Vergistingskast bouwen, inclusief aansturing

Gestart door Sir Wicked III, 24-03-2019 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen76

Mijn idee is om de stopcontacten buiten de koelkast te monteren. Eerst doorvoer door zijkant maken en dan kunnen daar de kabels door heen en dan in de verdeeldoos. Hoewel ik mij ook wel afvraag of het vocht echt zo'n gigantisch probleem zal zijn, is natuurlijk altijd een risico maar mijn eigen koelkast druipt ook niet van het water.

Zou een vochtvreter wat uithalen?

Gr. Jeroen


Sir Wicked III

@Jeroen76, Niet aanvallend bedoeld, maar is het mogelijk om een apart topic te starten voor je vragen? Ik heb nu het idee dat je dit topic kaapt.

Gr René

Jeroen76

Citaat van: Sir Wicked III op 10-04-2019  13:57 u@Jeroen76, Niet aanvallend bedoeld, maar is het mogelijk om een apart topic te starten voor je vragen? Ik heb nu het idee dat je dit topic kaapt.

Gr René
Snap ik, sorry. We zijn met hetzelfde project en nagenoeg gelijke koelkast bezig dus vandaar dat mijn vraag hier belande en wat afdwaalde.

Zal eventuele vragen in een ander topic plaatsen of zelf er 1 aanmaken.



Gr. Jeroen

Sir Wicked III

Citaat van: Jeroen76 op 10-04-2019  14:48 uZal eventuele vragen in een ander topic plaatsen of zelf er 1 aanmaken.

Gr. Jeroen


Tnx!  :biersmile:

Sir Wicked III

Gister heb ik dan eindelijk de beugel binnen gekregen! Dus gisteravond meteen aan de slag gegaan met het verwarmingsdeel van de gistkast.

Zoals eerder in de post al aangegeven dat ik met een badkamerventilator en een 50 watt verwarmingselement ga werken.



Ik heb als eerste het verwarmingselement uit elkaar gehaald. (Deels uit nieuwsgierigheid hoe dit in elkaar steekt). Is niks meer dan een verwarmingsplaatje met koelribben, die ook nog niet eens lekker op elkaar aansloten.


Dus de beugel klaar gemaakt om het verwarmingsplaatje en koelribben rechtstreeks op de beugel te monteren.



Daarna de bevestigingspunten klaar gemaakt voor de ventilator.



Doorvoer geboord door de bovenkant, voedingsdraden getrokken, rest gemonteerd en afgewerkt.
De nu gebruikte stekkers zijn haakse stekkers, maar wil dit voor het mooie tzt omzetten naar rechte stekkers.




Luchtflow door de gistkast nog even getest en circuleert lekker rond.

Vanochtend test gedaan om met lege kast te kijken tot hoever deze opgewarmd kan worden, dus de SCT ingesteld op 40C. Na iets meer dan anderhalf uur, waarbij gestart rond 7C, stond de temperatuur op 40C. Volgens mij wel prima.

Ook nog even de deurophanging iets verstevigd door op de onderste beugel een extra dwarsverbinding te lassen. Deze houd nu zonder moeite een tot de nok toe gevulde Fastferment. En omdat de kast iets achterover geheld staat, valt de deur mooi dicht. Moet nog wel een steunwiel geplaatst worden omdat de kast toch wel graag wil kantelen met de deur open.

Tot zover eerst mijn bouwverslag. Eerstvolgende brouwronde wordt het een vuurdoop voor de vergistingskast en laat ik hier wel weten of de kast OK is, of dat er nog wat modificaties nodig zijn.


Jeroen76

Was het doorboren van de bovenkant een wilde gok? Juist daar zit namelijk nogal wat weet ik toen ik mijn eigen koelkast heb voorzien van een nieuwe thermostaat.

Ziet er mooi en netjes uit, mijn complimenten

Gr. Jeroen


Sir Wicked III

Citaat van: Jeroen76 op 14-04-2019  00:53 uWas het doorboren van de bovenkant een wilde gok? Juist daar zit namelijk nogal wat weet ik toen ik mijn eigen koelkast heb voorzien van een nieuwe thermostaat.

