Wat is het nut van een checklist in brouwsoftware

Gestart door Oscar, 21-03-2019 23:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oscar

Dit is een afgesplitst topic.

Zie hier voor het oorspronkelijke topic.





Wat is het nut van een checklist?  :weetniet:  Hoe gebruik je deze? En wat is de aanvulling hiervan op een recept uitdraai?  :weetniet: :weetniet: Ik heb nog nooit het nut gezien/gemerkt van een checklist...

Je weet toch wat je moet doen op een Brouwdag neem ik aan... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 21-03-2019  23:08 uWat is het nut van een checklist?  :weetniet:  Hoe gebruik je deze... En wat is de aanvulling hiervan op een recept uitdraai?  :weetniet: :weetniet: Ik heb nog nooit het nut gezien/gemerkt van een checklist...

Niet iedereen is hetzelfde. Anders gezegd: wat voor jou geldt hoeft niet te gelden voor een ander.
Naar mate je meer ervaring hebt heb je minder snel een checklist nodig. Ik gebruik ook geen checklist maar ik kan mij heel goed voorstellen dat anderen het wel handig vinden.

Scorpionrose

Citaat van: Oscar op 21-03-2019  23:08 uWat is het nut van een checklist?  :weetniet:  Hoe gebruik je deze... En wat is de aanvulling hiervan op een recept uitdraai?  :weetniet: :weetniet: Ik heb nog nooit het nut gezien/gemerkt van een checklist...

Je weet toch wat je moet doen op een Brouwdag neem ik aan... :)

Ik gebruik altijd de checklist van BrouwHulp.
Het nut hiervan is dat je door het afvinken ervan niets vergeet en alles netjes in de juiste volgorde doet.
Het geeft keurig aan wat je volgende stap in het proces is.

Oscar

Citaat van: Jacques op 21-03-2019  23:13 umaar ik kan mij heel goed voorstellen dat anderen het wel handig vinden.

Ja de eerste 2 of 3 keer bij het brouwen. Daarna moet je het toch wel een keer doorhebben... :weetniet:   Of tenzij je maar 1 keer per jaar brouwt... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 21-03-2019  23:48 uJa de eerste 2 of 3 keer bij het brouwen. Daarna moet je het toch wel een keer doorhebben... :weetniet:   Of tenzij je maar 1 keer per jaar brouwt... :)

Hobbybrouwers zijn net als mensen...
Iedereen is anders. De ene heeft graag houvast aan een lijstje en de ander vindt dat niet nodig.

dirk

Citaat van: Jacques op 21-03-2019  23:53 uHobbybrouwers zijn net als mensen...
Iedereen is anders. De ene heeft graag houvast aan een lijstje en de ander vindt dat niet nodig.

Precies. Zo'n lijstje is echt handig, als je eens wat vergeten bent, of je wilt je werkvolgorde aanpassen. Nu staat er voor mij een hoop ballast in.

Oscar

Citaat van: Scorpionrose op 21-03-2019  23:15 uHet nut hiervan is dat je door het afvinken ervan niets vergeet en alles netjes in de juiste volgorde doet.
Het geeft keurig aan wat je volgende stap in het proces is.

Wellicht nog een extra lijst die controleert of je de desbetreffende handeling wel hebt afgevinkt. ;) Serieus,hoe vaak moet je op een checklijst kijken voordat je zelfstandig weet wat je moet doen.. ;) ;D
Ik snap in sommige situaties het nut voor een checklijst, maar bij het brouwen echt niet (wellicht wel bij je eerste of 2e brouwdag).

Vrijwel iedereen heeft een laptop of computer... dus op je hebt je laptop bij je of een uitdraait van je recept
* voor het afwegen van je mout en hop heb je toch geen checklist nodig?  :weetniet:
* Dan ga je maischen...moet je afchecken dat je je mout hebt toegevoegd?  :weetniet:
* moet je afchecken dat je een maischstap hebt afgerond? Je hebt toch een alarm? Of een uitprint van je recept? En een klok? Kun je ook een vinkje op zetten (op je recept uitdraai) .
*Daarna filteren. Moet je dat afchecken?  :weetniet:
* dan ga je koken. Moet je iedere hopgift afchecken?  :weetniet:
* Daarna /filteren & koelen. Moet je dat afchecken... :nut: :weetniet:

Niet om lullig te doen, maar vraag mij dit werkelijk af... :weetniet:  Wellicht denk ik te makkelijk door geen gebrek aan kennis en ervaring. Maar ik zou tijdens een brouwdag vergeten om op mijn checklijst te kijken.... en dan?  :nut: :weetniet:

Alles goed bedoeld hoor... :brouwen:

Oscar

Niet om iemand de gek aan te steken..maar een checklijst voor een brouwdag kun je "algemeniseren"



Wellicht dat ik nog iets vergeten ben...maar dit is toch wel de "bottomline"   :brouwen: 

dirk

Ghe,

Dat wil ik juist niet! Althans ik wil het kunnen aanpassen, want filteren na koelen doe ik niet!

Citaat van: Oscar op 22-03-2019  00:20 uWellicht dat ik nog iets vergeten ben...maar dit is toch wel de "bottomline"   :brouwen: 

Je bent de spellingscontrole vergeten ;)


seed7

Zo ziet mijn brouwdagchecklistapplicatie er ongeveer uit:



Ik 'explodeer' volautomatisch een recept met procesparameters naar en BOM en een lijst met processtappen die 'een voor een' uit een DB komen op het gewenste moment,

In het linker paneel timers, procestemperaturen als getal en grafiek.

In het middelste paneel de checklist met invoervelden. Het geheel is database gestuurd, alleen startbare processen zijn zichtbaar en daarbij is rekening gehouden met processen die parallel kunnen/moeten lopen (desinfecteren gistingstank). Iedere keer dat een item gesloten wordt gaan de data naar de database, die doet wat controles en vervolgens verschijnen de nieuwe uitvoerbare items in de middelste kolom.

In de rechter kolom wat tooltjes en het continu meelopende logboek. Als ik op gereed bij afwegen klik verschijnt het resultaat vanuit de db in het logboek. De gewichten, de tijd, de batchnummers etc. Later ook alle parameters van b.v. het maischen, temperatuurverloop (enkelvoudige infusie), pH, SG en ik kan als ik dat wil zelfs de flowsnelheid in het filterbed loggen. Energie- en waterverbruik worden gelogd per gebrouwen batch. En ja, ik kan ook afturven hoeveel flesjes er wanneer de deur uit gaan etc. Zelfs de 10 minuten data van het KNMI kunnen er in gezet worden, plus die van de brouwerij.

Checklist of checklist?

ingo





Koen S

Citaat van: Oscar op 22-03-2019  00:05 uWellicht nog een extra lijst die controleert of je de desbetreffende handeling wel hebt afgevinkt... ;)...serieus...hoe vaak moet je op een checklijst kijken voordat je zelfstandig weet wat je moet doen.... ;) ;D    Ik snap in sommige situaties het nut voor een checklijst...maar bij het brouwen echt niet....(wellicht wel bij je eerste of 2e brouwdag)
Ik heb BrouwHulp al voor 50 brouwsels gebruikt en druk telkens de checklist af. Je vergeet al snel iets (bv. aanzuren van spoelwater) en met een checklist maak je minder fouten, ook als ervaren brouwer.
Citaat van: Oscar op 22-03-2019  00:05 uVrijwel iedereen heeft een laptop of computer.... dus op je hebt je laptop bij je...of een uitdraait van je recept...
Ik gebruikte tot vorig jaar mijn oude laptop in mijn brouwkelder. Zelfs met dampkap bleek dit toch geen goed idee: door de hoge vochtigheid viel die constant uit. Was ik effe blij dat ik toch een checklist had geprint...
Trouwens, of je nu je recept print of je checklist: het is gewoon een andere verpakking van hetzelfde. Ken jij je recepten uit het hoofd? Brouw jij je bier 100% vertrouwend op je ervaring en geheugen? Dan kan je regelmatig 1000 liter in het riool kieperen.
Het voordeel van een checklist (of recept) op papier is dat je ook notities kan nemen en de waarden van je checklist kan aanduiden/corrigeren. Later kan je ze dan op je laptop (in een droge omgeving) aanpassen.
[/quote]

Scorpionrose

Citaat van: Oscar op 22-03-2019  00:20 uNiet om iemand de gek aan te steken..maar een checklijst voor een brouwdag kun je "algemeniseren"



Wellicht dat ik nog iets vergeten ben...maar dit is toch wel de "bottomline"   :brouwen:

Heb je de checklist van BrouwHulp al eens bekeken.
Die geeft stap voor stap aan tijdens het brouwen wat je moet doen. hoeveel en welke mout je moet schroten.
Tijdens het brouwen wanneer je de pH moet controleren enz enz.

Koen S





Dit is een concreet voorbeeld, erg handig.  :duimop:

bhovingh

Citaat van: Oscar op 22-03-2019  00:05 uWellicht nog een extra lijst die controleert of je de desbetreffende handeling wel hebt afgevinkt. ;) Serieus,hoe vaak moet je op een checklijst kijken voordat je zelfstandig weet wat je moet doen.. ;) ;D
Ik snap in sommige situaties het nut voor een checklijst, maar bij het brouwen echt niet (wellicht wel bij je eerste of 2e brouwdag).

Vrijwel iedereen heeft een laptop of computer... dus op je hebt je laptop bij je of een uitdraait van je recept
* voor het afwegen van je mout en hop heb je toch geen checklist nodig?  :weetniet:
* Dan ga je maischen...moet je afchecken dat je je mout hebt toegevoegd?  :weetniet:
* moet je afchecken dat je een maischstap hebt afgerond? Je hebt toch een alarm? Of een uitprint van je recept? En een klok? Kun je ook een vinkje op zetten (op je recept uitdraai) .
*Daarna filteren. Moet je dat afchecken?  :weetniet:
* dan ga je koken. Moet je iedere hopgift afchecken?  :weetniet:
* Daarna /filteren & koelen. Moet je dat afchecken... :nut: :weetniet:

Niet om lullig te doen, maar vraag mij dit werkelijk af... :weetniet:  Wellicht denk ik te makkelijk door geen gebrek aan kennis en ervaring. Maar ik zou tijdens een brouwdag vergeten om op mijn checklijst te kijken.... en dan?  :nut: :weetniet:

Alles goed bedoeld hoor... :brouwen:

We zijn helaas niet allemaal zo begaafd :groots:. Het lijstje is erg handig, ook omdat er de hoeveelheden van alle toevoegingen genoemd worden. Zo weet je op een brouwdag precies wanneer je hoeveel van welke mouten en hoppen en evt andere toevoegingen moet toevoegen zonder afhankelijk te zijn van een PC. Tevens gebruik ik het om notities toevoegen bij kleine afwijkingen. Ook dat kan ik helaas niet allemaal onthouden van elke brouwdag  :huilen:

Serge VL

Citaat van: bhovingh op 22-03-2019  11:09 uWe zijn helaas niet allemaal zo begaafd :groots:. Het lijstje is erg handig, ook omdat er de hoeveelheden van alle toevoegingen genoemd worden. Zo weet je op een brouwdag precies wanneer je hoeveel van welke mouten en hoppen en evt andere toevoegingen moet toevoegen zonder afhankelijk te zijn van een PC. Tevens gebruik ik het om notities toevoegen bij kleine afwijkingen. Ook dat kan ik helaas niet allemaal onthouden van elke brouwdag  :huilen:
Je bent niet alleen die niet al die data kan onthouden hoor,
Ik kan ook van een recept niet alle hoeveelheden van de gebruikte mouten hoppen en andere toevoegingen uit het hoofd onthouden.
Het maischema en de kooktijd dat lukt nog, het hop schema dat wordt in vele gevallen al te veel data om te onthouden.
De PC in het brouwlokaal heb ik ook afgeschaft en ben ook gewoon terug overgeschakeld naar een checklist. Niets zo handig als en blaadje papier waar alles op staat.

Misschien is het een functionaliteit die in BrouwVisie niet is ingebouwd en daarom heeft Oscar het plezier van een checklist nog niet ervaren  >:D ;)

bhovingh

Citaat van: Serge VL op 22-03-2019  14:54 uMisschien is het een functionaliteit die in BrouwVisie niet is ingebouwd en daarom heeft Oscar het plezier van een checklist nog niet ervaren  >:D ;)

Wellicht is het in te bouwen in BrouwVisie?

chthon

Zelfs met een checklist ben ik al wel, weliswaar geen essentiële, dingen vergeten te doen. Meestal gaat het om het noteren van bepaalde metingen die helpen om het proces nadien te analyseren en te verbeteren.

mbroek

Citaat van: Oscar op 22-03-2019  00:20 uNiet om iemand de gek aan te steken..maar een checklijst voor een brouwdag kun je "algemeniseren"



Wellicht dat ik nog iets vergeten ben...maar dit is toch wel de "bottomline"   :brouwen:

Kijk Oscar, dit is nu een nutteloze checklist. Op mijn checklist staan gewoon de ingredienten en hoeveelheden, een recept dus in een andere vorm. Jij gebruikt toch ook een recept of weet je alle tijden en gewichten uit het hoofd?

