Wat is het nut van een checklist in brouwsoftware

Gestart door Oscar, 21-03-2019 23:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 22-03-2019  20:51 uSinds ik zonder BrouwVisie brouw is de kwaliteit van mijn bier er sterk op vooruit gegaan!

De kwaliteit van een brouwsel zit hem niet in de apparatuur noch in de brouwsoftware die je gebruikt.

Het gevoel voor smaak, de juiste verhoudingen, weten hoe om te gaan om gist en naar bevind van zaken handelen zijn de sleutel voor een beter bier. Ervaring en zaken die niet in een programma te vatten zijn.

Goed bierbrouwen vraagt meer dan het volgen van checklist. Het is niet afhankelijk van software, hoewel goede software wel kan helpen de juiste dingen te doen.

Koen S

Citaat van: BrouwMark op 22-03-2019  21:17 uIk brouw met een handgeschreven receptje op het aanrecht, that's it. Tussendoor heb je tijd zat om na te denken over de volgende stappen...
Door die handige checklist hoef ik tussendoor niet te piekeren . Ik kan de volgende stap al rustig voorbereiden en zelfs al heel wat afwassen en opruimen.

Scorpionrose

Citaat van: Oscar op 22-03-2019  20:01 uIk heb BrouwVisie open staan tijdens het brouwen dus dan is een checklijst overbodig. Verder zou een recept uitdraai meer dan voldoende moeten zijn om je brouwdag succesvol te laten verlopen.  :brouwen: als je je mouten weet, je hoppen (incl kooktijden) en je maischschema (alhoewel dat ook niet zo relevant is) dan heb je toch meer dan voldoende.. :brouwen: ^-^

Maar goed, ieder zijn eigen werkmethode... :brouwen: :biersmile:

Ik denk dat je hier even je professionele pet af moet zetten.
Jouw software wordt voor het overgrote deel door thuisbrouwers gebruikt waarvan velen misschien wel 10-20 keer willen controleren of ze niets vergeten zijn.
Een checklist zoals in BrouwHulp is daarbij van grote waarde. Zo'n lijst geeft netjes stap voor stap aan wat je moet doen.
Van het afwegen tot schroten, wanneer je je pH moet controleren enz enz.
Je kunt netjes het vakje afvinken als je een stap van je checklist gedaan hebt. Deze lijst is niet enkel voor een beginner(heb het gevoel dat jij dit namelijk denkt) maar ook voor de meer ervaren brouwer van onschatbare waarde.

Dat jij het dus niet gebruikt/nodig hebt wil nog niet zeggen dat het geen meerwaarde is voor de software die jij aanbiedt.
Gebruikers geven hier aan dat ze het fijn zouden vinden of jij hiernaar wilt kijken en het evt mogelijk kan maken om dit in te bouwen in BrouwVisie.
Dat zoiets tijd kost om te realiseren weten we allemaal en ook dat je het druk hebt met je prachtige brouwerij.

Wat ze dus vragen is of je het wilt overdenken. Zo niet zeg hier dan gewoon keihard nee zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

Koen S

Citaat van: Jacques op 22-03-2019  21:25 uDe kwaliteit van een brouwsel zit hem niet in de apparatuur noch in de brouwsoftware die je gebruikt.

Het gevoel voor smaak, de juiste verhoudingen, weten hoe om te gaan om gist en naar bevind van zaken handelen zijn de sleutel voor een beter bier. Ervaring en zaken die niet in een programma te vatten zijn.

Goed bierbrouwen vraagt meer dan het volgen van checklist. Het is niet afhankelijk van software, hoewel goede software wel kan helpen de juiste dingen te doen.
Het helpt ook bij het vermijden van fouten, brouwfouten zijn niet voordelig voor de kwaliteit van je bier.

Jacques

Citaat van: Koen S op 22-03-2019  21:28 uHet helpt ook bij het vermijden van fouten, brouwfouten zijn niet voordelig voor de kwaliteit van je bier.

Klopt. Ik schrijf ook dat software je kan helpen de juiste dingen te doen.

Maar dat betekent niet dat de kwaliteit van je zelfgebrouwen bier afhankelijk is van de software die je gebruikt. Kennis, ervaring en gevoel voor het brouwproces en de grondstoffen maken het echte verschil.