Ziet er mooi en netjes uit, mijn complimenten

Gr. Jeroen

Bij mij loopt er niks door de bovenkant, dus was vrij om te boren. Orginele thermostaat loopt bij mij via de achterkant naar binnen.

hansHalberstadt

Mooi werk. Ga je hem ook gebruiken om te koelen met die ventilator? (tijdens de gistingspiek zul je mogelijk moeten koelen als je een goed geisoleerde koelkast hebt) In dat geval zou ik de ventilator evt in serie zetten met een weerstand buiten de koelkast zodat de ventilator minder vermogen gebruikt. Misschien beter om de ventilator helemaal niet te gebruiken met koelen omdat de koelkast dan harder moet werken om het vermogen van ventilator en gisting (ca 20 watt max voor 20 liter bier) af te voeren. Gelukkig kan een warmtepomp (= de koeling) ca 4-6 x het vermogen aan warmte afvoeren vergeleken met wat hij zelf verbruikt. mijn vriezer gebruikt bv 47 Watt als de motor aan is dus kan dan ca 300 Watt warmte verpompen. Zal voor zo'n koelkast die jij hebt ook wel zoiets zijn, dus je hebt nogal wat koelcapaciteit.

Sir Wicked III

Ik ga voorlopig eerst de ventilator continu laten draaien. Misschien dat we er later voor kiezen om deze met de verwarming mee te laten schakelen.

hansHalberstadt

Heb je nu de ventilator parallel staan aan de verwarming? of draait die continue bij zowel verwarmen als koelen als geen van beiden? 

Sir Wicked III

De ventilator schakel ik apart (zie mijn eerste post).

hansHalberstadt

Mooi dan heb je alle opties nog open.

middelaersch

Ik heb geen ventilator in mijn gistkast.
Mijn gevoel (!!) zegt dat dat weinig nut heeft, mijn verstand zegt dat ik dat feitelijk niet weet.  :weetniet:

Heeft iemand wel eens onderzocht of en hoeveel praktisch nut dit heeft? Waar het om gaat: leidt dit daadwerkelijk tot beter bier?

En dan bedoel ik met onderzoeken niet theoretisch beredeneren, maar in de praktijk onderzoeken dmv metingen / proeven doen. Theoretisch beredeneerd snap ik dat de warmteverdeling en warmteuitwisseling met het vat beter zal zijn met een ventilator.

hansHalberstadt

Ik gebruik zelf wel een ventilator, maar alleen voor het koelen. Maar dat is niet nodig voor de gelijkmatige temperatuur, maar omdat stromende lucht beter koelt dan stilstaande lucht en ik bij het koelen omgevinslucht door de gistingskast blaas. (15 graden kelder en geen koelkast) Verwarmen doe ik via de bodem (verwarmingsplaat eronder) en sensor op de wand. Ik neem aan dat door wervelingen in het vat door CO2 productie de warmte voldoende verdeelt om het wort op gelijkmatige temperatuur te houden. Daar gaat het uiteindelijk om.

Sir Wicked III

Ik denk dat dit zeker nut heeft, aangezien je veel sneller een goede temperatuurverdeling hebt in je gistkast. Bij mij op het werk  hebben we ook een aantal temperatuur- /klimaatkasten (laboratorium) en die zijn allen voorzien van een ventilator, vanwege deze reden. En omdat ik mijn verwarming bovenin de kast heb zitten, is het voor mij ook redelijk noodzakelijk om de warmte die het liefst bovenin wil blijven hangen, ook naar beneden te krijgen..

Of het uiteindelijk veel gaat uitmaken voor de kwaliteit van je biertje? Dat denk ik niet zo zeer. Er zijn andere factoren die daar een veel grotere invloed op hebben. Maar het is voor mij een prettig idee dat de vergisting in ieder geval onder redelijk beheersbare condities plaats vind. En dat stukje bevrediging is wat mij betreft bijna net zo belangrijk.

hansHalberstadt

Dat de warmte bovenin blijft hangen merk ik ook. zeker een goede reden om te ventileren. gewoon zonde van de stroom om de boven kant op 40 graden te hebben en de onderkant maar 20. en warmteoverdracht gaat altijd beter bij stromende lucht, dus ook een voordeel. 

ps, daarbij is het wel een verschil of je vanaf onder de bodem verwarmt zoals bij mij of via het plavond.

KarmeFrank

Hoe heb je de schakelaars met led erin aangesloten? Heb zelf van die flipswitches met 3 aansluitingen maar is me een raadsel hoe ik de derde aansluiting schakel. De switch werkt dus wel maar het led erin brandt niet.


Sir Wicked III

Citaat van: KarmeFrank op 16-04-2019  12:09 uHoe heb je de schakelaars met led erin aangesloten? Heb zelf van die flipswitches met 3 aansluitingen maar is me een raadsel hoe ik de derde aansluiting schakel. De switch werkt dus wel maar het led erin brandt niet.

Die van mij hebben 4 pin per schakelaar (zijn volgens mij dubbel geïsoleerde schakelaars). Die van jouw heb je nu aangesloten op de zilverkleurige pins? Als ik het goed heb moet je de nul draad doorverbinden naar de goudkleurige. In dit soort gevallen pak ik er een multimeter bij, om te kijken welke verbindingen geschakeld worden en welke niet.

