Brewbody - malto-dextrinen

Gestart door BaDu, 14-02-2006 17:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BaDu

Hoi brouwers,

Bij Brouwland verkopen ze BrewBody. Dit zou de schuimkraag ten goede komen... en het verhoogt de body van het bier.
Dat product bevat MALTODEXTRINEN --> dit zijn complexe suikers...: Worden die dus niet vergist? en maken we dus een zoeter bier?

Graag commentaar/ervaringen/etc...


Salut,

Bart

Edwin

Hoi Bart :proost:

Mijn bescheiden mening is: niet gebruiken dat spul. Als je 'goed' brouwt heb je geen substituten nodig om voldoende schuim op je bier te krijgen. De meeste brouwers gebruiken het niet en ik drink veel bieren van andere hobbybrouwers en allemaal hebben ze (voldoende) schuim. Pas bij brouwfouten heb je schuimproblemen.

Edwin

Adrie

Precies! Mocht je toch problemen hebben met body en schuim, dan kun je beter caramouten toevoegen (carapils voor lichte bieren, donkerder caramouten voor donkere bieren).

Jacques

Voor een betere schuimhoudbaarheid en body doe je er ook goed aan om bij 60º C of hoger in te maischen. De eiwitsplitsende enzymen kunnen dan de eiwitten die zorgen voor een goede schuimhoudbaarheid niet afbreken.

Verder doe je er goed aan niet te warm te vergisten om de vorming van hogere alcoholen en esters te beperken. Hogere alcoholen en esters werken namelijk schuimnegatief.

Ook is bekend dat sommige biergisten zorgen voor bieren en een betere schuimhoudbaarheid. Een andere gistkeuze kan dus de oplossing zijn bij een schuimhoudbaarheid probleem.

Ten slotte raad ik aan niet te lang te lageren omdat uit dode gistcellen enzymen vrij kunnen komen die de schuimpositieve middelgrote eiwitten afbreken.

BaDu

Dankjewel voor de reacties.
Ben overtuigd van het niet gebruiken van die brewbody. Maar nu nog een vraagje--> werken die maltodextrinen als zoetkracht?

Om een zoeter bier te maken --> toevoegen van glucose tijdens het koken???

salut
Bart

Hopmans

Hoi Bart,

Voor een zoeter bier kan je melksuiker(lactose) gebruiken, of vergisten met een gist
met een lagere vergistingsgraad.
Dat laatste verdient de voorkeur.

Ik heb ook wel eens recepten met zoetjes voor de koffie gezien.

 :degroeten:

Edwin

Citaat van: Hoppie op 15-02-2006  07:11 uIk heb ook wel eens recepten met zoetjes voor de koffie gezien.

Tja :proost:

Het toevoegen van sacharose of hoe heet dat spul...Nepsuikers geven al een vervelend smaakje aan die Lightfrisdranken  :P Laat staan aan bieren. Wil je een zoeter bier, doe zoals Hoppie aangeeft! Ikzelf heb wel eens met lactose gewerkt. Gaat op zich prima hoor! Kan ook erg goed. Het voordeel is dan weer dat je degisteigenschappen van een doorgister hebt, zoals bijvoorbeeld de Westmalle-gist of Chimay-gist, maar wél een zoeter bier houdt. Maischschema's aanpassen werkt ook wel, maar is in het algemeen moeilijker controleerbaar dan een aantal grammen onvergistbare suikers toevoegen. Door x gram lactose toe te voegen WEET je dat je eind-SG met x punten toeneemt. Door korter te maischen weet je ook dat je eind-sg zal toenemen, maar moet hoeveel punten?

Edwin

Jacques

Om een bier zoeter te maken moet je zeker geen glucose toevoegen. Glucose is voor 100% vergistbaar en zorgt in feite voor een droger bier (je hebt dan in verhouding minder restsuikers).

Lactose kan maar deze suiker geeft een bijsmaakje dat niet biereigen is. Lactose komt namelijk niet van nature voor in bier. Ook veel kunstmatige zoetstoffen geven smaakjes die niet thuis horen in een ambachtelijk bier.

Als je een zoeter bier wilt brouwen kun je beter kortere maischtijden aanhouden bij 60 tot 65º C (15 tot 20 minuten).
Overigens proberen veel hobbybrouwers juist een minder zoet bier te brouwen. Veel smaken komen daardoor beter tot hun recht. Zoet maskeert veel andere smaken.

Edwin

Hallo :proost:

Dat niet bier-eigen smaakje klopt wel. ik vraag me nu eigenlijk af of de vraag van Bart bedoeld is om te weten te komen hoe je een zoeter bier kunt verkrijgen. Daar zijn we nu wel over aan het doorpraten. Bart, wat bedoel je precies met je vraag?

Edwin

SiriS

Citaat van: durlet_bart op 14-02-2006  17:52 uhoi brouwers

bij Brouwland verkopen ze BrewBody. Dit zou de schuimkraag ten goede komen... en het verhoogt de body van het bier.
Dat product bevat MALTODEXTRINEN --> dit zijn complexe suikers...: Worden die dus niet vergist? en maken we dus een zoeter bier????

graag commentaar/ervaringen/etc...

salut,
Bart

Bart, als antwoord op je vragen:

- Ja, maltodextrinen zijn complexe suikers, eigenlijk zeer korte zetmelen die niet door een gist omgezet kunnen worden in alcohol en koolzuurgas.

