Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nagisting en oxidatie  (gelezen 549 keer)

Offline VanDenBerge

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Nagisting en oxidatie
« Gepost op: 22-03-2019 22:02 u »
Ik heb mijn batch nu in de mandfles staan, nadat ik hem vanuit mijn gistemmer heb overgeheveld. Het waterslot heeft nog een tijdje geprutteld, maar is nu rustig geworden.
Ik lees overal het advies om het sg te bepalen en dit enkele dagen daarna nogmaals te doen, zodat je weet of het gisten gestopt is.
Als ik de dop eraf haal om te meten, dan ontsnapt het CO2 en komt er zuurstof bij mijn bier en loop ik het risico op oxidatie.
De vorige keer heb ik te vroeg gebotteld, dus ik wil zeker weten dat mijn bier uitgegist is, maar ik wil ook geen geoxideerd bier. Hoe doen de ervaren brouwers dit? Valt het risico van oxidatie wel mee? Is je waterslot in de gaten houden, genoeg indicatie voor uitgisten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Nagisting en oxidatie
« Reactie #1 Gepost op: 22-03-2019 22:10 u »
Die angst voor oxidatie is nergens voor nodig, op brouwen.nl wordt dat enorm overschat. Zo snel is uw bier echt niet geoxideerd hoor. Zorg wel dat uw mandfles helemaal vol is en blijft.

Offline Berend Postema

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-03-2019 22:49 u »
Ikzelf meet nog maar weinig maar heb dat in het begin wel vaak gedaan, zo leer je goed het fermentatie proces kennen.
In jou geval is vaak meten nu belangrijker dan dat je je echt druk hoeft te maken over het oxideren van je bier.
kijk daarbij goed naar je jongbier! Je ziet het met de dag veranderen, daar weet je later als wat gevorderde al visueel te beoordelen hoe het met de voortgang van je je jongbier gaat en zal je minder metingen gaan doen.

Als ik meet dan neem ik een monster met een glazen pipet van 5 ml door de stop heen. Dat is ruim voldoende voor een meting met een refractometer.
Als je een refractometer gebruikt heb je wel een omrekentabel nodig omdat de al gemaakte alcohol de meting beinvloed.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 24-03-2019 09:48 u »
Ik heb mijn batch nu in de mandfles staan, nadat ik hem vanuit mijn gistemmer heb overgeheveld. Het waterslot heeft nog een tijdje geprutteld, maar is nu rustig geworden.
Ik lees overal het advies om het sg te bepalen en dit enkele dagen daarna nogmaals te doen, zodat je weet of het gisten gestopt is.
Als ik de dop eraf haal om te meten, dan ontsnapt het CO2 en komt er zuurstof bij mijn bier en loop ik het risico op oxidatie.
De vorige keer heb ik te vroeg gebotteld, dus ik wil zeker weten dat mijn bier uitgegist is, maar ik wil ook geen geoxideerd bier. Hoe doen de ervaren brouwers dit? Valt het risico van oxidatie wel mee? Is je waterslot in de gaten houden, genoeg indicatie voor uitgisten?

Als het gaat om een niet al te grote mandfles kun je gebruik maken van de weegmethode. Zie De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open

En verder geeft het kortstondig verwijderen van het waterslot voor het nemen van een monster veel minder oxidatie dan een hele kleine gaslek gedurende een paar dagen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-03-2019 09:59 u »
Naar het einde toe van de gisting gaat het heel traag nog lange tijd door, of je dat verschil kan wegen daar stel ik mij toch ernstige vragen bij.
Ik heb hier een 25L mandfles met stookwijn staan die al meer dan 1 week op 988 staat, maar nog altijd elke 30sec een blubje geeft. Op één week zijn dat 20.160 blubjes, en volgens mij nog veel te vroeg moest dat bier zijn om nu al te bottelen. 

Offline middelaersch

• Vol lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #5 Gepost op: 24-03-2019 10:13 u »
Activiteit van het waterslot zegt ook niet alles. Als de vergisting minder wordt, en het slot of het vat lekt een heel klein beetje, zie je daar niks meer gebeuren, terwijl het bier toch nog niet is uitvergist.

Dus je moet op een of andere manier meten. Alleen meten = weten.

Offline VanDenBerge

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 24-03-2019 10:15 u »
Zorg wel dat uw mandfles helemaal vol is en blijft.
Dit is een goed punt. Ik heb nu zo'n 9,0-9,5L in een mandfles zitten van 15L. Ik ben nog een beetje aan het zoeken hoe ik mijn eindvolume beter kan bepalen door te meten hoeveel ik bij elke stap verlies aan volume. Is dit te weinig?

In het kader van het kennen van het vergistingsproces zie ik in de rand dit soort stukjes drijven. Ik heb korrelgist gebruikt. Is dit "niet uitgekomen" gist? Of juist gestorven gist dat nog opgeruimd gaat worden door actief  gist?

Het plan is om nadat het SG 3 dagen gelijk is gebleven, een dag de koelkast op 2 graden te zetten en daarna gaan bottelen.

P.S. Tijdens het typen hoor ik regelmatig het slot nog bubbelen. Wat een heerlijk geluid :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 24-03-2019 10:18 u »
Naar het einde toe van de gisting gaat het heel traag nog lange tijd door, of je dat verschil kan wegen daar stel ik mij toch ernstige vragen bij.

Dat is heel goed te wegen met de juiste weegschaal. Je kunt met een weegschaal die maximaal 40 kg weegt op 1 gram nauwkeurig heel erg precies de vergisting volgen. Deze methode is veel nauwkeuriger dan een hydrometer of een refractometer. Door mij wordt de methode al een tijd gebruikt bij het uitvoeren van tests. Het werkt erg goed.

De weegschaal is goed bruikbaar voor het afwegen van allerlei ingrediënten maar ook om bijvoorbeeld vast te stellen hoeveel liter bier je te bottelen hebt. Maar ook buiten het brouwen van bier is de weegschaal voor allerlei zaken te gebruiken.

Zie bijvoorbeeld
https://www.ebay.nl/itm/Postal-Scales-Digital-Postage-Parcel-Scale-Letter-Weighting-40kg-1g-External-LCD/263294865946?hash=item3d4d98d21a:g:kdYAAOSwasZcipTr

Wat minder nauwkeurig maar toch goed bruikbaar (en ook wat goedkoper)
https://link.marktplaats.nl/a1056000932
https://nl.aliexpress.com/item/110lb-50-kg-2g-Elektronische-Post-Verzending-Schaal-Tafel-Pakket-Brief-Verzendkosten-Commerci-le-Schalen-Platform/32921470569.html

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 24-03-2019 10:48 u »
Dit is een goed punt. Ik heb nu zo'n 9,0-9,5L in een mandfles zitten van 15L. Ik ben nog een beetje aan het zoeken hoe ik mijn eindvolume beter kan bepalen door te meten hoeveel ik bij elke stap verlies aan volume. Is dit te weinig?
P.S. Tijdens het typen hoor ik regelmatig het slot nog bubbelen. Wat een heerlijk geluid :)
Ik brouw brouwsels waarbij ik mik op 43 L, na het koelen heb ik gewoonlijk tussen 44 en 45 L wort die naar het gistvat gaat. Na het gisten hou ik dan nog iets van 43 L over. Ik lager in 2 mandflessen van 20 L die ik helemaal vol doe tot in de hals. De overschot gaat in Petflessen van 2 L en als er een niet vol zit knijp ik de fles plat zo komt ze ook vol.
Dus in de lagering alles helemaal vol.

Tags: