Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rare aanslag? Bij vergisting  (gelezen 1238 keer)

Offline AnoukKadijk

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
Rare aanslag? Bij vergisting
« Gepost op: 21-03-2019 12:47 u »
Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met bier brouwen, en tot nu toe gaat alles helemaal top.
Maar nu zie ik een raar fenomeen bij mijn witbier(met sinaasappelschil) tijdens het gisten. Er zit een soort aanslag op de rand van het vat(glas). Het schoonmaak proces was gewoon precies hetzelfde als bij de vorige batches.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline AnoukKadijk

• *
Re: Rare aanslag? Bij vergisting
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2019 12:51 u »
In de zip zit een foto van het fenomeen.

MODERATIE EDIT: Anouk, ik heb je foto even geplaatst en zal de zip uit de vorige posting verwijderen,

ingo

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-03-2019 12:51 u »
Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met bier brouwen, en tot nu toe gaat alles helemaal top.
Maar nu zie ik een raar fenomeen bij mijn witbier(met sinaasappelschil) tijdens het gisten. Er zit een soort aanslag op de rand van het vat(glas). Het schoonmaak proces was gewoon precies hetzelfde als bij de vorige batches.

Een zip bestand bijvoegen?? En wij allemaal een virus op de pc straks zeker.
Als het een foto is dan ff verkleinen en gewoon plaatsen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2019 13:05 u »
Het lijkt het meest op gist die aan het glas blijft plakken,

ingo

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2019 13:10 u »

Offline AnoukKadijk

• *
« Reactie #5 Gepost op: 21-03-2019 14:22 u »
Lijkt wel op wat ik een tijdje terug had

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37598.msg569026.html#msg569026

Wow, ja klopt. Hier is het alleen al bij de gisting, maar misschien weldegelijk hetzelfde probleem

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #6 Gepost op: 21-03-2019 14:31 u »
Ik weet niet of het bij mij ook al tijdens de vergisting was, want ik vergist in een ondoorzichtig vat

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 21-03-2019 18:15 u »
Dit is heel normaal. Fijn dat het eens in een PET fles gebeurt zodat het zichtbaar is.

Ik heb het bij elk brouwsel. Op de wand van mijn gistingsvat, vooral helemaal bovenin, maar ook op de koelspiraal die in het vat hangt. Ik accepteer het als biersteen. Loog verwijdert het in ieder geval niet. Enkel een zure reiniging lost het op.

Op nat rvs/inox zie je het niet. Maar eenmaal opgedroogd zie je de witte aanslag.

Jacques denkt dat het komt door het reinigingsmiddel zoals bijvoorbeeld PBW. Ik ben het daar niet mee eens. Reinigingsmiddelen, met uitzondering van oxi, laten geen residu na.

Een schuursponsje is heel effectief op rvs/inox. Tja de plastic vergisters zullen aan het zuur moeten.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #8 Gepost op: 21-03-2019 19:01 u »
Het lijkt het meest op gist die aan het glas blijft plakken,

ingo
Dit is inderdaad gist, heb het ook al eens gehad. Ik vergist in pet, voordeel is dat je goed kan observeren.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 21-03-2019 19:15 u »
Onderin, dat is gist, dat is iets grijziger. Dit is te wit voor gist, of de camera maakt er een twijfel van.

Ik ben benieuwd of deze aanslag zich gemakkelijk laat afspoelen. Vooral nog eens kijken na drogen. Blijft het na, maar dat is zo moeilijk te zien op PET, en op elk ander kunststof vat, dan een zuur. Kunststofgisters denken dat ze nooit aanslag hebben. Je ziet het immers niet op plastic.

Inoxers/rvssers weten (ga ik van uit) beter.
Op rvs/inox zie je het pas na drogen. Het is een poederige zuiver witte aanslag.
Als je oxi gebruikt, dan kan het daarvan zijn. Oxi is eigenlijk not-done. Weg ermee.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 22-03-2019 23:14 u »

Het omhoog kruipen van gist langs de wand van een bierflesje zie ik bij elke hergisting op de fles.
Is het bier bijna uitgegist?

Als je paar keer een zachte tik tegen de wand van je fles geeft zal de gist zakken is mijn ervaring.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 22-03-2019 23:32 u »
Dit is heel normaal. Fijn dat het eens in een PET fles gebeurt zodat het zichtbaar is.

Ik heb het bij elk brouwsel. Op de wand van mijn gistingsvat, vooral helemaal bovenin, maar ook op de koelspiraal die in het vat hangt. Ik accepteer het als biersteen. Loog verwijdert het in ieder geval niet. Enkel een zure reiniging lost het op.

Op nat rvs/inox zie je het niet. Maar eenmaal opgedroogd zie je de witte aanslag.

Jacques denkt dat het komt door het reinigingsmiddel zoals bijvoorbeeld PBW. Ik ben het daar niet mee eens. Reinigingsmiddelen, met uitzondering van oxi, laten geen residu na.

Een schuursponsje is heel effectief op rvs/inox. Tja de plastic vergisters zullen aan het zuur moeten.

De ervaring met PBW is inderdaad dat het een (beperkte) witte laag achterlaat. PBW bevat net als oxi natrumpercarbonaat. Daarmee is nog niet gezegd dat het gaat om een vergelijkbaar product. De overige stoffen in PBW maken dat het gaat om een ander product.

Wat ik hier op de foto zie is volgens mij gist en geen residu van een reinigingsmiddel.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 23-03-2019 01:02 u »
Je zou eens na het bottelen een beetje van de wand af kunnen schrapen met een uitgekookt lepeltje en dan kijken of je het op kunt kweken met wat verse wort. Dan weet je of het gist is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 23-03-2019 16:38 u »
Je zou eens na het bottelen een beetje van de wand af kunnen schrapen met een uitgekookt lepeltje en dan kijken of je het op kunt kweken met wat verse wort. Dan weet je of het gist is.

Als het gaat om gist dan is deze niet echt vastgeplakt. Er is dan na het bottelen geen aanslag die je kunt afschrapen.

Misschien kan Anouk ons vertellen hoe de aanslag in de fles er nu uitziet. In de meeste gevallen zakt de gist weer na een kleine week.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 23-03-2019 19:14 u »
Als het gaat om gist dan is deze niet echt vastgeplakt. Er is dan na het bottelen geen aanslag die je kunt afschrapen.

Misschien kan Anouk ons vertellen hoe de aanslag in de fles er nu uitziet. In de meeste gevallen zakt de gist weer na een kleine week.

Ik bedoel  de gist op de wand van de fles die op de foto staat niet in de bierflesjes. Ik neem aan dat die aanslag er nog zit als je gaat bottelen?

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #15 Gepost op: 23-03-2019 20:15 u »
Ik bedoel  de gist op de wand van de fles die op de foto staat niet in de bierflesjes .Ik neem aan dat die aanslag er nog zit als je gaat bottelen?
Zoals ik eerder al aangaf: zelfde meegemaakt, gist bleef in lijntjes plakken. Bij overhevelen naar de bottelemmer ging er hiervan weinig mee. Ik gist in pet, met een vaatdoek proper gemaakt, dan oxi erin en weer spic en span.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 24-03-2019 08:48 u »
Ik bedoel  de gist op de wand van de fles die op de foto staat niet in de bierflesjes. Ik neem aan dat die aanslag er nog zit als je gaat bottelen?

Ik bedoel dat ook. Bij mijn CCT kan ik niet zien dat er gist langs de wand omhoog kruipt. Bij mijn bierflesjes zie ik het elke keer op het einde van de hergisting op de fles.

Zoals ik eerder al aangaf: zelfde meegemaakt, gist bleef in lijntjes plakken. Bij overhevelen naar de bottelemmer ging er hiervan weinig mee. Ik gist in pet, met een vaatdoek proper gemaakt, dan oxi erin en weer spic en span.

Het zou kunnen dat het aan PET beter blijft plakken dan op glas. Het kan zijn dat je hier te maken hebt met biersteen. Oxi wil dat niet goed verwijderen. Naast een alkalisch middel zoals oxi, loog, PBW of Enzybrew 10 doe je er goed aan een zuurreiniger te gebruiken zoals fosforzuur waarbij je voor een betere indringen in de poriŽn van het biersteen Star San hebt toegevoegd.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 24-03-2019 09:05 u »
Het lijkt dus gist en dat komt bij meerdere mensen voor. Op zich is dat niet verwonderlijk want dat gebeurt op soortgelijke manier op voedingsbodems. Alleen komt de voeding nu niet vanuit de agar maar vanuit het wort.

