ze niet omdat ze weten dat het, zoals Haico ook al aangaf, een tamelijk waardeloze imitatie blijft, hoe knapook uitgevoerd.)
Je moet een goede brouwer zijn om een 'noemaarop' exact na te brouwen. Maar is het niet nog veel knapper om zelf een heel goed bier te bedenken en te brouwen? Dat denk ik wel.
Iets goeds namaken vergt vakmanschap, kennis van materialen en de vaardigheid om die kennis toe te passen. Zelf iets bedenken en maken, vergt daarnaast ook nog een stuk creativiteit. Je kunt wel alles van verf weten en daar heel goed mee overweg kunnen, maar dat maakt je nog geen tweede Rembrandt.
Neemt niet weg dat ik respect heb voor iemand die b.v. een Koninck perfect nagemaakt krijgt, dan heb je het vak echt wel in de vingers.