Eerste pils...

Gestart door Regato76, 22-03-2019 01:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Regato76

Na de nodige probeersels heb ik de slag inmiddels aardig te pakken. Ik brouw eens in de paar maanden een paar batches en de laatste waren meer dan goed gelukt (een tripel en een quadrupel).
Ik brouw momenteel nog met moutpakketten; zo hou ik het aantal variabelen beperkt zolang ik nog in de leerfase zit :-).

Binnenkort ga ik weer aan de slag en ik heb nu ook de beschikking over een systeem om de vergistingstemperatuur beter in de hand te houden (een Brewtech FTss2).

Ik wil ook een poging gaan wagen een ondergistend bier te maken; de Speidel Pilsner. Nu vroeg ik me alleen af; normaal gesproken gisten bovengistende bieren na op de fles waardoor je CO2 in je bier krijgt. Een pils heeft normaal gesproken geen gist op de fles, dus hoe dan? Ik heb nog geen apparatuur om geforceerd te carboniseren, dus realiseer ik me nu plots "hoe dan"?
Uit wat stukjes die ik heb gevonden maak ik op dat suiker op de fles de enige mogelijkheid is die overblijft. Heeft iemand wellicht nog tips? Wijkt de hoeveelheid bottelsuiker nog af bijvoorbeeld?

Traploper

Als je geen materiaal hebt om geforceerd te carboniseren, zou ik gewoon voor hergisting op de fles gaan, net zoals je waarschijnlijk bij je eerdere bieren hebt gedaan.

Brouwert

Ik hergist pils altijd op de fles zonder problemen.
Bottelsuiker toevoegen en warm wegzetten, gewoon met de gist die er al in zit, dus zonder extra bottelgist.
Vaak duurt het wel wat langer voordat alle bottelsuiker vergist is (in vergelijking met een bovengister).
Wellicht niet zo warm wegzetten als je dat met een bovengister zou doen. Ik zet ze meestal op 18-20 graden weg (een bovengister vaak op 22 graden).

Regato76

Dank! Het voelde een beetje vreemd om bij een pils gist in de fles te hebben, maar we gaan het gewoon proberen.

Nu twijfel ik nog over een kleinigheidje uit het recept:
Na de hoofdvergisting op 12 graden heeft men het over "maturing" voor 2-3 dagen op kamertemperatuur en daarna voor 3-4 weken bij 5 graden.
Ik ga ervan uit dat men bij kamertemperatuur nagist, vervolgens overheveld naar een schoon vat, daarna de koelkast in en pas daarna op fles hergisten.....juist?

Koen S

Citaat van: Regato76 op 22-03-2019  13:22 uDank! Het voelde een beetje vreemd om bij een pils gist in de fles te hebben, maar we gaan het gewoon proberen.

Nu twijfel ik nog over een kleinigheidje uit het recept:
Na de hoofdvergisting op 12 graden heeft men het over "maturing" voor 2-3 dagen op kamertemperatuur en daarna voor 3-4 weken bij 5 graden.
Ik ga ervan uit dat men bij kamertemperatuur nagist, vervolgens overheveld naar een schoon vat, daarna de koelkast in en pas daarna op fles hergisten.....juist?
Klopt helemaal, en dan heb je een lekkere, ongefilterde pils.  :duimop:

Scorpionrose

Citaat van: Regato76 op 22-03-2019  13:22 uDank! Het voelde een beetje vreemd om bij een pils gist in de fles te hebben, maar we gaan het gewoon proberen.

Nu twijfel ik nog over een kleinigheidje uit het recept:
Na de hoofdvergisting op 12 graden heeft men het over "maturing" voor 2-3 dagen op kamertemperatuur en daarna voor 3-4 weken bij 5 graden.
Ik ga ervan uit dat men bij kamertemperatuur nagist, vervolgens overheveld naar een schoon vat, daarna de koelkast in en pas daarna op fles hergisten.....juist?