- Door het gebruik van maltodextrinen wordt het bier zoeter en maltodextrinen kunnen bijdragen aan een stabieler schuim op je bier.

Ik heb verder geen ervaringen met dit product, mogelijke schuim problemen en hoe deze op te lossen worden in andere threads op dit forum besproken. Om een zoeter bier te maken zijn er verschillende mogelijkheden, meest eenvoudige oplossingen zijn:

- aanpassen van je maisch temperaturen en/of tijden => korter op 60°C en langer op 70°C.
- gebruiken van caramouten => zie opmerking Adrie

Groet, SiriS

BaDu

Ja, ik was dus op zoek naar een manier om een biertje te maken dat iets zoeter van smaak is...
ik heb nu enkele bruikbare methoden gezien, dank hiervoor.

Ikzelf ben niet zo'n voorstander van zoeter bier en hou daarentegen van de esters van de vergisting en hoppige accenten, maar ik heb de vraag gekregen om eens een zoeter bier te maken ---> ^wegens geen ervaring met zoeter bier ben ik dus jullie kennis gaan toetsen.

Lactose is dus een mogelijkheid...
korter maischen is een mogelijkheid...

en hoe zit het als ik HONING als zoetstof zou gebruiken?
Wie heeft al eens een honingbiertje gemaakt? --> wanneer honing toevoegen? Tijdens koken, of tijdens vergisting? wanneer herken je de honingsmaak in het bier't best?
en hoeveel % vergistbare suikers bevat honing?


SiriS

Bart,

Verder uitgebreide antwoorden krijg je mijnerzijds alleen als je serieuze vragen stelt.

Groet, SiriS

Edwin

naar mijn idee zijn deze vragen serieus, dus van mij krijg je wel antwoord :proost:

Er zijn brouwers die eerder met honing hebben gebrouwen, onder andere ikzelf. je kunt de zoekfunctie gebruiken (toets 'honing' en daarna op de knop Zoek). Daarbij vind je veel informatie. Honing vergist voor ongeveer 80% de overige 20% bestaat uit verschillende stoffen, waaronder restsuikers. ik weet niet precies welk percentage restsuiker is. Als het gaat om een meer zoeter bier, kun je misschien een referentiebier aangeven? Waar zit je aan te denken?
Vaak gaat het bij zoetbeleving niet alleen om veel onvergistbare suikers, maar ook om fruitige esters, minder hop, meer dextrines, veel alcohol. Je kunt dus een droog bier brouwen die toch een 'zoetbeleving' geeft.

Edwin

Drents Hopbier

Citaat van: SiriS op 15-02-2006  16:12 u- Ja, maltodextrinen zijn complexe suikers, eigenlijk zeer korte zetmelen die niet door een gist omgezet kunnen worden in alcohol en koolzuurgas.
- Door het gebruik van maltodextrinen wordt het bier zoeter en maltodextrinen kunnen bijdragen aan een stabieler schuim op je bier.
Enig idee van verschil in ketenlengte tussen maltodextrine en dextrine? Van die laatste nam ik net een hapje en dit smaakt naar meel en niet zoet. (C6H10O5 )n.xH2O

Hans Hans

Drents Hopbier

Citaat van: Hoorns Hopbier op 15-02-2006  17:15 uEnig idee van verschil in ketenlengte tussen maltodextrine en dextrine? Van die laatste nam ik net een hapje en dit smaakt naar meel en niet zoet. (C6H10O5 )n.xH2O

Hans Hans
Ik heb al wat gevonden. Glukose, Maltose, Maltodextrine (Maltotriose bis Maltohexaose),
Dus maltodextrine heeft inderdaad een veel kortere lengte dan dextrine. Vandaar de (ietswat) zoetkracht.

Hans Hans

Hopmans

Hoi vrienden,

CiteerVerder uitgebreide antwoorden krijg je mijnerzijds alleen als je serieuze vragen stelt.
Ha Ha Ha  ;D   typisch SiriS.

Citeerwegens geen ervaring met zoeter bier ben ik dus jullie kennis gaan toetsen.
En? Zijn we geslaagd?  :brouwen:

Citeeren hoe zit het als ik HONING als zoetstof zou gebruiken?
Wie heeft al eens een honingbiertje gemaakt? --> wanneer honing toevoegen? Tijdens koken, of tijdens vergisting? wanneer herken je de honingsmaak in het bier't best?
en hoeveel % vergistbare suikers bevat honing?

Honing vergist voor 80%. Dan zou je denken dat het bier niet meer zoet wordt.
Maar zoals eerder aangegeven krijgt men wel een zoetimpressie.
Dus tussen de oortjes wordt het zoet. Het ruikt ook lekker.

Ik knal eigenlijk altijd wat honing in mijn bier.
Klaverhoning is de beste voor in bier (heerlijk zacht).
Zonnebloemenhoning is te overdreven, en andere weer wat slapper.

5 minuten voor einde koken is een mogelijkheid, maar bottelen met honing kan ook.
De berekende (bv BrouwHulp) hoeveelheid honing oplossen in 0,5 ltr jongbier, en dan
een kwartier op 80 graden.
Niet koken om zoveel mogelijk smaak te behouden, en toch de bacterien te doden.
Dan weer oplossen met het te bottelen jongbier.

Niet toevoegen tijdens de gisting.
Er zitten bacterien in honing (daarom mogen baby's geen honing hebben).

Ook helpt het om minder hop in het bier te gooien.

Mijn volgende bier wordt een blonde van 6,5% met een bitterheid van 15 EBU* met een
lading honing en gist die niet te ver doorgaat, met tevens een zoet maischschema.

*Met mijn eigen formule en rendement. Met Promash zal het dan iets van 8 EBU zijn.
Jummie Jummie, er gaat niks boven een zoetbier.
Het liefst nog uit een fles waar een kurk op heeft gezeten.

 :lekkerbier:

Zo, genoeg ge..ld.

 :degroeten:

MO

Volgens mij bestaat honing voor 90% uit vergistbare suikers en is de overige 10% water. Naar mijn mening levert het gebruik van honing geen zoeter bier op. Volgens mijn ervaring proef je honing niet speciaal als je het (al is het maar kort) meekookt, maar alleen als je het tijdens bottelen toevoegt.
Je ziet: de meningen zijn verdeeld.
Ik zou het maken van een zoeter bier oplossen via de volgende mogelijkheden:
1. als je maischt via een 60/70/78 graden schema de stop op 60 grC inkorten;
2. als je maischt via eenstaps maisch de temperatuur verhogen, bv 60 min bij 69 grC;
3. een andere gist gebruiken, korrelgisten die niet ver doorvergisten zijn Brewferm, windsor en Cooper's;
4. volmout bieren van 8-9% zullen vanwege de relatief grote hoeveelheden niet-vergistbare suikers ook prachtig zoet smaken.

Opties zat dacht ik zo.

Jacques

Citaat van: Hoppie op 15-02-2006  20:11 uNiet toevoegen tijdens de gisting.
Er zitten bacterien in honing (daarom mogen baby's geen honing hebben).

Hmm, echt niet! Het suikergehalte is zo hoog dat geen een bacterie dit kan overleven. Honing is nagenoeg onbeperkt houdbaarheid. Wel kristaliseren de suikers uit waardoor je de honing niet meer makkelijk uit de pot krijgt. Ook kan de smaak wat veranderen maar echt bederven doet honing niet.


MO

wWie voert zijn baby eigen bier gebrouwen met honing? kKortom: voor volwassen zou het wellicht geen kwaad kunnen. wWie zegt overigens dat dat botulisme organisme overleeft bij pH 4? Die kans is niet groot denk ik.

Jacques

Citaat van: Hoppie op 15-02-2006  21:28 uEn inderdaad, honing bederft niet snel, maar er zitten wel sporen in van een botoxbacterie.

Hmm, OK er zouden dus sporen van bacteriën in honing kunnen zitten. Bacteriën zelf overleven de honing niet. Als bacteriën uitdrogen (door de hoge osmotische waarde van honing) kunnen ze sporen gaan vormen. Onder gunstige omstandigheden kunnen uit deze sporen weer opnieuw bacteriën ontstaan.
Het is zoals Martin aangeeft maar heel erg de vraag of deze sporen tot ontwikkeling komen en bacteriën gaan vormen. Als de vergisting eenmaal begonnen is zijn er niet zo veel bacteriën die kunnen overleven in het jongbier.

BaDu

Ok ik moet duidelijk niet te fel hoppen om het aroma van de honing te behouden.
Dus enkel FWH tot 15 IBU? Niet nog eens aromahop toevoegen aan het einde van het koken?

Bart

Hopmans

CiteerOk ik moet duidelijk niet te fel hoppen om het aroma van de honing te behouden.
Dus enkel FWH tot 15 IBU?

Dat is natuurlijk heel persoonlijk Bart.
Daar durf ik niets over te zeggen.

Maar ik persoonlijk hou van minder gehopte zoetige bieren (Grimbergen, Barbar, La Gauloise, etc).
Honing kan ook goed samen met zwaardere gehopte bieren.

CiteerNiet nog eens aromahop toevoegen aan het einde van het koken?
Lijkt mij persoonlijk niets in combi met honing (sowieso niet meer).

 :degroeten:

Adrie

Maar ik heb ook eens gelezen dat er wilde gisten in honing zitten. Dat lijkt me eigenlijk wel aannemelijk. Deze wil je ook niet in je bier.

Jacques

Door het hoge suikergehalte kunnen deze gisten niet overleven in de honing! Enkel sporen kunnen dergelijke omstandigheden overleven. Sporen worden echter niet zo snel gevormd en ook de ontwikkeling van sporen tot nieuwe cellen verloopt niet zo snel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.