Als ik goed kijk dan lijkt het zelfs of er kolonies gevormd zijn uit 1 enkele gistcel die op de wand is neergestreken want ik zie knopvormige groeisels die een streeppatroon vormen.
Dat streeppatroon zouden kleine onregelmatigheden kunnen zijn op het glas waar gist zich kan hechten.

Je zou eens kunnen kijken na het bottelen of er nog iets van over blijft en of dat makkelijk is weg te spoelen. Gist kun je namelijk makkelijk wegspoelen en verontreinigingen/aanslag minder makkelijk.     

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 24-03-2019 09:18 u »
Als je goed naar de foto kijkt dan zie je dat de aanslag niet direct vanaf de bodem begint maar dat deze als een soort band met uitlopers naar boven aanwezig is. Het zou kunnen dat de fles bij het reinigen niet helemaal gevuld is met een reinigingsmiddel.
Opvallend zijn ook de blanke strepen in de aanslag. Mogelijk is daar biersteen verwijderd met behulp van een flessenborstel.

Anouk,
Zou je ons kunnen vertellen hoe je de fles gereinigd hebt?

Offline AnoukKadijk

• *
« Reactie #19 Gepost op: 25-03-2019 23:29 u »
Als je goed naar de foto kijkt dan zie je dat de aanslag niet direct vanaf de bodem begint maar dat deze als een soort band met uitlopers naar boven aanwezig is. Het zou kunnen dat de fles bij het reinigen niet helemaal gevuld is met een reinigingsmiddel.
Opvallend zijn ook de blanke strepen in de aanslag. Mogelijk is daar biersteen verwijderd met behulp van een flessenborstel.

Anouk,
Zou je ons kunnen vertellen hoe je de fles gereinigd hebt?

We hebben het zaterdag gebotteld, en het ging tijdens het schoonmaken er heel gemakkelijk af (alleen water er langs) , dus ik denk dat iedereen hier wel op de goede lijn zat over dat het waarschijnlijk gist is. Gelukkig niks ernstigs, ben tot nu toe namelijk erg blij met dit recept.

Als ik hetzelfde gist nog een keer gebruik, zal ik opletten of het weer zal gebeuren. Misschien zijn er gewoon bepaalde gisten waarbij dit sneller gebeurt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 26-03-2019 21:34 u »
We hebben het zaterdag gebotteld, en het ging tijdens het schoonmaken er heel gemakkelijk af (alleen water er langs) , dus ik denk dat iedereen hier wel op de goede lijn zat over dat het waarschijnlijk gist is. Gelukkig niks ernstigs, ben tot nu toe namelijk erg blij met dit recept.

Als ik hetzelfde gist nog een keer gebruik, zal ik opletten of het weer zal gebeuren. Misschien zijn er gewoon bepaalde gisten waarbij dit sneller gebeurt?

Bedankt voor je reactie. Mijn ervaring bij bottelen is dat het bij heel veel gisten gebeurt.

Zou je nog antwoord kunnen geven op de vraag hoe je de PET-fles gereinigd hebt. Wat dat met een laag water? Heb je een borstel gebruikt waardoor de kleine strepen in de aanslag verklaard kunnen worden?

Offline AnoukKadijk

• *
« Reactie #21 Gepost op: 28-03-2019 15:28 u »
Bedankt voor je reactie. Mijn ervaring bij bottelen is dat het bij heel veel gisten gebeurt.

Zou je nog antwoord kunnen geven op de vraag hoe je de PET-fles gereinigd hebt. Wat dat met een laag water? Heb je een borstel gebruikt waardoor de kleine strepen in de aanslag verklaard kunnen worden?

Klopt, gewoon met een borstel Daarna natuurlijk ook weer gereinigd voor de volgende batch.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 28-03-2019 21:32 u »
Klopt, gewoon met een borstel Daarna natuurlijk ook weer gereinigd voor de volgende batch.

En welk reinigingsmiddel heb je gebruikt? Ik sluit niet uit dat er een laagje biersteen is waarop de gist bleef hangen.

Tags: