Reinigen bierslang tap

Gestart door birdieb, 20-03-2019 21:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

birdieb

Voor het reinigen van mijn bierslang en tapkraan gebruik ik vaak een vat met daarin een oxi oplossing. Nu heb ik echter alle vaten in gebruik, en wil toch graag de bierslang en tap kunnen reinigen.

Kan ik dat doen door een oxi oplossing te maken, en dan met een simpele dompelpomp dit door de bierslang (en tapkraan) pompen? Of loop ik dan tegen problemen aan met niet voedselveilig zijn van zo'n dompelpomp?

Deze dompelpomp bijvoorbeeld : https://www.bol.com/nl/p/bo-camp-dompelpomp-12-liter-min-12-volt-o-4-8-cm/9200000056262910/

Of hebben jullie nog andere praktische tips om de slang en tap te reinigen?

CeesM

Het is een pomp om drinkwater uit de watertank te pompen van een camper/caravan/plezierboot, dus op lage temperatuur wel voedselveilig.

hansHalberstadt

Ik zet de tapleiding op stoom vanuit de snelkookpan. Komt er dan via de tapkraan uit 10 minuutjes doorstomen, dan komt alle rommel mee en is de hele zaak steriel. Dan kan ik weer een maand tappen. Dat doe ik een keer of 5 en dan spoel in de hele zaak een keer door met loog om grondig te reinigen.
Ik weet niet of dat formeel mag met stoom, maar het werkt al jaren prima zo. enige onderdeeltje dat niet tegen stoom kan is het klepje in de sodakeg koppeling. Die is van een dom stukje plastic wat net geen 100 graden kan hebben. Voor hetzelfde geld hadden ze dat van RVS gemaakt.

Knobby

De vuistregel is alleen stoom op dingen die al schoon zijn (om te steriliseren, dus). Wanneer je stoom gebruikt op vuil dan heb je de kans dat het vuil alleen maar aankoekt en juist moeilijker te verwijderen is. Kennelijk komt er bij jou ook veel vuil mee los dus geen idee of die vuistregel dan wel zo stellig is...

Pompen van schoonmaakmiddel door je slangen is prima. En daar hoeft dat pompje ook niet voedselveilig voor te zijn, je gaat daarna toch ook nog naspoelen lijkt me.

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 20-03-2019  22:06 uDe vuistregel is alleen stoom op dingen die al schoon zijn (om te steriliseren, dus). Wanneer je stoom gebruikt op vuil dan heb je de kans dat het vuil alleen maar aankoekt en juist moeilijker te verwijderen is. Kennelijk komt er bij jou ook veel vuil mee los dus geen idee of die vuistregel dan wel zo stellig is...

Een stoomcleaner doet feitelijk hetzelfde: met een straal stoom het vuil oplossen en wegspuiten. Ik denk dat onterecht de vergelijking wordt gemaakt met aanbakken van vuil in een oven. Dat zijn hele andere omstandigheden. stoom condenseert en is dus vochtig. warmte in een over verdampt water en heeft indroging waardoor het dan aanbakt.
Het grote voordeel is dat het super snel werkt. Ik ben in 5 minuten klaar en reinigen doe ik nog steeds, maar hoeft niet elke keer. Het feit dat ik daarna rustig 1-2 maanden vers bier kan tappen zegt toch iets over de kwaliteit van de methode.

emiel1

Ik gebruik zelf deze oplossing (kwam het ergens tegen op internet en het werkt perfect). Een plantenspuit van de action, ball lock koppeling schroeft er eenvoudig op en je pompt je leidingen zo schoon.


knifeman


seed7

Citaat van: emiel1 op 21-03-2019  08:33 uEen plantenspuit van de Action, ball lock koppeling schroeft er eenvoudig op en je pompt je leidingen zo schoon.

Mooi!
En niet alleen voor de tap (hoewel ik daarvoor gewoon een 10l fustje gereserveerd heb).

ingo



EBC

Ik zou toch ook eens een sponsballetje door de leiding jagen. In mijn ervaring maakt dat toch een stuk vuiligheid los. Enkel reinigingsmiddel is niet genoeg.

Wil je het gewoon goed doen, dan kan ik dit aanbevelen. Elke serieuze tapper zou het moeten hebben: https://www.beviclean.com/produkte/reinigungsgerate/bevi-handy-set.html

birdieb

Allen dank voor de tips. Pompje is besteld, en plantenspuit is ook een goed idee!

Voor het mechanisch schoonmaken met de balletjes ga ik nog verder naar kijken.

sven

Ik gebruik een 5 liter pompje zoals de plantenspuit hier om in de cafés de leidingen te gaan reinigen.
Origenele spuitkop is eraf en een John guest verbinding buis, slang erop.  Werkt perfect

André de Laat

Ik heb deze daarvoor in gebruik. In een lege colafles (of welke fles je ook hebt staan) doe ik een Star San oplossing en door in de fles te knijpen vul ik de leiding (1 meter) met Star San terwijl ik de tapkraan open trek. Dat laat ik een kwartiertje zo staan. Ik koppel de fles los, en laat de slang weer leeglopen. Datzelfde herhaal ik een paar keer met schoon leidingwater. Eens in de maand koppel ik de tapkranen los en leg ze in een oxi badje. Of eerder indien nodig. Werkt prima voor mij.

https://nl.aliexpress.com/item/32835493002.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.