En verder, ik gebruik geen computer tijdens het brouwen (op de stuurcomputer na), dus lekker handig om de meetwaardes even neer te kalken bij de maischstappen bijvoorbeeld.

Ieder werkt dus anders, maar jouw idee van een checklist is dus niet mijn idee.

Oscar

Citaat van: Serge VL op 22-03-2019  14:54 uMisschien is het een functionaliteit die in BrouwVisie niet is ingebouwd en daarom heeft Oscar het plezier van een checklist nog niet ervaren  >:D ;)

Ik heb BrouwVisie open staan tijdens het brouwen dus dan is een checklijst overbodig. Verder zou een recept uitdraai meer dan voldoende moeten zijn om je brouwdag succesvol te laten verlopen.  :brouwen: als je je mouten weet, je hoppen (incl kooktijden) en je maischschema (alhoewel dat ook niet zo relevant is) dan heb je toch meer dan voldoende.. :brouwen: ^-^

Maar goed, ieder zijn eigen werkmethode... :brouwen: :biersmile:

haicoterbeek

Ik was laatst vergeten om mijn checklist te checken

Wat is überhaupt het nut van BrouwVisie? Met een beetje ervaring en hoofdrekenen heb je die toch niet nodig?

Sinds ik zonder BrouwVisie brouw is de kwaliteit van mijn bier er sterk op vooruit gegaan!

hans100w

Citaat van: Oscar op 22-03-2019  20:01 uIk heb BrouwVisie open staan tijdens het brouwen dus dan is een checklijst overbodig. Verder zou een recept uitdraai meer dan voldoende moeten zijn om je brouwdag succesvol te laten verlopen.  :brouwen: als je je mouten weet, je hoppen (incl kooktijden) en je maischschema (alhoewel dat ook niet zo relevant is) dan heb je toch meer dan voldoende.. :brouwen: ^-^

Maar goed...ieder zijn eigen werkmethode... :brouwen: :biersmile:

Hier moet ik toch even ingrijpen, Oscar. Jij loopt tijdens een brouw wel 10 keer naar je laptop om de hoeveelheden te checken en meetwaarden in te vullen. Dat er veel thuisbrouwers zijn die geen computer bij het brouwen (willen) hebben lijkt jou niet te interesseren. Dat er gebruikers van BrouwVisie zijn die ook voor de software hebben betaald er graag een checklist in zouden willen zien wil je ook niet geloven. Het ontbreken van een checklist is de reden dat ik BrouwVisie al jaren niet meer gebruik. Wees eens een keer niet zo eigenwijs en programmeer er een checklist in alsjeblieft.

Scorpionrose

Citaat van: hans100w op 22-03-2019  21:02 uHier moet ik toch even ingrijpen, Oscar. Jij loopt tijdens een brouw wel 10 keer naar je laptop om de hoeveelheden te checken en meetwaarden in te vullen. Dat er veel thuisbrouwers zijn die geen computer bij het brouwen (willen) hebben lijkt jou niet te interesseren. Dat er gebruikers van BrouwVisie zijn die ook voor de software hebben betaald er graag een checklist in zouden willen zien wil je ook niet geloven. Het ontbreken van een checklist is de reden dat ik BrouwVisie al jaren niet meer gebruik. Wees eens een keer niet zo eigenwijs en programmeer er een checklist in alsjeblieft.

+1  :groots:

haicoterbeek

Citaat van: hans100w op 22-03-2019  21:02 uHier moet ik toch even ingrijpen, Oscar. Jij loopt tijdens een brouw wel 10 keer naar je laptop om de hoeveelheden te checken en meetwaarden in te vullen. Dat er veel thuisbrouwers zijn die geen computer bij het brouwen (willen) hebben lijkt jou niet te interesseren. Dat er gebruikers van BrouwVisie zijn die ook voor de software hebben betaald er graag een checklist in zouden willen zien wil je ook niet geloven. Het ontbreken van een checklist is de reden dat ik BrouwVisie al jaren niet meer gebruik. Wees eens een keer niet zo eigenwijs en programmeer er een checklist in alsjeblieft.
Beersmith3 software for ever and ever!

http://beersmith.com/

http://beersmith.com/download-beersmith/




haicoterbeek

Ik heb het idee dat sinds Oscar professioneel brouwt hij zijn schepen achter zich aan het affakkelen is! 

BrouwMark

Ik brouw met een handgeschreven receptje op het aanrecht, that's it. Tussendoor heb je tijd zat om na te denken over de volgende stappen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.