Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CCT vergistingstank  (gelezen 2185 keer)

Offline Boogaard

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij. D'n Ingel.
CCT vergistingstank
« Gepost op: 24-03-2019 09:49 u »
ik wil een CCT vergistingtank van 27 liter aanschaffen kosten 400 euro. Maar twijfel of het de investering waard is.
Je kan namelijke het gistdepo wat onderin de tank ligt aftappen. Wat als voordeel heeft, geen smaakafwijkingen, niet overhevelen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee. Kun je inderdaad voldoende en makkelijk gist cq drap aftappen en kan dan het bier langer in dezelfde tank blijven zonder kans op smaakafwijking en dus niet meer overhevelen.

mvgr

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
Re: CCT vergistingstank
« Reactie #1 Gepost op: 24-03-2019 10:05 u »
Iedere euro waard ik heb er jaren twee. Niet alleen het aftappen is een voordeel maar voor mij nog belangrijker is dat ik kan bottelen vanuit de cct waardoor ik geen zuurstof inslag heb. En het meest belangrijke is dat rvs gewoon veel beter schoon te houden is dan kunststof. Op den duur komen daar krasjes of scheurtjes in.

Offline Boogaard

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 24-03-2019 10:13 u »
Ok en hoe werkt dat bottelen vanuit de tank dan als je dan bottelsuiker toevoegt en gaat roeren komt alle nog achtergebleven drap toch mee wat je niet in je fles wil of word er dan weer een andere techniek toegepast.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-03-2019 10:24 u »
Ik heb een injectiespuit voor dieren

https://www.agradi.nl/henke-vetmatic-schroef-5ml.htm

Dit model maar dan goedkoper. Moet je ff googlen.

Ik vul gewoon mijn flesjes en ik spuit dan 5ml erbij met suikeroplossing die ik eerst gekookt heb. De cct gaat dus helemaal jiet meer open.

Afhankelijk van de hoeveelheid koolzuur die ik wil hebben gaat er meer of minder suiker in mijn liter oplossing. Door die vaste 5ml zijn mijn flesjes altijd mooi gevuld.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #4 Gepost op: 24-03-2019 12:28 u »
Ik kan hier natuurlijk alle voordelen nog een keer gaan opsommen. Ik ga er echter van uit dat je de website van ssbrewtech of blichmann via Google kunt vinden.
De voordelen die daar genoemd worden zijn juist.
Gewoon kopen dus!

Offline Boogaard

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 24-03-2019 17:20 u »
Goed om te horen dat de informatie ook klopt graag hoor ik het dan ook van brouwers die er ervaring mee hebben (ga niet altijd uit van reclame of mooie verkooppraatjes)

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #6 Gepost op: 24-03-2019 17:48 u »
Ik heb een injectiespuit voor dieren

https://www.agradi.nl/henke-vetmatic-schroef-5ml.htm

Dit model maar dan goedkoper. Moet je ff googlen.
Onlangs heb ik mij deze gekocht en de voorbije week de eerste keer gebruikt, zeer tevreden over:

https://www.benl.ebay.be/itm/5ml-Continuous-Injection-Vaccinator-Needle-Gun-Cattle-Goats-Sheep-with-70cm-Tube/163345266777?hash=item260822f859:g:zQQAAOSwAE9b2LN0

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-03-2019 17:58 u »
Onlangs heb ik mij deze gekocht en de voorbije week de eerste keer gebruikt, zeer tevreden over:

https://www.benl.ebay.be/itm/5ml-Continuous-Injection-Vaccinator-Needle-Gun-Cattle-Goats-Sheep-with-70cm-Tube/163345266777?hash=item260822f859:g:zQQAAOSwAE9b2LN0

Heb deze ook aangeschaft en echt een superding. Werkt goed/snel en zeer nauwkeurig en makkelijk te reinigen.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #8 Gepost op: 24-03-2019 18:37 u »
Heb deze ook aangeschaft en echt een superding . Werkt goed/snel en zeer nauwkeurig en makkelijk te reinigen
In combinatie met mijn Excel-file de max... :D
http://www.chateau-ifach.be/suikergift_bottelspuit.xlsx

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #9 Gepost op: 24-03-2019 20:52 u »
Ik heb zo'n Brand dispensette organic werkt ideaal, kan je elke keer een flesje onderzetten en aantal milliliters injecteren.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-03-2019 22:10 u »
In combinatie met mijn Excel-file de max... :D
http://www.chateau-ifach.be/suikergift_bottelspuit.xlsx

Mijn excel geeft hetzelfde weer :D :D

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-03-2019 22:13 u »
Ik heb zo'n Brand dispensette organic werkt ideaal, kan je elke keer een flesje onderzetten en aantal milliliters injecteren.

