Wat is het nut van een vloeibare gist?

Gestart door haicoterbeek, 25-03-2019 00:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: MaJa op 25-03-2019  21:13 uEn welke is dat dan¿

Wyeast #3787 Trappist High Gravity
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2019  21:28 uWyeast #3787 Trappist High Gravity
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

Bij mijn weten is dat geen korrel zoals EBC zegt ?¿.....

Silky

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2019  21:28 uWyeast #3787 Trappist High Gravity
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

Wyeast 3787 is zeer geschikt maar uiteraard geen korrel...
Welke korrelgist hiervoor een alternatief zou kunnen zijn zou ik ook wel eens willen weten. S33 en T58 al zeker niet...

Oscar

Citaat van: haicoterbeek op 25-03-2019  00:19 uMet korrelgist maak ik prima biertjes. Ik kan er alle kanten mee op!

Scottisch ale? Welke korrelgist?  :) 

haicoterbeek

Citaat van: Oscar op 26-03-2019  01:22 uScottisch ale? Welke korrelgist?  :)
De selectie van een scotch gist is niet zo belangrijk als de vergistingsmethode. Scotch ales worden bij veel lagere temperaturen (10-16) vergist dan traditionele ales en de vergisting kan enkele weken duren. Na de vergisting het bier koud lageren om de helderheid te bevorderen. Dit levert een zeer moutig en helder profiel  Gebruik een gist met lage vergistingsgraad die tegen lagere temperaturen kan.


Om een scottisch ale te benaderen gebruik ik een Fermentis S-04 of een Danstar Nottingham korrelgist.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een zakje vloeibare Wyeast 1728 (scottisch ale) erin mikken en verwachten dat het een scottisch ale wordt omdat dat op het zakje staat. Dan kun je bovenstaande vergeten.

tdp

Citaat van: Juindorper op 25-03-2019  21:27 uWat moet ik me voorstellen bij biologische gist?

Ze zijn, naar mijn weten, de enige producent van biologische gisten. Ze hebben dus een stempel dat de gist biologisch is. Ik denk zelf dat ze bepaalde gisten een keer of 3, 4 doorgekweekt hebben met biologische grondstoffen, om dit certificaat te vekrijgen. Sowieso vind ik de inhoud prettig, 2x zoveel cellen als een Wyeast of White Labs, waarbij een starter minder van belang is (brouw niet heel veel zware bieren).

Van de site:
Isn't all yeast "organic"?
That depends on what you mean by organic. All Imperial Yeast products are USDA Certified Organic by Oregon Tilth. Therefore, we cannot use synthetic chemicals, GMO sugars, petroleum-based chemicals, and other unnatural ingredients to grow the yeast you are using in your beer.

dirk

Citaat van: Silky op 25-03-2019  22:54 uWyeast 3787 is zeer geschikt maar uiteraard geen korrel...
Welke korrelgist hiervoor een alternatief zou kunnen zijn zou ik ook wel eens willen weten. S33 en T58 al zeker niet...

Mangrove Jack M47 zou heel dicht in de buurt moeten komen.

Wil1

Bekijk deze maar eens; Cursus Chris White van White Labs bij Brouwland.


Brouwert

Citaat van: Wil1 op 26-03-2019  12:44 uBekijk deze maar eens; Cursus Chris White van White Labs bij Brouwland.


Wij van WC-eend....

elBieros

Citaat van: EBC op 25-03-2019  21:06 uWestmalle gist is gewoon in korrel te koop hoor.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar! Welke is dat dan?

Baron de Mithdac

Citaat van: Silky op 25-03-2019  22:54 uWyeast 3787 is zeer geschikt maar uiteraard geen korrel...
Welke korrelgist hiervoor een alternatief zou kunnen zijn zou ik ook wel eens willen weten. S33 en T58 al zeker niet...
BE-256?

Oscar

Citaat van: haicoterbeek op 26-03-2019  02:30 uOm een scottisch ale te benaderen

Benaderen... Dat wordt hem dan toch net niet. Die gist is dermate specifiek en voor dit biertype wel vereist. :)   Natuurlijk zijn er geen wetten op dit gebied, dus iedereen mag lekker doen wat ie wilt. Maar sommige gisten zijn er nog niet in korrelvorm dus blijft de noodzaak voor vloeibare gist.

Brettculturen zijn er ook nog niet in korrelvorm en lactobascillus ook niet... Dus... ^-^ :brouwen:

haicoterbeek

Citaat van: Oscar op 26-03-2019  17:09 uBenaderen... Dat wordt hem dan toch net niet. Die gist is dermate specifiek en voor dit biertype wel vereist. :)   Natuurlijk zijn er geen wetten op dit gebied, dus iedereen mag lekker doen wat ie wilt. Maar sommige gisten zijn er nog niet in korrelvorm dus blijft de noodzaak voor vloeibare gist.

Brettculturen zijn er ook nog niet in korrelvorm en lactobascillus ook niet... Dus... ^-^ :brouwen:

Het blijft altijd benaderen. Grote brouwerijen blenden zelfs de batches uit de zelfde brouwerij om hun specifieke smaak te benaderen.

hansHalberstadt

Citaat van: Wil1 op 26-03-2019  12:44 uBekijk deze maar eens; Cursus Chris White van White Labs bij Brouwland.


Wat wil je met deze link duidelijk maken? Dat gistcellen die gedroogd waren meer moeite hebben om smaakstoffen van binnen naar buiten de cel te transporteren dan vloeibare gist?

Oscar

Citaat van: haicoterbeek op 26-03-2019  18:18 uGrote brouwerijen blenden zelfs de batches uit de zelfde brouwerij om hun specifieke smaak te benaderen.


Dat komt omdat ze de smaak tot achter de komma gelijk willen hebben. Voor kleine brouwerijen hoeft dat niet. ;)

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 25-03-2019  00:19 uMet korrelgist brouw ik prima biertjes. Ik kan er alle kanten mee op!
Wat is het nut van vloeibare gist?

Het nut van vloeibare gist is dezelfde als dat van korrelgist: vergisten van je wort.

Met vloeibare gist kun je meer kanten op omdat nog niet alle gisten gedroogd te koop zijn.

Ten opzichte van vloeibare gist zijn korrelgisten goedkoper en ze bewaren beter. Ze hebben zeker hun voordelen. De tijd dat korrelgist een kwalitatief minder bier geeft dan vloeibare gist is voorbij.

Baron de Mithdac

Citaat van: Jacques op 26-03-2019  23:18 uHet nut van vloeibare gist is dezelfde als dat van korrelgist: vergisten van je wort.

Met vloeibare gist kun je meer kanten op omdat nog niet alle gisten gedroogd te koop zijn.

Ten opzichte van vloeibare gist zijn korrelgisten goedkoper en ze bewaren beter. Ze hebben zeker hun voordelen. De tijd dat korrelgist een kwalitatief minder bier geeft dan vloeibare gist is voorbij.
Wat bedoel je met meer kanten. Als ik een korrelgist neem dan kan ik daarmee zeker 3 à 4 verschillende bieren mee brouwen. Vergisten in een range van 12 tot 24 graden zorgt er voor dat je een heel pallet aan smaken hebt.
Ik hoor daar niemand over bij het gebruik van vloeibare gisten.

EBC

Citaat van: Jacques op 26-03-2019  23:18 uMet vloeibare gist kun je meer kanten op omdat nog niet alle gisten gedroogd te koop zijn.

Je kan dan hooguit andere kanten op. Maar dan enkel indien je weet elke droge gist ooit welke vloeibare geweest is.

De combinatie met mout, hop en vergistingsomstandigheden, maakt dat er zoveel variaties mogelijk zijn, dat vloeibaar of droog geen verschil maakt.

Vloeibaar is een hobby in de hobby. Je moet het leuk vinden om met gist te spelen. Daarbij kan je (en de leveranciers en transporteurs) ook veel fout doen. Het is zeker geen garantie voor beter bier.

EBC

Citaat van: Oscar op 26-03-2019  17:09 u...  lactobascillus ook niet... Dus... ^-^ :brouwen:

Dat is gewoon een melkzuurbacterie. Yoghurtcultuurtje, kaascultuur, zuurkoolfermentje gedroogd overal verkrijgbaar.

Hay

En ik heb daar helemaal geen hobby aan om een starter te maken sterker nog ik heb er een gruwelijke hekel aan.
En als ik een starter moest maken zou ik stoppen met brouwen en ben gewoon heel tevreden over de korrelgisten.
En probeer ook steeds andere gisten uit om te kijken wat beter is of wat hier boven gezegd andere temperatuur.
Wat inderdaad heel veel in smaak uit maakt.

Serge VL

Citaat van: EBC op 27-03-2019  08:22 uJe kan dan hooguit andere kanten op. Maar dan enkel indien je weet elke droge gist ooit welke vloeibare geweest is.

De combinatie met mout, hop en vergistingsomstandigheden, maakt dat er zoveel variaties mogelijk zijn, dat vloeibaar of droog geen verschil maakt.

Vloeibaar is een hobby in de hobby. Je moet het leuk vinden om met gist te spelen. Daarbij kan je (en de leveranciers en transporteurs) ook veel fout doen. Het is zeker geen garantie voor beter bier.
Citaat van: Jacques op 26-03-2019  23:18 uHet nut van vloeibare gist is dezelfde als dat van korrelgist: vergisten van je wort.

Met vloeibare gist kun je meer kanten op omdat nog niet alle gisten gedroogd te koop zijn.

Ten opzichte van vloeibare gist zijn korrelgisten goedkoper en ze bewaren beter. Ze hebben zeker hun voordelen. De tijd dat korrelgist een kwalitatief minder bier geeft dan vloeibare gist is voorbij.

Wetenschappelijk is het onweerlegbaar aangetoond dat korrelgist niet zo goed presteert als de zelfde gist in vloeibare vorm op een correcte manier opgekweekt, daar is heel wat onderzoek naar gedaan en heel de brouwwereld is al lang van overtuigd van dit standpunt, dit is zelfs totaal niet bediscussieerbaar.  (ref *)
Je zit oa met de osmotische stress ten gevolge van het dehydratie en het hydratatie proces zit bij korrelgist, het inbrengen van veel meer dode gistcellen bij het gebruik van korrelgist enz.. Welke allen een invloed hebben op de prestatie en productie van smaak componenten geproduceerd door deze (korrel)gisten.

Echter tussen iets wetenschappelijk aantonen en het verschil proeven met onze arme zielige smaakpapillen dat is ook nog iets anders.
Trouwens we hebben er leren mee leven en aanvaarden deze (minimale)smaak afwijking als "het smaakprofiel" van deze korrelgisten zonder er verder bij stil te staan. (wat ook geen probleem is)
En dan is er ook nog de factor gemakzucht, eenvoud van gebruik, en voor vele kleien brouwerijen het economische voordeel bij het gebruik van korrelgist, de investering om op grotere schaal gist op te kweken rendeert niet bij zulke pietluttige volumes

Ik vind het zelfs geen discussie waard,  :degroeten:

Ref* http://eprints.nottingham.ac.uk/29243/1/555331.pdf

elBieros

Citaat van: EBC op 25-03-2019  21:06 uWestmalle gist is gewoon in korrel te koop hoor.

Beste EBC, ik ben nog steeds benieuwd welke korrelgist de Westmalle gist is...  zou je dit voor ons kunnen ophelderen?
Alvast bedankt!

gr, elB

Traploper

Ik haal er vooral plezier uit om veel met mouten en andere granen te spelen in mijn recepten en ben meestal vooral op zoek naar een clean profiel die de mout goed laten doorschijnen. Dan kom ik met korrelgist vaak prima uit.

pincopallino

Als er geen verschil zou zijn tussen korrel en vloeibaar dan is het produceren van vloeibare gist (stuk duurder) niet anders dan een markt doel. Nee, ik ben met Serge VL eens. Of het resultaat evenredig met de prijsverschil en surplus aan handelingen dan is het: proberen, proberen en proberen...

Wil1

Citaat van: hansHalberstadt op 26-03-2019  18:04 uWat wil je met deze link duidelijk maken?

Niets, ik vind dit een erg interesant verhaal!
Hij vergelijkt droge gist met vloeibare gisten als gedroogd fruit met vers fruit. Veel meer smaak als het vers is. Ik denk wel dat er smaakveranderingen zijn als gist gedroogd wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.