Starter herstarten

Gestart door BrouwMark, 24-03-2019 12:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Brouwluyden,

Zo'n twee weken geleden heb ik een starter van 3 liter met wy 1084 in de koeling geplaatst om te laten bezinken.

Door vervelende omstandigheden heb ik daarna tot nu toe bijna elke dag in het ziekenhuis mogen verpozen (niet voor mezelf, maar goed), en dat zal de komende week/weken niet veel anders worden...

Mijn vraag: hoe start ik de starter straks weer goed op? Met een klein beetje gist uit de oude starter een nieuwe maken, of afgieten en weer aanvullen met verse wort? Of...?

Cheers, Mark.

dirk

Lastig.

Ik zou 300 ml afnemen en aanvullen tot 3000 ml, en dit 24 a 36 uur draaien. Zo verzeker jezelf  van fitte cellen.

BrouwMark

Citaat van: dirk op 24-03-2019  13:14 uLastig.

Ik zou 300 ml afnemen en aanvullen tot 3000 ml, en dit 24 a 36 uur draaien. Zo verzeker jezelf  van fitte cellen.

300 ml van de gistlaag bedoel je? Dat zal dan ongeveer alles zijn.

Scorpionrose

Citaat van: BrouwMark op 24-03-2019  13:25 u300 ml van de gistlaag bedoel je? Dat zal dan ongeveer alles zijn.

Ik zou hem afgieten en er wort bij doen en op de magneetroerder zetten.
Dan heb je weer een goede starter.

dirk

Citaat van: BrouwMark op 24-03-2019  13:25 u300 ml van de gistlaag bedoel je? Dat zal dan ongeveer alles zijn.

Ook een goede vraag.

Nee van de complete slurrie, je weet immers niet hoe fit de neergeslagen gistcellen zijn. Daarnaast zijn er altijd gistcellen in het afgietsel, en die zijn eigenlijk het meest fit.

BrouwMark

Citaat van: dirk op 24-03-2019  13:35 uOok een goede vraag.

Nee van de complete slurrie, je weet immers niet hoe fit de neergeslagen gistcellen zijn. Daarnaast zijn er altijd gistcellen in het afgietsel, en die zijn eigenlijk het meest fit.

Ja natuurlijk, toen ik het getypt had bedacht ik me dat ook...

Is dat te verkiezen boven de hele gistbodem weer wakker maken? Overigens heb ik geen magneetroerder, ik gebruik nog de ouderwetse spierballen-schudtechniek  :)

dirk

Citaat van: BrouwMark op 24-03-2019  13:56 uIs dat te verkiezen boven de hele gistbodem weer wakker maken?

Ik denk het wel, heb ergens gelezen (Chris Whites Yeast?) dat het erg verstandig is om (een deel van) de complete giststarter te gebruiken. Als je gaat afgieten, en van daaruit weer gaat opkweken, dan ben je eigenlijk bezig met veredelen (op basis van minder fitte gistcellen).


Spierballen schudtechniek  ;D Misschien moet je toch maar eens naar een roerder kijken, want voor je het weet word je een Pop-Eye...

brouwerwaldonk

Er is niets mis met je starter, die verkeert in blakende gezonde rust. Laat die rustig in de koelkast staan tot 1 dag vóór je zeker bent te gaan brouwen. Dan afgieten (want dat ben je sowieso van plan) verse wort erbij en de volgende dag integraal toevoegen in je gistvat. Succes verzekerd.

BrouwMark

😄💪

Ja, nu zou ik de starter ook gewoon gebruiken, ik ben alleen bang dat ie nog zeker een of twee weken in de koeling gaat blijven staan. Dan gaat het dus om 3-4 weken. Gaat dat dan ook nog goed?

brouwerwaldonk

Ik maak mijn starters beginnende met een klein buisje gist op wort. Die staan "soms" tot 6 maanden in de koelkast en ook die zijn met vers wort op 24u vertrokken.

Buisje met gist op 2 ml wort


24 uur later flesje met 11 ml wort

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 24-03-2019  14:35 uIk denk het wel, heb ergens gelezen (Chris Whites Yeast?) dat het erg verstandig is om (een deel van) de complete giststarter te gebruiken. Als je gaat afgieten, en van daaruit weer gaat opkweken, dan ben je eigenlijk bezig met veredelen (op basis van minder fitte gistcellen).
Gaat dat niet over hergebruiken van slurry na de hoofdgisting? Die cellen zijn inderdaad uitgeput en kun je beter gaan vermeerderen. Maar een giststarter die in de koeling is gezet is in optimale conditie koel gezet, dus de cellen zullen veel langer fit blijven en langzaam de glycogeenreserves verbruiken. Ik zou die dus afgieten en nog een keer veredelen in zijn geheel met verse wort.   