Een checklist kun je maken geheel los van de software die je gebruikt. Als de software deze genereert schilt het tijd. Zonder meer handig, maar niet essentieel omdat het ook op een andere manier kan.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 22-03-2019  21:25 uDe kwaliteit van een brouwsel zit hem niet in de apparatuur noch in de brouwsoftware die je gebruikt.

Het gevoel voor smaak, de juiste verhoudingen, weten hoe om te gaan om gist en naar bevind van zaken handelen zijn de sleutel voor een beter bier. Ervaring en zaken die niet in een programma te vatten zijn.

Goed bierbrouwen vraagt meer dan het volgen van checklist. Het is niet afhankelijk van software, hoewel goede software wel kan helpen de juiste dingen te doen.
Zo is dat! Maakt niet uit welke apparatuur je gebruikt. Of het nou een plastic emmer is of een cct in een gecontroleerde omgeving.
Ook de brouwsoftware voegt weinig toe.

Gewoon vingerspitzen gefuhl! Dan komt t spitzenklasse bier vanzelf!


middelaersch

Citaat van: Jacques op 22-03-2019  21:37 uAls de software deze genereert schilt het tijd. Zonder meer handig, maar niet essentieel omdat het ook op een andere manier kan.
Als je kiest welk programma je wil gebruiken, kijk je naar de mogelijkheden die dat programma biedt en hoe zich dat verhoudt tot de wensen en eisen die je hebt, en tot de mogelijkheden van de concurrerende programma's. (Dat geldt voor alle software, niet alleen voor brouwprogramma's.)
IT-ers praten in zo'n selectietraject ook wel over (sorry, Engelse kreten) 'must haves', 'should haves', en 'nice to haves'.

Voor mij is een checklist een 'should have', m.a.w. een echt onoverkomelijk gebrek is het niet, maar eigenlijk hoort het er gewoon in te zitten. Een simpel lijstje printen met het recept en de te verrichten handelingen, temperaturen etc, hoe moeilijk is dat?  :weetniet:
Ik gebruik in ieder geval een programma dat wel een checklist heeft (BrouwHulp). Inderdaad omdat het heel handig is.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 22-03-2019  21:49 uZo is dat! Maakt niet uit welke apparatuur je gebruikt. Of het nou een plastic emmer is of een cct in een gecontroleerde omgeving.
Ook de brouwsoftware voegt weinig toe.

Gewoon vingerspitzen gefuhl! Dan komt t spitzenklasse bier vanzelf!

Het is een combinatie. Met alleen superieure apparatuur en brouwapparatuur kom je er niet. De inbreng van de bouwer is een niet te onderschatten factor.
Te vaak heb ik gezien dat bouwers die beschikten over apparatuur waar ik jaloers op was zeer teleurstellende bieren brouwden. Bijvoorbeeld omdat ze de een ongelukkige keuze hadden van de gebruikte grondstoffen of te veel gist gebruikt hadden in combinatie met het lang laten staan van het bier.

Dit soort zaken ondervang je niet met brouwsoftware of checklisten. Veel brouwen helpt, maar de een heeft het brouwen van bier meer in de vingers dan de ander.
Vergelijk het met koken. Met dezelfde grondstoffen, pannen en keukenapparatuur maakt de ene kok een veel smakelijker gerecht dan de ander...

BrouwMark

Citaat van: Koen S op 22-03-2019  21:25 uDoor die handige checklist hoef ik tussendoor niet te piekeren . Ik kan de volgende stap al rustig voorbereiden en zelfs al heel wat afwassen en opruimen.

Waarschijnlijk gewoon een beroepsafwijking van me, in combinatie met een nog nét aan gezonde dosis ocd. Alles zit in mijn hoofd  :)

seed7

Na ruim 25 jaar de kwaliteits-, meet-, proces-, optimalisatie- en onwikkelingsgoeroe uithangen weet ik een ding, zij die in een enkele streek de gehele checklist afturven, omdat ze het wel weten, maken de meeste "fouten",

ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 22-03-2019  22:44 uNa ruim 25 jaar de kwaliteits-, meet-, proces-, optimalisatie- en onwikkelingsgoeroe uithangen weet ik een ding, zij die in een enkele streek de gehele checklist afturven, omdat ze het wel weten, maken de meeste "fouten",

Het is inderdaad goed steeds heel kritisch te zijn op de vraag of je de juiste dingen doet. Als je werkt met een checklist moet je ook checken of je checklist nog klopt en deze zo nodig aanpassen... Kwaliteitsverbetering is een constant proces.