Als ik pils brouw dan verhoog ik de temp voor 1-3 dagen tot 20-21 graden nadat de vergisting is afgelopen zoals jij hierboven beschrijft.
Daarna gaat hij bij mij 2 weken op 4 graden en dan bottelen met wat suiker voor hergisting op de fles

Regato76

Top! Kan niet meer mis gaan...😁!

Maran van Brakel

Citaat van: Brouwert op 22-03-2019  09:54 uIk hergist pils altijd op de fles zonder problemen.
Bottelsuiker toevoegen en warm wegzetten, gewoon met de gist die er al in zit, dus zonder extra bottelgist.
Vaak duurt het wel wat langer voordat alle bottelsuiker vergist is (in vergelijking met een bovengister).
Wellicht niet zo warm wegzetten als je dat met een bovengister zou doen. Ik zet ze meestal op 18-20 graden weg (een bovengister vaak op 22 graden).

Kan het geen kwaad om op 18-20° te gisten op fles als de hoofdvergisting rond de 14° is?
De gist zelf zal het vast niet erg vinden, maar bijv. bij een Wyeast 2278 staat er dat er bij hogere temperaturen een zwavel-achtig aroma kan vormen.

(geen kritiek of zo hoor, gewoon benieuwd of dit iets uitmaakt  ;) )

DLB

Citaat van: Maran van Brakel op 15-04-2019  10:44 uKan het geen kwaad om op 18-20° te gisten op fles als de hoofdvergisting rond de 14° is?
De gist zelf zal het vast niet erg vinden, maar bijv. bij een Wyeast 2278 staat er dat er bij hogere temperaturen een zwavel-achtig aroma kan vormen.

(geen kritiek of zo hoor, gewoon benieuwd of dit iets uitmaakt  ;) )

Ik heb wel eens van keurmeesters gehoord dat ze het direct merken als dit is gedaan. Het advies is om gewoon langer bij lagere temperatuur te houden om de pils echt clean te houden.
Afgelopen zaterdag een pils op fles gebracht welke ik 4 weken bij 12-15 heb gehouden en daarna 4 weken bij 5. Smaakt mooi 'schoon' zeg maar. Benieuwd wat ze er op het ONK van vinden :proost:

EBC

Citaat van: DLB op 15-04-2019  13:34 uIk heb wel eens van keurmeesters gehoord dat ze het direct merken als dit is gedaan. Het advies is om gewoon langer bij lagere temperatuur te houden om de pils echt clean te houden.

Die keurmeesters hebben het zelf diverse keren wel en niet gedaan en naast elkaar geproefd, en daarom herkennen ze het verschil  ;D.
Nee hoor, laat je niet in de luren leggen. Hearsay, dat is het.
Zet gewoon je flesjes 4 weken koud, en dan heb je hetzelfde. Maar of je het proeft ... of dat je gewoon 4 weken gerijpter bier proeft ...

DLB

Citaat van: EBC op 15-04-2019  17:23 uDie keurmeesters hebben het zelf diverse keren wel en niet gedaan en naast elkaar geproefd, en daarom herkennen ze het verschil  ;D.
Nee hoor, laat je niet in de luren leggen. Hearsay, dat is het.
Zet gewoon je flesjes 4 weken koud, en dan heb je hetzelfde. Maar of je het proeft ... of dat je gewoon 4 weken gerijpter bier proeft ...

Mwah. Als ze na de eerste slok vragen of het toevallig tijdens de vergisting wat warmer dan 15 graden is geweest denk ik dat er wel iets is dat ze daardoor blijkbaar proeven.
Maar goed, het is niet verplicht dit te geloven.

EBC

Citaat van: DLB op 16-04-2019  13:02 uMwah. Als ze na de eerste slok vragen of het toevallig tijdens de vergisting wat warmer dan 15 graden is geweest denk ik dat er wel iets is dat ze daardoor blijkbaar proeven.
Maar goed, het is niet verplicht dit te geloven.

Boven 15 °C wordt diacetyl afgebroken, tijdens de nagisting. Twee dagen max. op 16 °C is normaal voldoende.
4 weken koud lageren, dat zou het cleaner moeten maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.