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 24-03-2019  15:47 uGaat dat niet over hergebruiken van slurry na de hoofdgisting? Die cellen zijn inderdaad uitgeput en kun je beter gaan vermeerderen. Maar een giststarter die in de koeling is gezet is in optimale conditie koel gezet, dus de cellen zullen veel langer fit blijven en langzaam de glycogeenreserves verbruiken. Ik zou die dus afgieten en nog een keer veredelen in zijn geheel met verse wort.   

Wellicht werkt jouw methode ook goed, maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Misschien is de mijne een omweg, maar vooralsnog heeft het goed gewerkt.

Ik heb zelf meer voorkeur in opkweken, door volume elke 24 uur te vertienvoudigen. Dus 1ml>10 ml>100ml>1000ml, hierbij belucht ik alles wel intensief.

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 24-03-2019  15:47 uGaat dat niet over hergebruiken van slurry na de hoofdgisting? Die cellen zijn inderdaad uitgeput en kun je beter gaan vermeerderen. Maar een giststarter die in de koeling is gezet is in optimale conditie koel gezet, dus de cellen zullen veel langer fit blijven en langzaam de glycogeenreserves verbruiken. Ik zou die dus afgieten en nog een keer veredelen in zijn geheel met verse wort.

Hmmm, eigenlijk heb ik natuurlijk van één zak Wyeast die al wat ouder was door middel van een starter 'meerdere zakken' gemaakt die straks pas 4 weken oud zijn, en die gegarandeerd goed zijn bewaard. Zo had ik het nog niet bekeken. Toch maar gewoon gebruiken denk ik...?

Scorpionrose

Citaat van: hansHalberstadt op 24-03-2019  15:47 uGaat dat niet over hergebruiken van slurry na de hoofdgisting? Die cellen zijn inderdaad uitgeput en kun je beter gaan vermeerderen. Maar een giststarter die in de koeling is gezet is in optimale conditie koel gezet, dus de cellen zullen veel langer fit blijven en langzaam de glycogeenreserves verbruiken. Ik zou die dus afgieten en nog een keer veredelen in zijn geheel met verse wort.

Mee eens.
Dit is wat ik dus ook al aangaf

seed7

Gewoon gebruiken. Op brouwdag kun je ze nog wat oppeppen met verse wort.

Als je een nieuwe starter wilt maken, inderdaad ca. 300 ml op 3 liter maar wel van een goed gemengde starter, niet 300 ml slurrie.

Ingo

BrouwMark

Vrouwen/mannen,

De starter gedraagt zich voorbeeldig zonder interventie. Drie-vier weken in de koeling en binnen een paar uur geblup.

hansHalberstadt

Nu gaat het erom hoe lang de hoofdgisting duurt en of je snel door gist naar het te behalen eind SG of met een slepend einde. Wat is het begin SG?

BrouwMark

1039, dus ik heb er wel vertrouwen in.

ciesvandekwis

2 weken is geen enkel probleem. Hier zelf al paar keer brouwdag een week uitgesteld. Avond voor de brouwdag op temperatuur laten komen uit koelkast. Half litertje wort uit de maisch op kamertemperatuur erbij en op de roerder.

Mijn devies is: hoe minder manipulatie van je starter hoe minder het risico op complicatie.

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 02-04-2019  12:22 u1039, dus ik heb er wel vertrouwen in.
1039 is vrij licht. Dat zal dus wel loslopen inderdaad.

HuygenMeester

Citaat van: ciesvandekwis op 02-04-2019  13:02 u2 weken is geen enkel probleem. Hier zelf al paar keer brouwdag een week uitgesteld. Avond voor de brouwdag op temperatuur laten komen uit koelkast. Half litertje wort uit de maisch op kamertemperatuur erbij en op de roerder.

Mijn devies is: hoe minder manipulatie van je starter hoe minder het risico op complicatie.
Die is steriel hoop ik... ^-^
 :degroeten:
Huygenmeester

ciesvandekwis

Even opkoken en laten afkoelen uiteraard.

BrouwMark

Nu 2,5 dag later is het SG 1014. Hoofdvergisting is achter de rug. Vergisting loopt prima dus  :) . Ik hoop op 1008 eind SG.

jaapz

Citaat van: HuygenMeester op 02-04-2019  16:52 uDie is steriel hoop ik... ^-^
 :degroeten:
Huygenmeester

Als je rond de 65C maischt en je haalt het wort pas 30 minuten na start van het maischen uit het maischvat, dan is het wort al gepasteuriseerd. Sterker nog, als je uitmaischt op 70C+ en daarna het wort neemt, is het na enkele seconden al gepasteuriseerd. Dan hoef je volgens mij niet meer te koken

hansHalberstadt

Op de roerder ga je alles opkweken, dus ook ongewenste micro-organismen als je niet heel steriel werkt. Het beste is dus om te zorgen dat alles bacterievrij is, dus roermagneetje, erlemeyer, beluchtingsslangetje en wort. Ik neem zelf daarbij nooit risico: wort even opkoken, erlemeyer met magneetje en al uitstomen met stoomlangetje op snelkookpan. Gistvoeding die niet meegekookt mag worden even mengen met wat alcohol van minimaal 50% en dan toevoegen.   