Ziet er leuk uit maar voor 251 ex BTW kan ik heel wat diereninjectiespuiten verslijten.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #12 Gepost op: 25-03-2019 13:15 u »
Ziet er leuk uit maar voor 251 ex BTW kan ik heel wat diereninjectiespuiten verslijten

Lang leve failissements veiligen op BVA

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #13 Gepost op: 25-03-2019 14:57 u »

Hoi,
ik ben ook even aan het zoeken geweest en kwam deze tegen,
heb hem/haar maar meteen besteld en ga het uit proberen

https://www.praxisdienst.nl/nl/Veterinaer/Injectie/Spuiten/Vaccinatiepistolen/Zelfvullende+spuit+Eco+Matic+5+ml.html

groet, broeder Willem

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #14 Gepost op: 25-03-2019 15:59 u »
Iedere euro waard ik heb er jaren twee. Niet alleen het aftappen is een voordeel maar voor mij nog belangrijker is dat ik kan bottelen vanuit de cct waardoor ik geen zuurstof inslag heb. En het meest belangrijke is dat rvs gewoon veel beter schoon te houden is dan kunststof. Op den duur komen daar krasjes of scheurtjes in.

Je bottelt met een beergun neem ik aan? Ook onder CO2 druk of door middel van zwaartekracht?

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 25-03-2019 16:39 u »
Nee gewoon met zwaartekracht het nadeel is wel dat de cct met 65
Liter bier dan op het aanrecht moet. Maar daar heb ik een super handig takelsysteem met een rails voor dus dat kost geen moeite meer.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 25-03-2019 16:51 u »
Ok top. Sinds kort heb ik een SS Brewtech Chronical BME die dus onder druk te zetten valt. Dus dat moet dan nog net iets handiger gaan. Toch maar even een beergun aanschaffen :)

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #17 Gepost op: 25-03-2019 17:59 u »
Ok top. Sinds kort heb ik een SS Brewtech Chronical BME die dus onder druk te zetten valt. Dus dat moet dan nog net iets handiger gaan. Toch maar even een beergun aanschaffen :)

Nu is de beergun bedoeld voor verzadigd bier. Maar als luxe hevel kan je hem natuurlijk ook gebruiken  :D.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #18 Gepost op: 25-03-2019 18:03 u »
Wel een heel erg trage luxe hevel...

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 25-03-2019 22:30 u »
Nu is de beergun bedoeld voor verzadigd bier. Maar als luxe hevel kan je hem natuurlijk ook gebruiken  :D.

Ik merk bij mijn IPA's te snel oxidatie. Sinds ik de flesjes eerst flush met CO2 niet meer. Vandaar dus de beergun omdat ik dan met mijn luxe hevel  ;) sneller kan bottelen en niet meer met een slangetje en hevel hoef te Hannessen . Daarbij zou ik anders met een kraantje of iets dergelijk moeten gaan werken omdat de standaard hevels volgens mij niet die druk aan kunnen?!

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 25-03-2019 22:35 u »
Wel een heel erg trage luxe hevel...

Misschien doe ik wat verkeerds maar als ik dit onderstaande filmpje ziet werkt het toch sneller dan met bottelpijpje via een hevel.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 25-03-2019 23:43 u »
Misschien doe ik wat verkeerds maar als ik dit onderstaande filmpje ziet werkt het toch sneller dan met bottelpijpje via een hevel.

Het filmpje ben je denk ik vergeten, maar heb je het dan over bier met koolzuur, of zonder? Met gaat namelijk veel sneller dan zonder. Maar ik heb een nep beer gun, dus misschien is de echte wel veel sneller (al zie ik optisch geen verschil).

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 26-03-2019 07:05 u »
Het was het bekende filmpje van blichman. Ik bedoel niet gecarboniseerd bier, maar wel onder druk (0,3 bar) vanuit mijn cct de leiding in getransporteerd. Een keg vullen op deze manier gaat bijna 2 x zo snel dan een gevel te gebruiken. Ik wil een Chinese versie aanschaffen

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 26-03-2019 08:48 u »
In dat filmpje staat er flink druk op, als ik vanuit een fust onder druk bottel gaat het ook zo snel. Met 0,3 bar zal het wat trager gaan. Een flesje vullen op basis van zwaartekracht duurt bij mij ongeveer 1,5 tot 2 keer langer dan met zo'n standaard vulpijpje.
Het is de kleine opening aan de onderkant van de beergun die het proces vertraagt...

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 27-03-2019 08:57 u »
In dat filmpje staat er flink druk op, als ik vanuit een fust onder druk bottel gaat het ook zo snel. Met 0,3 bar zal het wat trager gaan. Een flesje vullen op basis van zwaartekracht duurt bij mij ongeveer 1,5 tot 2 keer langer dan met zo'n standaard vulpijpje.
Het is de kleine opening aan de onderkant van de beergun die het proces vertraagt...

Als ik de gebruiksaanwijzing lees wordt 2-4 psi aangeraden voor de beergun. Dit komt overeen met de druk welke mijn CCT aankan. Op basis hiervan zou ik niet weten waarom het (te) langzaam zou gaan. Ik heb gisteren een keg gevuld, deze was gevuld binnen een minuut waar het normaal met zwaartekracht 4-5 minuten duurt. Ik ga dus de beergun aanschaffen om het uit te proberen.

Tags: