Elyst Brew - Semi automatisch maischen

Gestart door Elyst, 05-04-2019 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Elyst

Goedenavond!

Afgelopen week zat ik na te denken over de mogelijkheden om het maischproces preciezer te laten verlopen. Aangezien ik net ben begonnen met brouwen wilde ik niet investeren in de duurdere brouwsystemen.

Nu ben ik zelf student aan een ICT opleiding dus dacht, laat ik zelf wat gaan maken! Mijn idee is om een web-applicatie te ontwikkelen waarin de brouwer zijn maischschema kan invoeren. Vervolgens is het mogelijk om doormiddel van een raspberry pi en temperatuur sensoren alles precies bij te houden. 

Als de temperatuur +- 1˚C lager/hoger is dan de gewenste maisch temperatuur, dan zal het systeem een geluid afspelen. Op deze manier wordt de gebruiker door het hele maischschema doorlopen. Als de brouwer naar de volgende maisch stap gaat, dan laat het systeem dit ook weten en gaat de timer pas aan als de gewenste temperatuur bereikt is.

De benodigdheden:

- DS18B20 Sensor €1,67
- Raspberry PI €29,67

Ik heb nog heel veel ideeën om de software uiteindelijk uit te gaan breiden (Bijvoorbeeld klimaatkast sturing op afstand).

Ik vroeg mij af, zijn er mensen die het interessant vinden om dit te gaan gebruiken? Dan lijkt het mij erg leuk om het uiteindelijk gratis te publiceren namelijk  :).

Ook vroeg ik mij af, of er nog andere leuke ideeën zijn om aan de software toe te voegen.

Ik hoor jullie feedback graag tegemoet!

Zo gaat het er ongeveer uitzien:



Groetjes,

John



hobbyman

Goed initiatief! Ik begrijp dat je nog niet iets aan gaat sturen, maar meer een alarmerende functie wil maken?
Een stapje verder en je stuurt ook het maisch en kook proces. Je komt dan uit op bestaande software: craftbeerpi Heb je dat al gezien?

Elyst

Citaat van: hobbyman op 05-04-2019  22:52 uGoed initiatief! Ik begrijp dat je nog niet iets aan gaat sturen, maar meer een alarmerende functie wil maken?
Een stapje verder en je stuurt ook het maisch en kook proces. Je komt dan uit op bestaande software: craftbeerpi Heb je dat al gezien?

Hoi Hobbyman!

In de eerste instantie gaat het inderdaad om een alarmerende functie zodat de beginnende hobbybrouwer op een goedkope manier enigzins gecontroleerd kan maischen. Ik was inderdaad al bekend met craftbeerpi, mooi product! De intentie is uiteindelijk om een "alles in een" open source dashboard te maken zodat alles in een enkel dashboard beheert kan worden (inclusief het creeëren van recepten etc.).

De optie om ook het maisch/kook proces daadwerkelijk te sturen staat op de To-Do list!  :degroeten:

Heuvinger brouwerij

Ik stuur mijn maisch keteltje sinds een klein jaartje aan met een stc-1000.
Echter denk ik dat ik meer gereed ben voor een nieuw Klarstein keteltje.

hansHalberstadt

Leuk initiatief,
Ik brouw zelf al sinds ca 1995 mbv computergestuurd maischen. Ooit begonnen met een kastje via de seriele poort onder MSDOS en nu via een Arduino en USB waarbij de computer de arduino aanstuurt en de arduino de powercontrol aanstuurt en signalen terugleest bv temperatuur en positiesensors. De Arduino werkt nog niet helemaal goed omdat de seriële communicatie via USB niet robuust genoeg blijkt om powercontrol de besturen. Er stoort iets waardoor de USB vastloopt bij een van mijn computers. bij een oudere computer gaat het wel goed, die heeft waarschijnlijker een robuustere USB ingang. Ik ga het stuk tussen powercontrol en communicatie nog beter scheiden via optocouplers en zo storingsongevoelig maken. Maar in de tussentijd brouw ik met alleen een roerwerk en handbediening. Dat werkt eigenlijk net zo makkelijk.   

hans100w

Jouw collega studenten in Twente hadden 6 jaar geleden ook al zoiets bedacht:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.