KarmeFrank

Citaat van: Sir Wicked III op 16-04-2019  13:11 uDie van mij hebben 4 pin per schakelaar (zijn volgens mij dubbel geïsoleerde schakelaars). Die van jouw heb je nu aangesloten op de zilverkleurige pins? Als ik het goed heb moet je de nul draad doorverbinden naar de goudkleurige. In dit soort gevallen pak ik er een multimeter bij, om te kijken welke verbindingen geschakeld worden en welke niet.

Dank je ga ik proberen en op de 2 zilveren zit inderdaad de fase en de nul verbonden.

Sir Wicked III

Citaat van: KarmeFrank op 16-04-2019  13:49 uDank je ga ik proberen en op de 2 zilveren zit inderdaad de fase en de nul verbonden.

Nog gelukt met de schakelaar?

KarmeFrank

Citaat van: Sir Wicked III op 18-04-2019  11:55 uNog gelukt met de schakelaar?

Haha nog niet. Hield van de week de halve douchedeur in mijn handen ben dus eerst even in de badkamer aan het klussen. Maar hou je op de hoogte.

Sir Wicked III

Even een oud topic uit het slijk halen voor een update.

De "oude" vergistkast was te klein voor onze investering in een paar 50 liter CCT's. Dus hebben we een aantal grotere koelkasten van een bekend colamerk opgekocht. Niet alleen omdat ze lekker ruim zijn, maar omdat deze een glazen deur hebben en de CCT's dan ook (in actie) kunnen zien vanuit de bierdrinkhoek/mancave.


Een klein voordeel bij deze kasten is dat er al een aansturing (dus bedrading) en ventilator in zit en de koelcapaciteit ook ruim voldoende is.

Het "enige"wat dus hoeft te gebeuren is verwarmingselement plaatsen en de aansturing vervangen. De verkoper (verhuurder van horeca materiaal) had al verteld dat ze zelf de verlichting hadden aangepast naar LED. Bij het openen van de eerste kast werd al duidelijk dat het iets meer tijd ging kosten vanwege beunwerk.


Na alles uitgevogeld te hebben, bleven uiteindelijk een paar draden over. Netvoeding, ventilator, temperatuurvoeler en de LED strip.


De volgende stap was het plaatsen van de verwarming. Hiervoor moest de binnenplaat uit de kast, om het element goed te kunnen plaatsen in de luchttunnel (of hoe zoiets ook maar heet). Meteen ook maar even een doekje door de binnenkant gehaald. Het element is met 2 keramische ringen vrij van de wanden gemonteerd en zit hierdoor maximaal in de luchtstroom.





Daarna het frontpaneel aangepast, zodat de STC-1000 en de schakelaars gemonteerd konden worden. De oude controller was groter dan de STC, dus heb een inzetplaat moeten maken, zodat de STC op dezelfde plek gemonteerd kon worden.




Na alles weer aangesloten en gemonteerd te hebben is dit uiteindelijk het resultaat.


2 van de 3 kasten hebben we inmiddels omgebouwd. Zodra kast 3 ook klaar is, gaan we een temperatuur check en kalibratie uitvoeren.
Zijn we voorlopig weer klaar met bouwen dus verder met brouwen!

 :biersmile:

Jacques

Ziet er netjes uit. Goed werk verricht.

Zelf zou ik overigens gekozen hebben voor een Inkbird ITC-308 wifi voor de temperatuursregeling. Je kunt dan overal de temperatuur regelen. Maar aan de andere kant snap ik het wel dat je gekozen hebt voor een traditionele STC-1000, je hebt dan vaker een excuus om je gistvat te zien blinken in door de glazen deur.  :)

Zedd

Het is bijna beschamend. Twee jaar verder en ik heb nog helemaal niets veranderd aan het koelkastje met terariumlamp (zonder fan).
Ga nu, na alles nog eens gelezen te hebben, wel serieus op zoek naar een ventilator.
Mooi werk!

Sir Wicked III

Citaat van: Zedd op 07-04-2021  22:35 uHet is bijna beschamend. Twee jaar verder en ik heb nog helemaal niets veranderd aan het koelkastje met terariumlamp (zonder fan).
Ga nu, na alles nog eens gelezen te hebben, wel serieus op zoek naar een ventilator.
Mooi werk!

Ik heb nog een viertal 220 V ventilatoren te liggen waar we niks mee doen. Mocht je er belang bij hebben, doe dan ff een PM. Komen er qua kosten wel uit.

 :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.