Berend Postema

Ik ben maar 3 keer een checklist nodig geweest, daarna doe ik alles uit hoofd, alleen al omdat ik dan wat steviger nadenken moe(s)t.
Maar wat als ik dat nou wel fijn vind om dat zo te doen? Staat er een Oscar op dit forum je uit te voeteren omdat je het niet doet zoals Oscar het graag ziet. 
Je vertoont haantjesgedrag tegen beginnelingen.


Eric111

Ik gebruik BrouwHulp en heb een 20 brouwsels gebrouwen. De checklist is erg handig en gebruik ik altijd als leidraad voor het brouwen.
Niet omdat ik niet weet wat de stappen zijn maar gewoon omdat het erg handig is en ook om notities op te schrijven tijdens de brouwdag.
Ik zet er o.a. bij welke SG waardes ik meet tijdens het brouwen, het aantal liters en ik gebruik de checklist ook om mijn Arsegan-30 te programmeren voor het maischen en koken. Echt super handig!

Na het bottelen noteer ik ook het aantal flessen en de gegevens v.w.b. het alcoholpercentage e.d. op de checklist en stop deze daarna in een map.
Altijd handig als naslag en voor de extra notities die ik er op schrijf tijdens het proces. Deze gebruik ik regelmatig als extra geheugensteuntje bij volgende brouwsels :-)

Groeten, Eric

tdp

Heb een PC in mijn brouwerij, dat scheelt. Checklist is handig, maar het moet een middel zijn, geen doel op zich.

hansHalberstadt

Citaat van: Berend Postema op 22-03-2019  23:20 uMaar wat als ik dat nou wel fijn vind om dat zo te doen?
Een probleem wat maar al te vaak voorkomt is dat mensen zich niet kunnen verplaatsen in de gedachtes van anderen. Zo ook hier lijkt het. En dan is het nog erger als ze dat niet van zichzelf in de gaten hebben en daar naar handelen. 

Zelf brouw ik al heel lang, maar kom soms toch nog een probleem tegen wat voorkomen had kunnen worden als ik een checklist had gebruikt, bv spullen op tijd klaar zetten/voorbereiden.  Metingen doen waarvoor je maar 1 kans krijgt etc.

Mijn aard is niet om super gestructureerd te werken. Daarom verzin ik vaak oplossingen op het moment dat iets gebeurd, dus doe ik vaak dingen niet steeds op dezelfde manier. Maar een checklist is soms toch wel erg handig. 
 
Soms brouw ik een paar maanden niet en dan merk ik toch dat ik weer voor sommige dingetjes moet nadenken. Zeker voor beginners is een checkllist en opschrijven wat je gedaan hebt (en vooral wat er fout ging) zeker aan te raden. Opschrijven wat je gedaan hebt is sowieso aan te raden om achteraf te kunnen analyseren als er iets fout is gegaan of anders dan je had gedacht. 

Jedoka

Of iemand nu een checklist/recept/kladje/laptop/desktop of wat dan ook gebruikt tijdens het brouwen, voor mijn part gebruik je een ingehuurde brouwcoach die jou door iedere stap heen sleurt met alle bijbehorende steun en het liefst nog wat wijze spreuken als bonus erbij, lekker belangrijk. Iedereen brouwt op zijn of haar manier en ziet nut in verschillende dingen. Ik print de BrouwHulp checklist ook uit als ik ga brouwen, vind ik nuttig en prettig. Noteer er tijdens de brouw nog wat dingetjes op en dan beland deze na een tijdje in de prullenbak.

Jelle

seed7

Op zich is een template voor lijstje snel gemaakt in een texteditor, het aanpassen naar behoefte voor een brouwsel is weer een mooi moment voor contemplatie over wat je gaat doen.

checklist LekkerBier brouwen

SG 1050
EBC 33
IBU 42

Voorbereiding:
[]  maischwater afwegen     _____| kg
[]  maischwater opwarmen, T _____| °C
[]  mout afwegen
        mout               gewicht
    []  ______________|     _____| kg
    []  ______________|     _____| kg
    []  ______________|     _____| kg
    []  ______________|     _____| kg
    []  ______________|     _____| kg
[]  schroten
[]  conditioneren 5 min

Maischen:
->  maischwater op temperatuur?
    [] inmaischen
    [___________] tijdstip
    [] _________| ml melkzuur toevoegen

