Wat is het nut van een vloeibare gist?

Gestart door haicoterbeek, 25-03-2019 00:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haicoterbeek

Met korrelgist brouw ik prima biertjes. Ik kan er alle kanten mee op!
Wat is het nut van vloeibare gist?

brouwerwaldonk

Ik brouw mijn biertjes met authentieke brouwerijgisten uit de diverse brouwkamers en die zijn niet verkrijgbaar als korrel. Mijn voorkeur gaat 100% naar vloeibaar.
Uit mijn gistbank heb ik de keuze uit een 10 tal soorten en op een dag of 3 heb ik een starter gemaakt (echt kinderspel) om elke batch van ruim 40 L van miljarden jonge actieve gistcellen te voorzien.

hansHalberstadt

Het voordeel van korrelgist is volgens mij dat het aantal actieve cellen veel beter vastligt. Vloeibare gist kan vers zijn of een half jaar oud en dat scheelt misschien wel een factor 10 aan actieve cellen tussen verse gist en oude gist. Ik gebruik het meeste gist opgekweekt van schuine buis of vorig brouwsel in combinatie met een starter. Op die manier wordt het aantal actieve cellen ook weer reproduceerbaar.

 

joerivang

Citaat van: haicoterbeek op 25-03-2019  00:19 uMet korrelgist maak ik prima biertjes. Ik kan er alle kanten mee op!
Wat is het nut van vloeibare gist?

Ik gebruik uit gemak ook altijd korrelgist, alleen bij het maken van een grote batch (40l) hoog SG wort (1.080>) wil ik nog wel eens een starter maken met vloeibare gist.

Brouwert

Ik ben ook erg blij met de beschikbare korrelgisten. De enige reden voor mij om een enkele keer vloeibaar te gebruiken is als ik een gist (of accetabele vervanger) echt niet als korrel kan krijgen.

Serge VL

Citaat van: haicoterbeek op 25-03-2019  00:19 uMet korrelgist maak ik prima biertjes. Ik kan er alle kanten mee op!
Wat is het nut van vloeibare gist?
Kort antwoord, er is veel meer keuze in vloeibare gisten, verder moet je het niet zoeken.
Ben je gelukkig met het aanbod aan korrelgisten, zie ik geen reden om vloeibare gisten te gebruiken.

Natuurlijk is er ook nog het plezier van gist zelf op te kweken en eventueel daar aan gekoppeld er ook nog een mooi gistbank op na te houden, maar als dat niet binnen je interesse gebied valt is dit weer geen reden om er mee te beginnen en kan je gerust bij korrelgisten blijven.

Iedereen kiest toch zelf hoe hij zijn brouw hobby invult  :weetniet:

Peterrr

Als je een bepaald bier zou willen klonen dan kun je b.v. die gist opkweken wat dan vloeibare gist is.
Ik heb net La Trappe gist opgekweekt en dat ging direct als een speer aan de gang.
Maar een korrelgist is net zo goed en zeker makkelijk :biersmile:
grt Peter

Silky

Citaat van: haicoterbeek op 25-03-2019  00:19 uMet korrelgist brouw ik prima biertjes. Ik kan er alle kanten mee op!
Wat is het nut van vloeibare gist?

Zo dacht ik er ook over, tot ik een jaar geleden getriggerd door Adrie Otte die als persoonlijke tekst bij zijn avatar vermeldt "wie zijn bier eert gaat voor vloeibaar" bij wijze van experiment toch eens vloeibare gist uitprobeerde (volgens de regels van de kunst opgeschaald met een starter op een magneetroerder). Sindsdien ben ik helemaal om. De vergisting verloopt naar mijn gevoel nu sneller, meer voorspelbaar en completer (geen gushers meer gehad sindsdien...) de schuimkraag is stabieler en het bier is frisser, levendiger...

Het feit dat ik al doende bijgeleerd heb qua brouwprocessen zal wellicht ook wel meespelen, maar voorlopig gebruik ik toch geen korrelgist meer, tenzij Fermentis F2 wanneer ik een moeizame hergisting verwacht.

Akkoord, het is extra werk en je moet wat meer aandacht besteden aan de planning, maar dat vind ik persoonlijk geen bezwaar, ik heb de tijd...

Last but not least: er zijn inmiddels aardig wat korrelgisten op de markt, maar de opties zijn bij vloeibaar toch nog steeds flink wat uitgebreider. Een zware blonde brouwen met korrelgist gaat prima, maar op die manier een geloofwaardige Duvel brouwen is mij in ieder geval nooit gelukt...

Brouwert

Citaat van: Silky op 25-03-2019  15:03 uZo dacht ik er ook over, tot ik een jaar geleden getriggerd door Adrie Otte die als persoonlijke tekst bij zijn avatar vermeldt "wie zijn bier eert gaat voor vloeibaar" bij wijze van experiment toch eens vloeibare gist uitprobeerde (volgens de regels van de kunst opgeschaald met een starter op een magneetroerder). Sindsdien ben ik helemaal om. De vergisting verloopt naar mijn gevoel nu sneller, meer voorspelbaar en completer (geen gushers meer gehad sindsdien...) de schuimkraag is stabieler en het bier is frisser, levendiger...

Het feit dat ik al doende bijgeleerd heb qua brouwprocessen zal wellicht ook wel meespelen, maar voorlopig gebruik ik toch geen korrelgist meer, tenzij Fermentis F2 wanneer ik een moeizame hergisting verwacht.

Akkoord, het is extra werk en je moet wat meer aandacht besteden aan de planning, maar dat vind ik persoonlijk geen bezwaar, ik heb de tijd...

Last but not least: er zijn inmiddels aardig wat korrelgisten op de markt, maar de opties zijn bij vloeibaar toch nog steeds flink wat uitgebreider. Een zware blonde brouwen met korrelgist gaat prima, maar op die manier een geloofwaardige Duvel brouwen is mij in ieder geval nooit gelukt...

Ik heb ondanks gebruik van korrelgist geen problemen met het op gang komen van mijn vergisting, nooit gushers en de schuimkraag staat er bijna altijd goed bij. Ik twijfel of deze eigenschappen echt toe te wijden zijn aan het verschil tussen korrelgist vs. vloeibaar. Maar als het voor jou werkt, vooral lekker mee doorbrouwen!  :brouwen:

Voor een goede kloon ben ik het er inderdaad mee eens dat je dan ook de juiste gist moet hebben en vaak is die alleen vloeibaar te krijgen.

Ik heb vaak niet de luxe dat ik mijn brouwsel al 3 dagen van te voren kan plannen en/of opstarten, dus korrelgisten geven mij de vrijheid om op het laatste moment te besluiten om te gaan brouwen. Daarnaast kan ik door de lange houdbaarheid een voorraadje van veelgebruikte gisten in de koelkast bewaren.
Niet zo zeer beter of slechter, maar voor mij persoonlijk een stuk handiger.

Ik wil wel graag een keer een split batch maken met een gist die zowel vloeibaar als droog te krijgen is. Lijkt me interessant om te zien of er verschil is.

brouwerwaldonk

Helemaal mee eens Silky. Ik heb in mijn gistbank een gist die pijlsnel doorgaat tot 1001. Naar ik vernomen heb ooit eenmalig uitgebracht door Wyeast. 

Silky

Citaat van: Brouwert op 25-03-2019  15:34 uIk wil wel graag een keer een split batch maken met een gist die zowel vloeibaar als droog te krijgen is. Lijkt me interresant om te zien of er verschil is.

Goed idee! Ik ga binnenkort een bier (her)brouwen met Wyeast 1056 American Ale dat ik vroeger met Fermentis Safale US-05 maakte en waarvan ik nog een aantal flesjes op voorraad heb. Vervolgens zal ik ze eens naast elkaar proeven. Ben benieuwd  :degroeten:

tdp

Ik gebruik tegenwoordig de vloeibare gisten van Imperial, omdat deze biologisch zijn. Verder maakt het mij niet veel uit, en prefereer ik qua gemak de korrels. Gisteren pils, landbier en blond bier gedronken, alledrie op basis van een korrel gebrouwen. Niks mis mee! Ergo, dat zijn wellicht wel de beste bieren van de laatste tijd :)

EBC

Een groot voordeel van korrel is dat je een veel kleiner gistvat nodig hebt. Of, andersom, je meer kan brouwen in hetzelfde vat  ;).

CeesM

Citaat van: haicoterbeek op 25-03-2019  00:19 uMet korrelgist brouw ik prima biertjes. Ik kan er alle kanten mee op!
Wat is het nut van vloeibare gist?
Geen flauw idee. Ik gebruik altijd korrelgist of bij een kloon de opgekweekte gist uit het depot van het origineel.

Silky

Citaat van: EBC op 25-03-2019  17:02 uEen groot voordeel van korrel is dat je een veel kleiner gistvat nodig hebt. Of, andersom, je meer kan brouwen in hetzelfde vat  ;).

Dat is absoluut waar. Een blow-off bij gebruik van vloeibare gist is geen overbodige luxe. Maar zegt dat ook niets over de intensiteit van de vergisting?

Silky

Citaat van: CeesM op 25-03-2019  17:30 uGeen flauw idee. Ik gebruik altijd korrelgist of bij een kloon de opgekweekte gist uit het depot van het origineel.
... dan moet je wel heel zeker zijn dat ze geen bottelgist gebruiken  ;)

EBC

Citaat van: Silky op 25-03-2019  17:32 uMaar zegt dat ook niets over de intensiteit van de vergisting?

Nee hoor, dat is geen verschil. Ik zou bijna zeggen integendeel. Vloeibaar geeft veel schuim en trage vergisting.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 25-03-2019  17:02 uEen groot voordeel van korrel is dat je een veel kleiner gistvat nodig hebt. Of, andersom, je meer kan brouwen in hetzelfde vat  ;).
Hoezo?

Koen S

Citaat van: EBC op 25-03-2019  17:02 uEen groot voordeel van korrel is dat je een veel kleiner gistvat nodig hebt. Of, andersom, je meer kan brouwen in hetzelfde vat  ;).
Vorige week een sterke blonde gebrouwen met een korrelgist, bry-97. Het schuim spoot dit weekend door het waterslot. Snel een blow off geïmproviseerd. Volgende keer toch een groter gistvat gebruiken. ☹️

middelaersch

Gisteren een tripel gebrouwen en daarvoor een receptje in elkaar geknutseld.
Een van de dingen die je je dan afvraagt: welke gist ga ik gebruiken. Naar aanleiding daarvan eens gekeken naar een aantal 'bewezen recepten' hier op het forum, en toen was ik toch wel een beetje verrast dat veel van die prijswinnende bieren 'gewoon' met een korrelgist zijn gebrouwen.
Dus ik denk dat het gebruik van korrelgist niet tot slechter bier lijdt.

Wel zie ik, wat hierboven ook al is gezegd, dat er in korrel minder keus is. En als je een echt exacte kloon wilt maken, bv van een de Konink of een Westmalle tripel, dat je niet om vloeibaar heen kunt.
Maar ja, als ik een bier wil drinken dat exact als bv een Westmalle smaakt, dan ga ik wel naar de supermarkt... (Maar dat zullen sommigen vast anders zien  :nut: )

haicoterbeek

Citaat van: brouwerwaldonk op 25-03-2019  15:35 uHelemaal mee eens Silky. Ik heb in mijn gistbank een gist die pijlsnel doorgaat tot 1001. Naar ik vernomen heb ooit eenmalig uitgebracht door Wyeast.
Een gist die pijlsnel doorgaat tot 1001. Wat zijn de overige kwalificaties?
Smaak, vergistingsgraad, flocculatie, sedimentatie?
Elke korrel Saisongist schiet als een dolle naar de 1,001. Dit afgezien van de eventuele extra suiker die is toegevoegd.

Neem aan dat als je deze in je gistbank hebt opgenomen je er meer over kunt zeggen?

haicoterbeek

Citaat van: middelaersch op 25-03-2019  19:50 uGisteren een tripel gebrouwen en daarvoor zelf een receptje in elkaar geknutseld.
Een van de dingen die je je dan afvraagt: welke gist ga ik gebruiken. Naar aanleiding daarvan eens gekeken naar een aantal 'bewezen recepten' hier op het forum, en toen was ik toch wel een beetje verrast dat veel van die prijswinnende bieren 'gewoon' met een korrelgist zijn gebrouwen.
Dus ik denk dat het gebruik van korrelgist niet tot slechter bier lijdt.

Wel zie ik, wat hierboven ook al is gezegd, dat er in korrel minder keus is. En als je een echt exacte kloon wilt maken, bv van een de Konink of een Westmalle tripel, dat je niet om vloeibaar heen kunt.
Maar ja, als ik een bier wil drinken dat exact als bv een Westmalle smaakt, dan ga ik wel naar de supermarkt... (Maar dat zullen sommigen vast anders zien  :nut: )
Waarom zou je iets willen klonen? Dat is als het naschilderen van "de Nachtwacht".
De imitatie zal nooit de zelfde waarde krijgen als het origineel.

Wederom een leuk topic! Wat is het nut van het klonen van een bier.

EBC

Citaat van: middelaersch op 25-03-2019  19:50 uEn als je een echt exacte kloon wilt maken, bv ... of een Westmalle tripel, dat je niet om vloeibaar heen kunt.

Westmalle gist is gewoon in korrel te koop hoor.

Maar het gaat je niet meevallen, lees het gaat je nooit lukken, om Westmalle na te maken. Het hele idee van klonen is een utopie. Lukt nooit. Never. Met geen enkel bier.

Daarom is die 'kloon-reden' voor vloeibare gist niet valide. Korrel geeft je net zoveel variatie.

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: EBC op 25-03-2019  21:06 uWestmalle gist is gewoon in korrel te koop hoor.

Maar het gaat je niet meevallen, lees het gaat je nooit lukken, om Westmalle na te maken. Het hele idee van klonen is een utopie. Lukt nooit. Never. Met geen enkel bier.

Daarom is die 'kloon-reden' voor vloeibare gist niet valide. Korrel geeft je net zoveel variatie.

En welke is dat dan¿

Juindorper

Citaat van: tdp op 25-03-2019  16:50 uIk gebruik tegenwoordig de vloeibare gisten van Imperial, omdat deze biologisch zijn. Verder maakt het mij niet veel uit, en prefereer ik qua gemak de korrels. Gisteren pils, landbier en blond bier gedronken, alledrie op basis van een korrel gebrouwen. Niks mis mee! Ergo, dat zijn wellicht wel de beste bieren van de laatste tijd :)
Wat moet ik me voorstellen bij biologische gist?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.