Wat is het nut van een vloeibare gist?

Gestart door haicoterbeek, 25-03-2019 00:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: Serge VL op 27-03-2019  10:18 uWetenschappelijk is het onweerlegbaar aangetoond dat korrelgist niet zo goed presteert als de zelfde gist in vloeibare vorm op een correcte manier opgekweekt, daar is heel wat onderzoek naar gedaan en heel de brouwwereld is al lang van overtuigd van dit standpunt, dit is zelfs totaal niet bediscussieerbaar.  (ref *)

Dat is dan wellicht waar voor de soorten die getest zijn, maar wel enkel indien de vloeibare gist op correcte wijze is opgekweekt. Dat is iets dat voor amateurs niet evident is.

Voor hobbybrouwers is het verschil niet merkbaar.

EBC

Citaat van: elBieros op 27-03-2019  10:51 uBeste EBC, ik ben nog steeds benieuwd welke korrelgist de Westmalle gist is... zou je dit voor ons kunnen ophelderen?
Alvast bedankt!

gr, elB

Lallemand Abbaye.

pincopallino

Er is een zee aan bierliteratuur aanwezig. Zijn er thuisbrouwers die niet weten hoe vloeibare gist correct  wordt opgewekt?

dirk

Citaat van: EBC op 27-03-2019  12:29 uLallemand Abbaye.

Opmerkelijk. Heb wel eens vaker gezocht naar een WY3787 korrelgist variant, en kwam niet verder dan de suggestie voor Mangrove Jack M47.

middelaersch

Citaat van: EBC op 27-03-2019  12:29 uLallemand Abbaye.

Heb hier net op gezocht. Op het forum staan draadjes waarin leden dit gist met Westmalle opkweek hebben vergeleken. Daar kwamen toch tamelijk verschillende resultaten uit...  :weetniet:

EBC

Citaat van: middelaersch op 27-03-2019  13:49 uHeb hier net op gezocht. Op het forum staan draadjes waarin leden dit gist met Westmalle opkweek hebben vergeleken. Daar kwamen toch tamelijk verschillende resultaten uit...  :weetniet:

Westmalle opkweek, Wyeast 3787, WLP530, ze geven elk een ander resultaat. Er zijn zoveel variabelen ...

Etn82

Citaat van: EBC op 27-03-2019  12:29 uLallemand Abbaye.

De Lallemand Abbaye zou de Chimay gist zijn, althans dat heb ik ergens gelezen. Mijn ervaring is dat deze in ieder geval niet op Westmalle lijkt.

De Be-256 van Fermentis komt in mijn ervaring aardig in de buurt van de Westmalle.

Jacques

Citaat van: Baron de Mithdac op 27-03-2019  07:54 uWat bedoel je met meer kanten. Als ik een korrelgist neem dan kan ik daarmee zeker 3 à 4 verschillende bieren mee brouwen. Vergisten in een range van 12 tot 24 graden zorgt er voor dat je een heel pallet aan smaken hebt.
Ik hoor daar niemand over bij het gebruik van vloeibare gisten.

Wat ik bedoel is dat er meer vloeibare gisten beschikbaar zijn dan korrelgisten. Bij korrelgisten zijn er overigens veel gisten die hetzelfde zijn maar verkocht worden onder een ander merk/naam. US-05 is daar een mooi voorbeeld van.

Met vloeibare gist kun je net als met een korrelgist verschillende bieren brouwen. En uiteraard kun je de gisten gebruiken bij meerdere temperaturen.
Vergeet niet dat een  korrelgist niets anders is dan een (vloeibare) gist die gedroogd is. En ook dat als als een korrelgist zich vermenigvuldigd heeft deze zich niet onderscheidt van een vloeibare gist.

Zowel korrelgist als vloeibare gist zijn... gist!

Jacques

Citaat van: Serge VL op 27-03-2019  10:18 uWetenschappelijk is het onweerlegbaar aangetoond dat korrelgist niet zo goed presteert als de zelfde gist in vloeibare vorm op een correcte manier opgekweekt, daar is heel wat onderzoek naar gedaan en heel de brouwwereld is al lang van overtuigd van dit standpunt, dit is zelfs totaal niet bediscussieerbaar.  (ref *)
Je zit oa met de osmotische stress ten gevolge van het dehydratie en het hydratatie proces zit bij korrelgist, het inbrengen van veel meer dode gistcellen bij het gebruik van korrelgist enz.. Welke allen een invloed hebben op de prestatie en productie van smaak componenten geproduceerd door deze (korrel)gisten.

Echter tussen iets wetenschappelijk aantonen en het verschil proeven met onze arme zielige smaakpapillen dat is ook nog iets anders.
Trouwens we hebben er leren mee leven en aanvaarden deze (minimale)smaak afwijking als "het smaakprofiel" van deze korrelgisten zonder er verder bij stil te staan. (wat ook geen probleem is)
En dan is er ook nog de factor gemakzucht, eenvoud van gebruik, en voor vele kleien brouwerijen het economische voordeel bij het gebruik van korrelgist, de investering om op grotere schaal gist op te kweken rendeert niet bij zulke pietluttige volumes

Ik vind het zelfs geen discussie waard,  :degroeten:

Ref* http://eprints.nottingham.ac.uk/29243/1/555331.pdf

Zoals ik hiervoor schreef is er hooguit bij de eerste generatie een verschil. Zodra de gist zich vermenigvuldigd heeft is er geen verschil meer.

Verder zijn de inzichten rond het gebruik van korrelgist in beweging. Jarenlang hebben de fabrikanten gehamerd op het belang van het hydrateren van gist. Daar wordt nu naar aanleiding van recent onderzoek (van na 2011...) veel genuanceerder over gedacht.

Verder is een ervaringsfeit dat een bier vergist met vloeibare gist niet per definitie beter van smaak is.
De kwaliteit van korrelgist is in de loop der jaren aanzienlijk verbeterd. De cellen hebben meer glycogeen en het aandeel dode cellen is verminderd. Ook bevat gedroogde gist minder andere micro-organismen dan de nodige jaren geleden.

Oscar

Citaat van: haicoterbeek op 25-03-2019  00:19 uWat is het nut van vloeibare gist?

Dat je het kunt schenken... :nut: :weetniet: :proost2: :clownsmile:

haicoterbeek

Als ik alle bijdragen op me in laat werken dan zie ik dat de meningen aardig uit een lopen.
Samenvattend stel ik vast dat de gebruikers van korrelgist tevreden zijn over de prijs en het gemak van korrelgist. De "korrelgisters" wijzen er ook op dat door gebruik te maken van verschillende temperaturen er veel mogelijk is. Ook zijn er bij de verschillende leveranciers best wel veel soorten te krijgen.

De vloeibare gist gebruikers zijn voornamelijk blij met de hoeveelheid verschillende soorten en de levensvatbaarheid.

Iedereen bedankt voor de inbreng.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.