Wat is het nut van een handleiding

Gestart door haicoterbeek, 24-03-2019 23:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haicoterbeek

Om maar even een deur in te trappen. Op het forum staan vaak vragen die eenvoudig te beantwoorden zijn door de gebruikshandleiding te lezen.

Waar moet ik mijn pan mee schoonmaken?
Waar moet ik mijn pH electrode in bewaren?
Hoe lang is mijn gist houdbaar?
Kan ik ook weet door mijn schrootmolen halen?
Wat is de maximale temperatuur voor deze pomp?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. De lijst is oneindig lang.

Ik zou zeggen RFM (Read the fucking manual)
Wat vinden jullie? Wat is het nut van een handleiding?

chthon

Je valt door de mand. Het is eigenlijk RTFM.  :P

hansHalberstadt

Het vervelende van handleidingen is dat de helft gaat over zaken die de fabrikant erin zet om zich in te kunnen dekken tegen schade en aansprakelijkheid daarvoor. Zou mooi zijn als er een scheiding zo komen in onderdeel A met alle juridische verantwoordelijkheidsissues en B de werkelijke technische handleiding. Dan kunnen we meteen naar B.  Dan zou onderdeel B vaak maar een half A4tje hoeven zijn en zou men het misschien wel lezen.

joerivang

Citaat van: haicoterbeek op 24-03-2019  23:58 uOm maar even een deur in te trappen. Op het forum staan vaak vragen die eenvoudig te beantwoorden zijn door de gebruikshandleiding te lezen.

Het probleem hier is wellicht dat mensen denken dat dit forum een grote vraagbak is, mensen worden te lui om zelf onderzoek te doen of inzet te tonen omdat het hier toch beantwoord wordt.

Op een ander forum waar ik zelf heel actief ben wordt actief gemodereerd naar dit fenomeen. Daar worden topics met zeer simpele vragen dichtgegooid en verzocht om eerst zelf onderzoek te doen/ inzet te tonen (waar heb ik al naar gezocht en waarom kan ik het niet vinden?).

Schrikt dit nieuwe gebruikers af? Ja. Wordt de waarde van topics hoger? Ja. Kost het beheren van het forum daardoor meer werk? Ja.

lier

ik lees altijd de handleiding zelfs van de auto, tv enz maar ben daarin een van de weinige denk ik

hans_nwk

Citaat van: lier op 25-03-2019  08:51 uik lees altijd de handleiding zelfs van de auto, tv enz maar ben daarin een van de weinige denk ik
Ik begin zelfs met handleidingen lezen van verschillende producten voor ik iets koop als ondersteuning van de keuze (bij wat ingewikelder apparaten). Maar we zijn inderdaad uitzonderingen denk ik.

CeesM

Citaat van: haicoterbeek op 24-03-2019  23:58 uKan ik ook weet door mijn schrootmolen halen?
Bedoel je hier wiet/weed?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: haicoterbeek op 24-03-2019  23:58 uWat vinden jullie? Wat is het nut van een handleiding?
Ik moet iedere keer dat ik brouw weer kijken van hoe werkt dat de stc-1000 ding nu weer!
Ik onthou het niet!
Het zal wel te maken hebben met de leeftijd.

hansHalberstadt

Dat heb ik ook met mijn horloge, ook al toen ik 20 was.

haicoterbeek

Citaat van: CeesM op 25-03-2019  18:10 uBedoel je hier wiet/weed?
Ja inderdaad!

Irukandji

Nou geloof het of niet een handleiding is slim in elkaar gezet. Als eerste veel tekst voor vrouwen want die willen lezen. Mannen beginnen  altijd en als ze er niet uitkomen pakken ze de handleiding. Echter lezen doen ze niet nee ze kijken naar de plaatjes (en ja dat is zo (uitzonderingen daargelaten)). Tevens staat er ook veelal informatie niet in om de reden dat je niet kan klagen. Ook staan er waarschuwingen  in waarvan je denk WTF zoals " je huisdier niet drogen in de magnetron" ja dat is dus gebeurt. Een forum is dan mooi om ervaringen te delen wat wel en wat niet.

Jacques

Citaat van: joerivang op 25-03-2019  08:36 uHet probleem hier is wellicht dat mensen denken dat dit forum een grote vraagbak is, mensen worden te lui om zelf onderzoek te doen of inzet te tonen omdat het hier toch beantwoord wordt.