    [] spoelwater opwarmen
    [] hop afwegen

->  na 10 min
    pH eis ___________|
    [___________] pH
    -> pH ok?   <-------------------+
        [] ja                       |
        [] neen                     |
            []bijstellen            |
            [___________] melkzuur -+

->  elke 10 min
    [___________] SG [____________] tijd
    [___________] SG [____________] tijd
    [___________] SG [____________] tijd
    [___________] SG [____________] tijd
    [___________] SG [____________] tijd
    [___________] SG [____________] tijd

->  [] maischtemp verhogen tot ___ °C na ___ min
    [___________] temperatuur
    [___________] tijdstip

->  [] maischtemp verhogen tot ___ °C na ___ min
    [___________] temperatuur
    [___________] tijdstip

    [] jodium test
        [] OK
        [] niet OK -----> actie ____

->  [] maischtemp verhogen tot ___ °C na ___ min
    [___________] temperatuur
    [___________] tijdstip

Filteren:
Spoelen:
Koken: etc



Oscar

Jongens, wat een heerlijke discussie weer...  :)

Het is echt niet zo dat ik geen checklist in BrouwVisie wil inbouwen, maar om nu te zeggen dat er veelvuldig om gevraagd is door de gebruikers... hmmm, niet dus... En omdat 1 keer iemand vraagt om een bepaalde functie wil niet zeggen dat ik het ook meteen ga inbouwen... ;)

Maar goed blijkt dat velen een brouwdag met checklist een stuk prettiger vinden...

Even de recept print van BrouwVisie:











4 pagina's lang... Volgens mij staat hier alles bij... En is er zelfs nog ruimte om waarden van de brouwdag bij te schrijven.
 :)

Jacques

Die print maak ik bij elk brouwsel voor het geval mijn laptop die naast mijn brouwketel staat om welke reden dan ook uitvalt.

Het is echter geen checklist. Misschien kun je nog eens kijken naar de reacties in dit topic...  :nut:  ;D

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-03-2019 &nbsp;16:50 uHet is echter geen checklist.

Nee, dat snap ik, maar alles wat je moet doen staat er toch op. Wat je moet afwegen. Hoe vol je je pan moet vullen, hoeveel spoelwater je minimaal nodig hebt, welke maischstappen je moet volgen en hoe lang. Wanneer je de hoppen moet toevoegen ruimte voor meetwaarden.

Wat heb je nog meer nodig?  :weetniet: :weetniet: :nut:

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-03-2019 &nbsp;16:54 uWat heb je nog meer nodig?  :weetniet: :weetniet: :nut:

Een tijdslijn om te zorgen dat je dingen op tijd doet.
Mij overkomt het bijvoorbeeld ook wel eens dat ik er te laat aan denk om spoelwater aan te zetten. Dit ondanks dat op de uitdraai de hoeveelheid spoelwater vermeld is.

Nogmaals: niet iedereen gaat op zelfde wijze te werk. Al een paar keer is al in dit topic geschreven dat wat meer inleven in een beginnende brouwer goed zou zijn om de software te verbeteren.

hans100w

Citaat van: Oscar op 23-03-2019 &nbsp;16:54 uWat heb je nog meer nodig?  :weetniet: :weetniet: :nut:

Alle handelingen in volgorde zonder info die tijdens de brouwdag overbodig is, het liefst op één A4-tje met de mogelijkheid meetwaarden te noteren.
Neem de checklist van BrouwHulp als voorbeeld, dan ben je al een heel eind op weg.

Citaat van: Jacques op 23-03-2019 &nbsp;17:02 uAl een paar keer is al in dit topic geschreven dat wat meer inleven in een beginnende brouwer goed zou zijn om de software te verbeteren.

Niet alleen de beginnende, ook de gevorderde 65plussers onder ons.  ;)

Scorpionrose

Citaat van: Oscar op 23-03-2019 &nbsp;16:54 uNee, dat snap ik, maar alles wat je moet doen staat er toch op. Wat je moet afwegen. Hoe vol je je pan moet vullen, hoeveel spoelwater je minimaal nodig hebt, welke maischstappen je moet volgen en hoe lang. Wanneer je de hoppen moet toevoegen ruimte voor meetwaarden.

Wat heb je nog meer nodig?  :weetniet: :weetniet: :nut:

Ik zou zeggen kijk eens bij andere software bijvoorbeeld BrouwHulp. De voorbeelden zijn hier al geplaatst.
Een stap voor stap checklist waarbij elke stap aangeeft wat je op dat moment moet doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.