BrouwMark

Heh. Het laatste stukje gaat toch wat traag of misschien helemaal niet meer. Het bier zit nu op 1012, een svg van 69%. Normaal wil ie wel wat verder...

BrouwMark

Eindresultaat 1012 SG, valt toch iets tegen. Het is nochtans een lekkere stout geworden. Morgen bottelen denk ik.

hansHalberstadt

Je hebt nu een unieke kans om aan te tonen of de redenaties in dit topic kloppen.

Als je wilt testen of het inderdaad door de gist komt die mogelijk toch niet fit genoeg was kun je het volgende doen:
Houd een halve liter tot een liter bier apart en sla die op in een afgesloten gedesinfecteerde glazen pot zo vol mogelijk zodat er geen zuurstof bij kan. Kweek dan na het bottelen een theelepeltje van de gist van de bodem op met wat verse wort, bv 250 ml. Even goed schudden voor zuurstof en dan als dat goed gist gelijk 3 dagen in de koelkast. Dan afgieten en het gistdepot bij de liter wort doen die je apart had gezet en dat helemaal uit laten gisten en dan het SG meten en dan bottelen. Dan krijg je de SVG die potentieel in het bier zat.

PS, als je al gebotteld hebt kun je gewoon een paar flesjes gebotteld bier gebruiken ipv een liter achtergehouden wort. Dat is misschien nog wel simpeler ook.

BrouwMark

Ga ik denk ik doen! Ik heb al gebotteld, maar een kwart liter slurry heb ik bewaard. Omdat ik al gebotteld heb, weet ik precies hoeveel liters ik had, en dus hoeveel bottelsuiker een flesje heeft gekregen.

Heb ik het juist als ik dan zeg dat ik de starter juist niet moet afgieten, maar een precieze hoeveelheid uitmeten en SG bepalen, en dan bij het bier doen? Zo kun je toch beter uitrekenen wat het eind SG is geworden?

BrouwMark

Startertje gemaakt met theelepeltje slurry en pakje appelsap. Ben benieuwd.

BrouwMark

Starter een paar dagen geleden afgegoten en een flesje van mijn stout erbij gemikt. Het geheel heeft een aantal dagen op mijn gaskachel (waakvlammetje) gestaan op ±25°C.

Zojuist gemeten: 1010. Er is dus nog wel iets afgegaan.

Tijdens het meten kwam de postbode trouwens langs met mijn magneetroerder. Betere starters in het vooruitzicht dus! :biersmile:

EBC

Appelsap is nu niet bepaald de beste voedingsbodem om een vermoeide gist mee op te peppen  :brouwen: je hebt ze eerder extra vermoeid.
De verlaging van 2 SG zal ook vooral verdunning en meetafwijking zijn. Van vergisting is denk ik geen sprake.

Zet een starter nooit op de kachel. Je kan de temperatuur daarvan niet regelen. Zeker niet met de koude van de afgelopen dagen. 10 minuten aanspringen van de kachel en het is verprutst. Niet doen. Ik heb diverse klanten meegemaakt die zo hun gist vermoord hebben.

69 % is, afhankelijk van je moutstort, niet eens een slecht svg voor deze gist. Een stout van 1,010? prima toch!

BrouwMark

Citaat van: EBC op 08-05-2019  18:55 uAppelsap is nu niet bepaald de beste voedingsbodem om een vermoeide gist mee op te peppen  :brouwen: je hebt ze eerder extra vermoeid.
De verlaging van 2 SG zal ook vooral verdunning en meetafwijking zijn. Van vergisting is denk ik geen sprake.

Zet een starter nooit op de kachel. Je kan de temperatuur daarvan niet regelen. Zeker niet met de koude van de afgelopen dagen. 10 minuten aanspringen van de kachel en het is verprutst. Niet doen. Ik heb diverse klanten meegemaakt die zo hun gist vermoord hebben.

69 % is, afhankelijk van je moutstort, niet eens een slecht svg voor deze gist. Een stout van 1,010? prima toch!

Ik heb het bier niet zó veel verdund hoor, echt alleen het laagje gist gebruikt. De fles heeft 3 dagen langzaam staan bluppen.

De kachel kan niet aanslaan, die staat op standje waakvlam.

Verder gewoon heel blij met mijn lekkere stoutje hoor  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.