Op een ander forum waar ik zelf heel actief ben wordt actief gemodereerd naar dit fenomeen. Daar worden topics met zeer simpele vragen dichtgegooid en verzocht om eerst zelf onderzoek te doen/ inzet te tonen (waar heb ik al naar gezocht en waarom kan ik het niet vinden?).

Schrikt dit nieuwe gebruikers af? Ja. Wordt de waarde van topics hoger? Ja. Kost het beheren van het forum daardoor meer werk? Ja.

Een tijd is steeds door mij verwezen naar de zoekfunctie. Dat doe ik nog steeds als een veel gestelde vraag opnieuw gesteld wordt.
Sommige leden (vooral nieuwkomers) vinden dit heel erg storend. Er werden zelfs mensen kwaad. Zoals je zelf schrijft schrikt het nieuwkomers af. Dat kan denk toch niet de bedoeling zijn van een forum.

Toch raad ik iedereen om voordat hij een vraag stelt zelf op dit forum op zoek te gaan naar het antwoord. Heel veel vragen zijn namelijk al gesteld en veel antwoorden zijn gegeven. Het voorkomt ergernis en veel onnodige herhalingen.

joerivang

Citaat van: Jacques op 25-03-2019  22:59 uEen tijd is steeds door mij verwezen naar de zoekfunctie. Dat doe ik nog steeds als een veel gestelde vraag opnieuw gesteld wordt.
Sommige leden (vooral nieuwkomers) vinden dit heel erg storend. Er werden zelfs mensen kwaad. Zoals je zelf schrijft schrikt het nieuwkomers af. Dat kan denk toch niet de bedoeling zijn van een forum.

Toch raad ik iedereen om voordat hij een vraag stelt zelf op dit forum op zoek te gaan naar het antwoord. Heel veel vragen zijn namelijk al gesteld en veel antwoorden zijn gegeven. Het voorkomt ergernis en veel onnodige herhalingen.

Ja ach, je kunt het toch nooit goed doen in de ogen van iedereen Jacques. Ben al lang blij dat dit forum bestaat en de vele info die men hier kan vinden.

molen

Citaat van: haicoterbeek op 25-03-2019  19:25 uJa inderdaad!

Ja, dat kan.

StevenvanH

Ik ben erg blij met het forum, ik heb al veel vragen beantwoord gekregen zonder ze te stellen... Helaas lijken er wel nog steeds meer vragen bij te komen. Toch kan het antwoord vinden een lastige zijn, ook via de zoekfunctie. Maar de aanhouder wint altijd denk ik dan maar!

Jacques

Citaat van: StevenvanH op 09-04-2019  20:11 u... Helaas lijken er wel nog steeds meer vragen bij te komen. Toch kan het antwoord vinden een lastige zijn, ook via de zoekfunctie. Maar de aanhouder wint altijd denk ik dan maar!

Het komt inderdaad voor dat een antwoord andere vragen oproept. Het antwoord op die vragen is meestal ook te vinden, maar dat kan soms even duren. Kom je er niet uit dan kun je altijd een nieuwe vraag stellen.

middelaersch

Citaat van: StevenvanH op 09-04-2019  20:11 uToch kan het antwoord vinden een lastige zijn, ook via de zoekfunctie.

Je kunt ook op het forum zoeken via Google, dat werkt beter dan de zoekfunctie van het forum zelf.
Voorbeeld: stel ik wil iets over T58 gist weten. Dan vind ik met de zoekfunctie van het forum heel weinig, omdat bijna overal T-58 staat ipv T58.
Als ik in Google intyp 't58 site:www.hobbybrouwen.nl' dan vind ik veel meer, Google begrijpt dat t58 en T58 en t-58 en T-58 eigenlijk allemaal over hetzelfde gaat.

CommissarBas

Ik denk zelf altijd dat het heel erg helpt om te laten zien dat je minimaal je huiswerk hebt gedaan en dat bewijst door bronnen aan te halen waar je nog net je antwoord niet uit hebt kunnen halen.

ciesvandekwis

De wiki is zowat het meest complete basisnaslagwerk in het Nederlands online beschikbaar. Ik verwijs er vaak beginners naar.

Anderzijds is er de laatste jaren zoveel hapklaar brouwmateriaal bijgekomen (Easybrew, ea automaten, startpakketten in de Hema...), dat de drempel sterk verlaagd is, en velen denken dat ze zomaar plug & play aan de slag kunnen. Mee beetje de schuld van de hele online handel tuurlijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.